Jump to content

Tåler glassfiber 10år under vann?


jadal

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Har nå fått brukt noen timer på kajakken.

Vasket den tre/fire runder med oppvaskkost, kraftvask og høytrykkspyler.

Litt slim blir det etter 10år på bunn av et lite skogsvann.

 

La merke til at overdelen og underdelen satt lite fast i hverandre så delene blei separet..

 

bilde351.jpg

 

Måtte prøve å stive opp overdelen da den er både knekt og bløt.

Slipte, vasket (aceton) og støpte mellom de to tvingene, det er der den er/var knekt.

 

Nå etter 14 dager på land er det små blemmer litt over alt, plastpest?

 

bilde352.jpg

 

Blir vell å slipe,vaske og støpe de sprekkene jeg ser ifra innersiden føre delene blir gjenforent.

 

Men hva limer/fester/støper jeg med?

Tenkte litt på biltemas sin type silikon/sikafleks som er til bruk under vannlinjen,

har hatt god erfaring med den..

Link to post
Share on other sites

Det starter vell på 5000.-, brukt som ny.

 

Så om jeg bruker noen timer (hobby/kos), litt glassfiber, polyester og herder som jeg har liggende etter en annen jobb. Maling til formålet har jeg også. Da er det vell bare tre/fire tuber fra biltema med sånn tettemasse og ei åre jeg trenger.

 

Dvs ca 500.- totalt.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått vasket og stelt litt innvendig på begge delene, støpt der jeg ville/måtte på det som blir inni når dette blir en kajakk igjen.

 

bilde358.jpg

 

Hadde en skvett med noe gammel maling og fikk da malt i cockpiten så det blir litt mere kos der nedi.

Men har godt tom for glassfibermatte så nå har det startet å koste peng, 39,90 hittil.

 

Om neste steg blir sammensetting av halvdelene eller slipe/støpe utvendig veit jeg ikke ennå:-)

 

Se på merke i bildet innlegg 6. Har Adidas noen gang lagd kajakk eller er dette bare "pynt"?

Link to post
Share on other sites

Jeg har nok ikke tørket denne så lenge som jeg først tenkte (når den tanken først blei puttet inn da(innlegg4), men de blemmene som kom er nesten borte, vekta og stivheten har forandret seg merkbart. Dvs blitt mye lettere etter disse dagene på land og blitt mye mere "spenst" og "fasthet" i de halvdelene.

 

Ser ut som det jeg har støpt sitter som.... støpt:-)

Link to post
Share on other sites

En kajakk får mer enn nok tid å tørke mellomhver gang du bruker den, så det ville jeg ikke ha tenkt på engang. Lim den sammen med sikaflex eller lignende, puss den ned og mal den og kom deg utpå! Jeg kunne egentlig godt tenkt meg en kajakk selv, men fornuften har holdt meg tilbake fra å kjøpe så langt...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg skynder meg og skal få denna ferdig, veit bare ikke når..

 

Som omtrent alle andre har jeg litt som skal klaffe føre jeg kan bruke litt tid på hobby..

 

Men litt har det blitt:

 

Måtte få litt mere bredde på underdelen, fikset meg også et "håndtak" på overdelen.

 

bilde359.jpg

 

Så var det å legge litt "fugemasse" på kanten og løfte på overdelen.

Etter da en 1/2 rull gaffateip har jeg tru på at mesteparten av kontaktflata har kontakt.

Snudde kajakken rundt og brukt opp det jeg hadde av denna "fugemassa".

Og da var det blitt mørkt...

 

bilde364.jpg

 

Men det er ikke langt for å få tak i mere..

Så det går nok med par-tre tuber til, litt sliping og maling nå..

:-) Kjøpte padleåre også ifra Biltema :-)

Link to post
Share on other sites

I forje uke fikk jeg tre dager på rad brukt en time på kajakken,så det blei en dag med fugemasse, en dag med sliping der det skulle støpes og siste dagen med støping :-)

 

Så prosjekte kom da hit:

 

bilde370.jpg

 

Gårdagen gikk med på å leite etter båndsliperen da jeg har fått det får meg at ei runde med den kunne være lurt.

Kom da til å tenke på mutterns oppløftende ord: om ræva di var løs hadde du rota bort den å.....

Men den som leiter finner :-)

Og nå idag, litt sliping, også kastet jeg på et lag Internasjonal.

 

bilde372.jpg

 

Men den "malinga" var ikke lett å ha med å gjøre så jeg burde slipe vekk litt sig og ta et lag til, eller to :-( Hjalp ikke noe stort det regne som kom lenge føre det var overflatetørt heller..

 

Var og besøkte den lokale padleklubben (Eiker padleklubb) i ettermiddag og sugde til meg litt tips og viten..

Blir vell ikke så mange ukene føre jeg sklir lydløst(les plasker og spruter) bortover vannet nå!!

Link to post
Share on other sites

Murphys lov: «hvis noe kan gå galt, så vil det også gjøre det».

 

Har nå brukt 1-2 timer om dagen i 3-4 dager på skrot, men det er mitt skrot:-)

 

Første runde med maling gikk ikke så bra, med sig på undersiden og "kakkelering"? på oversiden (pga tykkt lag og regn).

Så da prøvde jeg ei runde med 180vannslipepappir, det klarte jeg ganske bra og fikk et "slett" (å bruke båndsliperen til første sliping var veldig lite smart) utgangspunkt.

 

bilde373.jpg

 

Så når jeg skulle ha på litt topcoat igjen håpet jeg litt tynner ville gjøre det lettere å få dratt malingen utover, DET fungerte bra men dekte lite så jeg tok tre tynne lag vått i vått, resultate var strøkent. Blid og fornøyd startet opprydingen og når det var klart for kvelden måtte jeg se over dagens jobb :-( Sig i sig, tett i tett. grrrrr.. Dette var bare på underdelen, har vannslipt med 600 og fikk vekk de fleste siga, gidder ikke mere på underdelen.

 

Klok av skade, bare ett strøk på overdelen og det dekte passe og finnisen var sånn ca helt grei..

 

bilde374.jpg

 

 

Så var det da prikken over I en sin tur, nå har sistestrøket på toppdelen herdet i 24 timer. Inspirasjon ifra klistremerke (se inlegg 6). Når jeg maskerte merket jeg at malingen ikke var gjennomherdet, limer på teipen "smeltet malingen" først og etter noen strakser satt den som støpt, virkelig et slit å få den av igjen. Ikke klarte teipen å holde malingen på plass men sugde den utover så om en er nærmere enn to meter ser det helt grufult ut.. sukk..

Pga teipen måtte jeg bare forte meg ferdig å få rivd den av igjen.. så de tre bladene av rosa må vente til neste gang jeg har mulighet..

 

Men sånn ser kajakken min ut hittil:-)

 

bilde375.jpg

 

NÅ er det ikke mange timene igjen føre første testtur med kajakk:-)

Link to post
Share on other sites

Da ser jeg meg ferdig med kajakken med denne kronen på verket:

 

bilde376.jpg

 

Har noen slitne hageputer som er hvit og blå stripete, blå redningsvest og et blått tau som jeg skal lage et bæresystem av tenkte jeg.

 

Foresten jeg må kjøpe meg noen kroker av et eller annet slag som åre og øsekar festes i, så de ikke synker om/når jeg kantrer:-)

 

Bilder kommer ifra første testtur bare jeg får tid til å prøve:-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...