Jump to content

Knutsen tanker kolliderer med seilbåt


Rune2222

Recommended Posts

det er altid en fornøjelse at høre viten og erfaringer fra andre, og speciellt når man kjenner de har peil på det de prater om.. :yesnod:

 

når andre (ingen navn nevnt)konstant kommer med argumenter mot gitt dokumentasjon, og i tillegg selv legger ut dokumentasjon der undergraver egne tidligere innlegg blir det for dumt. uansett om man har 14969756 inlegg eller 5..

 

(det er jo en enkel måte at få masse inlegg) :tongue:

 

mye bedre bare og si, i rest my case , jeg tok feil..

 

men neida nå driver de og fisker uten fremdrift med alle seil satt.. :nonod: men se den filmen igjen for all del.. de har vind i storseilet, så men mindre de har kastet anker har de fremdrift.. og ingenting foran en tankbåt at gjøre..

Link to post
Share on other sites

Er båten på TC til en operatør eller oljeselskap, eller drives den kanskje for rederiets egen regning på et voyagecharter?

 

Åssen skal jeg vite det det? Men 99,8% sikkert på TC.

Uansett 12 timers unødvendig stopp er ikke hva oljeselskap/befrakter er mest glade i. Ved stopp av tekniske eller unødvendige grunner, kommer offhire kalkulatoren veldig fort frem.

 

Gjelder selvfølgelig ikke situasjoner som rederi/kaptein ikke har kontroll over.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Eller som en bekjent av meg sier på trøndersk: tækstilræser hehehe

 

Uff og uff. Nå må fi være forsiktig i dine beskrivelser. Man lager sur stemning ved å bruke betegnelse pinnebåt i dette forumet. Det er sårbare sjeler du henger ut. Egen erfaring.

Men enig i det du skriver. Godt det ikke gikk liv. Men lærer de?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Takk (eller kanskje dette er ironi :) :) )

 

Overhodet ikke :saint:

 

kjempefint at folk bidrar med den spisskompetansen de har, men hvorfor er dere så opptatte av å diskreditere de man diskuterer med?. Det er jo den sikre metoden til å dytte folk bort fra deltakelse i diskusjonen.

 

Jeg er ikke opptatt å diskreditere noen, men når MrMate åpenbart har meget gode kunnskaper rundt dette farvannet og hvordan den "seriøse" skipsfarten fungerer, blir det for dumt å trekke inn det ene etter det andre. Som jeg har sagt tidligere så her jeg stor respekt for seilere og deres kunnskap, men det er ikke nødvendig å argumentere så hardt i saker hvor man rett og slett mangler kunnskap. Mulligan har kunnskaper om mangt og mye, men det er helt greit å gi seg når leken er god. Han legger heller ikke mye i mellom selv i diskusjonene, så jeg tror han tåler det...

Link to post
Share on other sites

Åssen skal jeg vite det det? Men 99,8% sikkert på TC.

 

Var på TC for BP når jeg sluttet på Hanne Knutsen i 2009, og meg bekjent gikk de ut av denne avtalen i fjor og over på spotmarkedet. Det foreligger planer om ombygging av båten til FPSO, men dette er neppe interresant for denne diskusjonen. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette er en kartskisse som viser de forskjellige rundingsmerkene som brukes under Cowes Week.

solentracingmarks.jpg

Legg merke til den grå sonen i kartet som du presenterer her, og som du senere bruker til å hevde at Hanne Knutsen var "godt innenfor" regatta-området.

 

Den grå sonen er et "Precautionary Area", og dette er hva Cowes Harbour Guide skriver om denne sonen:

 

However, any approach to Cowes is likely to involve entering the Precautionary Area and the associated ‘MPZ’ or Moving Prohibited Zone that exists around large commercial vessels navigating the approaches to the port of Southampton. The Precautionary Area is bounded by the Hook buoy off Calshot Castle to the north and the Gurnard and Prince Consort buoys to the south and assists the safe transit of supertankers, cruise ships and other large commercial vessels over 150 metres in length. The area is shown in the diagram below and as a leisure visitor you need to be aware that commercial shipping maintains a right of way in the precautionary area. You must keep out of the way. The MPZs around large vessels require you to keep a minimum 1000 metres ahead and 100 metres either side of the ship in question, bearing in mind that the ‘zone’ moves with the ship.

 

While many commercial vessels are preceded by a pilot launch showing a blue light, it is your responsibility to keep a good lookout.

Det var i dette området kollisjonen fant sted, og det sentrale budskapet til fritidsbåter i dette området er "You must keep out of the way." Ikke bare det, men man skal til enhver tid holde seg minst 1000 m foran skipene og minst 100 m unna hver av sidene.

 

Hele teksten og et mer detaljert kart finnes i Yachtman's Guide to Cowes.

 

Jeg venter meg ingen respons, men håper at dette gir en endelig avklaring på at alle dine påstander om at Hanne Knutsen befant seg i en eller annen variant av regatta-området var feil. Dette vises av alt du har lagt frem:

 

- AIS-loggen

- Notice to Mariners

- Ditt første kart i innlegg 57

- Ditt andre kart i innlegget jeg kommenterer nå

 

I rest my case.

Redigert av SkipperW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Legg merke til den grå sonen i kartet som du presenterer her, og som du senere bruker til å hevde at Hanne Knutsen var "godt innenfor" regatta-området.

 

Den grå sonen er et "Precautionary Area", og dette er hva Cowes Harbour Guide skriver om denne sonen:

 

 

Det var i dette området kollisjonen fant sted, og det sentrale budskapet til fritidsbåter i dette området er "You must keep out of the way." Ikke bare det, men man skal til enhver tid holde seg minst 1000 m foran skipene og minst 100 m unna hver av sidene.

 

Jeg har i innlegg nr. 34 i denne tråden henvist til og listet opp de mest relevante sjøveisreglene som kommer til anvendelse i denne situasjonen, men selvsagt ikke begrenset til disse. Videre har jeg oppsummert deler av det viktigste lovverket som gjelder i dette farvannet, riktignok uten linkhenvisning til dette lovverket. Men for enkelte arrogante, "verdensvante" og selvutnevnte verdensmestere av noen seilere og debattanter på baatplassen.no, ser ikke dette ut til å være nok dessverre. Ikke en gang den sunne fornuften ser ut til å kunne seire... :nonod:

 

Ellers setter jeg stor pris på særlig innleggene til MrMate og deg, SkipperW. Dere innehar tydeligvis mye kompetanse om det som diskuteres her.

 

Hvorfor seilbåten kom foran baugen på Hanne Knutsen, vil jeg derimot ikke si noe om da jeg ikke har nødvendige fakta tilgjengelig for å kommentere det.

 

For ordens skyld lister jeg på nytt deler av mitt innlegg nr. 34 i denne tråden :giggle: :

 

...her kommer nok regel 9 (b) om trange farvann til anvendelse slik at regel 18 (a)(iv) ikke gjelder.

 

Regel 9. Trange farvann

 

(b)

Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.

 

 

Regel 18. Ansvar mellom fartøy

 

Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet:

 

(a)

skal et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for:

 

(i)

et fartøy som ikke er under kommando,

 

(ii)

et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere,

 

(iii)

et fartøy som holder på med å fiske,

 

(iv)

et seilfartøy,

 

Farvannet der kollisjonen skjedde, er dessuten underlagt Southampton VTS med tilhørende regelverk som sier at det er forbudt for andre fartøy å oppholde seg i en sone nærmere enn 1000 meter foran baugen og 100 meter på hver side av skip med lengde større enn 150 meter. Hanne Knutsen har en lengde på 265 meter. Det er ytterligere fremhevet at fartøy med lengde under 20 meter, har ettertrykkelig forbud mot å entre denne nevnte sonen.

 

Dessuten skal fartøy med lengde større enn 150 meter i dette området, vise signalfigur/lanterner for fartøy som er hemmet av dypgående i henhold til sjøveisregel 28, hvilket det ser ut som Hanne Knutsen gjør, og som også innebærer at regel 18 (d)(i) kommer til anvendelse. Det ser ut til at man kan skimte en sylinderformet signalfigur ved formasten, med forbehold om at det er riktig det jeg ser...

 

Regel 28. Fartøy som er hemmet av sitt dypgående

 

Et fartøy som er hemmet av sitt dypgående, kan foruten de lanternene som er foreskrevet i regel 23 for maskindrevne fartøy vise, hvor de best kan ses, tre rundtlysende lanterner med rødt lys anbrakt loddrett over hverandre eller en sylinder.

 

 

Regel 18. Ansvar mellom fartøy

 

(d)

 

(i)

Et hvilket som helst fartøy, unntatt et fartøy som ikke er under kommando eller et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, skal såfremt omstendighetene tillater det, unngå å hindre eller vanskeliggjøre den sikre gjennomfart for et fartøy som er hemmet av sitt dypgående og som viser de signalene som er nevnt i regel 28.

 

 

Videre er det krav om eskortetaubåt for lastede eller delvis lastede tankskip med dødvekttonnasje større enn eller lik 60000 dødvekttonn underveis til eller fra Fawley Marine Terminal hvor denne eksortetaubåten skal vise signalfigurer/lanterner for fartøy som har begrenset evne til å manøvrere i henhold til regel 27 (b). Jeg klarer ikke helt å se om taubåten viser disse signalene, men det har egentlig ikke så altfor mye å si da det som nevnt finnes så mange andre regler som det kolliderende seilfartøyet skulle forholdt seg til...

 

Regel 27. Fartøy som ikke er under kommando eller som har begrenset evne til å manøvrere

 

(b)

Et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, unntatt et fartøy som holder på med å fjerne miner, skal vise:

 

(i)

tre rundtlysende lanterner anbrakt loddrett over hverandre hvor de best kan ses. Den øverste og nederste av disse lanternene skal vise rødt lys og den mellomste lanternen skal vise hvitt,

 

(ii)

tre signalfigurer anbrakt loddrett over hverandre hvor de best kan ses. Den øverste og nederste av disse signalfigurene skal være kuler og den mellomste terningformet,

 

(iii)

når det gjør fart gjennom vannet, en eller to topplanterner, sidelanterner og en akterlanterne i tillegg til de lanternene som er foreskrevet i punkt i,

Link to post
Share on other sites

Mye utrolig flott regelrytteri her dog uten at det endrer de faktiske forhold. Selbåten hadde mulighet og tid til å manøvrere for unngå tankeren. Tankeren kunne lite gjøre i den aktuelle situasjonen. Jeg vil anta at enhver som har mulighet til å unngå sammenstøt av noen art gjør nettopp det de være seg til vanns lands eller andre sammenhenger. Tankeren oppdaget åpenbart seilbåten relativt tidlig og blåste i fløyta så tidlig at mannskapet på seilbåten må ha vært klar over tankeren tidlig nok til å manøvrere for å unngå et sammenstøt. Jfr videoopptak fra annen vinkel som til tross for dårlig kvalitet ser ut til å vise at seilbåten krysser nærmest 90 grader foran baugen på tankeren. Klippene kan avspilles i fullformat på Youtube.

 

 

Forstørret detalj

http://www.youtube.com/watch?v=RPxY0AG38YM&feature=youtube_gdata_player

 

Blåser i fløyta:

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor seilbåten kom foran baugen på Hanne Knutsen, vil jeg derimot ikke si noe om da jeg ikke har nødvendige fakta tilgjengelig for å kommentere det.

Takk for enda en god redegjørelse, og jeg er helt enig i ditt poeng her. Foreløpig vet vi ikke hva som er årsaken til at seilbåten seilte som den gjorde. Men vi vet to ting:

 

1. Hvis problemet var at den hadde tenkt å krysse foran Hanne Knutsen, men ikke rakk dette, betyr det at den var i ferd med å bryte skipets Moving Prohibited Zone. For å krysse lovlig foran Hanne Knutsen, måtte den vært minst 1000 m foran.

 

2. Det er fullt mulig at seilbåten kom i trøbbel på grunn av en uventet eller uforutsigelig situasjon. Men hvis de hadde overholdt regelen om minst 100 m avstand på hver side av Hanne Knutsen, tror jeg det er veldig liten sjanse for at situasjonen hadde fått det utfallet den fikk.

 

Men uansett - det vil vi få svar på etter hvert. Mitt poeng var bare å påpeke at så langt er det ingenting som tyder på at Hanne Knutsen befant seg i feil farvann eller gjorde andre feil.

Redigert av SkipperW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Foreslår at Hr Mulligan holder seg til å uttale seg bastant om ting han faktisk vet noe om, for her er han på tynn is.

 

Han har jo rimelig mange timer kikkende på navigatører i arbeid da .

 

 

De har nok ikke sett tankbåten i det hele tatt.

 

Ukikk min gode mann. Utkikk.

 

Som fører av skip med lengde over 350 meter så beklager jeg at denne prammen ikke kan snues på en 5 øring. Jeg trenger nok en 5 krone for å snu rundt, pluss litt til.

Når det gjelder hvorfor et handelsfartøy er så tette i nøtta at de egler seg inn i regatta soner og dess like så tror jeg at det er åpentbart for de fleste ?

Link to post
Share on other sites

Som fører av skip med lengde over 350 meter så beklager jeg at denne prammen ikke kan snues på en 5 øring. Jeg trenger nok en 5 krone for å snu rundt, pluss litt til.

Når det gjelder hvorfor et handelsfartøy er så tette i nøtta at de egler seg inn i regatta soner og dess like så tror jeg at det er åpentbart for de fleste ?

 

Velskrevet innlegg, selv om jeg tror du må vokte deg vel for å kritisere noen med 90 ganger så mange innlegg som deg. For i følge flere her på forumet er det kvantitet, og ikke kvalitet som gjelder hva talerett angår :D:D:D

Link to post
Share on other sites

Jeg har da aldri brydd meg særlig mye om vanlige høflighets fraser i samfunnet så jeg tåler helt sikkert å bli sablet ned her og. I natt skal vi gå igjennom Istanbul som er trangt nok for denne frøkna jeg er på nå men hun er bare 287 meter lang så det går nok bra bare losen får nok sigaretter :worry:

Link to post
Share on other sites

Siden du åpenbart ikke har fått det med deg . Mål antall sekunder fra første varsel med luren - og hvor mannskapet på seilbåten senest blir klar over tankeren til sammenstøtet og det vil fremgå at det er et "hav" av tid å endre kurs/framdrift for å unngå et sammenstøt.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det kan jo tenkes at seileren har problemer med mer enn seilene, for eksempel at roret ikke lystrer eller noe. Men har man god avstand til slike skip vil en svikt ikke få ett slikt utfall. Får man først problemer og ligger i leia bør man gå ut på vhfen om det er skip i nærheten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...