Jump to content

Tilhengerkalkulator - sjekk om du har lov å dra!


arnstein156

Recommended Posts

Regelverket er rart. Men regler må nå en gang ha grenser, og grensene er i dette tilfellet satt på vekt. Du får en del snodige utslag på dette.

 

Eksempelvis er det helt OK å kjøre tilhengeren min (1300kg) med en Audi A4 som jeg hadde tidligere. Byttet til en Audi A6 => trenger BE.

 

Etter min mening burde en ikke hatt lov til å kjøre med tilhenger om en ikke hadde BE-lappen. Eventuelt kun en 750kg-sak. Det hører ingen steds hjemme at du kan kjøre opp til B uten å ha tatt i en henger, og så slenge på en schvær campingvogn uten problemer.

Link to post
Share on other sites

Det ville vert veldig toskete om man ikke kunne kjøre en liten henger med klasse B, selv uten å ha gjort det før, så vanskelig er det ikke. Men når totalvekten blir høy så er det endel andre ting som er kjekt å vite, som korrekt lasting, bremselengder etc.

 

Hva med å ta lett lastebil lappen? Er det noe poeng?

Link to post
Share on other sites

Hva med å ta lett lastebil lappen? Er det noe poeng?

 

Ja - hvis du skal kjøre lett lastebil. Jeg er gammel nok til at C1 fulgte med på kjøpet, men har kun hatt glede av det i forbindelse med leie av flyttebil etpar ganger på 20 år. Har man C1 slipper man lastesikringskurs når man tar BE. Tar du C1E får du BE på kjøpet, men ser heller ikke nytten av det - medmindre du skal kjøre lett lastebil med tilhenger, selvfølgelig. Skal man først ta C1/C1E bør man sjekke prisforskjell mot C/CE - det er ikke sikkert den er stor.

Link to post
Share on other sites

, så kan vi la tilhengerkalkulatoren avgjøre:

 

Plott inn Bil: ND97885, Henger: XJ2259 og førerkortklasse B.

 

Den sier A-OK, forutsatt at du ikke lesser hengeren full.

 

Tastet inn ND97885 xj2259 og tilhengerkalkulatoren sier ikke ok. Det er kun vist du setter inn førerkortklasse BE at det er ok med aktuell vekt.

Spørs om du huket av feil på førerkortklasse... :confused:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

her må det være en pønkefeil (hvis ikke systemet tar hensyn til lokale variasjoner med hensyn til fortolkning av regelverket :giggle: ).

 

Jeg fikk følgende resultat:

 

tilhengerkalkulator_1.jpg

 

med følgende beregning

 

tilhengerkalkulator_2.jpg

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Tastet inn ND97885 xj2259 og tilhengerkalkulatoren sier ikke ok. Det er kun vist du setter inn førerkortklasse BE at det er ok med aktuell vekt.

Spørs om du huket av feil på førerkortklasse... :confused:

 

Du må tolke resultatet riktig. Du får ikke grønn/grønn men grønn/gul, som vil si at du kan dra hengeren med visse forutsetninger. Hvis du ikke kan dra den i det hele tatt, får du grønn/rød. Prøv f.eks. med BD43913 / DS8812, så ser du hvordan det ser ut om du ikke har lov til å kjøre med kombinasjonen i det hele tatt.

Redigert av glaserud (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må tolke resultatet riktig. Du får ikke grønn/grønn men grønn/gul, som vil si at du kan dra hengeren med visse forutsetninger. Hvis du ikke kan dra den i det hele tatt, får du grønn/rød.

 

Jeg tok feil fikk grønn/gul ja. :blush:

Lærte noe nytt i dag å, må vel vente til i morgen for å lære mer... :giggle:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Tok klasse BE i går, men fikk en link fra en kollega i dag som får meg til å stusse:

 

Klasse B og trekking av tilhenger

I dag er trekking av tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg tillatt med klasse B så lenge tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og summen av tilhengerens og bilens tillatte totalvekter er høyst 3500 kg. (I tillegg må man uansett hvilken førerkortklasser man har, ikke overskride bilens maksimale aktuelle tilhengervekt eller tillatt vogntogvekt.) Begrensningen på vogntogvekten på 3500 kg er økt til 4250 kg, men ønsker vedkommende å føre slikt vogntog over 3500 kg må vedkommende først gjennomføre et kurs på minst 7 timer eller bestått en tilhengerprøve, eventuelt begge deler (se vedlegg V). Under kurset eller prøven skal man benytte et vogntog med samlet tillatt totalvekt på 3501-4250 kg. Denne nye rettigheten markeres på førerkortet med fellesskapskode 96 knyttet til klasse B.

 

Vektbegrensning for tilhenger i klasse BE

Etter dagens regler for klasse BE er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt den eneste vektbegrensningen. Båttilhengere og andre spesialhengere kan ha en tillatt totalvekt på 4-5000 kg, men samtidig ha så lav egenvekt at de kan trekkes med klasse BE. Slike vogntog kan ta opp så stor plass i trafikken at det anses uforsvarlig så lenge føreren har kompetanse bare i klasse BE. Følgelig fastsetter direktivet at tilhengers/semi-trailers tillatte totalvekt ikke må overskride 3500 kg i klasse BE.

 

Betyr dette at jeg med førerkort klasse BE ikke bør kjøpe tilhenger som har tillatt totalvekt mer enn 3500kg?

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I Norge er det etter det jeg kan se allerede maks 3,5 tonn for tilhenger, jf kjøretøyforskriften § 10-1:

 

3. For motorvogn med tillatt totalvekt til og med 3.500 kg, kan ikke tillatt tilhengervekt for tilhenger med brems settes høyere enn motorvognens tillatte totalvekt. Dog kan terrenggående kjøretøyer som tilsvarer definisjonen i direktiv 70/156/EØF, som endret ved direktiv 87/403/EØF, ha tillatt tilhengervekt inntil 1,5 ganger motorvognens tillatte totalvekt. Tillatt tilhengervekt får ikke under noen omstendighet overstige 3.500 kg

Link to post
Share on other sites

åååå er det så enkelt ja!! Må si jeg ikke ble så mye klokere av dette.. kommer ikke på reg nr. på hengeren vår men skal teste ut hvor mye vekta blir for en Subaru Legacy og vår Askeladden! rekner med jeg må ha BE ja, har bare ABMST

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Norske regler for tilhenger er spesielle.

Tror jeg har nevnt historien før, men skriver den igjen.

 

I sommer skulle vi frakte min 19 fots sessa fra Trondheim til østfoldskjærgården. Vi fikk lånt en nissan navara pickup, som er stor og sterk. Kjørte 3 timer sørover uten og merke så mye til hengeren bak(Henger+båt+motor ca 1150-1200 kg)

Så ble vi stoppet av polisen. Etter en stund kom de fram til at totalvekten på vogntoget var for tung. (med ca 100 kg for mye) Vi fikk derfor kjøreforbud. En annen kompis som sku sørover kom et par timer bak oss i sin ford focus 1,4 tror jeg det var. Den bilen kunne akkurat trekke hengeren etter vognkortet, så det ble løsningen.

Vi kjørte ned til østfold, uten stor problemer. Men det var meget vinglete, ustødig, og føltes noe usikkert til tider.

 

Så.. Er ikke hengeren lov å kjøre, kjøp en mindre bil :sailing:

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Norske regelverk i et nøtteskall er jo totalt inpakket i paragrafer og ulogiske regler!! Det er jo bilen som bestemmer hva du kan trekke etter den uansett! Det er tauevekt på bilen som er det interessante!! 50-60 mil med en 19 foter på et tonn bak en Fokus med 1,4l motor høres ut som en utrolig slitsom og veldig lite trafikksikker tur!! vil tro bremser og motorkraft er mye bedre på en pickup med høy tauevekt! man får veldig dårlig balangse i vogntoget når bilen er veldig lett i forhold til hengeren! men Onkel politi bestemmer og Staten vet jo bedre enn oss

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg antar at der er førerkortreglene som setter begrensningen ref. Nissan Navara/Ford Focus. Tillatt totalvekt henger + tillatt totalvekt bil <= 3500kg. Regner med at glalaks ikke har BE. Og han var heldig om han bare måtte sette fra seg hengeren. Standarden er etterhvert anmeldelse og 8-10k i bot.

 

Jeg vil anbefale å ta BE istedenfor å bytte til mindre bil. Det er som regel det billigste.

Link to post
Share on other sites

Får vel bare kjøre opp tiL henger BE da. Jeg fikk grønnt grønnt på kalkulatoren når jeg kryssa av BE, men det ble for tungt på hengeren med bare B. Har veldig lyst til å ta med båten ned til sørlandet en gang. Er jo lit risky å gamble på å ikke bli stoppa i kontroll hehe. Subaruen er god å trekke med i hvertfal. Er vel ikke all verden å ta henger tillegget! koster sikkert ikke så mye heller i forhold til bota du får om du blir stoppa

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Betyr dette at jeg med førerkort klasse BE ikke bør kjøpe tilhenger som har tillatt totalvekt mer enn 3500kg?

 

Seff :smiley:

 

 

Har du førerkort klasse BE, kan du kjøre traktor. Hvor tungt vogntog kan du da kjøre? 25000kg???

Spørs hvilket år du tok det. Nyere BE sertifikat gir begrensinger i både fart og vekt. Tok du BE før 1997 eller 1995(husker ikkje i farten) så er det ingen hastighetsbegrensing og kun kjøretøyet som begrenser vekt.

Kan kjøre feks JCB fastrack i 75km/t med maskinhenger og 30T gravemaskin bak...på BE :thumbsup:

 

 

Standarden er etterhvert anmeldelse og 8-10k i bot.

 

 

Finner ingenting om dette?

Det skal ikkje være overlastgebyr på personbil slik eg har forstått det. Men om du kjører ulovlig iht førerkortklasse blir du lett bøtlagt. Er hårfin forskjell der i noen eksempel.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg antar at der er førerkortreglene som setter begrensningen ref. Nissan Navara/Ford Focus. Tillatt totalvekt henger + tillatt totalvekt bil <= 3500kg. Regner med at glalaks ikke har BE. Og han var heldig om han bare måtte sette fra seg hengeren. Standarden er etterhvert anmeldelse og 8-10k i bot.

 

Jeg vil anbefale å ta BE istedenfor å bytte til mindre bil. Det er som regel det billigste.

 

Ja det var tillatt totalvekt bil+henger som var for høy. Noe som ble lovlig med focusen, men langt farligere og utrygt å kjøre med. Det med å kjøpe mindre bil var en ment med litt spøk;) Selv om det faktisk også er sant..

 

Jeg vurderer selv å ta BE-lappen. Men med den båten jeg har nå trenger jeg ikke det, om jeg bruker en vanlig personbil. Jeg har lastebillappen, og kjørt mye med båthenger de siste 6 år, så føler at det går fint å kjøre med den, selv om man aldri blir helt utlært! :thumbsup:

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hmm. Har du lastebil-lappen ©, mener jeg at du også har C1E (automatisk). Om du da automatisk har BE er jeg mere usikker på.

 

Fra vegvesen.no

Klasse C gir førerrettighet også for:

 

...

* lastebil med tilhenger og tilhengerredskap med tillatt totalvekt høyst 2000 kg hhv 3500 kg når C er tatt før 1. januar 1997.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Hmm. Har du lastebil-lappen ©, mener jeg at du også har C1E (automatisk). Om du da automatisk har BE er jeg mere usikker på.

 

Fra vegvesen.no

 

Interessant.. Om ikke jeg hadde kjørt opp til C i 2007. Da gjelder vell ikke slike goder. Eneste jeg har hørt er at man slipper lastsikringskurset ved oppkjøring til BE.

 

 

Kanskje litt på siden men er det tillatt å registrere en henger som normalt registreres med f eks 1000 kg maks totalvekt ned til f eks 990 kg?

Jeg har hørt snakk om dette før og tror det går an, men er ikke helt sikker.

 

 

hva om jeg kjører med en boggibåthenger med f.eks maks tillat totalvekt på 2700 kg, men med tom henger. Det er vel heller ikke lov?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...