Jump to content

Knutsen tanker kolliderer med seilbåt


Rune2222

Recommended Posts

Slik kan det gå..... i seilregatta... vel hadde nok tankeren vikeplikt etter colreg, men sunn fornuft tilsier etter mitt syn at det er lettere for seilbåten å vike siden det er noe mindre enn tankeren og lettere å manøvrere.. selv i dette kaoset av seilbåter og andre fartøyer

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tror ikke denne seilbåten vil få mye mehold ang. vikeplikt. Å krysse baugen av en så stor tanker i en sånn situasjon er jo ren galskap.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Her har jeg klippet ut sjøveisreglene i kortform fra Redningselskapets nettsider.

2. Hold god avstand til nyttetrafikk

Fritidsbåter skal alltid holde av veien for større fartøyer og nyttetrafikk.

 

tror ikke han i seilbåten har store sjangser her.. han overkoldt ikke vikeplikten sin... kanskje han må betale lakkering av tankbåten :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Her har jeg klippet ut sjøveisreglene i kortform fra Redningselskapets nettsider.

2. Hold god avstand til nyttetrafikk

Fritidsbåter skal alltid holde av veien for større fartøyer og nyttetrafikk.

 

Vel dette er vel fra de særnorske reglene om jeg ikke tar helt feil og de gjelder så vidt jeg kjenner til ikke utenfor kongeriket Norge...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg var med på VM seiling i Drøbaksundet forrige uke. Regattaledelsen hadde kontakt med Horten trafikksentral hele tiden, samt med de største skipene.

Horten ba skipene holde seg vest for trafikk skille. Noe de gjorde, samt gikk med meget redusert fart.

Vi fikk tilog med Color Fantasy til å vente ca. fem minutter før den dukket opp i banen.

Da fikk passasjerene se rundingen til 22 båter, som satte opp spinnakeren, og seilte sammen ned fjorden.

 

Det går an å organisere og samarbeide. :flag_bp:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Vel dette er vel fra de særnorske reglene om jeg ikke tar helt feil og de gjelder så vidt jeg kjenner til ikke utenfor kongeriket Norge...

 

tror nokk kappseillads regler er internasjonale mht commersiell trafikk...

 

tatt fra race rules int rules:

 

3. COMMERCIAL TRAFFIC

All commercial traffic has right of way. Competitors will not impede or interfere with any commercial traffic in any way. Any vessel that does is subject to immediate disqualification.

Redigert av spjærøy26 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tror nokk kappseillads regler er internasjonale mht commersiell trafikk...

 

tatt fra race rules int rules:

 

Har du linken til hvor dette står på redningsselskapets nettsider.... så slipper jeg å lete

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

tatt fra sjøveireglene:

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

link:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19751201-0005.html#map055

Link to post
Share on other sites

Disse kjenner jeg til, men det spør om er de siste fra regatta som du henviser til.... Det er den linken jeg spørr om og ikke noe annet... Hvor er dette på redningsselskapet sine sider..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Takker Mulligan... Dette var noe annet enn det jeg kommenterte til Spjærøy26...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

COLREGS sier ikke noe om nyttefartøy.

Det var det jeg også mente og kommenterte i mitt innlegg tidligere i tråden

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er det dummeste jeg har sett. Han skulle vært fratatt seil for evig og alltid. Det var til pass for`n. Sette sitt eget og mannskapets liv i fare for å "yppe" på noen av den størelsen, med vikeplikt for nyttetrafikk og atpåtil en nyttetrafikk med redusert evne til å manøvrere. (sleper akter til slepebåt). Jeg gir meg over. :headbang:

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

COLREGS sier ikke noe om nyttefartøy.

 

fra COLREGS:

When a boat sailing under these rules meets a vessel that is not, she

shall comply with the International Regulations for Preventing Collisions

at Sea (IRPCAS) or government right-of-way rules. If the sailing

instructions so state, the rules of Part 2 are replaced by the rightof-

way rules of the IRPCAS or by government right-of-way rules.

 

fra:

International Regulations for Preventing Collisions at Sea:

(j) A vessel of less than 20 meters in length or a sailing vessel shall not impede the safe passage of a power driven vessel following a traffic lane.

 

(k) A vessel restricted in her ability to maneuver when engaged in an operation for the maintenance of safety of navigation in a traffic separating scheme is exempted from complying with this Rule to the extent necessary to carry out the operation.

link: http://www.bosunsmate.org/seamanship/rulesoftheroad.php

Link to post
Share on other sites

Står fremdeles ikkeno om nyttetrafikk.

nei for dette er de internasjonale regler for båttrafikk..

 

men der står: (g) The term "vessel restricted in her ability to maneuver" means a vessel which from the nature of her work is restricted in her ability to maneuver as required by these Rules and is therefore unable to keep out of the way of another vessel.

 

og :

(k) A vessel restricted in her ability to maneuver when engaged in an operation for the maintenance of safety of navigation in a traffic separating scheme is exempted from complying with this Rule to the extent necessary to carry out the operation.

 

alle vet at nyttetrafikk har forkjørselsrett hvis det er fysisk mulig. men jeg skal gjerne finne det til deg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...