Jump to content

Tmc viskermotor, hvordan endre viskeretning på babord side?

KenBjork

Recommended Posts

Hei

Jeg har da kjøpt nye vindusvisker-motorer fra TMC til ny båten, som er under oppussing.

Ref denne tråden

https://baatplassen.no/i/topic/82475-prosjekt-oppussing-scand-dynamic-86009200/

Her er vindusvisker motorene:

http://www.maritim.no/elektrisk/elektrisk-motor/vindusvisker/viskermotor-25mm-12v

Problemet er at visker rettingen er feil på babordsiden, mens bli rett på styrbordsiden.

Og i monterings/bruksanvisningen står det kun om å endre visker-vinkel men ikke noe om å endre retting.

Såg heller ikke på maritim da jeg handla om at det var Høyre og Venstre typer.

De er kobla etter manualen, men da bare uten raskeste hastigheten. Så er off-on(laveste hastighet)-park

Så ved slik det er nå så bli det slik:

Motorene er her parkert og vil gå med uret når man slår de på.

scand_d_61.jpg

Jeg vil ha babord visker parkert også slik som styrbord, men at babord skal viske mot-urs

Redigert av KenBjork (see edit history)

Heisann. Du må snu den sorte plata med hullene på. Når du tar den ut fra girhuset, henger den fast i tannhjulet med 2 skruer. Disse skruene kommer du til hvis du vipper av kontaktplata på baksiden. Bruk en tapetkniv eller lignende. Løsne og snu "hullplaten" med motsatt side mot tannhjulet.

Da har du endret parkeringen til å være på motsatt side. ....Tror jeg ;)

Har også tenkt på dette med parkeringen etter at du nevnte det mthoms, og ja det hørtes logisk ut om den hadde parkert motsatt 180 grader.

Såg nå når jeg demonterte, at under hullet i skiven med viskevinkel stod over en utsparingen i tannhjulet merket "R"

La merke til at det 180grader var en annen utsparing i tannhjulet som var merket "L"

Vridde skiven slik at samme vinkel hull kom over "L" og monterte motoren igjen, så får vi se etter jobb idag om det nå blir til at motoren parkeren motsatt og da starte og viske mot-urs.

Men herregud hvor trasig/forvirrende forklart bruksanvisning, hvertfall på norsk..

Eks pkt:

D. Demonter forbindelsesleddet (4) og drivtappene (5)

drivtappene.... Tannhjul heter det!

Vri pussevinkelplaten (6) og plasser hullet for

ønsket pussevinkel slik at det havner midt

foran drivtappene ”R” (5).

Drivtappene kunne de kalt orienteringsspor.

Redigert av KenBjork (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...