Jump to content

Salg av båt. En fyr i England vil kjøpe via PayPal. Ugler i mosen?


Double Weber

Recommended Posts

Det er vel det man kaller Nigeriasvindel! Jeg solgte en meget spessiell og ombygd bil på Finn og fikk forespørsel! skjøndte at noe var veldig feil. Det var ingen tekniske spørsmål om bilen. en bil som hadde en pris på 3x listepris.. Han var liksom fra England var borttreist osv osv.. meldte det inn til Finn. det finnes en egen ling hos dem for å melde inn svindel.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Fikk og en slik mail da jeg skulle selge en eldre mercury, svarte høflig at bvi kunne ordne det men kun hvis han satte penger inn på konto. hørte ikke mere fra han

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk en make melding på min Sandvik 28 med rigg som skal selges råååbillig på Finn. :thumbsdown:

Tok kontakt med Finn.no og etter råd fra dem sendte jeg hele stasen over til Kriminalpolitiet.no. En får ingen tilbakemelding, men de lagrer denne type opplysninger og tar de i bruk i gitte tilfeller.

Link to post
Share on other sites

Eg har også vorte kontakta av ein engelskmann som ville kjøpe båten utan visning.

Det einaste han var oppteken av var kontoinformasjonen på Pay Pal-kontoen min.

Forstod at dette var svindel ganske fort. Eg vinn omlag 100 mill EURO i diverse lotteri kvar dag, og alle afrikanarar som dett ned i fly vil gi pengane sine til meg. No har eg so mykje pengar at eg kan kjøpe alle båtane som er til sals på finn. Eg lurer på om ikkje det er lurt for å få litt fart i båtmarkedet igjen.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg la ut båten for salg i høst, og de eneste som har tatt kontakt er slike svindlere.

 

Den første gadd jeg å maile med, og budet ble bare bedre og bedre. Han brydde seg ikke om at båten var fortollet i norge og måtte fortolles om gjen til england. Til slutt endte det med at jeg fikk en "betaling" hos paypal som var fryst. Det var "betalt" €3500,- over kjøpesum, som skulle dekke min motstand mot paypal, og frakt. Eposten ser ekte ut...

 

Men sjekker man header info ser man at eposten ikke kommer fra Paypal. Samt at han ville at jeg skulle betale €2500,- til de som skulle "hente" båten.

 

Som nevnt over, detter er bare svindel.

 

En annen variant som også kommer, er en SMS med f.eks "Jeg så båten din på finn, mannen min er interresert i den. Send epost på xx@xxxx.com med mer info". Svar på den og ingen ting skjer. Du hører aldri fra den personen igjen...

 

Men en annen mail dukker opp. Den er fra Finn:

 

Kjære FINN-bruker!

 

Falske e-poster i omløp. Vær oppmerksom på falske e-poster med FINN som avsender.

 

Av sikkerhetsmessige årsaker og for å forbedre kvaliteten på tjenestene vi tilbyr våre brukere, forbeholder FINN.no seg retten til å periodisk sjekke gyldigheten på informasjonen som brukes av brukerne. I henhold til våre brukervilkår kreves det at du bekrefter gyldigheten på informasjonen som brukes i dine aktiviteter på FINN.no.

 

Klikk på koblingen nedenfor for å bekrefte informasjonen din i vårt system. Bekreft Identitet Nå

Legge inn uriktige opplysninger kan føre til sletting av kontoen din.

 

FINN.no

 

Trykker du på den linken, får du opp en side hvor du må legge inn all info om deg, kreditt kort, pinkode, csc kode osv...

 

Desverre ble det aldri noe napp på båten, men svindlere tok kontakt regelmessig.

Link to post
Share on other sites

Enda en variant:

 

Transaction tilbakebetaling

 

Din siste produktet lagt ut på FINN.no nettside var ikke merket som solgt så i samsvar med vilkårene for bruk, FINN.no AS har sendt deg en forespørsel om tilbakebetaling for transaksjonen FINN*********

 

Betalingsdetaljer:

 

- Betalt med: Kredittkort.

- Mottaker: FINN Bil, organisasjonsnummer 982060427 MVA

 

Til salgs,ref = FINN************

 

kr 415.0

hvorav MVA kr83.0

 

Totalt kr 415.0

hvorav MVA kr 83.0

 

For å kunne motta betaling på kr 415.0 tilbake ber vi om på du forsmak inn på den betalingsinformasjonen du brukte for siste transaksjon du gjennomførte på FINN.no

 

Klikk her for å bekrefte kredittkortopplysninger

 

Ditt kredittkort blir ikke belastet , verdien av kr 415.0 for siste transaksjon vil bli refundert til deg etter betalingen detaljer vil bli mottatt i vårt systemet .

 

Trykker du på den linken, får du opp en side hvor du må legge inn all info om deg, kreditt kort, pinkode, csc kode osv...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...