Jump to content

Tilhengerkalkulator - sjekk om du har lov å dra!


arnstein156

Recommended Posts

. men man skal ikke stole blindt på den. På min henger (u/brems) sier den at jeg bare kan dra 320 kg nyttelast, men i vognkortet står det 570 kg (u/brems).

 

570 totalvekt, ja, tenker jeg.

Maks for tilhenger uten brems er 600kg i totalvekt. Husk at hengeren kansje veier 100kg +++ ...

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

men man skal ikke stole blindt på den. På min henger (u/brems) sier den at jeg bare kan dra 320 kg nyttelast, men i vognkortet står det 570 kg (u/brems).

 

Så er vi i gang igjen... :giggle:

På hengere med totalvekt under 750kg så er det aktuell vekt som gjelder, og du kommer fort over 3500 kg vogntogvekt hvis bilen er stor. Kan nok være derfor at du ikke kan laste mere enn 320kg.

Eks. bil totalvekt 3000kg, henger egenvekt 180 kg, da sitter du igjen med 320 kg lasteevne når du ikke har BE.

Med BE så kan du laste det som står i vognkortet, så sant bilen har lov til å trekke det.

Husk også på at har du ikke brems så er det max 60 km/t hvis aktuell tihengervekt er over 300 kg... Uansett fartsgrense på veien.

Trekker du denne hengeren med vekt over 300kg i en hundresone, så ryker faktisk lappen din i 86 km/t :eek::eek:

Link to post
Share on other sites

Så er vi i gang igjen... :giggle:

På hengere med totalvekt under 750kg så er det aktuell vekt som gjelder,

 

Feil. Det er førerkortet ditt som avgjer om en kan/skal beregne vogntogvekt utfra aktuell vekt eller tillat totalvekt.

 

og du kommer fort over 3500 kg vogntogvekt hvis bilen er stor. Kan nok være derfor at du ikke kan laste mere enn 320kg.

 

Jepp :thumbsup: Her er det lett å forrekne seg.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

3500-grensen er vel ikke relevant med BE.

 

Fra vegdirektoratet:

Før trekking må du alltid kontrollere de tekniske begrensningene i personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatte hengervekt). Denne skal ikke overskrides uansett hvilke førerkortklasser du har.  Se også etter tillatte vogntogvekt. Denne skal selvsagt heller ikke overskrides, uansett førerkortklasse, dvs. summen av bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt.

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Feil. Det er førerkortet ditt som avgjer om en kan/skal beregne vogntogvekt utfra aktuell vekt eller tillat totalvekt.

 

 

Er vel ikke helt enig med deg her.

Har du BE så er ikke aktuell vekt på en 750kg henger interessant, fordi denne har du nok uansett lov å trekke. Fullastet eller tom. Men har du kun B så blir det annerledes, da må du passe deg så du ikke passerer 3500kg, og da bruker du aktuell vekt som grunnlag. På hengere over 750kg så er det tillat totalvekt som gjelder, uansett aktuell vekt eller førekort.

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du bruker aldri aktuell vekt når du kun har B. Da er det maks tillatt totalvekt for bil+henger som brukes. For å sitere relevante paragrafer:

 

Fra http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20040119-0298.html#3-5 :

 

§ 3-5. Førerett i klasse B

 

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egenvekt med fører (75 kg).

 

Dette vil si at du under (2) kan kjøre en henger med maks tillatt totalvekt på 750 kg selv om du overstiger 3500 på vogntoget. Har du en diger amerikaner på 3500 kg maksvekt, så kan du i tillegg dra en 750kgs henger bak (maks tillatt totalvekt på vogntoget blir da 4250kg). Har tilhengeren maks tillatt totalvekt mer enn 750 kg, skal du bruke (3), og den åpner for en tilfeldig stor henger, så lenge maks tillatt totalvekt for vogntoget er 3500kg ogmaks tillatt totaltvekt for hengeren er mindre enn bilens egenvekt med fører.

 

Mao kan du ikke dra en 1300 kgs henger etter en Fuat Punto, siden hengeren da veier mer enn egenvekta av bilen (selv om maks tillatt totalvekt er mindre enn 3500 kg).

Link to post
Share on other sites

Den har potensiale den der... men man skal ikke stole blindt på den. På min henger (u/brems) sier den at jeg bare kan dra 320 kg nyttelast, men i vognkortet står det 570 kg (u/brems).

 

Hva er det som står i vognkort på hhv bil og tilhenger (maks tillatt totalvekt for begge, egenvekt begge), og hva slags lapp har du?

Link to post
Share on other sites

Du bruker aldri aktuell vekt når du kun har B.

 

 

§ 3-5. Førerett i klasse B

 

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egenvekt med fører (75 kg).

 

Har du en diger amerikaner på 3500 kg maksvekt, så kan du i tillegg dra en 750kgs henger bak (maks tillatt totalvekt på vogntoget blir da 4250kg). Har tilhengeren maks tillatt totalvekt mer enn 750 kg, skal du bruke (3), og den åpner for en tilfeldig stor henger, så lenge maks tillatt totalvekt for vogntoget er 3500kg ogmaks tillatt totaltvekt for hengeren er mindre enn bilens egenvekt med fører.

 

 

 

http://www.vegvesen.no/_attachment/79350/binary/305969

Link to post
Share on other sites

Du bruker ikke aktuell vekt for å si om du kan kjøre den eller ei. Du bruker aktuell vekt for å si hvor fort du har lov til å kjøre med hengeren. Og det er en litt annen diskusjon. :)

 

Ellers bruker en faktisk aktuell vekt med B også, i tilfellet hvor hengerens aktuelle vekt overstiger bilens maksimale tilhengervekt. Men igjen, det er ikke en B/BE-diskusjon.

Link to post
Share on other sites

Du bruker ikke aktuell vekt for å si om du kan kjøre den eller ei. Du bruker aktuell vekt for å si hvor fort du har lov til å kjøre med hengeren. Og det er en litt annen diskusjon.

 

Jepp.

 

Ellers bruker en faktisk aktuell vekt med B også, i tilfellet hvor hengerens aktuelle vekt overstiger bilens maksimale tilhengervekt. Men igjen, det er ikke en B/BE-diskusjon.

 

Da har man vel uansett ikke lov til å kjøre vogntoget med klasse B.

Link to post
Share on other sites

Da har man vel uansett ikke lov til å kjøre vogntoget med klasse B.

 

Jo, en kan se for seg dette.

 

La oss si at du har en bil som har egenvekt 1400kg, maks tilhengervekt 1300kg, maks egenvekt 1700kg. Du har en tilhenger med maksvekt 1400 kg.

 

Så, for å kjøre med B:

 

1. Er maks tillatt vogntogvekt <= 3500 kg: Ja (3100kg)

2. Er maksvekt henger <= egenvekt bil + fører (75) kg: Ja. (1400kg < 1475kg)

 

Ergo har du etter §3-5 pkt 2 lov til å kjøre med B. Men: Du kan kun laste den opp til aktuell vekt er 1300kg, p.g.a. begrensninger på bilen. D.v.s. at du har 100kg nyttelast du ikke får brukt.

Link to post
Share on other sites

Glaserud, blir du stoppet i østfold med den kombinasjonen du viser til der og kun B lappen blir det kostbart pluss at du må sette fra deg hengeren der. Som nevnt over eller i en av de andre trådene om akkurat det samme er det kun med Be det skal brukes aktuell vekt, ellers er det maks tillatt totalvekt som gjelder.

(Hva angår hastighet og aktuell vekt vet jeg ikke)

Link to post
Share on other sites

Jeg tror neppe Østfold har egne regler...

 

Hvorfor skal den kombinasjonen bli dyr?

 

Edit: Hvis du referer til http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10033914 så ble de ikke stoppet fordi de hadde overlesset ift vognkortet, men fordi maks tillatt totalvekt var over 3500. I mitt tenkte scenario, er du innenfor reglene for maks totalvekt, og ergo er det OK for B.

Redigert av glaserud (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med deg i regel rytteriet, men det var svaret fra Vegvesenet i østfold når jeg og flere tok kontakt og spurte om et scenario ikke ulikt ditt. Gjorde det flere ganger og svaret var altid det samme:

Har henger høyere totalvekt enn hva bilen har lov til å trekke må man ha be for å kjøre lovlig, uansett om du har lastet den eller kjører den tom. Uten be så skal tilhenger regnes som fullt lastet.

Firkantet ja, men så enkelt er det. Bøter er en ting, men kolliderer du og det ikke er i orden så risikerer du avkorting i tillegg.

Leste forresten at de jobbet for å kunne tilpasse den til android og smart telefoner som en egen app. Det blir bra, kan man sjekke der org da..

Link to post
Share on other sites

Prøvde denne kalkulatoren litt. Jeg få noe merkelig resultat. Jeg har en Gaupen båtstilhenger. Egenvekt 300kg. Nyttelast 1000 kg. Totalt 1300.

 

Nå det merkelige: Med en Landrover Defender trenger jeg klasse BE uansett. Men med en spinkel Opel Zafira kan jeg laste den opp til 800 kg nyttelast og kjøre med førerkort klasse B. :crazy: Er det bare meg - eller synes andre at dette regelverk er en smule rar?

 

 

(Nå er det heldigvis litt teoretisk for min del siden jeg har BE, C1E og D1E - men rart synes jeg er dette)

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...