Jump to content

Oppretting av aksel


vanntrivsel

Recommended Posts

Ser at mange kan klare seg uten Gapet og hans noe spesielle form for rådgivning. For disse vil jeg anbefale funksjonen "ignorer medlem" som synes å være en ny funksjon i invision. Etter det jeg forstår vil lista med ignorerte medlemmer filtrere vekk allt av postinger disse medlemmen måtte foreta. Gefundenes fressen spør du meg for de som har problem med "Havgapet"

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Ser at mange kan klare seg uten Gapet og hans noe spesielle form for rådgivning. For disse vil jeg anbefale funksjonen "ignorer medlem" som synes å være en ny funksjon i invision. Etter det jeg forstår vil lista med ignorerte medlemmer filtrere vekk allt av postinger disse medlemmen måtte foreta. Gefundenes fressen spør du meg for de som har problem med "Havgapet"

Hvis dette stemmer så skulle det jo ikke være noe problem slik jeg ser det :yesnod: Da slipper vi vi jo unna de som ikke klarer å bære over med hans væremåte.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Vel... Han har no klart det samme her som den andre "plassen" Legge inn et lite belærende stykke og sette seg rolig tilbake og se på morohetende..

 

Han har 1 innlegg og forsøk på et annet..

 

Hvorfor tror dere han ikke svarer på alt dette og forsvarer seg..

 

Til dei som ikke liker ham ikke post på hans innlegg.. så enkelt..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Etter det jeg forstår vil lista med ignorerte medlemmer filtrere vekk allt av postinger disse medlemmen måtte foreta. Gefundenes fressen spør du meg for de som har problem med "Havgapet"

Yepp, det virker!!

Har nå lagt inn dette filteret og det funker helt fint!

Hadde egentlig ikke tenkt å spandere tastetrykk på dette, men rem's finesse måtte prøves. Anbefales!! :smash::smash:

 

:-) fredriksen

Link to post

Med over tusen lesninger av denne strengen og bare noenåtyve "svar", aner det meg at mange er "noe" skeptisk, men ikke ønsker å tilkjennegi aversjonen, av hensyn til den gode tone vi har. ...

Jeg verdsetter stort den seriøse og lette tonen vi har her på Baatplassen. Det er en av de sakene som jeg finner unikt og som gjør at jeg verdsetter dette forumet høyt.

En "regel" jeg forsøker å holde meg til (men jeg lykkes ikke alltid) er å overse det som jeg synes er negativt/dårlig og rose/stimulere det jeg synes er positivt/bra.

 

Og den nye funksjonen "ignorer medlem" er jo en flott funksjon som kan brukes aktivt av de som har behov for det.

Link to post

Hvordan ser du at han er utestengt?

Ser ikke noen markering for det, ifølge medlemsoversikten er Havgapet fullverdig medlem, ikke utestengt på noen måte.

 

Jeg vet ikke hvorfor han er utestengt i utgangspunktet. Det skjedde før jeg ble medlem, men er det slik at man i så fall er utestengt for alltid?

Hvorfor denne reaksjonen på hva ett menneske skriver?

At tonen er av arten betterwisser, er jo en ting, men er det ikke bedre å kommentere den saken på en hyggelig måte, slik at men kan ha muligheten til å endre denne?

 

Jeg gjør som andre har gjort, ønsker velkommen, men oppfordrer Gapet til å endre tonen til det som er gjengs her på forumet.

 

Geir

Link to post

Jeg skal bare kommentere opprettingsprosedyren, ikke noe annet.

 

Det er riktig som hevdet, motoren bør rettes til aksling når båten ligger på vannet. Retting kan foretas på land naturligvis, men må etterkontrolleres på vannet. Da blir det Niagara om man tar vekk akseltetningen.

 

Prosedyren til Havagpet tar for seg vinkelfeil, som greit nok. Det man ikke måler med denne prosedyren er akslingenes paralellforskyving i horisontal- og vertikalplanene. Opprettingen blir da et hakk mer komplisert. Det går greit, bare å ta tiden til hjelp. Eller så kan man betale en som kan det, hvilket kanskje er best hvis man ikke har teknisk innsikt.

Link to post

Det man ikke måler med denne prosedyren er akslingenes paralellforskyving i horisontal- og vertikalplanene. Opprettingen blir da et hakk mer komplisert. Det går greit, bare å ta tiden til hjelp. Eller så kan man betale en som kan det, hvilket kanskje er best hvis man ikke har teknisk innsikt.

Prossedyren til Gapet er helt kurant den, med det tillegget som du sier med etterkontroll.

 

Vet du noe mere angående akslingenes paralellforskyving i horisontal- og vertikalplanene,

Kunne gjerne tenkt meg noe bedre innsikt tross min innsikt :smash:

 

:seeya:

Link to post

Aller først må må du sentrere propellakselen, slik at den ligger i senter av propellhylsa. Trekk gummislangen, som tetter for sjøvannet tilbake. Lag tre trekiler og slå dem forsiktig inn i hylsa til akselen ligger i senter.( klesklyper er ypperlig).  Juster motorfestene slik at de alle har lik klaring. ( enten telle omdringene på mutteren eller bruk mm mål)  Heis motoren ombord og slipp den ned på motorfestene.. Legg en 2’’4’’ på flasken på dørken over motoren i forkant og slå et tau rundt motoren og tvinn tauet ,slik at motoren hever seg litt i forkant.  Nå hviler motoren på festene bak og merk dere, mine venner, at trykket er likt på begge festene, som er viktig. Juster opp festene  foran helt til de berører motorlabbene. Motoren har nå likt trykk på alle fire motorfestene og et meget godt utgangspunkt. Juster morfestene likt parvis ved å justere opp/ned med likt antall omdreininger ( høyre og ventre foran  - høyre venstre bak.)  Mål klaringen mellom flensene med en bladsøker og pass på at anleggsflatene er rene for og fri for rust. Når klaringen er innom målene (1/10mm) kan motorfestene strammes til og jobben er gjort.

(-- reference to evil site removed --)

Man kan mene hva man vil om Havgapet, men opprettingsprosedyren han beskriver er glimrende. Bruker den selv og den virker. Selvsagt justerer man ikke bare festene i høyden, men også sideveis når man retter inn flensene. Man snurrer på flensen og man måler både oppe, nede og på sidene, og fortsetter å justere motorfester sideveis og i høyden til flensene passer perfekt.

 

Det store cluet her er tauet:

En stol med 3 ben vipper aldri, uansett ben og uansett underlag. Havgapets tau gir deg en motor med 3 ben som heller aldri er i ubalanse. Etter å ha justert opp motorfestenes muttere i tauenden til de berører motorbrakettene, har man nå en motor som hviler forholdsmessig likt på begge sider. Den hviler neppe likt på labbene foran som labbene bak, men det spiller i opprettingssammenheng ingen rolle.

 

Nå etterjusterer man parvis med like mange omdreininger på paret foran og på paret bak. Sideveis er de jo forlengst tilpasset.

 

På sjøen bør man ta en etterkontroll. Det burde Havgapet påpekt, men det er lov å tenke selv også. Som regel er alt man nå trenger en halv mutteromdreining på bakre eller fremre motorlabbpar. Sideveis er det fortsatt perfekt, hvis man da ikke har en båt som er for dårlig avstivet eller skrog vridd ut av symmetri på noe vis.

 

Havgapmetoden kan anbefales. Og Havgapet? Han vet nok utmerket godt at denne fremgangsmåten er brukt av mange før ham og vil bli brukt av mange etter ham, men han har jo heller aldri påstått at han har tenkt ut dette helt av seg selv. Han bare gir oss et godt råd på et vis han tror vil irritere oss. :smiley:

 

Lotus

Link to post

Prossedyren til Gapet er helt kurant den, med det tillegget som du sier med etterkontroll.

Vet du noe mere angående akslingenes paralellforskyving i horisontal- og vertikalplanene,

Kunne gjerne tenkt meg noe bedre innsikt tross min innsikt 

Dette er fra den gangen man benyttet klokker for å rette opp roterende utstyr. Prosedyren og beregningsmetoden ble utviklet av Shell på begynnelsen av 50-tallet. Dette var første prosedyren der man med matte kunne forutsi hvor mye man skulle bevege den delen som skulle rettes opp...

 

Bilde

 

Man antar nå at den horisontale linjen er propellakslingen og at motorakslingen (veiva) skal rettes opp slik at den møter prop.akslingen. Legger man nå en bladsøker mellom to flenser, ser man ut fra ovenstående at det er mulig å få avlesing mindre enn 1/10 mm, men at akslingene allikevel er parallelforskøvet. Denne parallelforskyvingen vil påføre en last på lagre og kopling (hvis slik er montert).

 

Gunnet til at man benyttet slike grafer som vist over, var at man enkelt skulle kunne måle seg frem uten å kunne utlede tangenfunksjoner.

Link to post

Hvis man har en propellaksel med flens og en giraksel med tilsvarende motflens som skal opprettes og sammenkobles, vil opprettingen være perfekt hvis man kan dreie flensen, måle oppe, nede og til sidene og få samme avstand over alt. Når man så setter flensene mot hverandre, er det teknisk umulig å ha en sidemessig forskyvning fordi den ene flensens spor passer i den andre flensens spor. Da er det bare å teite flensboltene. Ingen spor i flensene? Intet problem. Flenshullene skal passe. Fortsatt ingen vertikal eller horisontal forskyvning. Man må ikke gjøre dette vanskeligere enn det er. Den eneste vanskeligheten består i å vite at man har lik belastning sideveis på hvert par med motorlabber.

 

Forskyvning flensene i mellom ii horisontal- og vertikalplanet er altså aldri noe problem. Den finnes ikke når man er ferdig. Det kan man være 100% sikker på. Er det noen som er uenig her?

 

Lotus

Link to post

Hvis man har en propellaksel med flens og en giraksel med tilsvarende motflens som skal opprettes og sammenkobles, vil opprettingen være perfekt hvis man kan dreie flensen, måle oppe, nede og til sidene og få samme avstand over alt.

Justering sideveis er kanskje den vanskeligste operajonen. Som Poseidon foreslo i sin tid er kubein og trestykker hendige helpemidler. Det beste hadde vel vært om labbene hadde vært utstyrt med sideveis justeringsbolter, altså at man kunne skru dem til sides. Forøvrig mye brukt ved oppretting av sentrifugalpumper, som i bunn og grunn blir mye likt oppretting av motor og aksling.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Justering sideveis er kanskje den vanskeligste operajonen.

Det kan du da ikke mene alvorlig? Justering sideveis av en motor er da den letteste sak av verden. Å løsne 2 bolter på 4 motorlabber en omdreining hver og så kakke litt i en eller annen side kan da maksimalt ta 2 minutter? Og 60 sekunder til for å skru til de samme 8 boltene.

 

Forøvrig er det jo ikke litt kakking her og der som er problemstillingen, men å vite når det er akkurat passe.

 

Da jeg monterte ny motor på nye labber, tok det et par minutter å vinkle sideveis, men sikkert 10 minutter herjing opp og ned foran og bak, telling av omdreininger, kontramutter til slutt, enda jeg mente å ha justert høyden temmelig nøyaktig i utgangspunktet. Det ble uansett mange omdreininger å skru på de 8 mutterene. 10 minutter? Kanskje det var 15. Uansett er oppretting en rask operasjon som går som en lek når akselen ligger der ferdig sentrert i hylserøret.

 

Lotus

Link to post

Forøvrig er det jo ikke litt kakking her og der som er problemstillingen, men å vite når det er akkurat passe.

Uansett er oppretting en rask operasjon som går som en lek når akselen ligger der ferdig sentrert i hylserøret.

Lotus

Joda, kan jo være enig i alt det der. Nå har det tidligere i tråden blitt indikert 1/10 mm som greit måleområde, det er i tråd med API-standarden. Feie sammen et par flenser med styrespor og/eller tro at man på en billigkopling eller flens mot flens har passbolter er vel å trekke toleransene litt ut av perspektiv. Nå har jeg sett så mange defekte gummisegmentkoplinger og nedharva lagere, at jeg vet at problemet er reelt der ute. Hulda har ikke problemet, og skjønner det svært ofte ikke heller. Men så er jo Hulda proff innen oppretting, til vanlig på mer avansert utstyr. En annen ting jeg merket meg den gangen jeg jobbet innen båtbransjen, var at jo lengre og relativt slankere akslingene var - dess mer feil. Ikke fordi folk med lange akslinger var mindre kompetente, men fordi det var vanskeligere å måle.

Nå gidder jeg ikke å skrive mer om dette, noen som lurer på noe - send en IM.

Link to post

Litt mer generelt:

Nå har jeg CV-ledd og trykklager. En av de tingene jeg da får servert på et fat er oppretting av motoren. Øyemål sideveis, øyemål vertikalt. Vitsen er faktisk å få det litt skjevt slik at cv-leddet ikke står på stedet hvil. Mer enn 0,5 grader i en eller annen retning, mindre enn 2 grader. Det gir lang levetid. Mange flere grader? Ikke noe problem. Tror jeg kan ha 8 + 8 grader. Skulle være rikelig for de som ikke har nedvinklet gir. Men slitasjen øker og belstningen må ned eller dimensjonene opp.

 

Det er for øvrig litt komisk å rette opp en aksel med flensvariasjon på en tidels millimeter, når det du pinlig nøyaktig retter opp er montert på 4 gummiføtter og øyeblikkelig vrir seg ut av stilling i det den startes. Det ristes litt og det vrir seg desto mer. Det sentrerer seg jo ganske bra igjen med turtallet, men legg merke til hvor mye en aksel faktisk har av ubalanse selv om den er opprettet etter alle kunstens regler med 10-dels millimeter toleranse.

 

Og CV-ledd? Det er oppretting her også, men gjerne en gang for alle. Trykklageret skal jo sentreres og monteres vinkelrett på akslingen. Montering av trykklagerbraketten er noe tidkrevende nøyaktighetsmikkmakk.

 

Når alt dette er bra, har man et system som fungerer 'for alltid'. Min eneste bekymring er å få riktig vektfordeling mellom motorlabbene, slik at den tunge jernklumpen kalt motoren ikke bare hviler på 3 labber. Her kommer Havgapets tau inn i bildet igjen.

 

Og giret med sitt trykklager? Ja det lever herrens glade dager uansett hvilke sprell motoren på sine myke gummiføtter skulle finne på. Opp, ned, bakover forover. Forover og oppover på en gang? Det finnes ikke det sprell motoren kan gjøre som cv-leddet ikke kan kompensere for.

 

Lotus

Link to post

Da jeg monterte ny motor på nye labber, tok det et par minutter å vinkle sideveis, men sikkert 10 minutter herjing opp og ned foran og bak, telling av omdreininger, kontramutter til slutt, enda jeg mente å ha justert høyden temmelig nøyaktig i utgangspunktet.  Det ble uansett mange omdreininger å skru på de 8 mutterene.  10 minutter? Kanskje det var 15. Uansett er oppretting en rask operasjon som går som en lek når akselen ligger der ferdig sentrert i hylserøret.

 

Lotus

Det må jeg si 2 + 10 minutter for å justere motoren.

Jeg brukte ca en dag, men men øvelse gjør mester :smash:

 

Noen gode råd for å få lik tyngde på 6 labber ??

 

:seeya:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...