Jump to content

Knutsen tanker kolliderer med seilbåt


Rune2222

Recommended Posts

Hadde dette vert en motorbåt

Jeg er vel egentlig sterkt i tvil om hvorvidt en motorbåt hadde fått stilt til start i Cowes week.

Jeg tror ikke denne saken er så åpenbar som først antatt. Vi får vente på MAIB.

Sikkerhetsrisikoen er for stor. Tankbåten skulle ventet på neste høyvann.

Link to post
Share on other sites

Ventet i 12 timer på neste høyvann grunnet en regatta?? Utopi.

Tviler sterkt på at charter hadde godtatt den utgiften. Da måtte evetuelt Knutsen tankeren gått offhire i 12 timer. Har ikke peiling på dagrater på tankbåter for øyeblikket. Regner med at tankbåt ratene er en god del under det vi får, (ca.USD 250000 pr. døgn for båt og crew). Men billig hadde det ikke blitt.

 

Eneste hadde vært om havnemyndighetene hadde nektet all trafikk før regttaen var over. Det blir vel som om Oslofjorden skulle være steng for kommersiell trafikk fra Filtvedt og inn under færder'n. Realistiskt?? :giggle:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Først oppfordrer du oss til å sjekke AIS-loggen og en Notice to Mariners som VTS i Southampton har sendt ut. Senere gjentar du dette for å underbygge at du har rett, men materialet viser at du tok feil - skipet holdt seg godt utenfor regatta-området.

 

Så hevder du at den naturlige kursen for skipet ligger på Portsmouth-siden, men skip av denne størrelsen verken kan eller har lov til å gå der. Du tok feil.

 

I samme innlegg skriver du at "Han har med overlegg kjørt rett inn i en av Europas største ansamling av seilbåter." Det er en ganske drøy påstand, men også den var altså feil. Ikke fordi vi vet noe om overlegg, men fordi vi vet at han ikke befant seg noe sted der han ikke skulle være.

 

I innlegg 57 legger du ut et kart uten kommentarer. Kartet understreker imidlertid at dine tidligere tanker var feil. I et litt senere innlegg kommenterer du likevel kartet og skriver at "Vest for Egypt Point er unødvendig." Men som en annen deltaker påpeker: Det er umulig å komme inn til Southampton uten å gå vest for Egypt Point, noe som for øvrig vises tydelig i ditt eget kart i innlegg 57.

 

Dette var likevel ikke noe viktig poeng, siden skipet uansett var i riktig led.

 

Så hevder du at skipet burde ventet på neste høyvann, men igjen uten å si noe om hvorfor eller om dette i det hele tatt var et valg som kunne tas.

 

Dette er en kartskisse som viser de forskjellige rundingsmerkene som brukes under Cowes Week.

Til slutt legger du inn kartet ovenfor som viser mange regattabøyer, men også mange faste bøyer og merker. Heller ikke denne gangen sier du noe om hvilke tanker du har med å legge ut kartet. Er det et argument i diskusjonen? Er det ikke bedre å gjøre deg ferdig med dine tidligere argumenter først?

 

Og er ikke tiden inne for å si "Beklager, her var jeg litt for kjapp. Jeg tok rett og slett feil."?

 

Southampton-området har omfattende kommersiell skipsfart, og det er altså ikke slik at hver kaptein kjører båten sin som en snekke og selv bestemmer når og hvor han skal bevege seg. "Huff, mange seilbåter her, la oss ankre opp et halvt døgn."

 

Som tidligere nevnt er et slikt anløp nøye planlagt og overvåket av skipets offiserer, havnevesenet, VTS og losvesenet. I tillegg var skipet eskortert både av havnevesenet og taubåt. Det er ikke tilfeldig, og kommer bl.a. av at en 123.000-tonns tankbåt ikke oppfører seg som en snekke.

 

I tillegg til den nautiske planleggingen jeg nevner her, finnes det selvfølgelig en omfattende kommersiell planlegging: Skipet har med seg litt olje som skal leveres og selges.

 

God planlegging og støtte betyr ikke at ting ikke kan gå galt, men foreløpig er det ingenting fra deg eller andre som tyder på at Hanne Knutsen har gjort feil eller har vært i feil område.

 

Er det noe du kan være enig i?

Redigert av SkipperW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skipper W, jeg tror denne Mulligan er et såkalt forumtroll med det formåle å ødelegge en debatt. At han er amatør i denne sammenhengen er en underdrivelse.

 

fint det ikke bare er meg der kom til denkonklusjon da

 

Akkurat her tar dere nok grundig feil. Mulligan er en av de mest innsiktsfulle debattanter på BP :yesnod:

Det burde være vel kjent gjennom flere år.

 

At sikkerhetsnivået akkurat i denne situasjonen har vært for lavt, er vel åpenbart nå når en sitter med fasit. Hva som skulle/kunne vært gjort anderledes får vi muligens svar på under sjøforklaring.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Akkurat her tar dere nok grundig feil. Mulligan er en av de mest innsiktsfulle debattanter på BP :yesnod:

Det burde være vel kjent gjennom flere år.

 

 

Mulig dette gjelder for seiltekniske ting, men når det gjelder operasjon av tankskip og alt rundt det temaet er han helt på viddene :D

Link to post
Share on other sites

MrMate, Du undervurderer nok Mulligan. Han har ca 1000 ganger så mange innlegg her inne som du og han pleier ikke å være "helt på viddene". Bli først varm i trøyene selv, før du omtaler han som forumstroll. :smash:

 

Det er klart at for Southampten som helhet er regattaen en meget viktig event - viktigere enn anløpet av et enkelt tanker. Så hvorfor det skulle være prinsipiellt tull å vurdere å holde en tanker noen timer utforbi regattaområdet ser jeg ikke helt. Hvis dette kan øke sikkerhetsnivået av Cowes Week? (Med denne kommentaren støtter jeg selvfølgelig ikke seilbåtens atferd. Tror det var nok idiotisk når tankeren først var der.)

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Enkelte tåler tydligvis ikke å bli motsagt og å bli møtt med motargumenter. Skal man rope på troll og gå til personangrep hver gang noen mener noe annet enn en selv? Jeg har stor stans for Mulligan som en innsikstfull og god debattant, og det kan godt være han (og jeg) tar feil i denne saken, men jeg reagerer på at man unisont skal utrope en rormann til idiot bare basert på et videoklipp, og så være så skråsikker at noen som kommer med motarguemter blir betegnet som troll.

 

Som regel finnes det flere sider av en sak, og våger derfor å stille spørsmålet om det er vanlig at et tankskip seiler (ok, ikke feier) inn i målområdet på en så tradisjonsrik regatta rett ved målgang. Dette til tross for at jeg ikke har peiling på hvordan skip vanligvis seiler i dette området.

 

Men dette er jo et av verdens mest traffikerte områder og at det var uklokt av seilbåten å ikke svinge unna (enten p.g.a manglende utkikk eller at man trodde man rakk å segle foran) er vel alle enig i. Men har selv opplevet å miste kontrollen over en seilbåt p.g.a broach i en svært traffikert lei, og skipene kommer fort. Hvis caset er at seilbåten ikke var manøvreringsdyktig og eller var opptatt av MOB stiller det seg vel anderledes.

 

Dessuten har Mulligan han rett i at den særnorske regele om nyttetrafikk ikke finnes i de internasjonale sjøfartsreglene.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

MrMate, Du undervurderer nok Mulligan. Han har ca 1000 ganger så mange innlegg her inne som du og han pleier ikke å være "helt på viddene". Bli først varm i trøyene før du omtaler han som forumstroll. :smash:

 

Hehe.. Så det faktum at han har 9000+ innlegg gjør ham immun mot å bli fortalt når/hvis han er ute på viddene? Dette var dagens beste :) Hvor mange innlegg regnes som godkjent for å bli "varm i trøyene"? 500? 1000? Er dette et åpent forum eller er det Frimurerlogen? Når man får sine argumenter motbevist gang på gang uten å innse det, synes jeg det er naturlig å påtale dette, samme hvem det er som sier det. Som sagt betviler jeg ikke hans kunnskaper om seiling, regattaer, men her er han rett og slett på meget tynn is hva seilingsleder og forskrifter for store båter i Solent angår.

Kommentar fra moderator: Moderator minner om at personangrep er uønsket på forumet. Man skal holde seg til sak, ikke person.

 

Forøvrig beklager jeg om min bemerkning om forutroll tolkes som personangrep, det var det ikke ment som :)

 

Har du idet hele tatt anelse om hvor travel Solent er i shippingsammenheng? Foruten Fawley som er en stor tankterminal har man en kjempestor trafikk av containerskip, mange på Maersks E-klasse og større foruten en drøss med feedere. Videre er det cruisetrafikk, for ikke å snakke om den regulære fergetrafikken til fjern og nær. Som andre er inne på: Vet du hvor mye det koster å ta en tankbåt off hire i noen timer, for ikke å snakke om et halvt døgn? Hvem skal betale for dette? Rederi? Befrakter? Terminal? Arrangør av regattaen? Hva da om man skulle stoppe all skipstrafikk til/fra Southampton i gitte tidsperiode?

Redigert av MrMate (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er klart at for Southampten som helhet er regattaen en meget viktig event - viktigere enn anløpet av et enkelt tanker. Så hvorfor det skulle være prinsipiellt tull å vurdere å holde en tanker noen timer utforbi regattaområdet ser jeg ikke helt. Hvis dette kan øke sikkerhetsnivået av Cowes Week?

Poenget her er at det ikke ville ha hjulpet å holde igjen tankeren noen timer fordi området har omfattende kommersiell trafikk døgnet rundt. Selv om Hanne Knutsen hadde blitt holdt igjen, ville det derfor ha vært rikelig med andre kommersielle skip (inkludert ferjene til Cowes!) som seilere kunne kollidere med.

 

Et annet poeng er at skipet i følge Mulligans egen dokumentasjon var utenfor regattaområdet.

 

Og et tredje poeng er at det er uklart om den aktuelle seilbåten var med i regattaen overhodet. Noen meldinger snakker om "taking part", men det betyr ikke at den var med i kappseilas akkurat da. Og hvis den var det, tyder det vel på at seilbåten selv var utenfor regattaområdet?

Redigert av SkipperW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik kan det gå..... i seilregatta... vel hadde nok tankeren vikeplikt etter colreg, men sunn fornuft tilsier etter mitt syn at det er lettere for seilbåten å vike siden det er noe mindre enn tankeren og lettere å manøvrere.. selv i dette kaoset av seilbåter og andre fartøyer

 

Lite fartøy har vikeplikt for stort fartøy.

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post
Share on other sites

Et annet poeng er at skipet i følge Mulligans egen dokumentasjon var utenfor regattaområdet.

I følge kartskissen jeg la ut som viser rundingsmerker var den godt innenom.

Exclusion Zone som vist i Notice to Mariners viser område for Extreme Sailing.

Du kan ikke seile en diger klasse IRC 40 inni det lille området.

Link to post
Share on other sites

Tviler sterkt på at charter hadde godtatt den utgiften. Da måtte evetuelt Knutsen tankeren gått offhire i 12 timer.

 

Er båten på TC til en operatør eller oljeselskap, eller drives den kanskje for rederiets egen regning på et voyagecharter? Jeg vet ikke, gjør du?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

De trekker et eller et annet opp av sjøen.

Bildene er for dårlige til å se hva.

 

De fant vel ut at dette var en fin anledning til å prøve fiskelykken :D:D:D

 

Uansett har jeg ingen formening om hva seilbåten gjør eller ikke gjør. Jeg uttaler meg bare om det jeg vet noe om - skipstrafikken i Solent.

Link to post
Share on other sites

I følge kartskissen jeg la ut som viser rundingsmerker var den godt innenom.

Nå synes jeg det blir dårlig diskusjonsskikk her. Du oppfordret gjentatte ganger til at folk burde sjekke AIS-loggen og Notice to Mariners slik at de selv kunne se at Hanne Knutsen var på ville veier. Begge deler viser at den ikke var det.

 

Istedenfor å bekrefte at din fremstilling var feil, kommer du med et helt nytt kart som nå plutselig viser at så å si all trafikk i Solent befinner seg i "regatta-området". Hvis du mener det er et argument for at Hanne Knutsen befant seg på feil sted, var skipet i så fall i godt selskap. Det er nemlig umulig å ferdes i Solent uten å være innenfor ditt helt nye regatta-område. Selv havnevesenets eskortebåt var da i strid med din oppfatning av hvordan kommersiell trafikk bør oppføre seg.

 

Exclusion Zone som vist i Notice to Mariners viser område for Extreme Sailing.

Du kan ikke seile en diger klasse IRC 40 inni det lille området.

Det er ikke relevant. Det som er relevant er at du hevdet at AIS-loggen viste at Hanne Knutsen hadde seilt i strid med Notice to Mariners.

 

Det var ikke korrekt, men istedenfor å erkjenne det, kommer du med et nytt kart som gjør det meste av Solent til regatta-område.

Redigert av SkipperW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

se mitt innlegg #88 i denne tråden. Selv om forklaringen nok mest sannsynlig ikke er slik, er det etter mitt syn sterkt formildende om seilbåtskipperen faktisk er i ferd med å dra noen ombord igjen i båten. Det fremgår andre steder at tankseren ga tydelige lydsignaler, og det er nesten litt utrolig at seilbåten ikke skulle være oppmerksom på at tankeren kommer (den var tross alt 40 meter bred).

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg uttaler meg bare om det jeg vet noe om - skipstrafikken i Solent.

 

På tross av at du bare har 11 innlegg ( :rolleyes: ) virker det på meg som om du har meget gode kunnskaper rundt skipstrafikken i Solent. Det er rett og slett interessant hver gang noen er villig til å engasjere seg i tråder hvor erfaring og kunnskap ligger til grunn og ikke bare googlet kunnskap... :cheers:

Det er noen verdensmestere på alle forum som aldri gir seg selv om de åpenbart blander kortene og har svært sprikende kunnskaper.

Link to post
Share on other sites

Takk (eller kanskje dette er ironi :) :) )

Jeg har lenge vært ivrig leser av dette forumet som ofte er interessant og lærerikt. Spesielt har jeg stor glede av innsendte bilder fra båtturer.

Jeg hadde igrunn tenkt å la det være med det, men kunne ikke dy meg i denne tråden da enkelte punkter var så høytsvevende at de ikke kunne stå uimotsagt :)

Men bortsett fra dette vil jeg nok nøye meg med å lese.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...