Jump to content

Oppretting av aksel


vanntrivsel

Recommended Posts

Mange båteiere har nå ferdigstilt motorene etter vintersjekken. De er vedlikeholdt og justert opp . Når det gjelder retting av motor/propellaksel har jeg fasitsvaret og det skal jeg forklare deg om nå.

 

Aller først må må du sentrere propellakselen, slik at den ligger i senter av propellhylsa. Trekk gummislangen, som tetter for sjøvannet tilbake. Lag tre trekiler og slå dem forsiktig inn i hylsa til akselen ligger i senter.( klesklyper er ypperlig). Juster motorfestene slik at de alle har lik klaring. ( enten telle omdringene på mutteren eller bruk mm mål) Heis motoren ombord og slipp den ned på motorfestene.. Legg en 2’’4’’ på flasken på dørken over motoren i forkant og slå et tau rundt motoren og tvinn tauet ,slik at motoren hever seg litt i forkant. Nå hviler motoren på festene bak og merk dere, mine venner, at trykket er likt på begge festene, som er viktig. Juster opp festene foran helt til de berører motorlabbene. Motoren har nå likt trykk på alle fire motorfestene og et meget godt utgangspunkt. Juster morfestene likt parvis ved å justere opp/ned med likt antall omdreininger ( høyre og ventre foran - høyre venstre bak.) Mål klaringen mellom flensene med en bladsøker og pass på at anleggsflatene er rene for og fri for rust. Når klaringen er innom målene (1/10mm) kan motorfestene strammes til og jobben er gjort.

 

 

(-- reference to evil site removed --)

Link to post

Mange båteiere  har nå ferdigstilt motorene  etter vintersjekken. De er vedlikeholdt og justert opp  . Når det gjelder retting av motor/propellaksel  har jeg fasitsvaret og det skal jeg forklare deg om nå.

Kjempebra Gapet. Din noe spesielle stil til tross, velkommen på Baatplassen. Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Hei,

 

Hmmm...

 

Nå er det lenge siden jeg har frekventert på båtplassen til båtmagasinet, men det siste jeg husker derfra var ikke mye positivt om Havgapet. Noen av rådene var dårlig og av og til så mangelfulle at man kunne skade båt og motor om man ukritisk fulgte hans råd.

 

Nå forteller han oss hvordan vi skal justere inn propellaksling og metoden er helt grei den, men han mangler noe vesentlig og det er å se helheten.

 

Om du gjør dette mens båten står på land, så kan du fort komme i skade for å feiljustere, da båten kan se helt anderledes ut mellom motor og propellaksling enn når den ligger i vannet.

 

En feiljustering her kan medføre stor skade på både hylse og girkasse, så jeg vil ikke oppfordre hvermansen til å gjøre dette.

Link to post

Hei,

 

Hmmm...

 

Nå er det lenge siden jeg har frekventert på båtplassen til båtmagasinet, men det siste jeg husker derfra var ikke mye positivt om Havgapet. Noen av rådene var dårlig og av og til så mangelfulle at man kunne skade båt og motor om man ukritisk fulgte hans råd.

 

Nå forteller han oss hvordan vi skal justere inn propellaksling og metoden er helt grei den, men han mangler noe vesentlig og det er å se helheten.

 

Om du gjør dette mens båten står på land, så kan du fort komme i skade for å feiljustere, da båten kan se helt anderledes ut mellom motor og propellaksling enn når den ligger i vannet.

 

En feiljustering her kan medføre stor skade på både hylse og girkasse, så jeg vil ikke oppfordre hvermansen til å gjøre dette.

Link to post

Mange båteiere  har nå ferdigstilt motorene  etter vintersjekken. De er vedlikeholdt og justert opp  . Når det gjelder retting av motor/propellaksel  har jeg fasitsvaret og det skal jeg forklare deg om nå.

Velkommen til forumet.... :seeya:

 

Har generelt litt problemer med "fasitsvar" ..., og vil nok overlate denne jobben (I mitt tilfelle) til de som anser seg som proffer, tar seg betalt, og som jeg kan klage til hvis jobben ikke er riktig. Har også hørt at denne jobben bør ferdigstilles mens båten ligger i vannet... Mine maskiner veier 1.5 tonn hver, så nesten alt vedlikehold vil bli gjort mens de et fast montert ombord. Hvis maskinene skal løftes ut, så kan jeg gjerne demontere, og bygge om maskinene, men til syvende og sist så vil jeg bruke et velrenomert firma til å montere, tilpasse og justere akslinger mm.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Dette har vært et forum med god folkeskikk. Hold dere til det og ønsk det nye medlemmet velkommen. Har dere noe uopgjort med det nye medlemmet som gjør at dere ikke mener han er velkommen så ta det privat med ham eller med moderatorene.

Jeg har ikke opplevd denne type mangel på folkeskikk på forumet før og det skuffer meg. Dette er ikke noe jeg ønsker å være endel av eller bli forbundet med.

 

Ligger det noe godlynt humor i innleggene over som jeg ikke ser (noe jeg virkelig håper) så beklager jeg denne "utblåsningen"

 

tj

Link to post

:smash:

Hei, la oss ta det litt rolig, det jo snart Jul og alle skal være snille !

 

La oss ønske Havgaaaaaaapet velkommen, la han få en fair sjanse.

Dersom en leser hans råd uten å være forutinntatt og i tillegg også forhører seg litt nærmere, er det faktisk mye nyttig i de tips han kommer med.

 

Men han kunne jo godt registrere seg ordentlig.

 

God Jul !

hilsen

Haba

Link to post

Det er nok lett å bli litt engasjert med tanke på (-- reference to evil site removed --)s historie både her på Baatplassen og hos Båtmagasinet. Enkelte nye medlemmer er kanskje ikke klar over at han er utestengt her på forumet tidligere.

 

Når det er sagt er det jo aldri for sent å komme på bedre tanker og ta rev i seilene. La oss nå håpe at det er det seriøse Gapet som er tilbake. Inntil det motsatte er bevist velger jeg å tro det, så få vi heller satse på at Skipsrådet griper inn om det blir tull og tøys og lange innlegg om advokater.

Link to post

Det er selvsagt dumt når folkeskikken får noen skudd for baugen, på den annen side må man av og til seile en strabasiøs kryss for å nå målet. Det har tidligere, her, og andre steder, vært forsøkt det meste; landligge, legge bi, ukjent antall fendere, bauting, lensing, allehånde knop og stikk, kappseilas, jordomseiling, omkalfatring, SOS, krig, kapitulasjon og sikkert noe jeg ikke kommer på i farten. Ingenting har hjulpet, dessverre. Jeg skjønner frustrasjonen som oppstår når en viss signatur dukker opp på dette forum.

 

Husker ikke i farten hvem som sa det, men fritt sitert var det noe om at ikke alltid var fred det beste.

 

Dette innlegget er ikke myntet på trådens opphavsmann, og er ikke ment som et innlegg for eller imot den ene eller den andre, men ment som et forklarende innlegg til de som kanskje ikke kjenner historien her.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post

Det er nok lett å bli litt engasjert med tanke på (-- reference to evil site removed --)s historie både her på Baatplassen og hos Båtmagasinet.

Skjønner at det er lett å bli engasjert, det er greit det. Men det er nå greit å oppføre seg også....

 

 

 

Det er selvsagt dumt når folkeskikken får noen skudd for baugen

Enig og det er da noen bør si ifra, ikke noe men.....

 

tj

Link to post

hmmm...tror ikke jeg er veldig imot dette med julerengjøring. "Gapets" intreden i dette forumet var iallefall en smule arrogant og "bedreviter-preget". Husk "gapet"; her inne er det mange som kan VELDIG mye, så generelle råd i den stilen trenger vi strengt tatt ikke veldig mye av. Men du får en sjans til bevise at du er kan tilpasse deg dette stedets takt og tone. Det er MEGET verdsatt av de som er her. Du kan jo begynne med å vise litt mer av de deg selv i profilen slik de fleste her inne har gjort(bosted, båttype osv)

Link to post

Lagt til 02.02.2013: Innlegget ble opprinnelig postet av Skipsraadet. (nå nedlagt)

 

Skipsraad følger med i tråden og vil gjerne få minne om at man skal behandle hverandre med gjensidig respekt. Hvis det er noe man ønsker å klage på i andre medlemmers postinger så er

det mulig å klage innlegget inn for Skipsraadet som så vil behandle klagen.

Medlemmene har også mulighet for å kontakte hverandre pr. IM hvor man kan debattere seg imellom.

Raadet ber medlemmene å avstå fra negative omtale av hverandre og personangrep på åpent forum.

 

Dette bare som en påminnelse. :yesnod:

 

Mvh

Skipsraadet

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post

Hei,

 

Hmmm...

 

Nå er det lenge siden jeg har frekventert på båtplassen til båtmagasinet, men det siste jeg husker derfra var ikke mye positivt om Havgapet. Noen av rådene var dårlig og av og til så mangelfulle at man kunne skade båt og motor om man ukritisk fulgte hans råd.

 

Nå forteller han oss hvordan vi skal justere inn propellaksling og metoden er helt grei den, men han mangler noe vesentlig og det er å se helheten.

 

Om du gjør dette mens båten står på land, så kan du fort komme i skade for å feiljustere, da båten kan se helt anderledes ut mellom motor og propellaksling enn når den ligger i vannet.

 

En feiljustering her kan medføre stor skade på både hylse og girkasse, så jeg vil ikke oppfordre hvermansen til å gjøre dette.

Trodde det var vanlig med avretting mens båten ligger på land dersom noe er løsnet eller motor/gear/aksling har vært av og påfølgende etterkontroll når båten ha lagt på vannet en uke eller to.....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Kanskje noen annen enn Havgapet har lagt det inn......

...."sa han håpefullt" :lol:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Dette var ganske morsomt. En person skriver ett eneste innlegg om montering av motor/aksling og tips rundt dette. Deretter har kun 2 av 22 svar noe med saken å gjøre. Resten handler om personen som har skrevet innlegget...?

 

Jada, jeg vet det. Det er vel den noe belærende tonen som han med signaturen Havgapet har hatt, hvor alle andre inkludert de med et nærmest livslangt båtliv har blitt belært med en del selvfølgeligheter, som om de var noen førstereisgutter. ... :wink:

 

:sleep::fishing:

Link to post

Jeg er faktisk helt enig med deg Brutus her. Jeg har nå flulgt litt med i disse båtforumene i en god del år nå. Havgapet har i de senere år dukket opp med sine innlegg spesielt hos Båtmagasinet.

 

Jeg har desverre ikke nok kompetanse eller hukommelse god nok til å si at han har skrevet flere svar som er direkte feil enn andre personer som frekventerer i disse fora. At han har til tider belærende tone i sine innlegg synes jeg er helt greit, og gidder ikke bruke tid og energi på irritere meg over det. Dette er noe jeg ikke kan gjøre noe med, så lar jeg det være. Vi har jo alle vår egen stil, noen liker den og andre ikke.

 

Jeg synes faktisk hans innlegg er tiltider både morsomme og lærerike, men det forutsetter vel at man klarer å se ironien i det han skriver og måten det gjøres på. Jeg er nok klar over at jeg har spesiell sans for humor. Vi må jo huske på at det som oppfattes som selvfølgeligheter for de selvutnevnte ekspertene ikke nødvendigvis er det for oss andre vanlige dødelige.

 

Jeg synes forøvrig ikke hans forklaring på hvordan man kan rette opp en motor er dårligere enn andre tips på hvordan ting kan eller skal gjøres i følge det selvoppnevnte ekspertpanelet vi har her. Evnen til å se ironien er god egenskap. Det er mange som har fasitsvarert til mye her i verden, men såvidt meg bekjent er det kun innen matematikken de fleste kan enes om fasiten.

 

La oss ønske havgapet velkommen, så kan vi jo se hvordan dette utvikler seg. Jeg regner det selvsagt for gitt at vi behandler alle med respekt og ikke angriper person men sak. Det handler om normal folkeskikk, noe alle burde ha.

 

Er forøvrig enig at en skikkelig registreing er på sin plass, men det kan jo hende det kommer etterhvert. Jeg oppdaterer jo profilen min relativt ofte, og når jeg registrerte meg var det jo ikke mye der.

 

Smil til verden og verden smiler til deg, er jo greit å ta med seg.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Kvifor forlot mange av oss Båtmagasinets båtplass?

Eg håpar me slepp å forlata dette forumet av same grunn!

Ønsker i utgangspunktet ikke å være dømmende, men med god hukommelse om tidligere hendinger på BM-siten, må jeg være litt enig med janb. Med over tusen lesninger av denne strengen og bare noenåtyve "svar", aner det meg at mange er "noe" skeptisk, men ikke ønsker å tilkjennegi aversjonen, av hensyn til den gode tone vi har. Men som på BM-siten, er det noen HER også som synes vedkommendes innlegg er bra. Må dessverre røpe at jeg ikke hører til tilhengerne. Årsak: Fullstendig mangel på ydmykhet og konduite, bombastiske (og noen gang) feilaktige "råd" mmm.

Men for all del, gi Gapet en sjanse...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...