Mats-gh11 Startet 9.August.2011 Link til dette innlegget Startet 9.August.2011 Hei! Skal montere lanterner på båten, da det nærmer seg litt mørkere tider og det er greit og ha. Så kom jeg over denne; http://www.jula.no/rustfri-lanterne-651015 holder den mål på en gh 11 som går over 7 knop? - Mats Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 9.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Ingen som har noen innspill? Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 (redigert) Den lanternen holder dersom du skal seile. Du må i tillegg ha en topplanterne. Eventuelt en bicolour styrbord/babord lanterne pluss en rundtlysende hvit. Redigert 9.August.2011 av arneolav (see edit history) Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Worry II Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 (redigert) Du trenger kun en rundtlysende hvit topplanterne på stang som er høyere enn deg, om du gjør under 7 knop. Gjør du mer må du ha side i tillegg. http://www.maritim.no/lanterne-stang-610-mm-forkr-messing Redigert 9.August.2011 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 om jeg ikke husker feil skal vel også den rundtlysende lanternen stå 60 cm høyere enn sidelanterner... Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
@ArneO Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Worry II skrev On 9.8.2011 at 14.25: Du trenger kun en rundtlysende hvit topplanterne på stang som er høyere enn deg. Ikke dersom båten går fortere enn 7 knop....... Da må det mer til. Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
@ArneO Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Worry II skrev On 9.8.2011 at 14.25: Du trenger kun en rundtlysende hvit topplanterne på stang som er høyere enn deg, om du gjør under 7 knop. Gjør du mer må du ha side i tillegg. Da er jeg mer enig med deg...... Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Mats-gh11 Svart 9.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Men kan jeg ha en rundtlysende med 90 cm høyde og denne? Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Dersom du viser til den du linket til i første innlegg, så hadde vel denne hvit sektor også (for akterlanterne). Med den installasjonen vil du da få to akterlanterner over hverandre, så svaret er nei. Da må du ha en topplanterne som lyser 225 grader istedenfor en rundtlysende. Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Mats-gh11 Svart 9.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Trodde man kunne ha akterlanterne, topplanterne og styr-babord/bicolor? Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Du skal ha akter-, topp-, styrbord- og babord lanterne. Med den du la link til i første innlegg hadde du dekket styrbord, babord og akter. Derfor er det bare topp som gjenstår. Den kan ikke være rundtlysende. Dersom den er rundtlysende vil du aktenfra se to lanterner over hverandre. Dersom den lyser 225 grader (det samme som styrbord- og babord lanterne lyser til sammen) vil det bli riktig. Da lyser den ikke i området som akterlanternen skal dekke. Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Mats-gh11 Svart 9.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 (redigert) arneolav skrev On 9.8.2011 at 14.42: Dersom du viser til den du linket til i første innlegg, så hadde vel denne hvit sektor også (for akterlanterne). Med den installasjonen vil du da få to akterlanterner over hverandre, så svaret er nei. Da må du ha en topplanterne som lyser 225 grader istedenfor en rundtlysende. Da skjønner jeg, men må jeg kjøpe ny topplanterne eller kan jeg skjerme den jeg har nå, eller eventuelt skjerme den med styr-babord lanternen? Redigert 9.August.2011 av Mats-gh11 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Jeg ville valgt denne på baugen, bauglanterne og en rundtlysende på stang Sitér dette innlegget Link to post
Jche Svart 31.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2014 Jeg bumper denne tråden, siden jeg lurer på det samme. Båten jeg nettopp har kjøpt har en bicolor lanterne rett over vindskjermen, og rundtlysende på toppen av stanga over denne, vil anta den er 60cm over(men har ikke målt). Er dette godt nok? Båten går vel i 15-20 knop, har ikke fått testet ordentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.