Jump to content

Knutsen tanker kolliderer med seilbåt

Rune2222

Recommended Posts

Ser det blir spekulert i denne tråden om en løpsk spinnaker er grunnen til at oppmerksomheten har vært et helt annet sted. Men er det ikke slik at det vil være lumske vindforhold tett oppunder et fartøy av denne størrelse og dermed få bl.a. spinnaker til å kollapse? Med andre ord en mulig dumdristig kryssing av tankbåtens kurs uten å kalkulere inn tap av seilvind og fremdrift?

Selvfølgelig bare spekulasjoner fra min side....

Uansett vil minst én av et så stort mannskap på seilbåten oppdage et så stort fartøy på kollisjonskurs. :confused:

Seilbåten har problemer ombord både med spinnakeren og mannen som faller overbord før HK treffer seilbåten.

Det er mulig seilbåten oppdager tankeren, og forsøker å unngår kollisjonen med å legge om kursen, men for sent...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

I følge VG var det tankeren sin skyld.......

HAHAHAHAHAHAAAAAAAAA........

MEID NED: Det 264 meter lange og 42 meter brede tankskipet kjørte rett inn i en seilbåt som deltok i den årlige regattaen «Cowes week». Foto: Tim Addison / COWES.co.uk

I går ettermiddag var det norskeide skipet «Hanne Knutsen», lastet med råolje, på vei inn til havn i Southampton da ulykken inntraff.

Regatta

Det 264 meter lange og 42 meter brede tankskipet kjørte rett inn i en seilbåt som deltok i den årlige regattaen «Cowes week».

På et videoopptak tatt av regattaens egen kameramann, Tim Addison, ser man tankskipet komme inn mot lossehavnen. Samtidig er en av seilbåtene faretruende nær supertankeren. Så går det galt. Tankeren braker inn i siden på seilbåten, som deretter dras langs supertankerens skrog. Seilet og masten henger seg fast i båtsiden, og rives av.

Gikk videre

To personer om bord i seilbåten «Atlanta of Chester» falt over bord. Seilet ble hengende igjen på ankeret foran på den norskeide supertankeren.

Tankbåten seilte videre, mens kystvakt og redningsmannskap kom til og fikk reddet de to personene opp fra vannet. En av dem ble fraktet til sykehus, men ble utskrevet noen timer senere, melder regattaens hjemmeside cowesweek.co.uk.

Befraktningsdirektør Jon Einar Dalsvåg i shippingselskapet Knutsen OAS Shipping AS er usikker på hva som skjedde.

- Tankbåten hadde både politi- og taubåteskorte på vei inn til havnen. Men det har tydeligvis skjedd en feilvurdering på et eller annet tidspunkt, sier han til VG.

Dalsvåg ønsker ikke å spekulere i hvem som var skyld i ulykken.

- En etterforskning er igangsatt, og vil undersøke hva som har skjedd. På nåværende tidspunkt er det umulig å si hvem som har skylden for sammenstøtet, sier han.

Befraktningsdirektøren ønsker ikke å kommentere saken ytterligere.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Eller kanskje han hoppet overbord når han fant ut at skipperen var galen :diving:

Det tenkte jeg også. Meget mulig han hoppet når han såg hvor det bar hen...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

I følge VG var det tankeren sin skyld.......

Nå har jeg ikke brillene på, men hvor i artikkelen mener VG dette

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Javel, og hva står det i linje 2

min første tanke når jeg ser nøye på videoen er at det kan virke som om de fra før driver å trekker ombord en av mannskapet som har havnet overbord. Måten han hopper i vannet på er vel heller ikke den jeg ville valgt hvis jeg hadde sett en båt komme på den måten. Da hadde blitt et stup ut akter, og ikke med bena først i le av seilbåten.

Man ser også at alle de andre seilbåtene som passerer har akkurat motsatt kurs av tankeren, så det virker rart at seilbåten prøver å kysse på den måten. Blir spennende å finne ut mer om hva som har foregått ombord i seilbåten når sjøforklaringen er klar.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg foreslår i mellomtiden at vi lar pinnebåter kontra hekksjøbåter ligge og gleder oss over at ikke liv gikk tapt denne gangen.

Uff og uff. Nå må fi være forsiktig i dine beskrivelser. Man lager sur stemning ved å bruke betegnelse pinnebåt i dette forumet. Det er sårbare sjeler du henger ut. Egen erfaring.

Men enig i det du skriver. Godt det ikke gikk liv. Men lærer de?

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hvem er "de"?

Det er vel de som tror det er noe som heter pinnebåter i denne sammenhengen... De er nok noe i overkant lite beleste, så de lærer neppe

Feil. Det er filmet mot nord. Hanne Knutsen er på inngående til Fawley. Hun gikk helt klart på riktig side av merket.

Nå forstår jeg! Takk skal du ha. Det er filmet fra Cowes-siden mot nord, og skipet kom fra øst og skulle da øyeblikkelig begynne sin sving mot nord. Da er både skipet og seilbåten utenfor race-området. Jeg har lest på andre siter at seilbåten ikke var deltaker, men tilskuer. Den sorte pipa vi ser i filmen tilhører vel da energiverket ved Fawley.

(Uten at jeg vet hvorfor hadde jeg fått det i hodet mitt at skipet kom fra vest.... Tydeligvis feil.)

For meg ser det nå ut som om skipperen på seilbåten kan vente seg et rettslig oppgjør. Han burde vært langt unna det stedet hvor han befant seg.

Det er vel de som tror det er noe som heter pinnebåter i denne sammenhengen... De er nok noe i overkant lite beleste, så de lærer neppe

Her snakker vi om regattaseilere. Jeg tipper adrenalinet er ganske stort i denne sammenheng. At denne uheldige seileren har hatt god bør før spinnakeren?? slo seg vrang er noe jeg tipper. Å få bråstopp i en slik sammenheng førte neppe adrenalinet lavere. Seilern tok en råsjans, og bommet. Hva som fergikk oppe i hodet på styrmann når baugen på Hanne Knutsen skygget for sola kan vi bare tenke oss.

Blir spennede å lese hva som kommer i etterkant av dette.

PS: Sydvesten: Pinnebåter er båter uten seilet oppe. :thumbsup: (Noe jeg overhode ikke har nevnt.) :lipseal:

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Den naturlige kursen for ham ligger på Portsmouthsiden.

Han har med overlegg kjørt rett inn i en av Europas største ansamling av seilbåter.

Det kan nesten virke litt som om du tenker deg at store lasteskip som skal til Southampton-området oppfører seg som fritidsbåter som prøver å finne en havn for natta: De bruker ikke kart, kjører litt hit og dit, og så forviller de seg inn i områder der de ikke skal være.

Tenker du deg at verken skipets mannskap, losen, havnevesenet eller taubåten hadde noen tanker om og planer for hvordan Hanne Knutsen skulle komme seg til losseplassen sin? Eller at de ikke kjente til Cowes Week?

I likhet med en annen deltaker her (som bl.a. påpekte den spesielle dypvannsleden) er jeg over middels kjent i Solent og Cowes. Jeg regner det så godt som sikkert at Hanne Knutsen ble eskortert av en båt fra havnevesenet som kjørte et godt stykke foran. Blant reglene i området er et forbud mot å krysse linjen mellom lasteskipet og eskortebåten. Dette gjelder året rundt, og det deles ut saftige bøter til de som likevel gjør det.

Det er nok ingen tvil om at Hanne Knutsen gjorde det den skulle, og at en viss seilbåt ikke gjorde det. Det betyr ikke nødvendigvis at det var idioti. Det kan ha vært et uhell, og det vil etterforskningen vise.

Det kan ha vært et uhell, og det vil etterforskningen vise.

Men inntil det er bevist koser vi oss med alle mulige slags vinklinger om vikepliktsregler, andre regler, dybdeforhold, nyttetrafikk, osv, osv. :yesnod::yesnod: Mye artige kommentarer er det i alle fall, det er helt sikkert selv om seilbåten gjorde årets tabbe og dreit skikkelig på draget for å si det forsiktig.

Redigert av Hansi (see edit history)

Det er vel naturen til et slikt forum at man er skråsikker, men jeg synes det er litt rart at en supertanker feier inn i målområdet i en så tradisjonsrik regatta. Er dette den vanlige leden?

Stemmer, dette er den vanlige leden for skip av denne størrelsen.

Hanne Knutsen har da heller ikke "feid inn" i noe målområde. Hvis man gjør som Mulligan flere ganger har oppfordret til og studerer AIS-tracket og Notice to Mariners fra Southampton VTS, vil man veldig tydelig se at Hanne Knutsen holdt seg nord for Gurnard 3U (noe som ikke er overraskende, det er et nord kardinalmerke!) og dermed godt klar av regatta-området.

Mulligan selv kommer imidlertid til stikk motsatt konklusjon, og mener også å vite at skipet gikk inn i regatta-området "med fullt overlegg".

Også jeg tror at Hanne Knutsen har seilt i fullt overlegg, men da med god støtte fra havnevesenet og losen. Så der er vi enige på et vis, men jeg synes likevel tiden nå er inne for Mulligan til å erkjenne at konklusjonen hans var feil.

Redigert av SkipperW (see edit history)

Det kan ha vært et uhell, og det vil etterforskningen vise.

Utvilsomt. Vi får vente på hva MAIB sier.

vil man veldig tydelig se at Hanne Knutsen holdt seg nord for Gurnard 3U (noe som ikke er overraskende, det er et nord kardinalmerke!) og dermed godt klar av regatta-området.

Dette er en kartskisse som viser de forskjellige rundingsmerkene som brukes under Cowes Week.

solentracingmarks.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...