Jump to content

solgte mercruiser 140 hk bensin, kjøper sier den sitter fast


Frank M

Recommended Posts

Index; ble kjøper informert om at maskinen sto fast? I så fall er jeg enig men det har ikke kommet fram av det jeg har lest. Og det er vel ikke bare sånn at selger sier " jeg vil ikke ha den likevel"? Det er jo en forutstning at den er i orden.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Hva du enn gjør, ikke gi bort motoren til kjøper uten å ha fått verifisert tilstanden. Som du sier så er motoren lettsolgt, og tilstanden kan være betydelig bedre enn kjøper påstår. Og den er vel strengt tatt verdt nesten like mye i deler som det du solgte den for komplett...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Index; ble kjøper informert om at maskinen sto fast?

 

Går ut fra at han ble informert om at den fulgte med båten, men at selger ikke har brukt den selv og derfor ikke kan gå god for alt?

 

En bensinmotor setter seg lett om den står uten bruk en lengre periode, uten at det dermed betyr at det er noe større problem å få løsnet den igjen. Jeg har gjort dette selv et par ganger, og motoren gikk akkurat like fint etterpå. Dessuten har vi kun kjøpers ord om at den står fast, kanskje han bare vil ha en gratis motor?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

hvis alt skulle vært riktig hadde jeg skulla delt motoren og sjekka alt men iog med det var så mye nytt og oljen så fin ut regna jeg med det,det du sier at det er en rust klump er jo bare tull,litt overflaterust etter lagring men ingen ting annet

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

er nokk ingen svindler derfor brukte vi finn betalingsgaranti og har heletiden vært ærlig, kan ikke skjønne annet at man blir stemplet for svindler men er jo villig og betale hele frakta tebake omså men ville bare ha synspunkter av andre,hadde jeg vært svindler hadde eg vel ikke bestilt mekaniker til og se på motoren.

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

Frank M, jeg skjønner at du føler deg fortvilet. Som jeg sa, like fortvilet er kjøper, hvis han farer med sanningen. Tror det er veldig lurt at du kan få noen til å verifisere at moteren sitter, er ikke vanskelig, får de ikke dratt rundt veiva sitter motoren. Det er gjort på 5 minutter å verifisere dette. Hvis den sitter er saken grei, hvis den ikke sitter, så står du på at solgt er solgt og at kjøper tydelig her prøver seg med å være veldig "lur". Men i utgangspunktet må du ta kjøper på ordet mener jeg, inntil annet er bevist. Som jeg sa motorer setter seg blir de ikke turnet rundt, hvorfor fordi det ruster fast mellom stempelring ig sylindervegg. Der kommer ikke dieselen eller oljen inn (og den skal heller ikke det), da er motoren utett. Så det å ha i diesel beskytter bare sylinder over stempel, er smart men man må fortsatt dra motor rundt av og til. Har den stått i to år vil jeg si at det er 50/50 på om du får den rundt eller om den har satt seg. Motor kan i seg selv fortsatt være meget bra, bare det at stempelringene vil bli utette og du vil dermed få dårlig kompresjon med alle de problemer det medfører. Kkan dende man ikke trenger å horne sylindrene, men tar man ut ett stempel bør det gjøres bare for å være sikker. Da vet du litt om bakgrunnen til hvorfor kjøper klager, hvis så er tilfelle.

 

Ellers får du vurdere selv hva som er serøse forslag her og hva som er mindre seriøse, jeg kommenterer ikke mer på denne saken før du har mer utfyllende opplysninger om motoren, om den stod fast eller ikke. Alt annet er bare spekulasjoner inntil det.

Link to post
Share on other sites

Nei jeg kaller ikke Frank M en svindler, det kom litt uheldig ut. Og ikke er jeg ute etter ham heller, jeg føler heller litt med ham som har havnet i et sånt dilemma. Men.. Jeg føler med kjøper også - jeg forstår godt at han føler seg svindlet, og jeg mener at så lenge Frank ikke engang gadd å starte den opp eller ihvertfall tørne den før han solgte den videre får han ta utgiften selv. hvorfor skulle selger mase om dette hvis motoren var i orden?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

nå har jeg bestilt mekanikere dit og få sett på det så da er jo den saken grei, tar det på min kappe men likte dårlig det forslaget om at han kunne beholde den i stedet for at jeg betalte frakta.. i teorien har han jo da kjøpt motoren for frakta uten at jeg vet om den er i orden eller ikke. skjønner kjøper godt jeg også,er jo derfor jeg er villige til og ordne det her så raskt som mulig

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

Må da være en nøytral person/mekaniker i Homelvik som kan se på motoren, og ta noen bilder og sende deg så du ser at den er som den var før avreise, og at den virkelig står fast? Kjenner på gikta at det er noe som skurrer i denne saken :worry:

 

Men, har kjøper riktig i hva han sier, så er nok det eneste riktige at du betaler returen siden du ikke sjekket at motoren stod fast, og var i 100% orden som beskrevet av selger. Kun sjekk av oljen blir for dårlig. Hva skulle du egentlig ha sett i den oljen om du ikke var synsk? Oljen viser jo ikke at motoren står fast.

 

Utbetaling av penger til kjøper er uaktuelt uten først å ha fått motor i retur først. Så at han beholder motoren må du aldri gå med på!

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

de visste hvem han var dit jeg ringte,var bare ett mekonomen verksted der så der ligg jeg nokk litt tynt ann men er verdt ett forsøk, ja får ta tebake uten kostnader da.sjekket oljen for og se om den var svart,hadde vann i seg etc. har selv fagbrev innen bilyrke så er ikke helt grønn heller men var jo en tabbe av meg at jeg ikke tørnet motoren før avreise,men gjort er gjort så får bare avvente på det. gir den heller bort til noen som henter den der enn at han får den det er helt sikkert, får sikkert en fl cognac hos noen får den om den skulle sitte fast vil jeg tro

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

gir den heller bort til noen som henter den der enn at han får den det er helt sikkert, får sikkert en fl cognac hos noen får den om den skulle sitte fast vil jeg tro

Hvorfor så hatefull overfor han stakkaren som har kjøpt dritten at du heller gir den til alle andre enn han?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest alle innlegg men er den forsøkt tørnet på starter eller kun manuelt? Motorer som har stått en stund kan være trege den første 1/4 omdreiningen men løsner raskt. Gjør man dette manuelt kan det virke som om den har satt seg men om man bruker starteren skal den normalt løsne med en gang. Synes det skurrer litt jeg og (info fra kjøper) men alt er jo mulig. Batteri og startkabler rett på starter gir svar.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Formoder det er brukt et borosksop til å sjekke sylindre innvending, er det rust der og motoren ikke lar seg tørne for hånd med pluggene ute.... vel da står den fast... Da er det bare å bite i det sure eplet for selger og ta dingsen tilbake og sørge for at den uheldige kjøper ikke lider noen økonomisk skade..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

da gjorde kjøpern seg ett kupp, gjorde slik at han fikk pengene tilbake og jeg er uten motor. han får komplett motor for 3300,- og jeg ingenting. orket ikke betale 3300 for den igjen og kansje jeg klarer og selge deler for det samme hvis motoren virkelig er ødelagt.kjøper var utolmodig og ville ha pengene så da ble det sånn.

Redigert av Frank M (see edit history)

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

Kupp og kupp fru Blom.. er motoren fastrustet så fikk han en "moring" for 3300 kroner...men det vil vi neppe aldri få svar på

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

nei men er ikke ferdig med denne saken,skal sende noen fra båtverksted i trondheim til uka, sender ingen fra hommelvik dit. lettere fustrert men sånn er det og drive med båt, ikke alltid ting går som det skal men man ble no en erfaring rikere

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...