Jump to content

Yanmar - impellerskifte for annen gang på 24 år


arkmarin

Recommended Posts

Hei. Det er nesten ikke til å tro. :thumbsup: Ser jo ut som om du skulle ha tatt den rett ut av embalasjen. Dette er vel et godt bevis på at kvalitet lønner seg i lengden. Er dette orginal del kjøpt hos Yanmar?

Mvh

spilli

 

Bildet er av den originale impelleren som satt i båten fra den var ny i 1986 og ble tatt ut 15 år senere.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bildet er av den originale impelleren som satt i båten fra den var ny i 1986 og ble tatt ut 15 år senere.

Lars, jeg tror vi har høstet samme erfaring. På min Volvo Penta skiftet jeg hvert år, da det som regel manglet en vinge eller to, men Yanmar er noe helt annet. Når båten er 24år gammel og jeg har skiftet impeller to ganger, betyr det at utforming av pumpehuset er gjort på en meget skånsom måte for impelleren. Impelleren viser ikke tegn til slitasje eller sprekker.

Link to post
Share on other sites

Hvor da?

 

 

Det kommer som smådrypp i flere tråder og har vært diskutert gjentatte ganger her på forumet. Orker ikke å motsi disse usaklige innleggene mer, men du kan jo selv spørre deg hvor DieselDahl har fått tallet 90% fra.

 

Slike påstander skaper bare vondt blod mellom seilbåtfolk og motorbåtfolk, som egentlig burde være et forent folk med felles interesse - båt. Ingar har poengtert dette flere ganger tidligere.

 

Og som en her allerede har påpekt har temaet i alle fall intet med impellere å gjøre .....

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmmm, norske seilbåter går for motor 90% av tiden

Det ser vel kanskje slik ut dersom man seiler en lenestol.

 

 

 

Den jeg skiftet for 10 år siden var forresten god som ny (selv etter nesten 5 minutter tørrkjøring), og den har jeg som reserve.

Jeg hadde også en sånn brukt en som så fin ut i reserve. Den fungerte ikke i det hele tatt. Kjøpte en ny, og alt var i orden.

Jeg sleit mye med kjøling og bytta en haug impellere. Bytta så kammen i pumpa og det ble pumpet store mengder vann.

En VP mekaniker tipset meg om en blå impeller som vistnok skulle være finsk. Han sa at den bytter man en gang for alle. Men jeg finner ingen som selger den.

 

 

så er det absolutt ingen heksekunst å seile inn til en brygge. Det tror jeg nok de fleste seilere klarer udmerket

Jepp. Det bør man beherske.

Link to post
Share on other sites

Det er utvilsom mange seilere som kan seile til kai, det er like utvilsom mange som ikke kan det.

Sånn sett kan man gjerne slakke litt av på vedlikeholdet av motoren hvis den bare er der for lading av batterier eller hvis riggen ryker... :wink:

 

Når det gjelder blå impeller har jeg hørt om disse, de skal være svært godt egnet for tørrkjøring og er vel foretrukket i MOB båter som gjerne startes før de er på sjøen.

Om de har generelt lengre levetid enn f.eks Yanmars impellere har jeg ingen formening om.

 

 

Her er en link til, i alle fall en variant, av de blå.

Link to post
Share on other sites

hvis den bare er der for lading av batterier eller hvis riggen ryker... :wink:

 

Motoren er en av tre femdriftsmuligheter i en seilbåt. Skjønner at motorbåtfolket er ekstra nøye med vedlikehold, som kun har sin ene mulighet.

 

Opplevde en gang at to av mine alternativer ble blokkert, selvfølgelig da jeg trengte fremdrift som mest. Det var årets første tur og jeg hadde ikke kommet helt i orden med ting og tang ombord. Bl.a. hadde jeg glemt å slå 8-talls knop i endene av skjøtene til forseilet (en idiotisk forglemmelse, det skal innrømmes). Brukte mitt motoralternativ denne dagen - ut gjennom fjorden og kom ut på åpent hav der det blåste kuling. Da jeg skulle sette seil, motor gikk fortsatt, tok vinden litt raskere tak enn beregnet og

begge skjøter gikk ut og til havs. Og før jeg fikk sukk for meg var de havnet i propellen :crazy: Ikke kunne jeg starte motoren og det var svært begrenset mulighet for bruk av forseilet - og båten begynte å drive faretruende raskt mot noen skjær like i nærheten.

 

Virket nok litt dramatisk dette, for en gjest om bord som var ute på sin første seiltur. Vedkommende hadde skarpt fokus rettet mot skjærene der sjøføyka stod rett til værs.

 

Vel... jeg takket Gud for at jeg var i en seilbåt akkurat da. Rullet ut litt av storseilet og manøvrerte båten trygt og udramatisk tilbake, inn i fjorden til egnet sted for å få orden på "ting og tang" :rolleyes:

 

At vi har flere alternativer, betyr ikke at vi med seilbåt slurver med vedlikeholdet, verken når det gjelder motor, rigg eller annet om bord. Men det er klart at konsekvensene ved event. motorhavari normalt ikke trenger å bli så dramatisk. Sånn sett er vi litt priviligerte og kan i visse tilfeller strekke ut litt på utskft-intervallene av slitedeler, uten at det blir uforsvarlig.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er av den oppfatning om at en ikke skal tukle med noe som funker. Etter at jeg skiftet impeller, som var fullstendig unødvendig, har jeg fått lekkasje i zimmeringen til vannpumpa. Det er vel ikke noe å si på at den bør skiftes etter 24 år. Deler er sendt fra Norge, slik at jeg får plukket de opp i Danmark og ordnet dette.

 

Det ble i den forbindelse spurt om pris på ny saltvannspumpe til Yanmar 3GM30F, pris kr 7.000,-!!!!! :confused:

Link to post
Share on other sites

Har samme erfraing som Trådstarter og Lars H i båten til far. Impellerbytte ble fortatt etter 11 år.. ikke fordi den ikke fungerte men fordi den begynte og bli vel gammel... Også yanmarmotor i denne.

Utformingen av pumpehus på symaskinene er nok en vesentlig årsak til den utroilge holdbarhet...

 

Har forøvrig hele 15 stk vp impellere hjemme.. alle like fine og tydligvis byttet hvert år på service av en båt jeg handlet.. snakk om sløsing med penger og miljø..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Hvis man er i tvil, så kan det noen ganger være lurt å lese i bruksanvisningen - Yanmar anbefaler at impeller skal sjekkes hver 500 time, byttes ut hvert 4 år/1000 timer. Andre motorfabrikanter oppgir helt sikkert skiftintervaller i sine manualer. Og det er vel i første rekke det fabrikantene anbefaler som vi bør følge. Så er det selvfølgelig slik at hvis man får tettet inntakte ved uhell så må ekstra kontroll til, det samme hvis båten brukes i farvann med mye partikler.

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som dreper impellere er restriksjoner på sugesiden. Minst mulig motstand på suget gir gode forhold for impelleren. For noen båter siden monterte jeg en impellerpumpe som gikk på 150% av spesifisert max turtall og den så helt ut som ny etter 5 år men den hadde rikelig slangedimensjon hele veien og ingen bend.

 

De Yanmarpumpene ser ut til å være langt smartere konstruert enn Jabsco/Johnson med sine eksentriske hus i stedet for kam...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Tidligere 40B motoren min byttet jeg hvert år og fikk beskjed at det bare var tull.

Andre året med samme impeller og den havarerte og måtte byttes ferien.

Etter det byttet jeg den hvert år.

 

Har nå Yanmar og blitt fortalt at den skal holde lengere. Er nå ute i den andre sessongen med samme impeller og vurderer hva jeg skal gjøre :confused: .

Har også et agregat (Køhler) som har en Yanmar motor. Tror ikke den var blitt byttet særlig ofte, men byttett den i år. I instruksjonsboka på den stod det at den skulle byttes hvert år, men det kan vel ikke være nødvendig (brukes vesentlig mindre enn fremdriftsmotoren) :confused: ?

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

I går fikk jeg motorstopp for første gang siden jeg begynte med dette - i 1994...

 

Hadde vært ute og seilet i noen timer da jeg pakket ned seilene og startet motor og gikk mot havn. Min Yanmar 3GM30FC triver best rundt 2500-2800 omdr. På hjemturen skulle jeg la den gå med litt belastning og dro den opp i 3000. Etter få minutter endrer motorlyden seg, tørrere og grommere lyd - uten vann i eksosen!! Reduserte gasspådrag til nesten tomgang og tittet nede i motorrommet. Alt normalt. Jeg mistenkte straks hindringer i sjøvannsgjennomstrømmingen. Lå midt i et sund og valgte nødhavn 60 sek unna (flaks). Fikk slep av guttungens båt rett i båsen.

 

Det viste seg at impelleren (Johnson 827) hadde løsnet mellom impellergummi og akslingsforing - vulkaniseringen/låsingen var løsnet! Pillet ut litt rester etter grov rur og skjønte sammenhengen; Rur fra seildrevet hadde løsnet pga uvant høy vanngjennomstrømming (3000 omdr) og stoppet impelleren, løsnet i vulkaniseringen og spart akslingen. Uten sjøvannsfilter kan dette skje...

 

I morgen den dag blir det montert SJØVANNSFILTER!

 

En erfaring rikere dog.... :thumbsup:

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Jeg fikk lekkasje på saltvannspumpa på min Yanmar 3GM30F nede på Helgoland i sommer. Fikk sendt deler til Thyborøen, som jeg skulle motta da jeg kom dit noe senere. Men dessverre fikk jeg aldri posten med ny zimmerring. Fortsatte derfor til Levanger med lekkasjen.

 

Nå er det på tide å få skiftet zimmerring. Tar pumpa i fra herandre og blir noe forbauset over det tynne godset i pumpa der zimmerringen sitter. Zimmerringen har vel en tykkelse på rundt 4 mm vil jeg tro, godstykkelsen der ringen sitter ligger på 2-3 mm. Hadde forventet en tykkelse på godset i pumpa, skulle vært minst like tykt som zimmerringen, der den skal sitte.

 

Er det noen som har gjort samme erfaring?

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekker og bytter impeller en gang i året. Har 4 stykker (nr 1,2,3 og 4 med den som sitter i ) . Jeg tar ut og sjekker impelleren (nr 1) som sitter i før denne blir rengjort og satt inn med vaselin og oppbevares så i en liten plastpose med sånn snaplås på (presser ut mest mulig luft. Tar ut en av de andre som ligger i merket pose ( nr 2) og monterer denne. Slik gjør jeg til jeg ser at jeg er nødt til å kassere en impeller (noe som ikke har skjedd enda). To av impellerene er fra 1984 og de andre to er fra 1998. Motoren er en Yanmar 2GM fra 1984. Riktig type og av skikkelig kvalitet er en forutsettning for at disse skal vare, samt at det ikke brukes feil verktøy til å ta impelleren ut med, noe som ofte skader mer enn vanlig slitasje.

 

Capella.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...