Mulligan Svart 11.August.2011 Del på Facebook Svart 11.August.2011 Hvis jeg tør...... Har denne seileren vhf? Er han deltaker så har han VHF. Kategori 4 og nedover har krav til det. Starter opplyser også hvilket løp som skal seiles på VHF. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rolf Svart 11.August.2011 Del på Facebook Svart 11.August.2011 Hvis jeg tør...... :-)) Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 Her er en god reportasje vedr sikkerheten rundt Cowes week. De omtaler denne hendelsen (ca 4:30 ut i filmen), og de konkluderer med at all skyld ligger på seilbåten. Selve raporterten fra MAIB foreligger ikke enda etter hva jeg kan se. http://www.youtube.com/watch?v=lpZzJekgbSs&feature=player_embedded#! Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 Informativ video Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ahamm Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 Ironisk nok er mannskapet på seilbåten marineoffiserer. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 Alle kan gjøre feil, det er bare ikke alle som innrømmer det Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SkipperW Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 (redigert) Cowes Week yacht crash skipper guilty Det har tatt en stund, men nå er det avsagt dom i forbindelse med kollisjonen mellom den norske tankeren Hanne Knutsen og seilbåten Atalanta of Chester. Dette skjedde under regattaen Cowes Week ved Isle of Wight for to år siden. Skipperen av seilbåten (som på den tiden var aktiv marineoffiser) ble funnet skyldig i tre maritime overtredelser, noe du blant annet kan lese om på BBC News. Dommen gir (i likhet med selve situasjonen) ikke mye rom for tvil, så jeg tviler på om den blir anket. Redigert 28.Oktober.2013 av SkipperW (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 (redigert) ..... Dommen gir (i likhet med selve situasjonen) ikke mye rom for tvil, så jeg tviler på om den blir anket. Her i Norge har vi jo også fått en dom som understreker alvoret i vår nasjonale "Regel 44". Lærdommen for alle førere av fritidsfartøy må bli: uansett tid eller sted, hold mest mulig av veien for nyttefartøy! Redigert 28.Oktober.2013 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 Lit forbausa om noen var i tvil ang. denne saken! Selv har jeg rask manøvrerbar båt og viker lett unna all nyttetrafikk uansett scenario.. Regel 44 er nokså klar etter min mening Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 Hvordan lyder Regel 44 på engelsk? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SkipperW Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 (redigert) Hvordan lyder Regel 44 på engelsk? Som Poseidon skriver, er regel 44 en nasjonal regel. Men også i The Solent der kollisjonen med Hanne Knutsen skjedde, finnes det detaljerte lokale regler om hvordan fritidsbåter skal forholde seg til kommersiell trafikk. Disse finner du i noen av de gamle innleggene i denne tråden. Redigert 28.Oktober.2013 av SkipperW (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 (redigert) Lærdommen for alle førere av fritidsfartøy må bli: uansett tid eller sted, hold mest mulig av veien for nyttefartøy! Men hva er egentlig definisjonen på nyttefartøy? (Spør av nysgjerrighet, og ikke for å kverulere!) Kan disse små Clipperne som går med turister inn i Lysefjorden kalles nyttetrafikk? Jeg er ikke så sikker på det, og de kjører og oppfører seg også som at de IKKE er det. (Synes generelt de fleste hurtigbåtene til Rødne og Tide kjører svært hensynsfullt.. ) Jeg disponerer båt på jobben som jeg kan frakte 30 personer med, som ofte er i bruk. Meg jeg ser jo ikke på meg selv om nyttefartøy av den grunn(?) Er Riskafjord, Sandnes, Nøkk, Hundvåg 1, og disse veteranskipene på innleide oppdrag nyttefartøy? Finnes ingen tvil om at ferjer, rutebåter, tankere el. er nyttefartøy. For all del. Men på enkelte andre båter jeg i tvil. Uten at jeg noen gang har havnet i noe konflikt, for det er som regel plass for alle der jeg beveger meg Redigert 28.Oktober.2013 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 Det spørsmålet har flere her, meg selv inkludert, stilt en rekke ganger, men aldri fått noe svar på. Hvordan ser jeg at en taxibåt er en taxibåt i mørket, eller at den (eier/fører) er ute på sin fritid med familien osv osv osv Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 (redigert) Legg merke til at nyttetrafikk er ikke nevnt i denne dommen. (Etter hva jeg har lest). Han ble, helt riktig, felt for å ha hindret sikker passering for et større fartøy med begrenset evne til å manøvrere. Og så ble han, helt riktig, felt for ikke å ha holdt utkikk. Altså etter internasjonale regler. Av det jeg har lest, jeg understreker det, ble ikke lokale regler fra Southampton VTS tatt med. Ei heller regattareglementet. Redigert 28.Oktober.2013 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 Men hva er egentlig definisjonen på nyttefartøy? (Spør av nysgjerrighet, og ikke for å kverulere!) Jeg disponerer båt på jobben som jeg kan frakte 30 personer med, som ofte er i bruk. Meg jeg ser jo ikke på meg selv om nyttefartøy av den grunn(?) Er Riskafjord, Sandnes, Nøkk, Hundvåg 1, og disse veteranskipene på innleide oppdrag nyttefartøy? Nyttefartøy / næring er knyttet opp mot betaling og sertifikater. Det finnes en del grensetilfeller der sjøfartsdirektoratet og skattevesenet kommer til ulik konklusjon. Men du nevner båter som Riskafjord, Sandnes, Nøkk, Hundvåg 1, alle disse har passasjersertifikat og er helt klart nyttefartøy. Ingen tvil. Hvis du frakter 30 personer med en båt ville spørsmålet bli om de betaler for å være med på turen, og i neste omgang om båten er sertifisert for å ta ombord så mange betalende passasjerer og til slutt om du da har sertifikat for å føre den - dermed var vel den biten også besvart ... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
SkipperW Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 (redigert) Legg merke til at nyttetrafikk er ikke nevnt i denne dommen. (Etter hva jeg har lest). Han ble, helt riktig, felt for å ha hindret sikker passering for et større fartøy med begrenset evne til å manøvrere. Og så ble han, helt riktig, felt for ikke å ha holdt utkikk. Altså etter internasjonale regler. Av det jeg har lest, jeg understreker det, ble ikke lokale regler fra Southampton VTS tatt med. Ei heller regattareglementet. Så vidt jeg kan se, har du rett i at han ble dømt for brudd på tre internasjonale regler. De lokale reglene inngikk likevel i anklagen, og det er ikke tvil om at også de ble brutt. Det å bevege seg innenfor et skips "moving prohibited zone" i The Solent kvalifiserer til en meget saftig bot, men kommer jo normalt ikke innom en rettssak. På YouTube finnes det forresten en offisiell rekonstruksjon av kollisjonen. Hvis du er av den utålmodige typen, kan du trygt spole frem ca 4 minutter. :-) Redigert 28.Oktober.2013 av SkipperW (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 Nyttefartøy / næring er knyttet opp mot betaling og sertifikater. Takk for klart svar Synes definisjonen er litt for vid, og at nytte burde vært begrenset til å handle om kun nødvendige formål. Riskafjord på kveldstur med en bedrift er ikke noe som nytter samfunnet. Men jeg har ikke tenkt å bli hverken politiker eller byråkrat, så får bare akseptere at det er slik Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 Men hva er egentlig definisjonen på nyttefartøy? Finnes ingen tvil om at ferjer, rutebåter, tankere el. er nyttefartøy. For all del. Men på enkelte andre båter jeg i tvil. Uten at jeg noen gang har havnet i noe konflikt, for det er som regel plass for alle der jeg beveger meg Nyttefartøy / næring er knyttet opp mot betaling og sertifikater. Det finnes en del grensetilfeller der sjøfartsdirektoratet og skattevesenet kommer til ulik konklusjon. hvis man nå skall lese regeln som fan leser bibeln.....så står det ikke nyttefartøy.....det står nyttetrafikk !! (om det gjør noen forskjell !! ) hva med om jeg møter to sjarker den ene er fritidsfisker den andre sjarken har kvote...... er det da jeg skall ringe ligningskontoret ?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 hva med om jeg møter to sjarker den ene er fritidsfisker den andre sjarken har kvote...... er det da jeg skall ringe ligningskontoret ?? Hehe :) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.