Jump to content

Turtallsproblem, VP Aqad 31A


Vegardlw

Recommended Posts

Sliter med turtallet på maskinene mine, prøver å søke i forumet, men kan ikke se at andre har hatt tilsvarende problem.

 

Styrbord motor går bare i 3000-3300 o/min mens babord motor bare får 2600-3000 omdreininger, vet motstand, altså opp på en bølgetopp mister motorene ennå mer turtall (200-300 o/min) mens i medvind og ned fra bølgetoppene får jeg tilsvarende ekstra turtall, men aldri over 3400 o/min. Tidligere på sesongen var begge motorene oppe i 3700 o/min på max turtall. Har forsøkt å bytte dieselfilter, men problemet blir bare noe bedre, ikke i nærheten av bra. Luftfilter ser fint ut, men det skal byttes det også ettersom jeg har tatt opp båten for sesongen og allikevel skal ha service på de.

 

Motorene er fra 1988 med VP DP 290 drev. ca 1200t gangtid

 

Det jeg lurer på er om det rett og slett kan være så enkelt som at jeg har skitt/dieseldyr i dieselen og at motorene derfor ikke får nok diesel, Men burde ikke da problemet være helt borte like etter filterskifte?

Kan det være turboer eller intercoolere som ikke fungerer som de skal?

Kan de ha satt seg skitt i tankluftingene som gjør at tankene ikke får nok luft inn slik at dieselpumpen klarer å pumpe nok diesel til maskinen?

 

Eller er det andre ting jeg ikke har tenkt på?

 

 

Håper noen kan hjelpe meg her så jeg slipper å skru i stykker halve båten

Link to post
Share on other sites

Det kan tyde på dieseldyr siden begge motorene er plaget. Hvis du har mannlokk på tanken bør du ta av det og se om det er sugesil som er tett. Dieseldyr må forebygges med gift, ellers får du det før eller siden. Har du først fått det må tanken tømmes og gjøres ren.

Link to post
Share on other sites

En god indikering på evt. diesel mangel er å montere en gjennomsiktig slange på retur tilbake til tanken. Normalt så skal diesel fødepumpen ALLTID pumpe mere føde enn hva motoren klarer å svelge unna. Resterende vil, via retur-rør, tilbakeføres til tanken. Med en gjennomsiktig slange så vil du kunne se om der er returolje eller ikke !

 

I ditt tilfelle, om du opplever turtallsreduksjon og at der ikke er noen returolje, så betyr det at tilførselen hindres på en eller annen måte! Det kan være tette filter, restriksjoner i sugeline, slam som tetter innsug i tank, eller restriksjoner av andre årsaker!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

jeg tar opp denne tråden igjen ettersom problemet ikke har løst seg. Mulig jeg må kjøre motorene hver for seg for å få indikasjon på om begge eller bare en maskin er plaget. Jeg kan ikke nok om disse dobbeltinstalasjonene til å kunne utdype dette, men har hørt at du trenger full maskinstyrke fra begge maskinene for å dra opp til topp turtall.

 

Men, det forefinnes ingen gelebelegg eller lignende som jeg forbinder med dieseldyr, dieselen på tankene og tanken generelt ser ren og pen ut, ingen sugesil på stigerøret, filtere er nylig byttet og alt så egentlig fint ut på de gamle filterne, luftfilter ok. Motoren får nok luft ettersom det ikke er forbedring når jeg kjører med åpen motorromsluke.

 

Fler forslag?

Link to post
Share on other sites

Det å se om dieselen kommer ut ved å løsne rørene hjelper lite. Du må ta dem ut og sjekke forstøvningen. På den maskinen det feilet hos meg, var dysene kun brukt i 2 år og 230 timer.... Ingen kunne gi en fornuftig forklaring på hvorfor de feilet.... Men men, i benk så fant de en mikroskopisk feil, og dette var faktisk årsaken. Ta de ut, få dem testet på et verksted som holder på med slikt. Mine ble først tatt ut, testet ok, så testet igjen og da fant de feilen. Skal ofte svært lite til...

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Lag deg ekstern dieseltank og prøvekjør, då utelukker du alt som har med dieseltanken å gjøre, koble deg rett på motoren, det kan vera dieselsanger som har slått bul på seg innvendig osv. Det er kommet mye gode ideer her. Sjekk lette ting før du demontere dysene, Sjekk silen på matepumpen (vist det er der så er det 2 små skruer på lokket til matepumpen) Kan også vera at matepumpen ikkje levere som den skal, Sjekk at alle slanger til dieselsystemet er ok, kobbarpakningen på lufteskruen, mål Turbotrykke med manometer.

 

Vist motorene er gått 1200 timer og dyser,dieselpumpe og turbo ikkje har vert inne for overhaling er vell dette snart på tide å gjøre.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Sikkert et dumt spørsmål, men er båt og propellere grodd? Har du blåskjell og rurfarm kan dette forhindre turtall. Det meldes om ekstrem groe i år.

 

Hvis ikke lag et opplegg med løs tank og nye slanger rett inn på motoren ( sjekk fødepumpesilen, hvis det er dette på motoren)

Virker ikke dette hadde jeg sjekket dyser og rengjort intercooleren. Sjekk så turbotrykk til slutt.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Da er tanker rengjort. Alle filter byttet. Var en del groe på drev som nå er rengjort. Alle dieselslanger skiftet. Dyser sjekket og funnet ok. Så nå er det bare å prøvekjøre og håpe på det beste.

Dvs, turboen skal sjekkes før jeg setter ut

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er tanker rengjort. Alle filter byttet. Var en del groe på drev som nå er rengjort. Alle dieselslanger skiftet. Dyser sjekket og funnet ok. Så nå er det bare å prøvekjøre og håpe på det beste.

Dvs, turboen skal sjekkes før jeg setter ut

 

Hei.

 

Jeg har nettopp kjøpt meg en Regal Commodore 306 med 2 stk Volvo Penta AD31B. Slik jeg forstår så er det samme båt og motorer som du har. Det merklige er at jeg har samme problemet som du, bare litt verre tror eg.

På sjøen får jeg ene motoren opp i ca 2200 omdr, mens den andre motoren får eg kun opp i 1700 omdr. I frikobling får eg dei opp i ca 4000 omdr. Men det virker som det ikke er krefter i motoren. Har tatt ut og sjekket dysene og dei virket ok, men dei var mye sotet.

Alle filter er skiftet, og uten noe forandring på motorene. Skal nå til å måle turbotrykk.

 

Her var mange ideer her, så det ser ut som jeg har mye å sjekke over.

Takker vist vi kan hjelpe hverandre siden symtonene er dei samme...

 

Har du forresten fått prøvd båten og fungerer motorene nå?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...