Viking. Startet 14.August.2011 Del på Facebook Startet 14.August.2011 Vurderer å bytte motor.. Evinrude e-tec 150 er høyt oppe på lista.. 115 også. Noen som kan overføre noen erfaringer med disse? Tenker da mest på driftsikkerhet, forbruk, støy, erfaringer med drift. Fortell gjerne også knop med båten du har denne på:-) Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Teerex Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 (redigert) Har god erfaring med E-tec 50 iallefall. Ikke for å være ekkel men så du denne her http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=30029397 Julaften og alt på en gang for den heldige som kjøpte den (solgt på dagen naturligvis). Rart egentlig at noen dumper ting så billig når de trolig lett hadde fått minst 10.000 mere. Men ser jo at det er XL stamme på den, men allikevel. Redigert 14.August.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Viking. Svart 14.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2011 Hei. Så den når den kom. Og så den når den gikk:-) Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Mox1 Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Jeg så den jeg også, og her står den.... Måtte bare... hehe... Gleder meg til testtur. :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 (redigert) Grrrr... gratulerer Hvilken båt skal du ha den på da? Den er vel for stor for Finnmastern, både mht effekt og stammelengde? Over 50 knop ville vel ha vært litt skummelt på den Redigert 16.August.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mox1 Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Neida, skal ha den på Finnmasteren, var og ordnet meg adapterplate idag (30 mm aluminium) pga XL-stammen. Har 90 hk e-tec på den nå, fungerer greit alene. men synes det er litt for lite når jeg har med last. Har iCommand instrumentering, skal legge ut en graf som viser endring i bensinforbruk når den tid kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Hadde veldig sansen for V6 175hk'en jeg hadde bakpå Nordkappen. Leste en test i et båtblad for en tid tilbake der det ble testet E-tec 150 og Yamaha 150. Forbruk og lydnivå var nesten identisk i hele spekteret. E-tec'en høres hissigere ut, bittelitt høyere lyd på tomgang, rå lyd når man drar på og slakker av. Kunne godt kjøpt ny E-tec jeg... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Teerex Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 (redigert) Hvor monteres adapterplata da? Stammen er jo 125 mm lengre enn standard så må jo opp en god del for å ikke å bremse for mye på farta. Og det er jo max 100 hk på den båten Du får vel 36-37 knop med E-tec 90? Så du når vel greit 50 knop med rett propell på 150-hestern E-tec 90 er jo ikke blant de sprekeste 90-hesterne, mens 150 er vel absolutt blant de sterkeste og letteste 150-hesterne (den finnes jo i 200 versjon med samme blokka). Redigert 16.August.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mox1 Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 (redigert) Hvor monteres adapterplata da? Stammen er jo 125 mm lengre enn standard. Jeg bolter alu-plata i speilet i de gamle motorbolthullene slik at den stikker 5" over kanten. Henger nymotoren på plata, borrer nye hull og bolter den fast. Lager i tillegg en liten forsterking fra toppen av plata fram i motorbrønnen pga mer moment. Ikke noe hokus pokus, enkleste patent... kan legge ut bilde når den er kommet på. Får ca 34-35 knop m/90 hk'ern. 90 hk e-tec er vel nærmere 80 hk enn 90 hk... de er kjent for det. Redigert 16.August.2011 av Mox1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BowFreak84 Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Hvordan er driftsikkerheten på disse motorene? Jeg må ærlig innrømme at jeg er skeptisk til dette merket, men det henger sannsynligvis igjen fra gammeltav.. hehe... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 (redigert) Evinrude er jo god gammal kvalitet.. husker du ikke gamle Ole da ? Aldri vært noe særlig tull med disse motorene (så lenge det ikke står noe med Ficht på dekselet da). Ole Evinrude, eg. Evenrudstuen, født 1877, død 1934, norsk-amerikansk oppfinner og industrimann, født på Toten, vokste opp i Wisconsin. Konstruerte 1907 en flyttbar ensylindret motor (1,5 hestekrefter) for robåter og begynte 1909 produksjon. Grunnla 1910 Evinrude Motors i Milwaukee (senere Outboard Motors Corp.). Redigert 16.August.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Jeg bolter alu-plata i speilet i de gamle motorbolthullene slik at den stikker 5" over kanten. Henger nymotoren på plata, borrer nye hull og bolter den fast. Lager i tillegg en liten forsterking fra toppen av plata fram i motorbrønnen pga mer moment. Ikke noe hokus pokus, enkleste patent... kan legge ut bilde når den er kommet på. Blir spennende dette... hva slags propell fulgte med da ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mox1 Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Blir spennende dette... hva slags propell fulgte med da ? 19" Viper. Blir nok å bestille ny propell når jeg har fått sjekket turtallet på WOT. Sitér dette innlegget Link to post
twisterx Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Send meg en PM om du er interessert i å selge 19" Viper propellen din. Sitér dette innlegget Link to post
drtama Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Har samme motor på båten min, med Viper propellen, synes den fungerer greit. Får båten opp i rett over 40 knop og turtall på ca 5700-6000, Har ikke I-command instrumentene, er det noe du anbefaler... Har også den "gamle" OMC kontrolboksen.. vurderer og legge penger i en ny en fra Evinrude/BRP. Noen som har erfaring men den? (ikke icon utgaven). PS hvis du er på utkikk etter litt mer trøkk så kan du jo gå for H.O. utgaven av e-tec 115 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 (redigert) 19" Viper. Blir nok å bestille ny propell når jeg har fått sjekket turtallet på WOT Ja kalkulatoren min sier at 21" stål (med cupping av noe slag) skulle gi omkring 50 knop v/5500 rpm som vel er ganske optimalt med lett båt. Utveksling 1,85 og turtallsområdet 4850-5850 rpm med peak på 5350. Men det er jo godt mulig den greier å dra en 22" like greit Kanskje bedre å prøve en 20" eller 21" 4-bladers som gir bedre marsjfart og økonomi siden toppfarten neppe er noe stort tema? Redigert 16.August.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
BowFreak84 Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 okei :) Kan godt hende det har vært gode motorer bestandig, bare jeg som har hatt dårlige erfaringer med de eldre, eller noen av dem hvertfall. Men jeg hadde en 85 9,9 som kun var ferskvannskjørt i sommer som jeg fikk i innbytte på en annen motor, og den starta på 1. draget og virket som var veldig god :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Ja det er som kvinnfolk og Mercedes.. de kan også ha dårlige og gode årganger Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jørgen S Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Vi har en 50hk e-tec. Sprek som f@*n!!! Virkelig god motor. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 (redigert) Kanskje litt for mye av det gode her.. men tøff lyd Redigert 18.August.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
dieselfan Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 Gratulerer med knall-godt kjøp, men er motoren på bilde i innlegg 4 virkelig XL stamme ?? Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 Gratulerer med knall-godt kjøp, men er motoren på bilde i innlegg 4 virkelig XL stamme ?? Det lurte jeg også på, så ut som en 'vanlig' L ved første blikk, men dessverre... det er en XL. Kunne gjerne vært foruten de ekstra 20 kg på hekken (6 kg motor & 14 kg brakett) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 14 kg aluplate? hmm.. det finnes jo egne braketter å få kjøpt som løfter motoren, og som ikke veier så mye da. Jeg kjøpte en slik fra USA, den tålte motor inntil 200 hk, kostet vel en tusenlapp og veide ikke så mange kg. Men i ditt tilfelle så må det jo være ekstra solid naturligvis pga. båten Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Chris H Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 (redigert) Liker sammenligningen de gjør med e-tec 150 vs. yamaha f150! Grattis med grommotor Mox1 Redigert 18.August.2011 av Chris H (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
drtama Svart 19.August.2011 Del på Facebook Svart 19.August.2011 Blir kansje lit propaganda men den her filmen og viser noen interessante resultater... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.