Jump to content

Knutsen tanker kolliderer med seilbåt

Rune2222

Recommended Posts

med vikeplikt for nyttetrafikk

Som sagt, det er ikke noen definisjon av nyttetrafikk i det området.

men der står: (g) The term "vessel restricted in her ability to maneuver" means a vessel which from the nature of her work

I en slik situasjon skal tankbåten føre et spesiellt signal. Det gjorde han ikke.

De så vel ikke den store båten for klesvasken de hadde hengende i masta.

Jeg tror faktisk du er ganske nær. Det ser ut som om de har problemer med en balstyrig spinnaker.

men der står: (g) The term "vessel restricted in her ability to maneuver" means a vessel which from the nature of her work is restricted in her ability to maneuver as required by these Rules and is therefore unable to keep out of the way of another vessel.

Vel da førte vel skipet dagsignalet som er to kuler loddrett overfor hverandre da, hvor de best kan synes... Selv så jeg ikke de kulene på videoen, men jeg har ikke brillene her da...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

her er link til regattaen der avholt regattaen:

http://www.cowes.co.uk/yacht_dismasted%20_by_supertanker_off_Cowes.aspx

der står at han gjorde seg til kjenne flere ganger med hornet sitt.. når han har slepebåten på slep tyder det også på at han har los ombord. så at seilbåten har skylden her er jeg 100 % sikker på..

Redigert av spjærøy26 (see edit history)

vel hadde nok tankeren vikeplikt etter colreg

Nei, her kommer nok regel 9 (b) om trange farvann til anvendelse slik at regel 18 (a)(iv) ikke gjelder.

Regel 9. Trange farvann

(b)

Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.

Regel 18. Ansvar mellom fartøy

Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet:

(a)

skal et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for:

(i)

et fartøy som ikke er under kommando,

(ii)

et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere,

(iii)

et fartøy som holder på med å fiske,

(iv)

et seilfartøy,

Farvannet der kollisjonen skjedde, er dessuten underlagt Southampton VTS med tilhørende regelverk som sier at det er forbudt for andre fartøy å oppholde seg i en sone nærmere enn 1000 meter foran baugen og 100 meter på hver side av skip med lengde større enn 150 meter. Hanne Knutsen har en lengde på 265 meter. Det er ytterligere fremhevet at fartøy med lengde under 20 meter, har ettertrykkelig forbud mot å entre denne nevnte sonen.

Dessuten skal fartøy med lengde større enn 150 meter i dette området, vise signalfigur/lanterner for fartøy som er hemmet av dypgående i henhold til sjøveisregel 28, hvilket det ser ut som Hanne Knutsen gjør, og som også innebærer at regel 18 (d)(i) kommer til anvendelse. Det ser ut til at man kan skimte en sylinderformet signalfigur ved formasten, med forbehold om at det er riktig det jeg ser...

Regel 28. Fartøy som er hemmet av sitt dypgående

Et fartøy som er hemmet av sitt dypgående, kan foruten de lanternene som er foreskrevet i regel 23 for maskindrevne fartøy vise, hvor de best kan ses, tre rundtlysende lanterner med rødt lys anbrakt loddrett over hverandre eller en sylinder.

Regel 18. Ansvar mellom fartøy

(d)

(i)

Et hvilket som helst fartøy, unntatt et fartøy som ikke er under kommando eller et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, skal såfremt omstendighetene tillater det, unngå å hindre eller vanskeliggjøre den sikre gjennomfart for et fartøy som er hemmet av sitt dypgående og som viser de signalene som er nevnt i regel 28.

Videre er det krav om eskortetaubåt for lastede eller delvis lastede tankskip med dødvekttonnasje større enn eller lik 60000 dødvekttonn underveis til eller fra Fawley Marine Terminal hvor denne eksortetaubåten skal vise signalfigurer/lanterner for fartøy som har begrenset evne til å manøvrere i henhold til regel 27 (b). Jeg klarer ikke helt å se om taubåten viser disse signalene, men det har egentlig ikke så altfor mye å si da det som nevnt finnes så mange andre regler som det kolliderende seilfartøyet skulle forholdt seg til...

Regel 27. Fartøy som ikke er under kommando eller som har begrenset evne til å manøvrere

(b)

Et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, unntatt et fartøy som holder på med å fjerne miner, skal vise:

(i)

tre rundtlysende lanterner anbrakt loddrett over hverandre hvor de best kan ses. Den øverste og nederste av disse lanternene skal vise rødt lys og den mellomste lanternen skal vise hvitt,

(ii)

tre signalfigurer anbrakt loddrett over hverandre hvor de best kan ses. Den øverste og nederste av disse signalfigurene skal være kuler og den mellomste terningformet,

(iii)

når det gjør fart gjennom vannet, en eller to topplanterner, sidelanterner og en akterlanterne i tillegg til de lanternene som er foreskrevet i punkt i,

Vel da førte vel skipet dagsignalet som er to kuler loddrett overfor hverandre da, hvor de best kan synes...

To kuler loddrett over hverandre hadde uansett ikke vært riktig dagsignal ved begrenset evne til å manøvrere...

Gi meg en I

Gi meg en D

Gi megen I

Gi meg en O

Gi meg en T

Hva blir det? IDIOT

Si det igjen! IDIOT

Kanskje det var seiling for blinde?

Nå, nå Bittelien, denslags skal vi kalle 'hendelig uhell' vet du. Man skal ikke kalle noen idioter fordi om de kjører inn i nyttetrafikk, luftspenn over fjordarmerm, broer e.l. Tross alt, Knudsen-båten beveget seg! Mye mer uberegnelig enn noe som står stille, og har stått der i mange år! Dessuten skal man ikke henge ut sårbare grupper, det ha vi også lært.

Hvordan kan noen da finne på å arrangere en regatta?

Cowes Week er i UK minst like viktig som Færderseilasen hos oss. Bare at det er enda større og tradisjonsrik.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Vel, det er litt morsomt. Her slenges det ut referanser og sitater fra lover og regler i innlegg etter innlegg. Jeg vet nå at hadde jeg pga en eller annen forvirringstilstand forvillet meg oppi en slik pinnebåt, hadde jeg da styrt unna et svært skip som kom meg i mot, uansett hva lover og regler sa jeg hadde rett på. Jeg tror nok det er bare nok et bevis på at det seiles etter den bastante tro at seil trumfer motor, uansett, alltid, BASTA! :lol:

Kjetil S

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Som vi så var det feil valg å gå forenom tankeren. Klart han burde ha passert aktenfor.

Skipperen på seilbåten innså det for sent - konkurranseinstinktet var nok for stort til det.

Tenker de er "very sorry".. ikke bare tapte de, men fikk båt ødelagt på toppen av det hele.

Og selvfølgelig har de seg selv å takke.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...