Jump to content

Oppretting av aksel

vanntrivsel

Recommended Posts

BK skrev:

Det må jeg si 2 + 10 minutter for å justere motoren.

Jeg brukte ca en dag, men men øvelse gjør mester  :smash:

Noen gode råd for å få lik tyngde på 6 labber ??

:seeya:

Dette er nok snakk om 10 "båtminutter" vet du..... Det er ikke noen sammenheng mellom de minuttene og de vanlige som brukes på land vet du. :lol:

Jeg sier alltid at jeg stikker i båten, blir borte i 5 minutter, når jeg er tilbake er dagen så godt som over :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

sydvesten skrev:

Dette er nok snakk om 10 "båtminutter" vet du..... Det er ikke noen sammenheng mellom de minuttene og de vanlige som brukes på land vet du.  :lol:

Jeg sier alltid at jeg stikker i båten, blir borte i 5 minutter, når jeg er tilbake er dagen så godt som over  :wink:

Den var god - kjenner meg igjen. :lol::lol:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

BK skrev:

Det må jeg si 2 + 10 minutter for å justere motoren.

Jeg brukte ca en dag, men men øvelse gjør mester  :smash:

Ca en dag? Helt alvorlig?

I løpet av 20 minutter ble min nyeste motor heist fra lastebil og over i motorrom. Satt ned på 4 ferdig monterte motorfester, rettet opp på øyemål og girflens skrudd fast til cv-ledd med 6 bolter.

Ferdig.

Med en motor som allerede står på sine 4 ben godt plassert i motorrommet? Med en aksel som står der ferdig sentrert i hylserøret og med ferdig flens? Der girflensen står klar og man med noen omdreininger på diverse muttere og et par små kakk i forkant eller bakkant er i mål?

Dette er ingen heksekunst. Profesjonell hjelp? Til å skru på noen muttere og bruke et søkerblad?

En time den ene veien, en time den andre veien, litt prat, komme seg ombord, finne seg noe verktøy. skru litt, måle, måle mer, ta en røyk, måle litt mer. Sette fast. Rydde litt, prate litt, kjøre tilbake. Timepris jobb. Timepris kjøring. KM-godtgjørelse, fakturagebyr, verktøytillegg, materiell. Og moms. Joda, det blir litt av det. Vær glad han ikke fakturerte en hel dag for opprettingen. Effektiv jobbing med søkerblad og fastnøkkel viser seg kanskje å kunne være de de samme 15 minuttene?

Lotus

Lotus skrev:

Ca en dag? Helt alvorlig?

I løpet av 20 minutter ble min nyeste motor heist fra lastebil og over i motorrom. Satt ned på 4 ferdig monterte motorfester, rettet opp på øyemål og girflens skrudd fast til cv-ledd med 6 bolter.

Ferdig.

Effektiv jobbing med søkerblad og fastnøkkel viser seg kanskje å kunne være de de samme 15 minuttene?

Lotus

vil legge til en test tur ca.3o-60 minutter løsne aksel for å se at den fremdeles lå pent på plass (sjekk med føler) sjekke at ikke noe hadde flyttet på seg (satt seg)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Mener det er flott at Havgaaapet skriver om forskjellig emner innen båt her på forumet.

Han har en litt spesiell måte å formulere sine gode innlegg på, men det bør en kunne se mellom fingrene med for kvaliteten på tipsene er meget gode.

På et annet båtforum som Havgaaapet skrev sine innlegg var det nok mange som i misunnelse over Havgaaapets kunnskapsnivå utga seg for å vere Havgaaapet og postet useriøse innlegg.

Velkommen til forumet Havgaaapet :cheers:

Ønsker også Gapet velkommen, såsant man følger våre regler er alle velkomne her. :smiley:

Men må minne om emne-titteler, "Gapet hjelper deg" (som denne opprinnelig het) og "Den gode følelsen" er ikke blandt disse.

Som de som har vært med en stund vet endrer vi i Teknisk og Skipsraad meningsløse titler.

Dette har blitt svært mye bedre etter at vi hadde en diskusjon om det, samt la inn en påminnelse på poste-siden.

Benytter også anledningen til å nevne sitering.

Som ventet er det blitt mer av det etter at vi gikk over til Invision, dette fordi man automatisk får satt inn sitat når man trykker på "Svar"-knappen i et innlegg.

("Legg til svar" samt "Hurtig svar" nederst på siden er sitat-frie.)

Rediger sitatet slik at bare det som er nødvendig for forståelsen kommer med, spes. bør bilder fjernes.

Det er så godt som aldri nødvendig å sitere hele innlegget man svarer på.

Følges dette opp blir sidene lettere å raskere ned, enklere å lese, samt at vi sparer båndbredde-forbruk og plass i databasen. :smiley:

(Hvis det ikke allerede er nevnt så kan man i Invision sitere flere innlegg samtidig vha "Sitat" knappen.)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...