Woody Svart 7.August.2011 Link til dette innlegget Svart 7.August.2011 De så vel ikke den store båten for klesvasken de hadde hengende i masta. :lol: :lol: Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Mulligan Svart 7.August.2011 Link til dette innlegget Svart 7.August.2011 med vikeplikt for nyttetrafikk Som sagt, det er ikke noen definisjon av nyttetrafikk i det området. men der står: (g) The term "vessel restricted in her ability to maneuver" means a vessel which from the nature of her work I en slik situasjon skal tankbåten føre et spesiellt signal. Det gjorde han ikke. De så vel ikke den store båten for klesvasken de hadde hengende i masta. Jeg tror faktisk du er ganske nær. Det ser ut som om de har problemer med en balstyrig spinnaker. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 7.August.2011 Link til dette innlegget Svart 7.August.2011 men der står: (g) The term "vessel restricted in her ability to maneuver" means a vessel which from the nature of her work is restricted in her ability to maneuver as required by these Rules and is therefore unable to keep out of the way of another vessel. Vel da førte vel skipet dagsignalet som er to kuler loddrett overfor hverandre da, hvor de best kan synes... Selv så jeg ikke de kulene på videoen, men jeg har ikke brillene her da... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Astor Svart 7.August.2011 Link til dette innlegget Svart 7.August.2011 (redigert) Her er det vel best å ikke kommentere. Redigert 7.August.2011 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Hansi Svart 7.August.2011 Link til dette innlegget Svart 7.August.2011 Ord blir fattige... blir sikkert dagens snakkis på puben over en pint eller to. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 7.August.2011 Link til dette innlegget Svart 7.August.2011 Her er AIS track av "Hanne Knutsen" Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
spjærøy26 Svart 7.August.2011 Link til dette innlegget Svart 7.August.2011 (redigert) her er link til regattaen der avholt regattaen: http://www.cowes.co.uk/yacht_dismasted%20_by_supertanker_off_Cowes.aspx der står at han gjorde seg til kjenne flere ganger med hornet sitt.. når han har slepebåten på slep tyder det også på at han har los ombord. så at seilbåten har skylden her er jeg 100 % sikker på.. Redigert 7.August.2011 av spjærøy26 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 7.August.2011 Link til dette innlegget Svart 7.August.2011 Jobbet på den båten i vel 3 år. Uansett ikke artig å være på bru når sånt skjer da. Vil bare si det er mange der ute som ikke har forståelse for at en tankbåt på 265m ikke kan vike i slike farvann.. Det som ser ut osm god passeringsavstand ombord i en 30-40fots båt er ingenting på bruen på tankbåten. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 7.August.2011 Link til dette innlegget Svart 7.August.2011 vel hadde nok tankeren vikeplikt etter colreg Nei, her kommer nok regel 9 (b) om trange farvann til anvendelse slik at regel 18 (a)(iv) ikke gjelder. Regel 9. Trange farvann (b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp. Regel 18. Ansvar mellom fartøy Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet: (a) skal et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for: (i) et fartøy som ikke er under kommando, (ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, (iii) et fartøy som holder på med å fiske, (iv) et seilfartøy, Farvannet der kollisjonen skjedde, er dessuten underlagt Southampton VTS med tilhørende regelverk som sier at det er forbudt for andre fartøy å oppholde seg i en sone nærmere enn 1000 meter foran baugen og 100 meter på hver side av skip med lengde større enn 150 meter. Hanne Knutsen har en lengde på 265 meter. Det er ytterligere fremhevet at fartøy med lengde under 20 meter, har ettertrykkelig forbud mot å entre denne nevnte sonen. Dessuten skal fartøy med lengde større enn 150 meter i dette området, vise signalfigur/lanterner for fartøy som er hemmet av dypgående i henhold til sjøveisregel 28, hvilket det ser ut som Hanne Knutsen gjør, og som også innebærer at regel 18 (d)(i) kommer til anvendelse. Det ser ut til at man kan skimte en sylinderformet signalfigur ved formasten, med forbehold om at det er riktig det jeg ser... Regel 28. Fartøy som er hemmet av sitt dypgående Et fartøy som er hemmet av sitt dypgående, kan foruten de lanternene som er foreskrevet i regel 23 for maskindrevne fartøy vise, hvor de best kan ses, tre rundtlysende lanterner med rødt lys anbrakt loddrett over hverandre eller en sylinder. Regel 18. Ansvar mellom fartøy (d) (i) Et hvilket som helst fartøy, unntatt et fartøy som ikke er under kommando eller et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, skal såfremt omstendighetene tillater det, unngå å hindre eller vanskeliggjøre den sikre gjennomfart for et fartøy som er hemmet av sitt dypgående og som viser de signalene som er nevnt i regel 28. Videre er det krav om eskortetaubåt for lastede eller delvis lastede tankskip med dødvekttonnasje større enn eller lik 60000 dødvekttonn underveis til eller fra Fawley Marine Terminal hvor denne eksortetaubåten skal vise signalfigurer/lanterner for fartøy som har begrenset evne til å manøvrere i henhold til regel 27 (b). Jeg klarer ikke helt å se om taubåten viser disse signalene, men det har egentlig ikke så altfor mye å si da det som nevnt finnes så mange andre regler som det kolliderende seilfartøyet skulle forholdt seg til... Regel 27. Fartøy som ikke er under kommando eller som har begrenset evne til å manøvrere (b) Et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, unntatt et fartøy som holder på med å fjerne miner, skal vise: (i) tre rundtlysende lanterner anbrakt loddrett over hverandre hvor de best kan ses. Den øverste og nederste av disse lanternene skal vise rødt lys og den mellomste lanternen skal vise hvitt, (ii) tre signalfigurer anbrakt loddrett over hverandre hvor de best kan ses. Den øverste og nederste av disse signalfigurene skal være kuler og den mellomste terningformet, (iii) når det gjør fart gjennom vannet, en eller to topplanterner, sidelanterner og en akterlanterne i tillegg til de lanternene som er foreskrevet i punkt i, Vel da førte vel skipet dagsignalet som er to kuler loddrett overfor hverandre da, hvor de best kan synes... To kuler loddrett over hverandre hadde uansett ikke vært riktig dagsignal ved begrenset evne til å manøvrere... Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 7.August.2011 Link til dette innlegget Svart 7.August.2011 Takk capitaine nå burde det være tilstrekkelig dokumentert tenker han i seilebåten får en rimelig regning... Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Gi meg en I Gi meg en D Gi megen I Gi meg en O Gi meg en T Hva blir det? IDIOT Si det igjen! IDIOT Kanskje det var seiling for blinde? Nå, nå Bittelien, denslags skal vi kalle 'hendelig uhell' vet du. Man skal ikke kalle noen idioter fordi om de kjører inn i nyttetrafikk, luftspenn over fjordarmerm, broer e.l. Tross alt, Knudsen-båten beveget seg! Mye mer uberegnelig enn noe som står stille, og har stått der i mange år! Dessuten skal man ikke henge ut sårbare grupper, det ha vi også lært. Sitér dette innlegget Link to post
Ehak Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Farvannet der kollisjonen skjedde, er dessuten underlagt Southampton VTS med tilhørende regelverk som sier at det er forbudt for andre fartøy å oppholde seg i en sone nærmere enn 1000 meter foran baugen og 100 meter på hver side av skip med lengde større enn 150 meter. Hvordan kan noen da finne på å arrangere en regatta? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Hvordan kan noen da finne på å arrangere en regatta? Arrangere en regatta? Vi snakker om Cowes Week. Det deltar ca 1000 båter og 8500 deltakere. Har vært arrangert til samme tid siden 1826. Uken etter Goodwood. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Full bøyelaster, dvs 100 000 tonn med råolje, ikke noe en kjører slalom med i trange farvann, selv ikke om en møter en regatta eller to. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Hvordan kan noen da finne på å arrangere en regatta? Cowes Week er i UK minst like viktig som Færderseilasen hos oss. Bare at det er enda større og tradisjonsrik. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Mulligan Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 når han har slepebåten på slep tyder det også på at han har los ombord. Tyder ikke på noe annet enn at han har en slepebåt hengende etter. At han har los ombord vises ved signalflagg H. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 (redigert) Vel, det er litt morsomt. Her slenges det ut referanser og sitater fra lover og regler i innlegg etter innlegg. Jeg vet nå at hadde jeg pga en eller annen forvirringstilstand forvillet meg oppi en slik pinnebåt, hadde jeg da styrt unna et svært skip som kom meg i mot, uansett hva lover og regler sa jeg hadde rett på. Jeg tror nok det er bare nok et bevis på at det seiles etter den bastante tro at seil trumfer motor, uansett, alltid, BASTA! Kjetil S Redigert 8.August.2011 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
GeirT Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Som vi så var det feil valg å gå forenom tankeren. Klart han burde ha passert aktenfor. Skipperen på seilbåten innså det for sent - konkurranseinstinktet var nok for stort til det. Tenker de er "very sorry".. ikke bare tapte de, men fikk båt ødelagt på toppen av det hele. Og selvfølgelig har de seg selv å takke. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Frøken Fryd Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 La paragrafryttere være nettopp det, det er komplett idioti og krysse forann baugen til en slik båt i fart uansett hvor i verden man måtte befinne seg. Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Tyder ikke på noe annet enn at han har en slepebåt hengende etter. At han har los ombord vises ved signalflagg H. ser du ikke det flagget da?? ja der er mye prat om regler her.. og ja jeg tror også at hvis jeg hadde vert i den seilbåten, og sett en såpas stor båt komme kjørende, hadde jeg holdt meg vekk... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Vel, det er litt morsomt. Tror ikke det var så morsomt for de to fra Atalanta som havnet i sjøen. Men vi har vel forskjellig sans for humor. Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Tror ikke det var så morsomt for de to fra Atalanta som havnet i sjøen. Men vi har vel forskjellig sans for humor. hmm syns ikke spesiellt synd på sånne idioter heller... krysse inn foran en 300 meter lang båt.. de burde vite at den hverken kan stoppe eller svinge...men de hadde vel ikke sett eller hørt den... Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Tror ikke det var så morsomt for de to fra Atalanta som havnet i sjøen. Men vi har vel forskjellig sans for humor. Jeg mener at det som er morsomt er at man pøser på med sitater om lover og regler... Og... Ærh, bare les innlegget bedre... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
tuffff Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Det var en person som havnet i vannet. En annen ble sendt til sykehus med hodeskader, men kunne permitteres etter kort tid. Altså ikke noen alvorlige fysiske skader - heldigvis. Jeg vil dog anta at skipperens selvtillit muligens kan ha fått seg en knekk. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 hmm syns ikke spesiellt synd på sånne idioter heller Tror du skal slakke ned litt. Dersom du er på fjorden. Og innretter deg slik at du er i en situasjon som tilsier at du krysser et større fartøys kurs et par nm foran. Og så får motorstopp. Er du idiot eller uheldig? Man bør ta en titt på AIS tracket som er lagt ut. Og så på denne Notice to Mariners. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.