haugi Startet 19.August.2011 Link til dette innlegget Startet 19.August.2011 Hei, dette bør være et enkelt spørsmål til dem som vet det. Som tittelen sier så må jeg ha et par årer til min Askeladden 14 fot, av den gode gamle klassiske typen. Hvor lange skal disse være? Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Benjamin Svart 19.August.2011 Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 Den oransje? Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 19.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 Stemmer, den som "halve" Norge har;)Min er ca 30 år gammel og skal pusses opp. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 19.August.2011 Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 Den klassiske regelen er at årene skal være det dobbelte av båtens bredde + håndtakene. Selv bruker jeg det dobbelte av båtens bredde minus 10 cm, alt medregnet (også håndtakene). Men du kan få problemer med å skaffe så lange årer, og til mange plastbåter er ofte årene kortest mulig for å være lett å stue vekk ("skitt i roingen"!) Jeg ville gått for 3m lange årer. Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Kjøpte til min askeladden 14, mener eg kjøpte 8 eller 9 fots årer.. husker ikke helt Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
G-sabb Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Hei,årene skal vere 8 fot om det er den planende typen båt.Jeg har to sånne båter og den ene har jeg nye årer til.Veldig gode båter men best til motor.Du kan selvfølgelig bruke lengre eller kortere også... Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 21.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 (redigert) Takker for svar. Båten brukes med motor ja, årene er kun til bruk om motoren stopper og til lysing av krabbe og lignende. Om fot er passende størrelse så går jeg for det Redigert 21.August.2011 av haugi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Hei,årene skal vere 8 fot om det er den planende typen båt.Jeg har to sånne båter og den ene har jeg nye årer til.Veldig gode båter men best til motor....... 8 fot er ca 2,4 m, i prinsippet til en båt med bedde 1,2. Båten din er sikkert bredere enn dette? Men et problem jeg har vært borti på vår GH14-båt, er at de tilhørende plaståregaflene er ganske elendige å ro på, uansett hvor lange eller korte årer jeg bruker. Jeg vil fortsatt holde på 3m lange årer, altså 10 fot (som er 3,05 m) Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 21.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Problemet med så lange årer er som du nevner over, at de blir for lange og tar alt for stor plass. Når de dessuten kun skal brukes i nødsfall så klarer jeg meg 8 fot tror jeg:) Sitér dette innlegget Link to post
s/y Bigger Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 er det noen her inne som kan fortelle meg om der er noen som lager Skrullingsåre -(er det slik det skrives),altså man skruller med ei lang åre bak,for å få fremdrift i båten,disse skal bygges på ei spesielt måte og lengere en en vanlig åre,og bøyes riktigt ,selv hvet jeg ikke hvordan bare sett andre gjøre det ,men er det noen som hvet om noen som kan bygge en til meg??hilsen:Trygve Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 (redigert) 'Skrulle' - slik du forklarer det - høres ut som det samme som vrikke, altså stå bak i båten med en åre på skrå ned i vannet og føre den frem og tilbake mens man vrir på den på en bestemt måte, slik at båten går fremover. Jeg har aldri hørt om at det finnes spesielle vrikkeårer, men de skal nok gjerne være litt ekstra lange. Selv vrikker jeg med vanlig lengde årer, og det går ganske bra (selv om jeg gjør det skjelden, og ikke har noe særlig øvelse i dette!) Jeg vil anta at du vil komme langt med runde ti fots(3,05 meter) årer - og en åregaffel eller er vrikkehull strategisk plassert bak i båten. Dersom båten har akterspeil, er det jo greit nok. Selv vrikker jeg av og til en oselverfæring jeg har, når jeg skal frem på ekstra trange steder. Til dette har jeg montert åregafler på båten. Redigert 11.August.2016 av roeren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 8 fot er ca 2,4 m, i prinsippet til en båt med bedde 1,2. Båten din er sikkert bredere enn dette? Men et problem jeg har vært borti på vår GH14-båt, er at de tilhørende plaståregaflene er ganske elendige å ro på, uansett hvor lange eller korte årer jeg bruker. mener båten er ca 1.70 bred..? Vi hadde en GH14 i familien , den er nok elendig som robåt uansett (kjørt bensintom en gang og motorstopp en gang..) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.