Jump to content

Knutsen tanker kolliderer med seilbåt


Rune2222

Recommended Posts

Hvis jeg tør......

 

 

:-))

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Her er en god reportasje vedr sikkerheten rundt Cowes week. De omtaler denne hendelsen (ca 4:30 ut i filmen), og de konkluderer med at all skyld ligger på seilbåten. Selve raporterten fra MAIB foreligger ikke enda etter hva jeg kan se.

 

http://www.youtube.com/watch?v=lpZzJekgbSs&feature=player_embedded#!

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Cowes Week yacht crash skipper guilty

 

Det har tatt en stund, men nå er det avsagt dom i forbindelse med kollisjonen mellom den norske tankeren Hanne Knutsen og seilbåten Atalanta of Chester. Dette skjedde under regattaen Cowes Week ved Isle of Wight for to år siden.

 

Skipperen av seilbåten (som på den tiden var aktiv marineoffiser) ble funnet skyldig i tre maritime overtredelser, noe du blant annet kan lese om på BBC News. Dommen gir (i likhet med selve situasjonen) ikke mye rom for tvil, så jeg tviler på om den blir anket.

 

 

bilde

Redigert av SkipperW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..... Dommen gir (i likhet med selve situasjonen) ikke mye rom for tvil, så jeg tviler på om den blir anket.

 

 

Her i Norge har vi jo også fått en dom som understreker alvoret i vår nasjonale "Regel 44".

Lærdommen for alle førere av fritidsfartøy må bli: uansett tid eller sted, hold mest mulig av veien for nyttefartøy!

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Lit forbausa om noen var i tvil ang. denne saken! Selv har jeg rask manøvrerbar båt og viker lett unna all nyttetrafikk uansett scenario.. Regel 44 er nokså klar etter min mening

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hvordan lyder Regel 44 på engelsk?

 

Som Poseidon skriver, er regel 44 en nasjonal regel.

 

Men også i The Solent der kollisjonen med Hanne Knutsen skjedde, finnes det detaljerte lokale regler om hvordan fritidsbåter skal forholde seg til kommersiell trafikk. Disse finner du i noen av de gamle innleggene i denne tråden.

Redigert av SkipperW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Lærdommen for alle førere av fritidsfartøy må bli: uansett tid eller sted, hold mest mulig av veien for nyttefartøy!

Men hva er egentlig definisjonen på nyttefartøy? (Spør av nysgjerrighet, og ikke for å kverulere!)

Kan disse små Clipperne som går med turister inn i Lysefjorden kalles nyttetrafikk? Jeg er ikke så sikker på det, og de kjører og oppfører seg også som at de IKKE er det. (Synes generelt de fleste hurtigbåtene til Rødne og Tide kjører svært hensynsfullt.. :thumbsup: )

 

Jeg disponerer båt på jobben som jeg kan frakte 30 personer med, som ofte er i bruk. Meg jeg ser jo ikke på meg selv om nyttefartøy av den grunn(?)

 

Er Riskafjord, Sandnes, Nøkk, Hundvåg 1, og disse veteranskipene på innleide oppdrag nyttefartøy?

 

Finnes ingen tvil om at ferjer, rutebåter, tankere el. er nyttefartøy. For all del. Men på enkelte andre båter jeg i tvil. Uten at jeg noen gang har havnet i noe konflikt, for det er som regel plass for alle der jeg beveger meg :smiley:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Det spørsmålet har flere her, meg selv inkludert, stilt en rekke ganger, men aldri fått noe svar på. Hvordan ser jeg at en taxibåt er en taxibåt i mørket, eller at den (eier/fører) er ute på sin fritid med familien osv osv osv

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Legg merke til at nyttetrafikk er ikke nevnt i denne dommen. (Etter hva jeg har lest).

Han ble, helt riktig, felt for å ha hindret sikker passering for et større fartøy med begrenset evne til å manøvrere.

Og så ble han, helt riktig, felt for ikke å ha holdt utkikk.

Altså etter internasjonale regler.

Av det jeg har lest, jeg understreker det, ble ikke lokale regler fra Southampton VTS tatt med. Ei heller regattareglementet.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men hva er egentlig definisjonen på nyttefartøy? (Spør av nysgjerrighet, og ikke for å kverulere!)

 

Jeg disponerer båt på jobben som jeg kan frakte 30 personer med, som ofte er i bruk. Meg jeg ser jo ikke på meg selv om nyttefartøy av den grunn(?)

 

Er Riskafjord, Sandnes, Nøkk, Hundvåg 1, og disse veteranskipene på innleide oppdrag nyttefartøy?

 

 

Nyttefartøy / næring er knyttet opp mot betaling og sertifikater.

Det finnes en del grensetilfeller der sjøfartsdirektoratet og skattevesenet kommer til ulik konklusjon.

Men du nevner båter som Riskafjord, Sandnes, Nøkk, Hundvåg 1, alle disse har passasjersertifikat og er helt klart nyttefartøy. Ingen tvil.

Hvis du frakter 30 personer med en båt ville spørsmålet bli om de betaler for å være med på turen, og i neste omgang om båten er sertifisert for å ta ombord så mange betalende passasjerer og til slutt om du da har sertifikat for å føre den - dermed var vel den biten også besvart ...

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Legg merke til at nyttetrafikk er ikke nevnt i denne dommen. (Etter hva jeg har lest).

Han ble, helt riktig, felt for å ha hindret sikker passering for et større fartøy med begrenset evne til å manøvrere.

Og så ble han, helt riktig, felt for ikke å ha holdt utkikk.

Altså etter internasjonale regler.

Av det jeg har lest, jeg understreker det, ble ikke lokale regler fra Southampton VTS tatt med. Ei heller regattareglementet.

 

Så vidt jeg kan se, har du rett i at han ble dømt for brudd på tre internasjonale regler.

 

De lokale reglene inngikk likevel i anklagen, og det er ikke tvil om at også de ble brutt. Det å bevege seg innenfor et skips "moving prohibited zone" i The Solent kvalifiserer til en meget saftig bot, men kommer jo normalt ikke innom en rettssak.

 

På YouTube finnes det forresten en offisiell rekonstruksjon av kollisjonen. Hvis du er av den utålmodige typen, kan du trygt spole frem ca 4 minutter. :-)

Redigert av SkipperW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Nyttefartøy / næring er knyttet opp mot betaling og sertifikater.

Takk for klart svar :thumbsup:

 

Synes definisjonen er litt for vid, og at nytte burde vært begrenset til å handle om kun nødvendige formål. Riskafjord på kveldstur med en bedrift er ikke noe som nytter samfunnet. Men jeg har ikke tenkt å bli hverken politiker eller byråkrat, så får bare akseptere at det er slik :giggle:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Men hva er egentlig definisjonen på nyttefartøy?

 

Finnes ingen tvil om at ferjer, rutebåter, tankere el. er nyttefartøy. For all del. Men på enkelte andre båter jeg i tvil. Uten at jeg noen gang har havnet i noe konflikt, for det er som regel plass for alle der jeg beveger meg :smiley:

Nyttefartøy / næring er knyttet opp mot betaling og sertifikater.

Det finnes en del grensetilfeller der sjøfartsdirektoratet og skattevesenet kommer til ulik konklusjon.

 

hvis man nå skall lese regeln som fan leser bibeln.....så står det ikke nyttefartøy.....det står nyttetrafikk !!

(om det gjør noen forskjell !! :smiley: )

 

 

hva med om jeg møter to sjarker den ene er fritidsfisker den andre sjarken har kvote......

er det da jeg skall ringe ligningskontoret ?? :giggle::wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...