Jump to content

Test for dieseldyr. Med bilder


PiperBill

Recommended Posts

Siden båten min har hatt dieseldyr hos en tidligere eier så tar jeg en ny prøve nå. Dieseldyr har blitt et større problem nå som det er en viss prosent biodiesel i alt diesel som selges i Norge. Best å være litt førevar.

 

Jeg kjøpte en test kit fra et norsk firma. Testen består av en testtrips eller ”dipstick” som smøres in med diesel fra tanken. Den skal stå i 3 dager før resultatet av bakterieveksten vises og 7 dager for evt. soppvekts.

 

Etter 2 dager ser det slikt ut. Bare 2 små vekster på bakteriesiden og så langt ingenting på sopp-siden.

 

So far so good! :thumbsup:

 

Bill

 

dyr1.jpg

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Er det ikke bare "Autodiesel"(gul) som inneholder 5-7% bio? Trodde den såkalte avgiftsfrie dieselen(grønn) som man kjøper som båtdiesel på marinaene ikke skulle inneholde bio, eller hur? Har spurt litt rundt på marinaer og stasjoner der det selges annleggsdiesel eller grønn diesel om man vil ang. biotilsetning, men det virker som betjeningen ikke har peiling rett og slett, ikke innehaveren heller foresten! :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg tok det gjennom mannelokket på tanken. Jeg rørte dieselen først med en steril pinne for å blande inn evt. vekst på bunnen. Jeg har ikke vannutskiller på tanken. Det var viktig og ikke la testpinnen komme borti noe som kunne smitte med andre bakterie og dermed gi feil resultat.

 

Pipeblåser'n :wink:

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Autodiesel idag innhholder 8% bio diesel og 9PPM svovel. Denne brukes idag på bil veien. Men det har blitt besluttet att grønn avgiftsfri diesel til båt skal ha samme miljø krav som auto diesel til bli. DVS att den siste tiden, har båt diesel fått mer bio diesel, krav att svovel innhold, skal reduseres fra 400PPM til 8 ppm. Automatisk, følger det også desverre til lavere brennverdi på diesel. Tilsetting i Diesel er nok mer aktuelt enn noen gang. Dette var den informasjonen, som "proff" bunkers stasjon gav. (De som selger MGO til skipsfarten) her lokalt. Selv bruker jeg QMI diesel tilsetting, som smører, og hindrer liv... Har selv hatt skade dyr på tanken tidligere og tilsatt biocid, men dette gav også en periode, med tette filtre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...