Jump to content

Knutsen tanker kolliderer med seilbåt


Rune2222

Recommended Posts

Gikk ikke det aktuelle fartøy for seil? Rett fremfor et stort skip? Eller er det bare jeg som ser feil på videoen? Kan ikke begynne å trekke inn motorstopp flere n. mil unna da...

Og denne Notice to mariners er vel slik å forstå (for seilere) at det er kun seilere som har rett, skal få seile først, og alle skip stopper og svinger like kjapt som en Pioner 8? Likesom bussjåfører tror at venstre blinklys stopper verden umiddelbart, slik at det er bare å svine ut av busslommen idet første blinket kommer, og likesom syklister tror at når kostymet kommer på slutter alt annet som kan komme ut i veien å eksistere...

 

Kjetil S

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Tror du skal slakke ned litt.

Dersom du er på fjorden.

Og innretter deg slik at du er i en situasjon som tilsier at du krysser et større fartøys kurs et par nm foran.

Og så får motorstopp.

Er du idiot eller uheldig?

 

Man bør ta en titt på AIS tracket som er lagt ut.

Og så på denne Notice to Mariners.

nå må du pusse brillene dine... seileren gikk for seil, og med fin vind i seilene, jeg tipper han har sett en 300meter tankbåt ett godt stykke tid i forveien.. aktuelle båt gikk også klar av norrgrunnmerket der er markert i linken du henviser til.. ser man på videoen.

nei syns ikke synd på på han seileren i det hele tatt.. tenk om styrmannen hadde prøvd seg på en unvigemanøvre.. det kunne blitt ett nytt full city..

Redigert av spjærøy26 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fant et varsel fra havnesjefen for området på http://www.cowesharbourcommission.co.uk/documents/29T2011ExtremeRacingSeriesandExclusionZone.pdf

 

Der er et kart tegnet inn. Ulykken intraff ca. 1520, 6. august under gjennomføringen av Extreme Sailing series. I videoen, som formodentlig er filmet fra utsiden av det lukkede, og mot sør, ser man tankskipet passere sør for merket "Gurnard 3U", på vei mot Southampton. Det er godt mulig at tankskipet derfor burde vært lenger nord, noe som også gir mening utifra at nevnte sjømerke er et nordmerke.

 

Når det allikevel dukker opp et digert nyttefartøy utenfor leia og midt i et område avsatt til regatta er det eneste fornuftige å gjøre alt for å holde seg unna, og det ser ikke akkurat ut som om yachten Atlanta har lykkes med det. (Jeg seiler selv og jeg kjenner ingen seilere som mener at nyttefartøyer har vikeplikt for seilbåter.)

 

Dermed kan det se ut til at det er gjort feil på begge sider.

 

BBC skriver at det vil bli en granskning av ulykken: http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-hampshire-14433732

 

Jeg ser fram til å lese mer om denne granskningen.

 

Jeg foreslår i mellomtiden at vi lar pinnebåter kontra hekksjøbåter ligge og gleder oss over at ikke liv gikk tapt denne gangen.

Link to post
Share on other sites

seileren gikk for seil, og med fin vind i seilene

Tull. Alle kan se at han har spolert spinnakeren av en eller en annen grunn. Et skjøte har røket el.

Da mister han mesteparten av fremdriften.

Merket i videosnutten markerer ytterpunktet for en exclusion zone som det er vist til i Notice to Mariners.

Der har ingen lov til å gå inn unntatt de som skal delta i regatta.

 

Men, tar man en titt på kartet og AIStracket samt tar i betraktning hvor han kom fra og hvor han skulle så kan jeg ikke la være å spørre: Hva i helvete gjør han borti der?

Den naturlige kursen for ham ligger på Portsmouthsiden.

Han har med overlegg kjørt rett inn i en av Europas største ansamling av seilbåter.

Link to post
Share on other sites

litt bedre bilde...man ser tydelig alle skjøter...:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2023307/Yacht-ploughs-bulky-tanker-Cowes-Week-sailing-regatta.html

 

ta og les kommentarene under filmen her, man ser også tydelig at seilbåten har fremdrift. hvis man har problemer med ett skjøte styrer man unna tankbåter, øyer, bruer og andre båter..eller ligger båten opp i vinden... : http://www.youtube.com/watch?v=L5Nrx3Mdzls

 

jeg har kjørt seilbåt i mange år, og rutebåt på telemarkskanalen.. men aldri noe så stort..

hvis jeg noengang får sjangsen skal jeg såklart undvike deg mulligan :flag_bp: .. seilbåter har jo all rett i verden til at være overalt.. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

 

Men, tar man en titt på kartet og AIStracket samt tar i betraktning hvor han kom fra og hvor han skulle så kan jeg ikke la være å spørre: Hva i helvete gjør han borti der?

Den naturlige kursen for ham ligger på Portsmouthsiden.

Han har med overlegg kjørt rett inn i en av Europas største ansamling av seilbåter.

 

Det er mulig Mulligan er en dreven seiler. Men kjent i Solent er han overhodet ikke. Alle som har vært der med båter på Hanne Knutsens størrelse vet at skal man til Fawley må man følge DW route som nettopp går kloss inntil Isle of Wight før man svinger opp mot Fawley/Southampton. Hanne Knutsen hadde et dypgående på 14,4 meter og hadde ikke mange muligheter till unnamanøver uten å gå på grunn. Jeg har selv "kjørt" tankbåter opp dit, heldigvis ikke under Cowes regattaen men det er da nok WAFIs i området likevel. Det blir opp til Havarikommisjonen å fordele skyld, så det skal jeg ikke si noe om.

 

Foreslår at Hr Mulligan holder seg til å uttale seg bastant om ting han faktisk vet noe om, for her er han på tynn is.

Link to post
Share on other sites

Vest for Egypt Point er unødvendig.

Jeg overser karakteristikken din av seilbåteiere.

 

Hvordan skulle han komme opp i kanalen uten å komme vest for Egypt Point? Av erfaring vet jeg at her følges en nøye fastsatt rute, både på ut og inngående, særlig om man kommer inn lastet. Da kommer man inn på høyvann og har ikke rom for avvik.

 

Min karakteristikk omfatter ikke seilbåteiere generelt da de fleste er meget fornuftige mennesker. Men å rote seg opp i en situasjon som denne er både unødvendig og idiotisk.

 

Seilingsruter iht tidevann

Redigert av MrMate (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir matt av slike som gidder å forsvare slik seiling, slik oppførsel er til å sette andres liv i fare.

Føreren av silbåten burde blitt fratat retten til og seile.

Ser man på kartet hva båten hadde å rutte med av dybder så er den nøtt til å følge leden, mest sannsynelig på høyvann.

Hvis båtførere både av motor og seilbåter tror den tankbåten er like manøvrerbar som den de sitter i, må fortest mulig legge til kai eller å få en annen oppfatning av den virkelige verden.

Link to post
Share on other sites

I videoen, som formodentlig er filmet fra utsiden av det lukkede, og mot sør, ser man tankskipet passere sør for merket "Gurnard 3U", på vei mot Southampton. Det er godt mulig at tankskipet derfor burde vært lenger nord, noe som også gir mening utifra at nevnte sjømerke er et nordmerke.

 

 

Feil. Det er filmet mot nord. Hanne Knutsen er på inngående til Fawley. Hun gikk helt klart på riktig side av merket.

Link to post
Share on other sites

:rolleyes::rolleyes: du mulligan..... :lipseal:

 

prøver du bare og provosere eller vil du ikke indrømme at du har tatt feil?

 

1. seilbåten hadde manøvrefart. hvis der var noe galt med seilføringen hadde de sikkert finni det ut føre de kom på kollisjonskurs med ett 300 meter langt skip som ikke hadde mange meter at gå på noen sider. :headbang:

 

2. alle skibe viker for ett skib med nedsat manøvrebarhet. (300m langt+14m dypde+en trang seilrenne= ikke stor mulighet for manøvre.)

 

jeg er ikke sikker på uk,men i de fleste lande viker fritidsbåter for kommersiell trafikk. men det er jo ikke viktig heller for reglene ligger her jo og seilbåten hadde helt klart vikeplikt.

 

common sense...

Link to post
Share on other sites

Det er vel naturen til et slikt forum at man er skråsikker, men jeg synes det er litt rart at en supertanker feier inn i målområdet i en så tradisjonsrik regatta. Er dette den vanlige leden?

 

Mannskapet om bord på seilbåten så trolig aldri tankeren før det var for sent; Sikten mot babord er hindret av seilene, det er rett før målgang, de stresser med en spinnaker som ikke står skikkelig og er ikke opptatt av å holde utkikk mot babord, men mot styrbord der de andre båtene i feltet befinner seg. De seiler ikke med vilje foran en supertanker. Jeg vil i alle fall ikke kalle dem for idioter selv om de selv sikkert er enig i at det er lurt å se litt til styrbord også.

 

Nå er det vel heller ikke slik at det er snakk om noe "skyld-oppgjør" som med bilkollisjon, og siden det tydeligvis gikk bra med mannskapet og ingen personskader(?) er det vel en sak mellom seilbåtens forsikringsselskap og eier. TIpper de klarer seg med vanlig egenandel, tror ikke dette blir betegnes som "grovt uaktsomt".

Link to post
Share on other sites

Tror jeg du har mye rett i.

De har nok ikke sett tankbåten i det hele tatt.

Men jeg setter et spørsmålstegn ved fornuften i å sende et slikt skip inn der med all den aktiviteten det er der.

Timingen var ikke god.

Regattaledelsen kunne også godt ha timet dette bedre.

 

Jeg stiller meg noe undrende til skribentene her som fryder seg hver gang en seilbåt blir skadet eller en seilbåteier gjør en tabbe.

 

Det skal bli interessant å se hve MAIB mener om dette.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel naturen til et slikt forum at man er skråsikker, men jeg synes det er litt rart at en supertanker feier inn i målområdet i en så tradisjonsrik regatta. Er dette den vanlige leden?

 

 

Se linken i mitt innlegg 61. På flood tide er det vanlig å legge seg helt syd i leden og foreta en svak sving opp mot kanalen. "Feie inn i målområdet"?? Det er vel heller motsatt. Kollisjonen skjer etter det jeg kan se utenfor det området som på forhånd er oppmerket i Notice to Mariners uten at jeg skråsikkert skal påstå dette.

 

Uansett seiler ikke et tankskip av denne størrelsen inn Solent på måfå. Ikke bare er ruta nøyaktig lagt opp ombord, men tidspunktet for å ta den inn er nøye fastsatt som resultat av den dagens tidevann. Dersom man ikke rekker tidevannet blir man automatisk 12 timer forsinket. Los og taubåt er med helt fra utsiden, dvs på SE-siden av Isle of wight.

Link to post
Share on other sites

Det er vel naturen til et slikt forum at man er skråsikker, men jeg synes det er litt rart at en supertanker feier inn i målområdet i en så tradisjonsrik regatta.

 

OT men allikevel:

Hanne Knutsen er ikke noen supertankermed sine 123.851 dwt, hun er størrelsesmessig en høyst ordinær tanker. For å være supertanker tenker jeg man må opp i VLCC, dvs over ca 220.000 dwt

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Kollisjonen skjer etter det jeg kan se utenfor det området som på forhånd er oppmerket i Notice to Mariners

Det oppmerkede området er for "Extreme Sailing". Ting som går fort.

Regattaene ellers foregår over hele Solent.

Mållinjen, som også står på kartskissen i Notice to Mariners, ligger øst for dette området.

Link to post
Share on other sites

Det oppmerkede området er for "Extreme Sailing". Ting som går fort.

Regattaene ellers foregår over hele Solent.

Mållinjen, som også står på kartskissen i Notice to Mariners, ligger øst for dette området.

 

 

Ok, kan godt hende det. Uansett tror jeg ikke Exxon Mobil ville gått med på å stoppe tanktrafikken pga denne regattaen. I Færderseilasen er det nedfelt i regelverket at man blir diskvalifisert dersom man forstyrrer nyttetrafikken. Regner med at noe av det samme finnes i Solent med mye mer trafikk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...