Jump to content

Kjøleskap/bag i daycruiser med 1 batteri


MR Swe

Recommended Posts

Hei,

 

Har en daycruiser med 50 hk utombordare med 16 ampere dynamo.

idag sitter det 1 batteri til start og bruk.Fundere og installer et kjøleskap eller kjøpe en Isotherm TB32( Strømforbruk gj.snitt/maks (12V).....0,7/4,0 A) som drar hveldigt lite strøm. Klarer batteriet/ Motorn at ha det stående noe døgn utan batteriet går tomt? Kan jeg kopple til ett batteri til og som motorn klarer lade begge 2? Båten kommer ikke kjøre noen langturer ( ca 1 timmer turer var vei med noen øvernattningen). De vanlige 12v kjølebokserne ( ala Biltema ) suger masse strøm har jeg hørt

Link to post
Share on other sites

Du skriver ikke noe om hvor mange ampere batteriet i båten er. Kan være greit å vite hvis en skal gi noe råd. Uansett vil jeg råde deg til å anskaffe en starthjelp hvis tomt batteri. En rimelig og sikker investering som du kan få glede av både til lands og vanns. Finnes mange typer på markedet til forskjellige priser. Den jeg linket til er kun et eksempel.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nok det beste med to batterier i båten. Selv har jeg en tb32 kjøleboks, og den hadde jeg kontinuerlig tilkoblet et 70Ah batteri 4 døgn. da var det strøm nok igjen på batteriet til å starte en dieselmotor. Dette var en prøve for å se hvor mye batteriet ble tappet, og jeg ble veldig overrasket over det lave strømforbruket samtidig som den kjølte mat og drikke veldig godt.

Link to post
Share on other sites

Har vart ute i båten nå- 100Ah... men klarer dynamon at ladde 2 batterier?

Ja, men det vil ta tid, lang tid. Med det båtlivet du bedriver, lite kjøring og mye ligging i ro vil du aldri klare å få ladet batteriene tilstrekkelig. Må nok bruke batterilader i tillegg skal det bli noen greie på det.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

En dynamo som bare klarer å gi 16A, klarer ideelt sett å "fylle" på batteriet 16ampertimer (Ah) for hver time motoren går. Dette betyr at med så korte motorturer som du har, så vil dynamoen aldri klare å fylle opp batteriet med det som kjøleboksen har forbrukt i løpet av et døgn eller to. Hvis du derimot har mulighet til å benytte landstrømslader når båten ligger i havn, så vil du kunne ha nytte av 2 batterier.

Link to post
Share on other sites

jeg har gjort det slik: 70 amp startbatteri og 145 amp forbruksbatteri. Hver av batteriene har egen hovedstrømbryter. Bryter til startbatteri er stort sett av hele tiden. Pleier å starte motor på forbruksbatteri om det er tilstrekkelig strøm på det, er det tomt,slår jeg bryter på forbruksbatteriet av og slår på startbatteriet. Etter hver gang jeg har startet på startbatteri lar jeg motoren gå et kvarter 20 minutter for å lade opp det lille jeg har brukt, for deretter å slå det av igjen, og skru forbruksbatteri på slik at jeg kun får lading på forbruksbatteri. Blir på akkurat samme måte som en batterivender.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Blir på akkurat samme måte som en batterivender.

Veldig mange vet hvordan det bør gjøres. I det tilfellet her snakker vi om en liten daycruiser, 50 hk utenbordsmotor med 16 amp dynamo. Noe av poenget var at med det båtlivet han bedriver, nemlig lite kjøring, ligger mye i ro klarer han aldri å lade opp batteriene. Derfor anbefaler jeg en batterilader og starthjelper slik at han kan bedrive det båtlivet han liker best.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...