Framtia Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 I kommentarene nederst på denne siden deltar flere som var øyenvitner i diskusjonen. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Zenit Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Som en del andre fulgte de kanskje denne sjøveisregelen: Når du fartøy om styrbord ser, hold deg fast og huk deg ner. Sitér dette innlegget Link to post
Falk Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Ser det blir spekulert i denne tråden om en løpsk spinnaker er grunnen til at oppmerksomheten har vært et helt annet sted. Men er det ikke slik at det vil være lumske vindforhold tett oppunder et fartøy av denne størrelse og dermed få bl.a. spinnaker til å kollapse? Med andre ord en mulig dumdristig kryssing av tankbåtens kurs uten å kalkulere inn tap av seilvind og fremdrift? Selvfølgelig bare spekulasjoner fra min side.... Uansett vil minst én av et så stort mannskap på seilbåten oppdage et så stort fartøy på kollisjonskurs. Sitér dette innlegget Link to post
Cirion Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Se nøye på HD utgaven på youtube Seilbåten har problemer ombord både med spinnakeren og mannen som faller overbord før HK treffer seilbåten. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Seilbåten har problemer ombord både med spinnakeren og mannen som faller overbord før HK treffer seilbåten. Det er mulig seilbåten oppdager tankeren, og forsøker å unngår kollisjonen med å legge om kursen, men for sent... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Cirion Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Ser ut som de lar være å svinge unna, på ene siden av båten har de en mann ovebord og på den andre siden kommer nok HK fortere enn de ventet... All oppmerksomhet går mot personen som ligger i vannet mens de blir spiddet av HK. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Eller kanskje han hoppet overbord når han fant ut at skipperen var galen Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 (redigert) I følge VG var det tankeren sin skyld....... HAHAHAHAHAHAAAAAAAAA........ MEID NED: Det 264 meter lange og 42 meter brede tankskipet kjørte rett inn i en seilbåt som deltok i den årlige regattaen «Cowes week». Foto: Tim Addison / COWES.co.uk I går ettermiddag var det norskeide skipet «Hanne Knutsen», lastet med råolje, på vei inn til havn i Southampton da ulykken inntraff. Regatta Det 264 meter lange og 42 meter brede tankskipet kjørte rett inn i en seilbåt som deltok i den årlige regattaen «Cowes week». På et videoopptak tatt av regattaens egen kameramann, Tim Addison, ser man tankskipet komme inn mot lossehavnen. Samtidig er en av seilbåtene faretruende nær supertankeren. Så går det galt. Tankeren braker inn i siden på seilbåten, som deretter dras langs supertankerens skrog. Seilet og masten henger seg fast i båtsiden, og rives av. Gikk videre To personer om bord i seilbåten «Atlanta of Chester» falt over bord. Seilet ble hengende igjen på ankeret foran på den norskeide supertankeren. Tankbåten seilte videre, mens kystvakt og redningsmannskap kom til og fikk reddet de to personene opp fra vannet. En av dem ble fraktet til sykehus, men ble utskrevet noen timer senere, melder regattaens hjemmeside cowesweek.co.uk. Befraktningsdirektør Jon Einar Dalsvåg i shippingselskapet Knutsen OAS Shipping AS er usikker på hva som skjedde. - Tankbåten hadde både politi- og taubåteskorte på vei inn til havnen. Men det har tydeligvis skjedd en feilvurdering på et eller annet tidspunkt, sier han til VG. Dalsvåg ønsker ikke å spekulere i hvem som var skyld i ulykken. - En etterforskning er igangsatt, og vil undersøke hva som har skjedd. På nåværende tidspunkt er det umulig å si hvem som har skylden for sammenstøtet, sier han. Befraktningsdirektøren ønsker ikke å kommentere saken ytterligere. Redigert 8.August.2011 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Fanafjord Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Eller kanskje han hoppet overbord når han fant ut at skipperen var galen Det tenkte jeg også. Meget mulig han hoppet når han såg hvor det bar hen... Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Sydvesten Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 I følge VG var det tankeren sin skyld....... Nå har jeg ikke brillene på, men hvor i artikkelen mener VG dette Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bay_liner Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 (redigert) Linje 2. Står det dårlig til med norskkunnskapene Sydvesten? Redigert 8.August.2011 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Sydvesten Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Javel, og hva står det i linje 2 Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Framtia Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 min første tanke når jeg ser nøye på videoen er at det kan virke som om de fra før driver å trekker ombord en av mannskapet som har havnet overbord. Måten han hopper i vannet på er vel heller ikke den jeg ville valgt hvis jeg hadde sett en båt komme på den måten. Da hadde blitt et stup ut akter, og ikke med bena først i le av seilbåten. Man ser også at alle de andre seilbåtene som passerer har akkurat motsatt kurs av tankeren, så det virker rart at seilbåten prøver å kysse på den måten. Blir spennende å finne ut mer om hva som har foregått ombord i seilbåten når sjøforklaringen er klar. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Astor Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Jeg foreslår i mellomtiden at vi lar pinnebåter kontra hekksjøbåter ligge og gleder oss over at ikke liv gikk tapt denne gangen. Uff og uff. Nå må fi være forsiktig i dine beskrivelser. Man lager sur stemning ved å bruke betegnelse pinnebåt i dette forumet. Det er sårbare sjeler du henger ut. Egen erfaring. Men enig i det du skriver. Godt det ikke gikk liv. Men lærer de? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mouche Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Men lærer de? Hvem er "de"? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sydvesten Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Hvem er "de"? Det er vel de som tror det er noe som heter pinnebåter i denne sammenhengen... De er nok noe i overkant lite beleste, så de lærer neppe Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Jawik Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 (redigert) Nå har Baljebåtene fått mere vann på mølla Tygg, tygg helt fram til Jul Det er vel Gurnard 3U vi ser på videoen... Redigert 8.August.2011 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
guge Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Feil. Det er filmet mot nord. Hanne Knutsen er på inngående til Fawley. Hun gikk helt klart på riktig side av merket. Nå forstår jeg! Takk skal du ha. Det er filmet fra Cowes-siden mot nord, og skipet kom fra øst og skulle da øyeblikkelig begynne sin sving mot nord. Da er både skipet og seilbåten utenfor race-området. Jeg har lest på andre siter at seilbåten ikke var deltaker, men tilskuer. Den sorte pipa vi ser i filmen tilhører vel da energiverket ved Fawley. (Uten at jeg vet hvorfor hadde jeg fått det i hodet mitt at skipet kom fra vest.... Tydeligvis feil.) For meg ser det nå ut som om skipperen på seilbåten kan vente seg et rettslig oppgjør. Han burde vært langt unna det stedet hvor han befant seg. Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Linje 2. Står det dårlig til med norskkunnskapene Sydvesten? tror det meste av norges befolkning sliter litt... kan ikke finne noe om skyldfordeling jeg heller... kanskje noen er synske?? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 (redigert) Det er vel de som tror det er noe som heter pinnebåter i denne sammenhengen... De er nok noe i overkant lite beleste, så de lærer neppe Her snakker vi om regattaseilere. Jeg tipper adrenalinet er ganske stort i denne sammenheng. At denne uheldige seileren har hatt god bør før spinnakeren?? slo seg vrang er noe jeg tipper. Å få bråstopp i en slik sammenheng førte neppe adrenalinet lavere. Seilern tok en råsjans, og bommet. Hva som fergikk oppe i hodet på styrmann når baugen på Hanne Knutsen skygget for sola kan vi bare tenke oss. Blir spennede å lese hva som kommer i etterkant av dette. PS: Sydvesten: Pinnebåter er båter uten seilet oppe. (Noe jeg overhode ikke har nevnt.) Redigert 8.August.2011 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Bay_liner Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Chester er en utrolig fin by....... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
SkipperW Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Den naturlige kursen for ham ligger på Portsmouthsiden. Han har med overlegg kjørt rett inn i en av Europas største ansamling av seilbåter. Det kan nesten virke litt som om du tenker deg at store lasteskip som skal til Southampton-området oppfører seg som fritidsbåter som prøver å finne en havn for natta: De bruker ikke kart, kjører litt hit og dit, og så forviller de seg inn i områder der de ikke skal være. Tenker du deg at verken skipets mannskap, losen, havnevesenet eller taubåten hadde noen tanker om og planer for hvordan Hanne Knutsen skulle komme seg til losseplassen sin? Eller at de ikke kjente til Cowes Week? I likhet med en annen deltaker her (som bl.a. påpekte den spesielle dypvannsleden) er jeg over middels kjent i Solent og Cowes. Jeg regner det så godt som sikkert at Hanne Knutsen ble eskortert av en båt fra havnevesenet som kjørte et godt stykke foran. Blant reglene i området er et forbud mot å krysse linjen mellom lasteskipet og eskortebåten. Dette gjelder året rundt, og det deles ut saftige bøter til de som likevel gjør det. Det er nok ingen tvil om at Hanne Knutsen gjorde det den skulle, og at en viss seilbåt ikke gjorde det. Det betyr ikke nødvendigvis at det var idioti. Det kan ha vært et uhell, og det vil etterforskningen vise. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 (redigert) Det kan ha vært et uhell, og det vil etterforskningen vise. Men inntil det er bevist koser vi oss med alle mulige slags vinklinger om vikepliktsregler, andre regler, dybdeforhold, nyttetrafikk, osv, osv. Mye artige kommentarer er det i alle fall, det er helt sikkert selv om seilbåten gjorde årets tabbe og dreit skikkelig på draget for å si det forsiktig. Redigert 8.August.2011 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SkipperW Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 (redigert) Det er vel naturen til et slikt forum at man er skråsikker, men jeg synes det er litt rart at en supertanker feier inn i målområdet i en så tradisjonsrik regatta. Er dette den vanlige leden? Stemmer, dette er den vanlige leden for skip av denne størrelsen. Hanne Knutsen har da heller ikke "feid inn" i noe målområde. Hvis man gjør som Mulligan flere ganger har oppfordret til og studerer AIS-tracket og Notice to Mariners fra Southampton VTS, vil man veldig tydelig se at Hanne Knutsen holdt seg nord for Gurnard 3U (noe som ikke er overraskende, det er et nord kardinalmerke!) og dermed godt klar av regatta-området. Mulligan selv kommer imidlertid til stikk motsatt konklusjon, og mener også å vite at skipet gikk inn i regatta-området "med fullt overlegg". Også jeg tror at Hanne Knutsen har seilt i fullt overlegg, men da med god støtte fra havnevesenet og losen. Så der er vi enige på et vis, men jeg synes likevel tiden nå er inne for Mulligan til å erkjenne at konklusjonen hans var feil. Redigert 8.August.2011 av SkipperW (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Det kan ha vært et uhell, og det vil etterforskningen vise. Utvilsomt. Vi får vente på hva MAIB sier. vil man veldig tydelig se at Hanne Knutsen holdt seg nord for Gurnard 3U (noe som ikke er overraskende, det er et nord kardinalmerke!) og dermed godt klar av regatta-området. Dette er en kartskisse som viser de forskjellige rundingsmerkene som brukes under Cowes Week. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.