MR Swe Startet 15.August.2011 Del på Facebook Startet 15.August.2011 Hei, Har en daycruiser med 50 hk utombordare med 16 ampere dynamo. idag sitter det 1 batteri til start og bruk.Fundere og installer et kjøleskap eller kjøpe en Isotherm TB32( Strømforbruk gj.snitt/maks (12V).....0,7/4,0 A) som drar hveldigt lite strøm. Klarer batteriet/ Motorn at ha det stående noe døgn utan batteriet går tomt? Kan jeg kopple til ett batteri til og som motorn klarer lade begge 2? Båten kommer ikke kjøre noen langturer ( ca 1 timmer turer var vei med noen øvernattningen). De vanlige 12v kjølebokserne ( ala Biltema ) suger masse strøm har jeg hørt Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 (redigert) Du skriver ikke noe om hvor mange ampere batteriet i båten er. Kan være greit å vite hvis en skal gi noe råd. Uansett vil jeg råde deg til å anskaffe en starthjelp hvis tomt batteri. En rimelig og sikker investering som du kan få glede av både til lands og vanns. Finnes mange typer på markedet til forskjellige priser. Den jeg linket til er kun et eksempel. Redigert 15.August.2011 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 15.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2011 Skal ut i båten i kvell og sjekke amp på batteriet Sitér dette innlegget Link to post
Mogens Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Jeg ville ikke satset på dette uansett. Å ikke få start er ikke noe gøy. Kjøp deg et batteri til! Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
Møkkalasset Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 (redigert) Kjøp et batteri og en enkel vendebryter. Ville også installert et voltmeter som til enhver tid viser gjenværende spenning. Du beskriver jo båtturene som lite kjøring og mye landligge, så jeg tror du fort havner i strømfella med ett batteri. Redigert 15.August.2011 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Å ikke få start er ikke noe gøy. Kjøp deg et batteri til! Greit nok, men når det er tomt også er det kun en ting som duger. Enten et friskt batteri eller en starthjelper. Starthjelpere er meget enkle å bruke, billige i innkjøp og gir hjelp den dagen du trenger det. Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Det er nok det beste med to batterier i båten. Selv har jeg en tb32 kjøleboks, og den hadde jeg kontinuerlig tilkoblet et 70Ah batteri 4 døgn. da var det strøm nok igjen på batteriet til å starte en dieselmotor. Dette var en prøve for å se hvor mye batteriet ble tappet, og jeg ble veldig overrasket over det lave strømforbruket samtidig som den kjølte mat og drikke veldig godt. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 15.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2011 Har vart ute i båten nå- 100Ah... men klarer dynamon at ladde 2 batterier? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 (redigert) Har vart ute i båten nå- 100Ah... men klarer dynamon at ladde 2 batterier? Ja, men det vil ta tid, lang tid. Med det båtlivet du bedriver, lite kjøring og mye ligging i ro vil du aldri klare å få ladet batteriene tilstrekkelig. Må nok bruke batterilader i tillegg skal det bli noen greie på det. Redigert 15.August.2011 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Hei! En dynamo som bare klarer å gi 16A, klarer ideelt sett å "fylle" på batteriet 16ampertimer (Ah) for hver time motoren går. Dette betyr at med så korte motorturer som du har, så vil dynamoen aldri klare å fylle opp batteriet med det som kjøleboksen har forbrukt i løpet av et døgn eller to. Hvis du derimot har mulighet til å benytte landstrømslader når båten ligger i havn, så vil du kunne ha nytte av 2 batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Mogens Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Nytte av 2 batterier får man uansett hvordan man vender på det. Du kan antakeligvis greie deg med et mindre startbatteri. Kjøp et som kun er beregnet på start, kjøp vender, så har du den beste løsningen for din båt. Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
MR Swe Svart 16.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2011 hva er en vender Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 hva er en vender Det kan f.eks være en slik: http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/batterivelger/batterivelger-230a-orange Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 16.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2011 Ok en velgere. Men er ikke det litt mye styr. Ma man da feks velge batteri 1 når man starter motorn og batteri 2 før få strøm på resten? Sitér dette innlegget Link to post
Mogens Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Det stemmer godt , og det styret blir du fort vant til . Sitér dette innlegget Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27 Link to post
Hansi Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Nytte av 2 batterier får man uansett hvordan man vender på det. Hadde heller spandert noen kroner på et ladeopplegg og en starthjelper. Med den kjøringen han bedriver kommer batteriene aldri til å bli ladet tilstrekkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 jeg har gjort det slik: 70 amp startbatteri og 145 amp forbruksbatteri. Hver av batteriene har egen hovedstrømbryter. Bryter til startbatteri er stort sett av hele tiden. Pleier å starte motor på forbruksbatteri om det er tilstrekkelig strøm på det, er det tomt,slår jeg bryter på forbruksbatteriet av og slår på startbatteriet. Etter hver gang jeg har startet på startbatteri lar jeg motoren gå et kvarter 20 minutter for å lade opp det lille jeg har brukt, for deretter å slå det av igjen, og skru forbruksbatteri på slik at jeg kun får lading på forbruksbatteri. Blir på akkurat samme måte som en batterivender. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Hansi Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Blir på akkurat samme måte som en batterivender. Veldig mange vet hvordan det bør gjøres. I det tilfellet her snakker vi om en liten daycruiser, 50 hk utenbordsmotor med 16 amp dynamo. Noe av poenget var at med det båtlivet han bedriver, nemlig lite kjøring, ligger mye i ro klarer han aldri å lade opp batteriene. Derfor anbefaler jeg en batterilader og starthjelper slik at han kan bedrive det båtlivet han liker best. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 16.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2011 (redigert) starthjelper kan vare smart. noen som vet en som virker og er bra? kommer sikkert blir mer kjørning til neste år Redigert 16.August.2011 av MR Swe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cirion Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Hva med et lite solcellepanel som drypplader batteriet? Det vil i hvertfall topplade batteriet når motoren ikke går. 1,5w http://kcl.no/wsp/kcl/frontend.cgi?func=catalog.show&func_id=281767&table=PRODUCT 2,4w http://kcl.no/wsp/kcl/frontend.cgi?func=catalog.show&func_id=285814&table=PRODUCT 4,8w http://kcl.no/wsp/kcl/frontend.cgi?func=catalog.show&func_id=285815&table=PRODUCT Sitér dette innlegget Link to post
Cirion Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Litt dyrere men 28w http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/solcelle/solcellepanel-i-koffert-28w-m-regulator Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 16.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2011 solcell... veldigt intressant men virker det ??? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.