Jump to content

Ringtrade


colabrus

Recommended Posts

Akkurat det gjorde vel O.C.H. i #11 så utvetydig at skipsrådet slettet innlegget!!

 

mvh

 

Fred T.

Hei Fred

 

Ingenting hadde vært bedre enn at folk som føler seg lurt av Ringtrade eller andre firmaer hadde stått fram og fortalt sine historier her på baatplassen, men det var vel ikke akkurat det som ble gort av O.C.H etter det jeg husker?

 

Jeg er sikker på at slike historier vil bli godt mottatt, men da må de være basert på faktaopplysninger og ikke av typen "XXX er en svindler!, YYY har lurt meg" eller lignende.

 

Håper du ser forsjellen her, og at vi kan få hele historien til O.C.H og andre som føler seg dårlig behandlet. Det er nettopp slike ting baatplassen kan brukes til.

 

:sailing: Lasse

Link to post
Share on other sites

Håper du ser forsjellen her, og at vi kan få hele historien til O.C.H og andre som føler seg dårlig behandlet. Det er nettopp slike ting baatplassen kan brukes til.

Balansert og nogenlunde nøktern info må rimeligvis være en forutsetning for at diskusjonen skal ha noe for seg. Slik John_Kr gjorde det i tråden vedr. trøbbel med hans nye Yamarin -- et eksempel til etterfølgelse.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Fred T og øvrige debattanter, Skipsraad ønsker å tilføye følgende;

 

Vi tok kontakt med O.C.H for å forsøke å få medlemmet til å moderere sine påstander vedr. nevnte firma.

Skipsraad kan ikke godta at udokumenterte påstander om enkeltpersoner og firmaer

rykkes anonymt inn på våre sider. Baatplassen.no kan i ytterste konsekvens bli stilt til ansvar for dette.

 

At O.C.H velger å opptre anonymt på denne siden, og heller ikke benytter seg av muligheten for å legge inn et modifisert innlegg, som Skipsraad oppfordet vedkommende til, får stå for medlemets regning. Vi har bedt medlemmet om dokumentasjon på fremsatte påstander, men har pr dd. ikke motatt noe.

 

At det faller enkelte medlemmer tungt for brystet at vi må tenke helhetlig også i svært vanskelige / kontroversielle saker, tar vi til etterretning.

 

Skipsraad

<<Innlegget er slettet av Skipsraadet>>

Redigert av skipsraad (see edit history)

Ole Chr. Helleberg.

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for postingen din, Helleberg og riktig god jul til deg også  :santcheers:

Modig gjort!

:sailing: Lasse

Helt enig!

Dette er interessant lesning. I utgangspunktet ser det jo unektelig fristende ut å kjøpe en båt på denne måten. Ihvertfall for en som kunne tenke seg å gjøre en del selv for å få en litt større båt til en fornuftig pris. Men med slike opplysninger som kommer frem her, så er det bare å glemme det ser det ut til. Dette, i tillegg til det Svein Ha skrev for en tid tilbake om hvordan kontrakten så ut, så er det vel best å styre unna hele greia. Synd, egentlig. Jeg som ønsker meg litt større båt, men helst ikke mere gjeld. Ser mørkt ut dette nå. :rolleyes:

Er det ingen seriøse aktører på dette markedet?? :confused:

 

Ha en riktig god jul!! :santa: Og lykke til videre med saken. Stå på! :boxing:

Redigert av GeirFrode (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er interessant lesning. I utgangspunktet ser det jo unektelig fristende ut å kjøpe en båt på denne måten.

Hadde dette vært så gode tilbud som det ser ut til OG hadde importfirmaene hatt brukbar likviditet skulle de importert båtene til seg selv og deretter solgt de. Da kunne kunden med sikkerhet visst hva han kjøpte og kanskje til og med betalt en del mer....

 

Tilbud som ser ut til å være for gode til å være sant er som regel akkurat det........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det vil nok alltid være nye kunder/potensielle båtkjøpere som ikke leser baatplassen.no eller har andre referanser i forhold til slike aktører. Er du sånn passe naiv og sugen på båt er det fullt mulig å inngå en avtale med en slik aktør.

Selv har jeg nylig oppdaget ett veldig godt argument for at Norge skal bli medlem av EU, - nemlig at import av bruktbåter fra EU vil slippe ett påslag på 25% MVA.

Sannsynligvis ikke det argumentet som vil bli mest markedført i neste EU kampanje, men for båtfolk bør dette bety mere enn reduserte priser på brennevin... :crazy:

(oj, ble dette ett politiskt innlegg??? Egentlig ikke meningen, men jeg skulle gjerne sett lavere priser på båter i Norge..)

Link to post
Share on other sites

Greit at vi får beskjed om firma vi bør styre unna, men dette forum er neppe stedet for diskusjoner som hører hjemme i en rettsal!

Noe "Seato" bør merke seg. Er MIN mening.

 

En annen ting er at jeg har inntrykk av at det er "cowboy"-tilstander innen brukt-import fra US; Er tilhenger av forslaget om å heller spandere på seg en US-tur (MED kona), være HELT oppdatert på EU-bestemmelsene, og kjøpe båten der borte.

Rettet en forespørsel til et import-firma(?) for noen uker siden, om en Bayliner de averterte; Da jeg spurte om EU, ble selgeren litt aggresiv og lurte på om jeg ville pumpe ham for informasjon, for så å importere sjøl...

 

Slik tilstanden er for tiden (med nye bestemmelser på gang?) vil jeg heller stagge egen båtgalskap en smule før jeg handlet.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Kjenner konkret til 3 tilfeller der båtimportører/firmaer har brukt trusler og telefonterror mot kjøpere som har vært misfornøyde, eller har hatt reklamasjoner, slik at dette tydeligvis er metoder som slår begge veier.

 

Som SveinHa så treffende sier: Tilbud som ser ut til å være for gode til å være sant er som regel akkurat det........ " Mange har litt seg selv å takke når de går i fella, man burde vært mer kritisk, forlangt garantier og dokumentasjon i stedet for å ukritisk betale penger for noe som ligger på andre siden av kloden ofte kun på grunnlag av bilder av elendig kvalitet. Dessuten virker det som om det de som kjøper de billigste båtene som oftest føler seg lurt - objektene som har vært en snartur under vann, eller har vært dårlig holdt, der man tror man får allverden for pengene, men der virkeligheten ofte er en helt annen. De jeg kjenner som har handlet "dyre" båter, har som regen vært fornøyde, besparelsen er ikke i flere hundre tusen kroner klassen, men allikevel en god slump penger.

 

Men skal man absolutt kjøpe båt fra USA, vil jeg nok anbefale å ta en tur over for å kike på drømmebåten man kan finne på internett, og så evt. importere selv, det er ikke særlig vanskelig bare man er villig til å ta jobben med å innhente de opplysningene som trengs.

Redigert av gruff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det spørsmålet jeg sitter igjen med, er om Ringtrade og andre tilsvarende bedrifter heller kan argumentere for hvorfor (evt. OM?) det er trygt å handle via dem.

Så vidt jeg forstår er det akkurat den "argumentasjonen" Ringtrade forsøker på i sitt ene innlegg; men så langt som jeg er i stand til å lese på - og mellom linjene - oppnår han ganske nøyaktig det motsatte.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har peiling på hva de "nye EU-reglene" går ut på??

Synes at dette regelverket i dag håndheves på en måte som mere beskytter MOT rimelig import fra US, selv om båtene "holder mål"...

Ja, men er det ikke det som er hensikten da ?

Et regelverk for å fremme salget av europeiske båter i europa ved å stenge ute andre ?

Link to post
Share on other sites

Ja, men er det ikke det som er hensikten da ?

Et regelverk for å fremme salget av europeiske båter i europa ved å stenge ute andre ?

Nei det er det selvfølgelig ikke.

Det er for å sikre at båtene som blir solgt holdes innenfor et minstekrav.

Samme som gamle NSBS.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Det er den offesiele versjonen ja.

Jaha, da har jeg misforstått.

 

Så reglene rundt CE merking er altså:

 

-Å beskytte Princess mot Searay og Bayliner.

-Å beskytte Bavaria mot Elan.

-Å beskytte British Seagull mot Mercury og Evinrude.

-Å beskytte Phillips mot Sony og LG.

-Å beskytte Mercedes mot Toyota.

 

Ha ellers en fortreffelig jul. :santa:

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

På sett og vis så kan det nok tolkes slik ja.

Bakgrunnen for reglene er at alle produsenter skal forholde seg til samme regelverk, slik at de skal konkurere på lik linje med hverandre innenfor EU/EØS området. De som benytter seg av et annet regelver og ikke kan eller vil oppfylle EU sitt regelverk er dermed effektivt stengt ute. De må dermed enten tilpasse seg EU sitt regelverk eller bli avskåret fra det Europeiske markedet.

 

Og regelverket er i mange tilfeller bestemt av ulike komiteer sammensatt av ulike produsenter fra EU landene. De bestemmer dermed selv de reglene som de alle da skal følge, produsenter utenfor EU har ingen innvirkning på dette regelverket. Så dermed blir det i praksis et regelverk bestemt av produsentene i EU for det Europeiske markedet som alle aktører som skal selge varer innenfor EU/EØS området må rette seg etter.

 

Slik har i hvertfall jeg forstått det når det. Ha ellers en fortreffelig jul alle sammen. :santa:

Link to post
Share on other sites

På sett og vis så kan det nok tolkes slik ja.

Bakgrunnen for reglene er at alle produsenter skal forholde seg til samme regelverk, slik at de skal konkurere på lik linje med hverandre innenfor EU/EØS området. De som benytter seg av et annet regelver og ikke kan eller vil oppfylle EU sitt regelverk er dermed effektivt stengt ute. De må dermed enten tilpasse seg EU sitt regelverk eller bli avskåret fra det Europeiske markedet.

 

Og regelverket er i mange tilfeller bestemt av ulike komiteer sammensatt av ulike produsenter fra EU landene. De bestemmer dermed selv de reglene som de alle da skal følge, produsenter utenfor EU har ingen innvirkning på dette regelverket. Så dermed blir det i praksis et regelverk bestemt av produsentene i EU for det Europeiske markedet som alle aktører som skal selge varer innenfor EU/EØS området må rette seg etter.

Og hva er forskjellen i forhold til før?

 

Skulle du ha solgt noe i <sett inn navnet til et hvilket som helst land her> så måtte du forholde deg til det <sett inn adjektivet tilsvarende det land som du satte inn over> regelverk. Ingen endring! Den eneste er at du nå har bare et regelverk for 25+ land. Jeg er helt overbevist om at det setter faktisk også Bayliner pris på - ihvertfall etter at tilpasningen er gjennomført.

Redigert av Andreas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...