arkmarin Startet 14.August.2011 Del på Facebook Startet 14.August.2011 Da jeg skulle stoppe motoren etter vi kom inn til havna her i Skærbæk i Danmark i går, la jeg merke til at det ikke kom ut kjølevann i lag med eksosen. Jeg stoppet motoren og lot det gå en stund før jeg startet, i håp om at noe hadde sugd seg fart i kjølevannsinntaket, som forsvant når suget opphørte. Dessverre så kom det heller ikke noe vann ut ved ny oppstart. Jeg skal i dag skifte impeller for andre gang på 24 årene siden båten ble sjøsatt! Grunnen til at jeg ikke har skiftet oftere er at jeg vet hvor mye vann som skal komme ut når den går på tomgang. Når det er normal vannmengde som kommer ut, har jeg ikke sett behov for å skifte impeller. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 God morgen,men det mener du vel ikke? Her => kommer søndagspreken , klokkeslettet passer også bra. Jeg synes det er ikke bra og håper at det ikke blir så mange som følger eksemplet. Det du sier om at du kan se hvor mye vann det skal bli ved tomgang er farlig. Vanlige første tegn er at gummi blir hart, at det dannes sprekker, at det mangler små biter eller kanskje en eller to impellerblader allerede. Svikter pumpen underveis da blir det for de fleste vanskelig nok å gjøre noe i det hele tatt. Skjer det i dårlig vær, eller i mørken, eller nærme til land (og det ved norskje kysten), eller der det finnes mye traffik, eller eller eller, da blir det vel for de fleste et farlig problem. Å ikke å skifte impelleren er en ting, det må vurderes teknisk i hvert enkle tilfelle. Men at man ikke kontrollerer, avhengig kjøretimer minst en gang hvert år, kan bli rask mer enn et vådeskudd. Lykke til videre ! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Viktig poeng det der Joerg Samtidig er det også et godt poeng å vite at impelleren KAN leve i 12 år i den aktuelle installasjonen, det tyder på at alt er riktig mht. slangedimensjoner, bend o.l. slik at sugetrykket er tilstrekkelig lavt for at pumpen kan leve et enkelt og langt liv. Jeg gremmes hver gang jeg hører om båter der en MÅ skifte impeller hvert år... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Uffe Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Her et billede af min, som den så ud første gang jeg skiftede. De manglende blade, som var knækket af impelleren lå i gearoliekøleren. Man behøver ikke skifte hvert år, men det er smart at undersøge den hvert eller hvert andet år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Har til nå skiftet impelleren hvert 2. år, men aldri sett tegn på sprekker eller slitasje. Derfor har jeg bestemt meg for å drøye dette skiftet og for meg blir det nå hvert 3. år. Jeg syntes at det generelt anbefales alt for hyppige bytter av slitedeler. Skal man følge volvos manualer ville man jo ikke gjort annet enn å skru motor gjennom hele sesongen. Skifte av diesefilter gjør jeg heller ikke hvert år, men hvert 3. Gearolje sjekkes jevnlig og bytte skjer ikke hvert år her heller, men hvert andre. Nå er båten 7 år gammel og egentlig burde jeg byttet drevbelgen. Det drøyer jeg også et par år med. Jeg sover like godt om natten Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Grunnen til at jeg ikke har skiftet oftere er at jeg vet hvor mye vann som skal komme ut når den går på tomgang. Når det er normal vannmengde som kommer ut, har jeg ikke sett behov for å skifte impeller. jeg har hatt båtmotorer hvor impeller har funket helt topp på tomgang men varmskåret seg når den belastes... Grunnen var at den slapp i feste mellom gummi og akselfeste så slurret under press... Skifter impeller eller inspiserer den annet hvert år , inspeksjon hvert år for innenbords der de sitter lettere til... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 14.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2011 Slik ser en 8 år gammel impeller ut, den til venstre. Den er uten sprekker og ser ut til å være i en meget god tilstand. Det var dritt i silen på kjølevannsinntaket, som laget problemet. Tror jeg fikk fjernet det meste. Skiftet impeller når jeg først hadde pumpen ute. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Fredrik Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Så lenge ikke impellerbladene retter seg ut selv, så skal den byttes. På min Johnson fra 1963, så byttet jeg impelleren nå i våres. Første gang siden motoren var ny!! Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Seildrevet mitt (Volvo Penta 130S) fungerer som yngleplass for skjell til tross for grundig rens vår hver høst. De minste skjellene passerer selv sjøvannsfilteret (enkelt plastfilter) og skjærer av en eller flere impeller-vinger. Vurdere å bytte til mer finmasket sjøvannsfilter. I følge motor-manualen skal impelleren byttes straks en eller flere vinger er defekte. Vil anta at den ujevne belastningen på aksling og tetning er årsaken snarere enn vannmengden som pumpes av impelleren. Hvis impelleren min er intakt etter en sesong denne høsten skal jeg ta den ut og sette den inn til våren igjen. Dette for at en vinge ikke skal bli stående i bøyd stilling. Vli da sjekke ekstra godt for bøyelighet i vingene og evt. sprekker. Det har vært en serie av dårlige impellere hos VP. Det kan sjekkes mot et produksjonsnummer i følge en annen tråd her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Jeg synes ikke slik holdning til vedlikehold er noe å skryte av jeg. Impelleren er helt sentral i motorens funksjon. Jeg foretrekker å bytte regelmessig både for å hindre varmgang og for å være sikker på at impelleren ikke ryker i en situasjon der vi virkelig trenger motoren. Billig livsforsikring å bytte regelmessig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Kanskje ikke rettet til meg? (Skryter ikke av det, nei. Men impelleren er uten spor av slitasje hvis ikke vingene kappes av. Nå er undertegnedes båt seilbåt og impelleren får ikke så mange omdreiningene i løpet av sesongen.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 (redigert) Nå er undertegnedes båt seilbåt og impelleren får ikke så mange omdreiningene i løpet av sesongen.) Hmmm, norske seilbåter går for motor 90% av tiden....... Det er nok mange seilbåt-impellere som har flere omdreininger i sesongen enn på motorbåter Det er selvfølgelig en billig forsikring å bytte impelleren jevnlig. Det viktigste er allikevel å sjekke den før sesongstart. For oss som vedlikeholder våre ting selv er dette iallefall billig. For den som vil ha en impeller til å vare i mange år må den tas ut på høsten og rengjøres, smøres inn med glyserin, pakkes i lystett plast og puttes i fryseren. Jeg har to motorer og velger da å sjekke de årlig og bytte de annethvert år. Har også etpar brukte liggende i båten sammen med verktøy m.m. Og mine kan byttes med båten på vannet Forøvrig så blir det fort trøbbel hvis biter av en impeller går inn i kjølesystemet og blokkerer..... Redigert 14.August.2011 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
68 GT Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Jeg gremmes hver gang jeg hører om båter der en MÅ skifte impeller hvert år... Jeg kjenner et par stykker som "glemmer" å åpne vanninntakskrana minst en gang i sesongen Selv om dem har hatt båten i 30 år..... Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 (redigert) Det er veldig greit å ha en bevist holdning i forhold til vedlikeholdet av båt og motor. Å bytte impeller ved behov er feil etter min mening, ikke minst fordi behovet kan oppstå når det passer veldig dårlig å utføre byttet. Så forebyggende vedlikehold av impeller i min båt. Når det gjelder intervallet er det noe som i mange installasjoner kan strekkes betydelig ut over det, anbefalte, årlige skiftet. Ikke minst hvis det er installert sjøvannsfilter (på pumpens sugeside). Har tenkt å skifte min impeller i vinter, da forventer jeg at den er i god stand etter ca 550 timer, den blir da min reserveimpeller. Basert på impellerens tilstand vurderes intervallet til neste bytte. I en tidligere båt måtte det byttes impeller etter ca 50 timer, den motoren hadde marginal kjølekapasitet og sikkert også et uheldig opplegg for sjøvannsirkulasjon. I den motoren forsvant det impellere som ankerdram i Strømstad.. Fasiten er med andre ord individuell.... Men forebyggende, ikke ved behov Redigert 14.August.2011 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 (redigert) Etter tørrkjøring skiftet jeg impeller på min Yanmar-motor etter ca 15år og satte inn en kvalitetsimpeller som sitter der ennå etter nye 10 år og funker som bare det. Den jeg skiftet for 10 år siden var forresten god som ny (selv etter nesten 5 minutter tørrkjøring), og den har jeg som reserve. Kvaliteten på selve impelleren har helt klart mye å si for levetiden, men også utformingen av pumpehuset. På mange pumpehus er det satt inn en kloss for å komprimere vannet, mens det på mitt pumpehus ikke er slik dings med skarpe kanter. Der er bare huset ovalt, noe som sliter mindre på impelleren. Her bilde av den 15 år gamle impelleren, gått 100 - 150 timer hvert år: Lars H. webcam fra båten her Redigert 14.August.2011 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 (redigert) Å bytte impeller ved behov er feil etter min mening, ikke minst fordi behovet kan oppstå når det passer veldig dårlig å utføre byttet. Jeg tror seilbåtfolk (som faktisk seiler) har en noe mer avslappet forhold til motoren sin. Vi reiste helt til Danmark og tilbake og hadde en motor som fusket litt (drivstoffsystemet) men jeg var egentlig aldri virkelig urolig. Selv om motoren stopper i en litt ubeleilig tidspunkt: Forseilet rulles ut på sekunder og det som oftest en minutt eller to til man har båten på en noelunde kurs. Et par år siden hadde jeg en Albin Ballad med en middels pålitelig Volvo Penta. Jeg har seilt den i havn eller hjem til fortøyningsbøyen mer enn en gang bare for seil... Men det er ofte at jeg tenker hvordan ville jeg hantert seilene hvis motoren hadde stoppet akkurat nå. Redigert 14.August.2011 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Og kan man ikke seile til kais kan man bare ringe redningsskøyta........ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Det prøver jeg å unngå - jeg er ikke medlem i den klubben Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gnisten Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Hmmm, norske seilbåter går for motor 90% av tiden....... Står denne påstanden uimotsagt? Må innrømme at jeg ser seilbåter går for motor mye mer en jeg hadde trodd.... Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 (redigert) Får man motorstans så kan man kontakte redningsselskapet, ja. Og med god samvittighet også, i alle fall hvis man er medlem av selskapet. Hvorfor er man ellers medlem? Når det er sagt så er det absolutt ingen heksekunst å seile inn til en brygge. Det tror jeg nok de fleste seilere klarer udmerket vel, i alle fall om man har holdt på med dette et par sesonger. Og er man utrent.... seil mot brygga, kast anker i passe avstand, dropp seilene og brems med ankertauet. Så enkelt kan det faktisk gjøres. Redigert 14.August.2011 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Det stemmer som Matilde sier. Trener man litt på det er det ikke så vanskelig. Man bør ta seg god tid til å evt. finne alternative havn som passer med vindrettningen og bruke lite seil og passer på at man ikke har for mye fart - men alltid nok styringsfart. Jeg husker to år siden hadde vi en motorstopp med Albin Ballad og skulle egentlig rett hjem. (Bøyefortøyning som passer for alle vindrettninger) Men så fant vi ut at vi kunne seile fint inn i Møkster (en liten øy på Austevoll) Nå vi kom in var det bare plass longside en flott Malø 37. Jeg ropte at vi hadde motorstopp og ba om å legge oss longside. Vi gikk forbi med vinden. Dreide 180 grader og droppet alle seil samtidig og hadde restfart til å akkurat legge oss ved siden av ham. Tror han var litt forbauset men det gikk helt fint. Han spanderte iallefall en 10 stk krabber senere samme kvelden. Men nå blir det litt off-topic i forhold til Ark Mari sin impeller... Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
spilli Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Her bilde av den 15 år gamle impelleren, gått 100 - 150 timer hvert år:Lars H.webcam fra båten her Hei. Det er nesten ikke til å tro. Ser jo ut som om du skulle ha tatt den rett ut av embalasjen. Dette er vel et godt bevis på at kvalitet lønner seg i lengden. Er dette orginal del kjøpt hos Yanmar? Mvh spilli Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Står denne påstanden uimotsagt? Påstanden er motsagt en rekke ganger på dette forumet tidligere Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Er dette en jabsco eller johnson pumpe? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gnisten Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Påstanden er motsagt en rekke ganger på dette forumet tidligere Hvor da? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.