Jump to content

VP AQ170 har hvit motorolje - noen erfaringer?


NES

Recommended Posts

Hei

 

Nå som jeg trodde at alt endelig var i orden har jeg fått hvit motorolje. :-(

 

Noen som har erfaringer med dette?

Når jeg sier hvit mener jeg virkelig hvit, og den henger som krem på peilepinne og påfyllingskork.

Det første jeg tengte var vann i oljen, men de gangene jeg har sett det før har oljen vært grå.

 

Bakgrunn:

Motor har vært prøvekjørt masse på land (med kjøling), oljen har vær sjekket jevnlig og har alltid sett fin ut.

Etter sjøsetting har det vært en del justeringer for å få motoren til å gå riktig, men oljen har fortsatt vært fin.

Hadde etterhvert en prøvetur på fjorden og motoren ble litt i overkant varm, samt at jeg hadde titt vibrasjoner i båten. (Litt inn på rødskalaen.)

Vibrasjonene regnet jeg med at skyltes groe på propellen.

Kjørte da på lavt turtall tilbake til båtplassen. (Var ute kansje 30 min med varm motor)

Når jeg skulle sjekke termostaten i dag var motoroljen helt hvit og hadde konsistens som krem på peilepinnen.

Motoren er en Volvo Penta AQ170.

 

HJELP!!!

Noen som har erfaring med dette?

Link to post
Share on other sites

Det jeg regnet med ja. :-(

Har bare aldri sett "krem" på en motor før.

Er det saltvannet som gjør at den blir så kremete og hvit?

 

Hvilke andre steder en toppakningen kan slippe inn vann?

Tror ikke jeg har sprukket blokk, det ville jeg vel ha merket på andre ting også.

Alle smørenippler er pakket med fett.

Hvis det er vann bør jeg vel kunne suge opp "rent vann" fra bunnen av bunnpannen med en slange for å få dette bekreftet, eller kan alt blande seg inn i oljen?

 

Takker for fine svar så langt. :-)

Link to post
Share on other sites

"kremet motorolje", blir den nye bestselgeren til Toro. Står i hylla sammen med "kremet kyllingsuppe". :)

 

Huff :) nei, det der er ikke gøy, og som mange sier, stemmer jeg også i for vann i olja og den blander seg nok godt. Opplevde det samme på bilen... hvordan ser det ut i kjølevæsken?

Link to post
Share on other sites

DiselDahl:

Tror jeg har fått feil termostat, beregnet på bil. (Det var det jeg skulle sjekke i dag.)

Den burde jo ikke vri toppen på grunn av det da, temperaturen til båtmodellen er jo lavere på grunn av at det er saltvannskjøling. (65 grader på saltvann og 95 på bil.)

Motoren har stått i mange år, så jeg håper at det bare er pakningen som har vært uttørket og råtten. :-)

Men vet jo aldri.

 

Eureka:

Kjølevesken ser utmerket ut, blå og fin med litt bølgeskvulp. :-)

Tror til og med at jeg ser noen som bader i den i den i det fjerne.

Motoren er saltvannskjølt og kjølevesken er havet. :-)

Link to post
Share on other sites

HeiNå som jeg trodde at alt endelig var i orden har jeg fått hvit motorolje. Når jeg sier hvit mener jeg virkelig hvit, og den henger som krem på peilepinne og påfyllingskork. Etter sjøsetting har det vært en del justeringer for å få motoren til å gå riktig, men oljen har fortsatt vært fin.Hadde etterhvert en prøvetur på fjorden og motoren ble litt i overkant varm, samt at jeg hadde titt vibrasjoner i båten. (Litt inn på rødskalaen.)Vibrasjonene regnet jeg med at skyltes groe på propellen.Kjørte da på lavt turtall tilbake til båtplassen.

Å stille korrekt diagnose utifra noe som er skrevet på nettet, uten å ha hørt/kjørt maskinen selv, bli i beste fall kvalifisert synsing:-)

 

Men det første som slår meg når du skriver vibrasjonen på rødskalaen og vann i oljen er blåst topp-pakning. og at du får presset vann ut i en oljekanal herfra... Hva med turtallet? Fikk du full fres på maskinen, eller gikk den vesentlig dårligere enn før?

Det er ihvertfall hevet over enhver tvil at du har fått hav i oljen... Selvfølgelig kan det være en sprekk eller annet alvorlig i gjære, men sjekk nå topp-pakningen. Har du tilgang på en kompressjonstester ville jeg sjekket dette før demontering.

 

Vann i oljen kan komme mange steder fra.... Turbo, defekt oljekjøler, vannpumpe osv.

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor lenge det er siden oljen ble byttet, men hvis den har gått en stund og det har vært sjøvann i oljen kan det hende at du kan berge motoren hvis du bytter olje og kjører litt med ferskvann før du tar den opp. 95 grader og saltvann er ikke bra, en motor som er sjøvannskjølt og har stått lenge kan ha tæret igjennom et sted, det er heller ikke bra. Mulig du må se deg om etter en byttemotor, mye tyder på at den du har er på siste salmen.....

Link to post
Share on other sites

AQ170 er en rekkesekser antar jeg? samme motor i bil er B30, ikke noe aluminium der. Som de andre sier mye tyder på toppakning. N.B. det tar flere oljeskift å få ut vannet, så mye som 5-6. Så hvis du har byttet toppakning i forbindelse med dine arbeider på motor, kan dette også være rester av gammel morro. Husk også å bytt filter hver gang du nå må bytte olje for å få ut vannet. Hvor mye du skal koste på denne motoren m du vurdere selv. me nmerk deg følgende, det er til volvo å være en dårlig motor. De hadde for trange oljekanaler og dermed hadde B30 masse havarier med slitte kamaksler. Blokken er den samme i båt og dermed har du problemet med deg dit også. Det er også vanskelig å få tak i deler til disse motorene nå, de gikk ut av produksjon på slutten av 70-tallet.Når dette er sagt er det en enkel motor å ta standard vedlikehold på og de er pålitelige i drift.

Jeg overhalte en tilsvarende motor for 15 år siden, og den var da ca. 15 år gammel. Det var noen utrolige mengder rust som kom ut av blokken da jeg skylte den. Plukket motoren som du skjønner helt rein. Det er derfor også en mulighet for at du kan ha tæring i blokken som fører til direkte vannintrenging i motoren, spesielt da den er så gammel og har stått stille i lange perioder, med saltvannet til å godgjøre seg på innsiden.

 

Uansett, mange hensyn og vurderinger å ta her. Hvis det bare er bytte av toppakning er dette en enkel sak og ikke tidkrevende eller dyrt, men man vet aldri hva det fører med seg av merjobb. Lykke til

Link to post
Share on other sites

Her er noen svar.

 

- Vibrasjonene tror jeg kom av groe på propellen.

- Jeg kjørte den ikke på fullt turtall på grunn av vibrasjonene.

- Frem til i år har motoren vært færskvannskjølt, så jeg tror ikke den er tæret opp innvendig.

 

Jeg holder en knapp på toppakningen.

Som jeg skrev tidligere har den vært startet mange ganger tidligere, og oljen har alltid vært fin.

Dette mener jeg utelukker gammelt vann i motoren.

 

Lønner det seg ikke å ta en motorrens før jeg fyller på ny olje?

Regner med at det finnes egne middler til dette.

Før i tiden lot vi gjerne motoren gå et minutt eller to med diesel istedet for olje for å rense opp innvendig. :-)

Noen erfaringer med dette?

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om du har vannkjølt oljekjøler, slik jeg har på aq14x motorene mine? Jeg opplevde å få vann inn i motoren gjennom oljekjøleren, da var det pakningsproblemer som førte til det. Motoren hadde før vært kjørt rolig før båten kom på havet, vannet trengte inn når det kom litt mer turtall på motoren(virket det som).

Ble ikke heldig for min del, jeg byttet oljekjøler, olje mange ganger, og motoren virket greit det lille jeg prøvde den før båten ble tatt opp. Ved motorløft i vår viste det seg at samtlige tetteringer (veiv og muligens hjelpeaksling) var blåst og lakk som ei sil.

Regner med tettingne på min røk ettersom mengden veske(olje og vann) oversteg max-merket for olje, så det kan være lurt å peile før du tapper ut. Har du myyye veske så kan du også ha blåst ringer, så undersøk om du kan før du begynner å jobbe med motoren i båten(topp pakning osv)

 

Jeg hadde også "Toros piskede kremolje", med "krem`spesiale" på oljelokket...

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

NES, jeg tror du har konkludert riktig. Dette med motorrens er jo begge deler da. Du kan også rense pakninger utette, og oljesøl i båt er noe dritt, mye verre enn på i bil hvor tingene går til bakken. I båten blander det seg med vannet og griser til overalt. Er det noen motor som skal tåle en Dieselrens må det være en B30 og B20 motor. Jeg ville ikke gjort det på dagens moderne motorer, men som sagt tror din vil tåle det og pakningene vil nok også tåle diesel. Men skal du ta det og motoren er ute, kan det være likegreit å bruke spesialmidler egenet for det. Alternativet er at du kjøper en billig 20 literskanne med rimeligste motorolje på Biltema og setter igang med å bytte flere ganger. Du kan jo også kjøpe oljefiltrene på biltema, når du skal bytte slik som dette er det helt greit å bruke bilfiltrene. Det siste filteret bør dog være det maritime, som jeg antar er litt større i volum (antakelig eneste forskjellen)

Link to post
Share on other sites

Det er vel klin umulig å sjekke noen av disse delene uten å åpne opp, så da betyr det vel pakningsbytte rund baut?

 

Når det gjelder sjøvannspumpen, ser jeg i impellerhuset om det er noen lekkasje eller må jeg ut med hele pumpen?

Vil det trenge olje ut av motoren?

(Den eneste reservepakningen jeg har liggende)

 

Noen som vet hvor man får kjøpt billige Volvo Penta deler?

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke sjekke pumpen annet enn at den går rundt og drar med seg kjøling (impelleren er ok) På B20 (AQ115)gikk det an å få lekkasje mellom veiv eller kam og pumpen slik at vann kom inn i oljen (en av delene drar pumpen) mens du har luket system mener jeg og således kan ikke det skje på AQ170 (tatt i fra hodet). Sats på toppakning, ta av toppen så ser du. Deretter får du vurdere hva du gjør.

 

Billige pentadeler finnes ikke nytt, syke priser. Ebay usa er det som kan ha mest til din motor "billig", men det er en gammel motor nå, så er generelt vanskelig med deler. Dessuten ikke anbefalt at man bruker pakning for bil, så du bør søke å få tak i maritim pakning, viser det seg at den er gåen.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Takker for svaret Jori, en ting mindre å sjekke. :-)

Har mest tro på pakningen selv også.

Har du erfaring med lekkasjer via oljekjøleren?

Det var en som mente at det også var et sansynlig sted.

 

Ser du får komplett pakningssett til topp til ca. 1.500,- hos Eurofritid.

Bare toppakningen koster i underkant av 500,- (Denne er merket B30, så jeg får sjekke om den er maritim.)

Dette er vel ikke så gærnt, eller?

Redigert av NES (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har handlet en del selv av eurofritid, helt ok firma. Har også en del mallory deler som man kan bruke istedet for penta, men gjelder først og fremst de motorene som har amerikansk blokk. Synes 500 høres billig ut, så det blir bra. er sikkert til maritimt bruk, de bare fører opp B30 for å markere at det er den gamle rekkesekseren, men spør så er du sikker.Sikkert lurt å bytte oljedeflektorene (hvis de maritime motorene har det, er usikker her) samtidig, de morkner opp etter stillestående lange perioder. Hvis de er utette får du oljerøyk med uti eksosen, mao han vil bruke litt olje, ingen fare, man må bare passe på.

Jeg husker jeg satte på oljedeflektorer på den motoren jeg pusset opp, men husker ikke om de var der opprinnelig.

 

Når det gjelder lekkasje gjennom oljekjøler har jeg bare sett det nevnt her på forumet. For at det skal skje må motoren stå stille med saltvann i kjøleren over lang lang tid. Din motor som har vært på land har sikkert ikke hatt saltvann i seg, så muligheten anser jeg for liten. De er dessuten kjempedyre nye, og brukt så får du en for 500-1000,- men med samme alder som den du har da. Er forøvrig samme oljekjøler i både B30 og B20 motorene.

 

Som sagt plukk av toppen og start der. Mål planheten på toppen din, den er jernblokk som tåler og slipes masse skulle det være nødvendig. Ved voldsom varmgang kan toppene vri seg litt og må derfor planslipes igjen. De fleste verksteder kan gjøre det for en rimelig penge. Sjekk ventilene dine (visuelt at alt ser bra ut.)

 

En annen sak du må følge med på, B30 har en tendens til å gå voldsomt varm ved eksosbendet og over tid vil det derfor gå hull der. (Sikkert noe med at bendet er 90 grader og trangt, ikke optimalt for flyt av varm eksos, det er støpegods som vann og varme tærer opp etc.) Dette området bør du passe på litt, ryker den på tur har motoren varmeskjært seg på ett blunk.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar Jori. :-)

Har skrudd mye bil i min tid, men er usikker på hva en oljedeflektor er.

Når det gjelder oljekjøleren er det betryggende å høre.

Min motor har bortsett fra de siste ukene kun vært utsatt for ferskvann, så da ser jeg bort fra denne også. :-)

Hvis timetelleren er riktig har den ikke gått mer en 550 timer heller.

 

Når jeg først tar av toppen sjekker jeg om den er i plan, og sliper og justerer ventiler med det samme.

Vurderer også å bygge den tilbake til ferskvannskjøling samtidig.

Begynner å innse at hele båtsesongen snart er fuc.. for min del, så da kan jeg like gjerne overhale det meste når jeg er i gang.

 

Jaja 30 min på fjorden var det jeg fikk, etter å ha ventet 4 år på båtplass. :-(

Skal aldri kjøpe brukt båt på land flere ganger.

 

Men neste år... :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...