shetland 550 Startet 8.August.2011 Del på Facebook Startet 8.August.2011 (redigert) Hei jeg lurte på hva slaks impregnering jeg skal bruke på tre teiner, Noen som har peiling. Redigert 8.August.2011 av shetland 550 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Hvorfor ønsker du å impregnere teinene Så lenge de blir brukt i saltvann så er de uansett ikke utsatt for råte.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Honduras Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Er alle tre laget i samme materiale? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
shetland 550 Svart 8.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2011 jo jeg vill gjøre det for jeg brukrt det en uke i året og teinene jeg har er 25 år gammle brukkt av yrkes fisker på hitra og det er samme tre sort på alle teinene Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Impregnering gir lukt, som skremmer bort krabben. Bare oppbevar dem tørt når de ikke er i bruk, så holder de i 25 år til... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
shetland 550 Svart 8.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2011 (redigert) ok takk for svar. jeg har lagret dem innen hus så da er det bare å sette teiner til uken. Men til noe annet hva er det bestte tre sorten jeg kan bruke når jeg skal skiftr treverket på tenene. Redigert 8.August.2011 av shetland 550 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Har et lignende spørsmål. Eg brukte impr. terrassebord til samlekassen min. Tanken slo meg først idag... Er dette riktig, eller kan impr treverk påvirke krabben\kjøttet på noe vis? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Er alle tre laget i samme materiale? :giggle: Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Er dette riktig, eller kan impr treverk påvirke krabben\kjøttet på noe vis? Jeg vet ikke, men jeg ville ha vært lett skeptisk. Særlig til eldre trykkimpregnerte bord, da de inneholder arsenikkforbindelser! Det beste er å bruke rene ubehandlede materialer, da er man i alle fall trygg! Angående materiale i teiner: Mener å ha hørt at man pleide å bruke einer til å lage teiner av før for å få dem lette og sterke. Men nyere teiner er kanskje laget i mer lett tilgjengelig materiale? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hakkannen Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Ikke uvanlig å lage teiner i både gran og furu her i området. Gran er jo veldig lett, men råtner godt hvis teina blir liggende fuktig (der fuktigheten består av ferskvann, ikke saltvann). Impregnering av teiner har jeg aldri hørt om før. Som andre skriver, så lenge de brukes i saltvann og får tørke ved langvarig lagring holder de i mange år. Har vært borti malte teiner, malt med vanlig Drygolin. Men hvorvidt det har noen hensikt eller ikke har jeg ikke fått svar på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.