Jump to content

Vurderer motorbytte, e-tec


Viking.

Recommended Posts

Var å så på en slik båt hos en forhandler. Jeg spurte om jeg kunne få den med 115 HK.

Forhandleren var litt tvilende, og ringte produsent. Produsenten sier da at det ikke er plass til en så stor motor og at de ikke ville selge den med 115 HK. :crazy:

Skal nevne denne tråden neste gang jeg er innom. Eller kanskje du har kjøpt båten hos samme forhandler...

Link to post
Share on other sites

Var å så på en slik båt hos en forhandler. Jeg spurte om jeg kunne få den med 115 HK.

Forhandleren var litt tvilende, og ringte produsent. Produsenten sier da at det ikke er plass til en så stor motor og at de ikke ville selge den med 115 HK. :crazy:

Skal nevne denne tråden neste gang jeg er innom. Eller kanskje du har kjøpt båten hos samme forhandler...

 

Kjøpte den av Biltrend Sortland i Juni i år, du skal bare nevne tråden hvis du skal innom der. :wink:

Link to post
Share on other sites

En 115 hk er da ikke særlig større enn en 100 hk så det høres nå mest bare dumt ut at det skulle være plassmangel.

 

18-fotern min er skremmende nok godkjent for 140 hk av en eller annen grunn, men har 90 og syns det er nok i første om gang selv om 40 knopsmerket er et lite stykke unna :wink:

Men skulle gjerne ha hekta en E-tec 115HO/130 på den.

Men 150 hk V6... da må man være temmelig oppmerksom på hva man driver med, 50+ knop er kjapt på en relativt liten båt :yesnod:

 

Vil tro at Finnmastern blir kjappere i aksen enn det meste :thumbsup:

Når kan jeg/vi komme å se på eller være med på joyride? Spanderer så klart bensinen :cool:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var motoren montert, slik ble det gjort, satser på at det holder.

 

Nå er det gått 10 dager.. noe nytt å fortelle? :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp kjøpt en 2008 modell E-tec 150 HO, og er sålangt kjempeforneøyd med motoren, og båten den sitter på (Nordkapp Enduro 600)

 

Familien har hatt mange båter opp gjennom årene, og mer enn 14 påhengsmotorer, og 2 innenbords.

 

Denne E-tec'en er uten tvil den beste motoren, både på støy, forbruk og krav til vedlikehold. Var å prøvekjørte Suzuki 4-takter, og har hatt 100 hk Yamaha 4-takter, men mener denne 2-takteren overgår alt. Jeg har pleid å like innenbordsmotorer i båter over 20 fot, men når E-tec går så stille, og finnes opp i 300 hk, ser jeg ikke grunner lengre for å ha innenbords.

 

Oppnår 48 knop med dennne motoren i 19 fots skjærgårdjeep.

Link to post
Share on other sites

Ja apropos Enduro, jeg fatter ikke at DENNE ikke er solgt. Den har stått på finn i måneder og år nesten.

Den framstår for meg som selve drømmekombinasjon av båt og motor i 6-meters klassen, E-tec 200 er jo samme blokka som 150 HO.

Enduroen er da vel 20 fot på en prikk?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

tilnærmet 19,8 fot altså

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nå er det gått 10 dager.. noe nytt å fortelle? :wink:

Har nå logget 27 t på motoren, og er storfonøyd. :thumbsup:

Toppfart er 46 knop på 5500 rpm (WOT), motoren er litt for lavt montert, kan kanskje hente en knop til ved å flytte den opp ett hull.

Hadde en 90 hk e-tec på før denne der vibrasjoner på tomgang irriterte meg litt, disse forsvant helt med 150 hk, V6'ern går utrolig fint på tomgang.

Bensinforbruket er litt høyere enn på 90 hk (i samme fart). Ved WOT på 90 hk (34 knop) er det samme, ellers ligger 150 hk ca 10-15% over.

21 knop - 0.69 l/nm

30 knop - 0.82 l/nm

46 knop - 1.35 l/nm

Har svidd 320 l bensin til nå, de første 160 l brukte 4 l olje (2.5 %), regner med forbruket er lavere nå.

 

Eneste minuset er 'utvekslingen' på fjernkontrollen, synes alt kommer på en gang, har bestilt en ekstra throttle-kam som jeg skal prøve å modifisere litt.

 

Her er et klipp av motoren, hadde en langtur på 185 nm igår - idag

Link to post
Share on other sites

fine greier.. hvilken propell og stigning har du?

 

Turtelleren på min forhenværende E-tec 50 viste feil, den viste noen hundre rpm for lite så jeg ble lurt til å tro at jeg ikke kunne sette større propell på.

Fikk sjekka med en digital turteller og kunne dermed fikse biffen.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

fine greier.. hvilken propell og stigning har du?

 

Turtelleren på min forhenværende E-tec 50 viste feil, den viste noen hundre rpm for lite så jeg ble lurt til å tro at jeg ikke kunne sette større propell på.

Fikk sjekka med en digital turteller og kunne dermed fikse biffen.

 

Propellen er en 19" Viper.

Bruker digitale instrumenter ja... tror det skal være riktig rpm.

Link to post
Share on other sites

Ja hvis du kan heise motoren litt så er vel 20" rett størrelse, av et eller annet fabrikat. Eller en lettdrevet 21" hvis det finnes.

Men toppfarta er kanskje bra nok :wink: Så en 19" 4-blader vil kanskje gi bedre forbrukstall i området 30-40 knop.

Her er utvalget :wink:http://www.ptpropeller.com/content-categories/cat-1146_1210/e_class_90_300hp.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja hvis du kan heise motoren litt så er vel 20" rett størrelse, av et eller annet fabrikat. Eller en lettdrevet 21" hvis det finnes.

Men toppfarta er kanskje bra nok :wink: Så en 19" 4-blader vil kanskje gi bedre forbrukstall i området 30-40 knop.

 

Må innrømme at motoren er litt for stor for båten, så jeg får se hva jeg gjør...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...