Jump to content

VP AQ170 har hvit motorolje - noen erfaringer?


NES

Recommended Posts

NES, høres fornuftig ut. Kommer selv til å ta opp min båt om en måned. Jeg har fått 22 driftstimer i år, så har vært en elendig sesong så langt dessverre.

 

Oljedeflektorer, de ligger oppe på støtstengene til ventilene. er ment for å stoppe at olje skal lekke fra støtstengene og inn i sylindrene. Husk at disse motorene har underliggende kam. noen år siden jeg skrudde på de sist er derfor usikker om det bare er eksosventilen som har det eller om det var begge. Jeg tror de har noe for seg, hvis man ønsker å redusere oljeforbruk. Men som sagt, ikke noen undergang hvis man ikke bruker de, m bare være klar over at man da får oljeforbruk.

Link to post
Share on other sites

Det er det som svir litt her i Moss da, har vært en fantastisk sesong.

Fineste sommeren på mange år, endelig fått båtplass og har brukt tiden på hue i motorrommet. :-(

Men det kommer flere sesonger, og jeg skal garantere at jeg er forberedt til neste.

Nå tar jeg ingenting for gitt lengre og sjekker alt. :-)

 

Største nedturen i år var når jeg skulle ta med junior på fjorden. (Når alt så ut til å virke første gangen)

15 meter kom vi, før jeg måtte kjøre båten på startmotoren tilbake til båsen sin.

I etterkant må jeg bare le, litt av et syn for veteranene på bryggen i båtforeningen. :-)

 

Men, har i det minste båtplass nå. :-)

Link to post
Share on other sites

Takker igjen for tipset Jori, pakningsettet er nå i hus.

Fullt overhalingsett til hele motoren. (Pakkniger, O-ringer, foringer osv..)

Det kom på en 500 lapp med frakt, og nypris er over 10.000,-.

(Volvo Penta deler er dyrt har jeg funnet ut.)

Et kupp for å si det mildt.

Takker så mye for tipset. :-D

Nå er det bare å begynne å skru igjen.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Toppakkningen var feilen, men det er mere å ta tak i her. :-)

Den forrige eieren har tydeligvis skrudd seg helt bort i ombyggning til ferskvannskjøling.

Er nå ute etter maritimt termostathus til AQ170, og info om hvor slangene fra sirkulasjonspumpen skal gå. :-)

Det kommer alltids en sesong igjen neste år, nå er det tid for opplag. :-(

Link to post
Share on other sites

Bra det var riktig satset med toppakning. Je gkan dessverre ikke hjelpe deg med termostathus. kastet alt av B30 deler før denne sesongen, har kun igjen ett eksosbend fra transomplate og opp.

Hvis du følger linken jeg legger ut, kan du søke deg frem til din motor, og der vil du finne tegninger som viser hvordan kjølingen fungerer:

http://www.volvopentashop.com/RagnarRingstad/sv-SE/Details/PentaPartsCatalog/7736850_26?path=MarineGasolineEngines%2F7736850%2F7736850_26

 

Hvis du følger linken under, så finner du tegninger til det meste av parter til motoren din:

http://www.volvopentashop.com/RagnarRingstad/sv-SE/Details/PentaPartsCatalog/7736850?path=MarineGasolineEngines%2F7736850

 

Du kan prøve å bruke ønskes kjøpt her på båtplassen så kan det hende du har flaks.

 

lykke til

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...