Jump to content

Yanmar - impellerskifte for annen gang på 24 år


arkmarin

Recommended Posts

Da jeg skulle stoppe motoren etter vi kom inn til havna her i Skærbæk i Danmark i går, la jeg merke til at det ikke kom ut kjølevann i lag med eksosen. Jeg stoppet motoren og lot det gå en stund før jeg startet, i håp om at noe hadde sugd seg fart i kjølevannsinntaket, som forsvant når suget opphørte. Dessverre så kom det heller ikke noe vann ut ved ny oppstart. Jeg skal i dag skifte impeller for andre gang på 24 årene siden båten ble sjøsatt!

 

Grunnen til at jeg ikke har skiftet oftere er at jeg vet hvor mye vann som skal komme ut når den går på tomgang. Når det er normal vannmengde som kommer ut, har jeg ikke sett behov for å skifte impeller.

Link to post
Share on other sites

God morgen,men det mener du vel ikke?

 

Her => kommer søndagspreken :pray:, klokkeslettet passer også bra. :saint:

 

Jeg synes det er ikke bra og håper at det ikke blir så mange som følger eksemplet.

 

Det du sier om at du kan se hvor mye vann det skal bli ved tomgang er farlig.

Vanlige første tegn er at gummi blir hart, at det dannes sprekker, at det mangler små biter eller kanskje en eller to impellerblader allerede.

 

Svikter pumpen underveis da blir det for de fleste vanskelig nok å gjøre noe i det hele tatt.

Skjer det i dårlig vær, eller i mørken, eller nærme til land (og det ved norskje kysten), eller der det finnes mye traffik, eller eller eller,

da blir det vel for de fleste et farlig problem.

 

Å ikke å skifte impelleren er en ting, det må vurderes teknisk i hvert enkle tilfelle.

Men at man ikke kontrollerer, avhengig kjøretimer minst en gang hvert år,

kan bli rask mer enn et vådeskudd.

 

Lykke til videre ! :wink:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Viktig poeng det der Joerg :smash:

 

Samtidig er det også et godt poeng å vite at impelleren KAN leve i 12 år i den aktuelle installasjonen, det tyder på at alt er riktig mht. slangedimensjoner, bend o.l. slik at sugetrykket er tilstrekkelig lavt for at pumpen kan leve et enkelt og langt liv. Jeg gremmes hver gang jeg hører om båter der en MÅ skifte impeller hvert år...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har til nå skiftet impelleren hvert 2. år, men aldri sett tegn på sprekker eller slitasje. Derfor har jeg bestemt meg for å drøye dette skiftet og for meg blir det nå hvert 3. år. Jeg syntes at det generelt anbefales alt for hyppige bytter av slitedeler. Skal man følge volvos manualer ville man jo ikke gjort annet enn å skru motor gjennom hele sesongen.

 

Skifte av diesefilter gjør jeg heller ikke hvert år, men hvert 3. Gearolje sjekkes jevnlig og bytte skjer ikke hvert år her heller, men hvert andre. Nå er båten 7 år gammel og egentlig burde jeg byttet drevbelgen. Det drøyer jeg også et par år med.

 

Jeg sover like godt om natten :sleep:

Link to post
Share on other sites

 

Grunnen til at jeg ikke har skiftet oftere er at jeg vet hvor mye vann som skal komme ut når den går på tomgang. Når det er normal vannmengde som kommer ut, har jeg ikke sett behov for å skifte impeller.

 

jeg har hatt båtmotorer hvor impeller har funket helt topp på tomgang men varmskåret seg når den belastes...

Grunnen var at den slapp i feste mellom gummi og akselfeste så slurret under press...

 

Skifter impeller eller inspiserer den annet hvert år , inspeksjon hvert år for innenbords der de sitter lettere til...

Link to post
Share on other sites

Så lenge ikke impellerbladene retter seg ut selv, så skal den byttes.

 

På min Johnson fra 1963, så byttet jeg impelleren nå i våres. Første gang siden motoren var ny!!

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Seildrevet mitt (Volvo Penta 130S) fungerer som yngleplass for skjell til tross for grundig rens vår hver høst.

De minste skjellene passerer selv sjøvannsfilteret (enkelt plastfilter) og skjærer av en eller flere impeller-vinger.

Vurdere å bytte til mer finmasket sjøvannsfilter.

 

I følge motor-manualen skal impelleren byttes straks en eller flere vinger er defekte.

Vil anta at den ujevne belastningen på aksling og tetning er årsaken snarere enn vannmengden som pumpes av impelleren.

 

Hvis impelleren min er intakt etter en sesong denne høsten skal jeg ta den ut og sette den inn til våren igjen.

Dette for at en vinge ikke skal bli stående i bøyd stilling.

Vli da sjekke ekstra godt for bøyelighet i vingene og evt. sprekker.

 

Det har vært en serie av dårlige impellere hos VP. Det kan sjekkes mot et produksjonsnummer i følge en annen tråd her på forumet.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke slik holdning til vedlikehold er noe å skryte av jeg. Impelleren er helt sentral i motorens funksjon. Jeg foretrekker å bytte regelmessig både for å hindre varmgang og for å være sikker på at impelleren ikke ryker i en situasjon der vi virkelig trenger motoren. Billig livsforsikring å bytte regelmessig.

Link to post
Share on other sites

 

Nå er undertegnedes båt seilbåt og impelleren får ikke så mange omdreiningene i løpet av sesongen.)

Hmmm, norske seilbåter går for motor 90% av tiden....... Det er nok mange seilbåt-impellere som har flere omdreininger i sesongen enn på motorbåter :yesnod: Det er selvfølgelig en billig forsikring å bytte impelleren jevnlig. Det viktigste er allikevel å sjekke den før sesongstart. For oss som vedlikeholder våre ting selv er dette iallefall billig. For den som vil ha en impeller til å vare i mange år må den tas ut på høsten og rengjøres, smøres inn med glyserin, pakkes i lystett plast og puttes i fryseren. Jeg har to motorer og velger da å sjekke de årlig og bytte de annethvert år. Har også etpar brukte liggende i båten sammen med verktøy m.m. Og mine kan byttes med båten på vannet :thumbsup:

Forøvrig så blir det fort trøbbel hvis biter av en impeller går inn i kjølesystemet og blokkerer.....

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er veldig greit å ha en bevist holdning i forhold til vedlikeholdet av båt og motor.

Å bytte impeller ved behov er feil etter min mening, ikke minst fordi behovet kan oppstå når det passer veldig dårlig å utføre byttet.

 

Så forebyggende vedlikehold av impeller i min båt. Når det gjelder intervallet er det noe som i mange installasjoner kan strekkes betydelig ut over det, anbefalte, årlige skiftet.

Ikke minst hvis det er installert sjøvannsfilter (på pumpens sugeside).

 

Har tenkt å skifte min impeller i vinter, da forventer jeg at den er i god stand etter ca 550 timer, den blir da min reserveimpeller.

Basert på impellerens tilstand vurderes intervallet til neste bytte.

 

I en tidligere båt måtte det byttes impeller etter ca 50 timer, den motoren hadde marginal kjølekapasitet og sikkert også et uheldig opplegg for sjøvannsirkulasjon.

I den motoren forsvant det impellere som ankerdram i Strømstad..

 

Fasiten er med andre ord individuell.... Men forebyggende, ikke ved behov :thumbsup:

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter tørrkjøring skiftet jeg impeller på min Yanmar-motor etter ca 15år og satte inn en kvalitetsimpeller som sitter der ennå etter nye 10 år og funker som bare det. Den jeg skiftet for 10 år siden var forresten god som ny (selv etter nesten 5 minutter tørrkjøring), og den har jeg som reserve. Kvaliteten på selve impelleren har helt klart mye å si for levetiden, men også utformingen av pumpehuset. På mange pumpehus er det satt inn en kloss for å komprimere vannet, mens det på mitt pumpehus ikke er slik dings med skarpe kanter. Der er bare huset ovalt, noe som sliter mindre på impelleren.

 

Her bilde av den 15 år gamle impelleren, gått 100 - 150 timer hvert år:

 

impeller15.jpg

 

Lars H.

webcam fra båten her

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

Å bytte impeller ved behov er feil etter min mening, ikke minst fordi behovet kan oppstå når det passer veldig dårlig å utføre byttet.

 

 

Jeg tror seilbåtfolk (som faktisk seiler) har en noe mer avslappet forhold til motoren sin. Vi reiste helt til Danmark og tilbake og hadde en motor som fusket litt (drivstoffsystemet) men jeg var egentlig aldri virkelig urolig. Selv om motoren stopper i en litt ubeleilig tidspunkt: Forseilet rulles ut på sekunder og det som oftest en minutt eller to til man har båten på en noelunde kurs. Et par år siden hadde jeg en Albin Ballad med en middels pålitelig Volvo Penta. Jeg har seilt den i havn eller hjem til fortøyningsbøyen mer enn en gang bare for seil...

 

Men det er ofte at jeg tenker hvordan ville jeg hantert seilene hvis motoren hadde stoppet akkurat nå.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det prøver jeg å unngå - jeg er ikke medlem i den klubben :giggle:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Får man motorstans så kan man kontakte redningsselskapet, ja. Og med god samvittighet også, i alle fall hvis man er medlem av selskapet. Hvorfor er man ellers medlem?

 

Når det er sagt så er det absolutt ingen heksekunst å seile inn til en brygge. Det tror jeg nok de fleste seilere klarer udmerket vel, i alle fall om man har holdt på med dette et par sesonger. Og er man utrent.... seil mot brygga, kast anker i passe avstand, dropp seilene og brems med ankertauet. Så enkelt kan det faktisk gjøres.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det stemmer som Matilde sier. Trener man litt på det er det ikke så vanskelig. Man bør ta seg god tid til å evt. finne alternative havn som passer med vindrettningen og bruke lite seil og passer på at man ikke har for mye fart - men alltid nok styringsfart.

 

Jeg husker to år siden hadde vi en motorstopp med Albin Ballad og skulle egentlig rett hjem. (Bøyefortøyning som passer for alle vindrettninger) Men så fant vi ut at vi kunne seile fint inn i Møkster (en liten øy på Austevoll) Nå vi kom in var det bare plass longside en flott Malø 37. Jeg ropte at vi hadde motorstopp og ba om å legge oss longside. Vi gikk forbi med vinden. Dreide 180 grader og droppet alle seil samtidig og hadde restfart til å akkurat legge oss ved siden av ham. Tror han var litt forbauset men det gikk helt fint. Han spanderte iallefall en 10 stk krabber senere samme kvelden.

 

Men nå blir det litt off-topic i forhold til Ark Mari sin impeller...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Her bilde av den 15 år gamle impelleren, gått 100 - 150 timer hvert år:impeller15.jpgLars H.webcam fra båten her

Hei. Det er nesten ikke til å tro. :thumbsup: Ser jo ut som om du skulle ha tatt den rett ut av embalasjen. Dette er vel et godt bevis på at kvalitet lønner seg i lengden. Er dette orginal del kjøpt hos Yanmar?

Mvh

spilli

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...