PiperBill Startet 15.August.2011 Del på Facebook Startet 15.August.2011 (redigert) Siden båten min har hatt dieseldyr hos en tidligere eier så tar jeg en ny prøve nå. Dieseldyr har blitt et større problem nå som det er en viss prosent biodiesel i alt diesel som selges i Norge. Best å være litt førevar. Jeg kjøpte en test kit fra et norsk firma. Testen består av en testtrips eller ”dipstick” som smøres in med diesel fra tanken. Den skal stå i 3 dager før resultatet av bakterieveksten vises og 7 dager for evt. soppvekts. Etter 2 dager ser det slikt ut. Bare 2 små vekster på bakteriesiden og så langt ingenting på sopp-siden. So far so good! Bill Redigert 15.August.2011 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Kaldfisk Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Til sammenligning: Prøv en i drikkevannet ! Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Christel III Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Interessant! Hvor kjøper man en slik? Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
camo Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Link Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Er det ikke bare "Autodiesel"(gul) som inneholder 5-7% bio? Trodde den såkalte avgiftsfrie dieselen(grønn) som man kjøper som båtdiesel på marinaene ikke skulle inneholde bio, eller hur? Har spurt litt rundt på marinaer og stasjoner der det selges annleggsdiesel eller grønn diesel om man vil ang. biotilsetning, men det virker som betjeningen ikke har peiling rett og slett, ikke innehaveren heller foresten! Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Her på østlandet er diesel diesel. Farvestoffet blir ofte bladet inn etter tankbilen er ferdig lasta. Gjorde ihverfall tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Winche-Lanche Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Har brukt BioProtect 2 i 5-6 år både på nåværende og tidligere båt. Fikk tilsendt samme testen som pipeblåseren har brukt: ingen tegn til dieseldyr, aldri hatt problemer. Anbefales! Sitér dette innlegget Link to post
jsw Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Hvor tar du prøven din? Gjennom mannelokk, eller tapper du litt fra f.eks. tilførselen, før evt filter? Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
Winche-Lanche Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 jeg tappet ut diesel fra vannutskilleren. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 15.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2011 (redigert) Jeg tok det gjennom mannelokket på tanken. Jeg rørte dieselen først med en steril pinne for å blande inn evt. vekst på bunnen. Jeg har ikke vannutskiller på tanken. Det var viktig og ikke la testpinnen komme borti noe som kunne smitte med andre bakterie og dermed gi feil resultat. Pipeblåser'n Redigert 15.August.2011 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Viknes 6BY Svart 17.August.2011 Del på Facebook Svart 17.August.2011 Autodiesel idag innhholder 8% bio diesel og 9PPM svovel. Denne brukes idag på bil veien. Men det har blitt besluttet att grønn avgiftsfri diesel til båt skal ha samme miljø krav som auto diesel til bli. DVS att den siste tiden, har båt diesel fått mer bio diesel, krav att svovel innhold, skal reduseres fra 400PPM til 8 ppm. Automatisk, følger det også desverre til lavere brennverdi på diesel. Tilsetting i Diesel er nok mer aktuelt enn noen gang. Dette var den informasjonen, som "proff" bunkers stasjon gav. (De som selger MGO til skipsfarten) her lokalt. Selv bruker jeg QMI diesel tilsetting, som smører, og hindrer liv... Har selv hatt skade dyr på tanken tidligere og tilsatt biocid, men dette gav også en periode, med tette filtre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.