Jump to content

solgte mercruiser 140 hk bensin, kjøper sier den sitter fast


Frank M

Recommended Posts

Du burde ikke frigitt pengene fra payex hvis det er det du har gjort før du hadde fått bekreftet at motoren sto fast. Solgte en aq170 for noen år tilbake der kjøper sa at hele motoren var opptært så han skulle ikke ha den. Kan godt hende det var sant men som jeg sa jeg kunne ikke gå god for annet en at motoren gikk bra den når jeg tok den ut av båten. Han ville heve kjøpet noe jeg sa var greit men da fikk han retunere motor.en til meg. Motoren kom uten bakplaten til 240 drevet noe som fraktfirmaet fikk skylden for. Men det som tok kaka etter min mening var når det kom ramleanes ned en faktura fra frakt firmaet på over 5000,-. tok kontakt med de og sa at jeg alldri hadde bestilt denne frakten men jo det var vanlig det at motaker betalte frakten sa de og det hadde sender sagt at jeg skulle gjøre. En telefon til forbruker rådet bekreftet at dette var vanlig men de hadde ingen rett til å belaste meg for frakten all den tid jeg bestride at det var meningen iatr jeg skulle betale den i utgangspunktet. Fikk flerepurringer og tilslutt beskjed om at saken kom til å gå til innkasso, Da kuttet jeg ut telefonen sendte en e-post med henvisning til samtale med forbrukerrådet og diverse samtaler med de og han som sendte motoren og hørte etter dette ingenting mere. Motoren slaktet jeg og solgte delene noe som ga en bedre pris en det jeg i utgangspunktet solgte motoren for

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Gi nå ikke ut fem øre før motoren er besiktiget!!! Utolmodighet mht å få pengene tilbake er ikke et godt tegn, og kjøperen må finne seg i å vente til den er besiktiget av servicemann.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

pengene ble frigitt da han var veldig pågående og aggresive på at den skulle han ikke ha,orker ikke kaste bort mere tid på og kjøre igjen til kaia 12mil og hente den og så skru og selge den i deler men at han får besøk av servicemann er sikkert..

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

Nå var vel 12 mil bare til kaiet der han hadde ordnet videre transport, er nok noe lengre fra troms til trøndelag, 130-150mil???

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

100 mil,men det er ingen problem for tror ikke helt han veit ka han gjør hvis det blir noe svindel,da har han gjort det store,svindle fjellfinna skal man aldri.skal ringe og få noen fra trondheim og se på den og konstatere nærmere hva som kan være galt.

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

Hva du enn gjør, ikke gi bort motoren til kjøper uten å ha fått verifisert tilstanden. Som du sier så er motoren lettsolgt, og tilstanden kan være betydelig bedre enn kjøper påstår. Og den er vel strengt tatt verdt nesten like mye i deler som det du solgte den for komplett...

 

støtter den, sett i det siste at folk har kjøpt båter med proffesjonell veiledning og finner ingen feil da under nøye gjennomgang som de vil heve fordi de mener de er lurt timer etter kjøp... :headbang:

 

Noen er vrange og prøver å få gratise ting, andre finner "bedre" kjøp og vil heve da de har låst seg på ny båt... :lipseal:

 

Få et firma til å se på motoren, er den grei gi f... i kjøper :yesnod: , er det grunn i annklage så ta motoren hjem... serve den og selg...

Link to post
Share on other sites

nei blir sende en servicemann dit til uka. lurer han meg skal eg personlig kjøre ned og hente motoren.

Hei Frank M. Dette synes jeg begynner å bli litt komplisert (Unskyld meg)

Du sier du har gitt tilbake pengene for motoren. Du har sagt til kjøper at han kan beholde den. Men, så har du bestilt en mekaniker til å sjekke motoren.Håper du da har en avtale med kjøper om at han alikevel må ta motoren hvis mekaniker sier at den lar seg tørne, og evnt. kjører den på starteren. Var selv sammen med en og kjøpte en motor for tre dager siden. Den ble ikke startet, men kjøper og selger skrev kontrakt på at hvis motoren ikke lot seg starte, eller at det kunne påvises feil som ville overstige 70% av kjøpesummen skulle kjøpet heves etter 14 dager.

Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg her Frank M, men du virker da veldig ærlig, men kansje litt for snill :saint: (Eller kansje både du og kjøper begge er :saint::saint:)

Mvh

spilli

Link to post
Share on other sites

gjorde pga kjøper var veldig pågående ang pengene,sa greit,hvis motor er søppel så greit da beholder du den for frakten men hvis ikke skal jeg personlig omså kjøre ned de 100milene xx xxxxx xxx xxx xxxxxxxxxxxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxx xxxx xxx xxxx xxx xxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xx xxxxxxxxxx xxx xxxx xxxxx

ellers ønsker jeg alle på båtplasssen god helg. været i nord er upåklagelig.

Kommentar fra moderator: ubehøvlet språkbruk slettet. Et sted går grensen, også for nordnorske medlemmer..

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

Er det ikke noe som heter Gamming, og Svartebok? Det er vel noe en fjellfinn kan koke ihop mot en simpel svindelkjøper? Ellers tror jeg den med vannpumpetangen kan være nok for noen og enhver :thumbsup::lol: :lol:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

xx xxxxx xxx xxx xxxxxxxxxxxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxx xxxx xxx xxxx xxx xxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xx xxxxxxxxxx xxx xxxx xxxxxellers ønsker jeg alle på båtplasssen god helg. været i nord er upåklagelig.

Det er trist, men ikke overraskende å registrere at du bruker et slikt språk her.... Det som vel er fakta er at du har solgt en motor som du ikke kjenner tilstanden på, du har rett og slett ikke sjekket hva du har solgt... "Den ser fin utenpå ja"... men det hjelper så forbannet lite om den rustet innvending.

 

Så har vi kjøpers opplysninger gitt gjennom selger da kjøper mest sannsynlig ikke har xxxxxxx xxxxxx xxxxx xxxxxxx xxx xxx x informere kjøper om denne tråden(kan ikke finne noe i denne tråden som tidligere at kjøper er gjort oppmerksom på denne tråden). Dette er noe som etter mitt syn her helt naturlig at selger hadde opplyst, så kunne en jo fått kjøpers versjon av saken..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Og hvorfor skulle en anonym privat kjøper informeres om denne tråden? Det stiller seg en smule anderledes om det gjelder navngitte firma...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ikke for annet enn at en skal få hans versjon av saken og ikke bare den ene parts subjektive oppfatning av saken.... men skjønner at vi ikke er enig her som forventet....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja, du forventer en del du, av både den ene og den andre...

 

Klart det kunne være gunstig å få høre "den andre siden" men det får nå være opp til kjøper om han er her. At selger skulle ha noen form for informasjonsplikt vedr. denne tråden skjønner jeg ikke (men det er vel også helt som forventet eller...)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Mye skurrer frem og tilbake, men hva med kjøpers undersøkelsesplikt?

Selger sier han ikke vet mere om motoren en at den har vært lagret på pall, sannsynligvis overhalt, olja ser bra ut.

Joda, selger burde jo absolutt ha undersøkt om motoren turner, ettersom han vistnok er kompetent med tanke på slikt, men burde ikke en kompetent og interessert kjøper spørre om slikt når han ikke har muligheten til å dra til selger for å undersøke.

Evt finne en som kunne dra å se på motoren for han?

 

Jeg kjøpte selv en motor som skulle være bra, men viste seg når jeg fikk den hjem at den sto fast. Jeg burde undersøkt det når jeg hentet motoren, men gjorde ikke det. Den motoren ligger nå i deler i garasjen min, ettersom ringene gikk til f.... Fikk ikke noen økonomisk kompensasjon, men en grei nok ordning med selger siden jeg hadde fått deler nok for den prisen jeg betalte.

Link to post
Share on other sites

Mye skurrer frem og tilbake, men hva med kjøpers undersøkelsesplikt?

 

Kjøper har ikke noen undersøkelseplikt... derimot har selger en opplysningsplikt om å informere om alt han vet om objektet han/hun selger.. I dette tilfellet så regner jeg med at det foreligger en skriftlig avtale om at motor er i foreskreven tilstand og ikke fastrustet med mindre dette var en del av avtalen

 

I denne tråden så er det kun en av partene som har fått muligheten til å uttale seg, og dermed er det vel vanskelig å vurdere saken objektivt... Denne parten skulle etter eget utsagn skal "xxxxx xxxxxx xxx xxxxxxxxxxxxxxx x xxxxxxxx xxxxxx", en uttalelse som etter mitt syn ikke akkurat vitner om seriøs selger... Utfra dette så mener jeg det kunne vært greit om kjøper fikk mulighet til å uttale seg om motoren han har kjøpt, selv om ikke alle ser nytteverdien av dette

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Regner med du ikke har vært mye blandt folk fra nord, som har vært sint? :smiley:

Prøv å jobb en stund bland de "gamle gutta" på et fiskebruk, eller noe likt, i nord så blir du nok vandt med slike uttryk og ser at de ikke nødvendigvis representerer en useriøs selger selv om det helt tydelig ser slik ut :smiley:

 

Hadde nok vært greit, og muligens gøy, om kjøper deltok og ikke minst hadde litt av samme måten å formulere seg på som selger :giggle:

 

Over til saken, så er det greit at du anntar at det foreligger en kontrakt som sier ett eller annet, men det vet vi jo ikke(tror jeg?)

Jeg synes det blir vanskelig å basere dette på anntatte situasjoner, for alt vi vet kan kjøper ha ringt selger og vært pågående som mygg i finnmark, for å få denne motoren sørover så raskt som overhode mulig, uten å spørre om selger på noe vis kunne si noe om hvordan tilstanden til motoren har utviklet seg etter 2 år på palle.

Er jo ikke rart om en motor som ikke har vært turnet på 2 år, skulle sitte fast, ihvertfall hvis den var lagret en smule fuktig.

 

For å vri saken litt på hode(og kanskje kverrulere litt :smiley: ) så velger jeg å annta noe annet:

Jeg anntar kjøperen kjøpte motoren uten å undersøke mere, ga selger et inntrykk om at han kjøpte motoren som delemotor. Så for å få motoren gratis eller ekstremt billig velger han å spekulere i at motoren kanskje sitter fast, og er smart nok til å ikke be selger om å forsøke å turne denne for selv å "finne det ut".

Nå krever han til seg en latterlig billig motor.

 

Jeg håper selger får en fagmann til å se på motoren, og ikke har "gitt motoren" til kjøper.

Tenker at det er sikkert noen i området som kunne tenke seg å kjøpe motoren og hente den dær den står for omtrent samme sum som eksisterende kjøper har betalt, så selger burde jo i teorien kunne berge både sine og kjøpers penger ved å vidreformidle motoren.

 

Litt diesel ned i plugghull, vente en dag eller 2. Kakk inn startmotoren og motoren er sikkert grei til å bruke i lang tid hvis den faktisk var nyoverhalt når den ble plassert på pallen.

Link to post
Share on other sites

 

For å vri saken litt på hode(og kanskje kverrulere litt :smiley: ) så velger jeg å annta noe annet:

Jeg anntar kjøperen kjøpte motoren uten å undersøke mere, ga selger et inntrykk om at han kjøpte motoren som delemotor. Så for å få motoren gratis eller ekstremt billig velger han å spekulere i at motoren kanskje sitter fast, og er smart nok til å ikke be selger om å forsøke å turne denne for selv å "finne det ut".

Nå krever han til seg en latterlig billig motor.

 

 

 

Er noen som gjør slikt faktisk...

 

Kamerat var ute for en av "samme" slag , kjøper skulle overføre penger for motor samme dag som kamerat skulle sende den da kjøper hadde travelt med å få den for han skulle ha båten klar til en festival han skulle på med noen kamerater... pengene var ikke sendt noe jeg hadde sjekket før jeg sendte motoren...

 

Kjøper fikk motoren som kun hadde gått få timer så ikke slitt, han satte denne på båten og sendet kamerat melding om at denne fungerte helt topp og båten gikk noe jævligt og var kjempefornøyd og pengene skulle sendes asap da han ikke hadde rukket banken.

 

Han skrev at han mulig hadde montert motoren litt vel høyt og hadde for liten propell så den gikk rett til turtallsperre og hakket på denne mens de kjørte , neste dag var motoren havarert og kjøper ville ikke betale full pris for motoren... :confused:

 

Kamerat har mye cash så gadd ikke få noen til å sjekke saken og godtok tilslutt et avslag på 50000 :headbang:

 

Om motoren var ødelagt så var grunnen garantert feil montasje og bruk som han tydlig viste i meldingen dagen før... om den i heletatt var ødelagt vet kun kjøper.

 

Hadde jeg vært kamerat hadde jeg fått verksted til å se på denne og vurdere evt skade utifra tydlig feilbruk som selger skrev om..

uansett hadde jeg her ikke firt en millimeter på sum da kjøper her enten hadde ødelagt denne eller tok en sjangs og håpet selger ikke sjekket og godtok som kamerat gjorde...

 

Mange er bevisst sleipe desverre begge veier....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...