Choaker Startet 16.August.2011 Del på Facebook Startet 16.August.2011 (redigert) Hei, jeg er ny på dette forumet, og har nylig gått til innkjøp av en Alicraft 21 Daycruiser. Med båten fulgte det med en hjemmelaget opplagshenger og en 90 hk (85?) evinrude v4 1969 mod. Jeg må bytte noe treverk innvendig, pusse ned og olje/male treverk på utsiden og reparere kalesje. Jeg har noen spørsmål når det kommer til båten. 1. Jeg tenkte jeg skulle bygge vegg inn til cabin, er det noe jeg må tenke på, og hvilket materiale burde jeg bruke? 2. Motoren er ikke av nyeste modell kan man si, er dette greie motorer eller burde den byttes? 3. Noen som kan se hvilken modell-navn båten har? Jeg legger til noen bilder og er glad for alle svar jeg får. flere kommer også :) Redigert 16.August.2011 av Choaker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Porsche Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Her er en link her på baatplassen.oppussing av en Alicraft 21 Sitér dette innlegget Link to post
Choaker Svart 19.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2011 Sitér dette innlegget Link to post
Choaker Svart 10.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2012 Hei igjen, nå nærmer det seg ny sesong fort, så har begynt å tenke på båten igjen. I vinter sjekket jeg opp pris på ny kalesje, men med mangel på malnummer ble det veldig dyrt. Har derfor gått til innkjøp av kalesjestoff og tråd og begynt å sy den selv, noe jeg sparer 12k på :) Jeg fikk også tak i en Singer 201 symaskin fra 1939 som gjør jobben meget fint. Beklager dårlige bilder, men hadde bare tlf til disposisjon. Her har jeg lagt den fremre delen av kalesjen over stoffet og tegnet rundt. Her er det ferdig merket opp. Ferdig klippet og innsydd kant. Her blir den bakre delen merket opp. Her er bakre delen ferdig sydd og merket opp. Disse skal snart syes sammen og jeg kommer med fler bilder da :) Sitér dette innlegget Link to post
Choaker Svart 10.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2012 Skal også ettervert legge nytt gulv i båten, lage noen nye benker, pusse opp under vannlinja og diverse andre småfiks. Sitér dette innlegget Link to post
Choaker Svart 2.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2012 Hei, tenkte bare jeg skulle oppdatere tråden med hva jeg har gjort med båten i det siste. Jeg har gjort det på et lavest mulig budsjett. Jeg pusset ned bunnen for å gjøre klar til sealer og bunnstoff. Og fikset en sprekk/skade på skroget. Deretter pusset jeg ned stammen og undervannshuset på motoren, da lakken var flasset av. Her er den syre-grunnet og deretter grunnet med epoxy-grunning. Deretter har jeg lagt nytt gulv og laget ny innredning da det gamle var rottent. Her også på så lavt budsjett som mulig. Og slik ser båten ut i dag, ikke helt ferdig, men bedre enn det var. Det er jo tross alt første gang jeg pusser opp en båt Sitér dette innlegget Link to post
Choaker Svart 5.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2012 I dag har jeg bygd ferdig sittebenken bak og oljet/lakkert den Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 5.Mai.2012 Del på Facebook Svart 5.Mai.2012 Blir bra detta Sitér dette innlegget Link to post
Bredo Svart 5.Mai.2012 Del på Facebook Svart 5.Mai.2012 Flott prosjekt. Litt av en jobb du har tatt på deg, men det ser jo ut til å gå veldig bra Pøs på med bilder, digg å følge med på fremgangen. Lykke til Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
Choaker Svart 7.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 Jeg har prøvd å lese meg fram på skrogtyper, men har ikke blitt mer klok av den grunn. Er dette en såkalt halvplaner? Sitér dette innlegget Link to post
Choaker Svart 8.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 I dag har jeg sydd sammen kalesjen og tilpasset den til båten. Deretter sydd kant, og sydd på oljetter. Jeg hadde ikke plass i stua til å brette den ut, derfor brettet jeg den på midten og tok bilder fra begge sidene, Nå skal jeg sette den på båten og merke opp hvor rutene og glidelåsene skal være. Mye jobb, mer enn jeg trodde Sitér dette innlegget Link to post
Choaker Svart 15.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 Hei igjen, endelig ferdig med å sy kalesjen. Har sydd inn ruter og glidelåser. Utrolig hva en Singer 201 fra 1939 klarer å sy gjennom Jeg synes resultatet ikke ble så verst til slutt. (heldigvis) Sitér dette innlegget Link to post
Choaker Svart 15.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 Sjøsetting senest til tirsdag, båtplass i boks Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 15.Mai.2012 Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 Du er jammen flink Sitér dette innlegget Link to post
Choaker Svart 15.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 Tusen takk for det Sitér dette innlegget Link to post
Choaker Svart 16.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2012 I dag har jeg fått gjort ferdig luken på sidebenken, så nå er det bare klargjøringen av utstyr og impregnering av kalesjen igjen + noe annet småtteri. Noe dårlig bilde dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
Choaker Svart 18.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2012 I dag har jeg fått polert og vokset båten, og impregnert kalesjen. Nå gjenstår bare vask innvendig, feste fendere, lage nye fortøynings tau og noe annet småtteri. Tar bilde i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Choaker Svart 19.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2012 I dag har jeg fått satt på fendere og fortøynings tau, fikset småting og satt på den nye kalesjen. Jeg har ikke fått strammet opp den fremre kalesjebøylen, så kalesjen er noe slapp. Samboeren min har vasket den innvendig, og vår datter på 3 år har døpt båten "Bøllefrø" Vi skal sjøsette båten i morgen ca kl 12.00 Legger til noen bilder (kalesjen er ikke strammet opp) Fint med tilbakemeldinger om hva dere syns Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 19.Mai.2012 Del på Facebook Svart 19.Mai.2012 ble bra dette,må si du har lagt ned mye jobb i båten har du prøve startet motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Choaker Svart 19.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2012 Ja, motoren går som en klokke. Sitter ny CDI boks på den. Jeg har startet den flere ganger i vinter/våres for å justere litt Sitér dette innlegget Link to post
Choaker Svart 20.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 I dag har jeg sjøsatt båten, med en liten tur samtidig Det var 15 grader, sol og vindstille på vannet i dag, for en dag å sjøsette på Båten går i 28 knop slik den er nå, og planer på 18. Her er det noen bilder fra i dag Alle barna er veldig glade før avgang Meg. hehe. Se på singlefjorden Båten på brygga Sitér dette innlegget Link to post
MB Angst Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 bragreier. solid jobbe dette Sitér dette innlegget Ja til heilårsbruk av båt 1.7 dti.zip Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.