Geir Øistein Startet 26.August.2011 Del på Facebook Startet 26.August.2011 Hei dere! Kjøpte for kort tid siden en ny Bella 621 dc m/ Mercury verado 150 på hekken. Problemet er at turtall og fart ligger litt i underkant av det som er anbefalt. Klarer maks 5800 o/min og 37 knop med maks trim. Motoren skal ha mellom 5800 og 6400 o/min. Propellen er en express 14 1/4 x 17. I følge importør av båten bør jeg ikke gå under denne stigningen. Utover dette fungerer motoren tilsynelatende helt problemfritt, og båten er jo forholdsvis lett med sine 890 kg. Har prøvd å få hjelp fra selger av båten, men som kjent er servicen skjeldent like god etter handelen som før handelen. Er det noen som har opplevd tilsvarende? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.August.2011 Del på Facebook Svart 26.August.2011 hvor høyt ligger kavitasjonsplate ift. bunnen når den er trimmet parallell? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Geir Øistein Svart 26.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2011 Prøvde å finne ut av det, men var litt vanskelig å finne ut av så lenge den ligger ute. Tenkte også den tanken men selger mente det var utenkelig at importør kunne ha montert motoren feil. Propellen kaviderer med en gang jeg overstiger 20% trim, så det i seg selv tilsier vel at motoren neppe står for dypt montert. Merket meg at øverste bolter er i nest øverste hull på motor. Båten går veldig fint på vannet, men klart at det kan være noe der. Dette er jo en båt som selges i "bøtter og spann", så det er jo litt rart om de har gjort en slik blunder. Jeg husker heller ikke hvor kavitasjonsplata skulle ligge? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.August.2011 Del på Facebook Svart 26.August.2011 på v-bunnede båter så kan gjerne plata ligge litt over bunnen , spesielt dersom man har en god stål prop. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Geir Øistein Svart 26.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2011 Takker for den! Skal prøve å undersøke litt nærmere ang dette. En mekanikker hos Mercury mente at båten måtte opp for å få dette korrekt målt. Ser nå sånn grovt sett hvor høyt den er. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 26.August.2011 Del på Facebook Svart 26.August.2011 Hadde en 115 efi fra Mercury(2007mod.)som vel er samme grunnmotoren som Veradoen(150). Den hadde også max turtall 6400o/min, men jeg oppnådde ikke mere en 5900o/min på full guffe. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Øistein Svart 27.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2011 Det er jo litt lite. Det jeg har fått beskjed om er at det ikke er bra på sikt å kjøre Verado med turtal i underkant. Bør ligge i øvre område sier importør. En mann i båten sammen med meg, og det var ytterlig 200 o/min ned. Har ingen erfaring med Mercury, men synes det virker litt slapt. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 4 takterne bør ligge så nært maks turtall som mulig, dersom toppfarten skal utnyttes. Får 6100 alene i Magnumen min med F 225 med god trim, og med last er det perfekt. Pratet med Olle Terjesen på Winrace propeller ang å gå fra 14x21 til en litt tyngere propell for å øke marsjfart ved ett gitt turtall. Han haddde noen anbefalinger, men sa at det sannsynligvis ville gå ut over toppfarten. Du kan jo sende en mail dit og høre. Flinke folk. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Øistein Svart 27.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2011 Takk for tipset! Har prøvd å undersøke litt i dag ang høyde på kavitasjonsplata, men er umulig å se uten å ta båten på land. Forhandler har sparket ballen over til Brunswick så vi får se. Har jo full garanti, men det går sakte. Styringen er også utrolig tung mot styrbord ved fart ca 30 knop og oppover, mens den går lett til babord. Er noe som ikke rimer her... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 Ta opp båten og sjekk bunnen for groe før du går for vitenskapelig til verks. Det enkleste er ofte det beste ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Geir Øistein Svart 27.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2011 (redigert) Båten er bare 3 uker, og har vært sånn fra første dag. Innkjøring gjort etter boka osv... Henger meg ikke så mye opp i farta, men dette med turtallet er litt rart. Disse motorene skal jo være nok så sterke. Redigert 27.August.2011 av Geir Øistein (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 moderne motorer kan jo også trenge noen flere timer før de "løsner" skikkelig Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Geir Øistein Svart 28.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2011 En tanke jeg også hadde, men mekanikerne jeg har snakket med var ikke enige der. Motorene er jo benk kjørt så det er jo ikke mye innkjøring de trenger. Var vist også veldig nøye med olje nivået på motoren fikk jeg beskjed om. Skulle helst være under midten av peilestaven, vis ikke kunne det også påvirke turtallet. Virker som om alt er fryktelig sårbart på Veradoen. Vurderte en stund Evinrude E-Tec i stedet, nesten så man angrer litt på valget. Fryktelig vanskelig å få service på Mercury her jeg bor er det også. Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Denne linken kan kanskje være til nytte: http://www.veradoclub.com/smf/index.php?topic=137.0 Ellers, prøv å få lånt eller kjøpt deg en orginal Mercury Enertia 17P propell - tror du vil finne at den spinner mye lettere enn den du har. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Øistein Svart 28.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2011 Tusen takk! Dette er bl.a. noe av det jeg skal undersøke når jeg tar opp båten. Jeg Fikk fraktet båten fra Haugesund til Nordland, og forhandler bedyret at alt var prøvekjørt og kontrollert før levering. Nå får jeg alt styret med å finne ut av hva som ikke er rett på en helt ny båt/motor. Takknemmelig for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 40 knop står det her, men ikke om det er med verado eller optimax http://www.batmagasinet.no/baatweb/bu.nsf/pages/Bella_621_DC Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Geir Øistein Svart 28.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2011 Tja, si det... Dette med oppgitte knop tar jeg ganske med ro. Det er som kjent hårfine marginer på de siste knopene. Men turtallet burde ha kommet over 6000 O/min med denne motoren/propellen. En annen sak er at når jeg nærmer meg 30 knop blir styringen mot styrbord skikkelig tung, mens den går helt lett til babord igjen. Svinger jeg brått til babord høres det ut som en "haspelsnelle" i styringen fremme. Prøvd å lufte, men samme er det samme. Mulig at dreierettning på propellen gjør noe, men det får nå være grenser da. Ved å lufte dette på forumet prøver jeg å danne meg et inntrykk om det kan være en sammenheng? Egentlig burde jeg ha returnert hele båten til forhandler igjen, for avtalen var at alt skulle leveres tipp topp. Takker alle for det de har bidratt med! Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Har samme grunnmotor jeg også...mn med 80 hk... Den lille finnen bak propellen har.jeg måttet justere endel ut til siden for å motvirke dette, men er også avhengig av trim på motoren hvor mye den trakk, så ble håpløst med teleflex styring. Byttet til Sleipner hyd styring, ikke angret ett sekund. TA Sent from my GT-I9000 using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post
OddT Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Styring på denne båten , det er vell Bella som har levert eller er det Mercury som står for den. Er det ikkje hydrulisk syring heile veien til rattet. Innteresan lesing dette med turtall, eg og skal til Haugesund å hente nye båten min med 150 verado. Må vell vera ein for tung proppell på denne Bellaen da, ellers så er det elektronikken til motoren sku ein tru. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Øistein Svart 28.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2011 Hydraulisk styring ja. Quicksilver hydr. sikkert innstalert av Bella, mens styresylinder er Mercury. Finnes ingen finne å justere på, og det ser jeg er det samme på de andre motorene i samme serie. Propellen er som sagt av typen Express 14-1/4x17 og det er sikkert noe forhandler har montert. Sikkert noe "billige greier". Alle service folk jeg har snakket med anbefaler ikke en mindre propell. Men "Stevens" nevner Mercury Enertia 17P. Skal ikke se bort fra at en bedre propell kan gjøre underverker. Men styringen? Skal jo bli helt lik motstand styrbord/babord ved maks trim. Det blir den absolutt ikke på min båt. Vis man leser annonsene hos Brunswick står det at Verado leveres med elektrohydraulisk servostyring. Hos forhandler står det at det er ekstra utstyr. Jeg lurer på hvem det er som rigger båtene? Forhandler eller importør? Det er ikke grenser for en service man får frem til varen er betalt, og etter det må man i svært mange tilfeller ha advokat, dessverre! Sitér dette innlegget Link to post
OddT Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 (redigert) Geir Hvor lang tid tar det å kjøre inn Veradoen? Skal kjøre båten heim fra Haugesund , så det hadde vore greit å fått prøve kjørt båten på full speed først. Før eg kjører båten heim. Men det er vell kansje nokre timar det? Ser proppellen ligger på ca 4000 på diverse nett butikker , om da er billig proppell eller ikkje veit ikkje eg. Redigert 28.August.2011 av OddT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Geir Øistein Svart 29.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2011 Hei! Bra det er flere som prøver seg på denne! Enkel innkjøring, det meste er gjort i benk. 2 første timene: Ikke over 4500 O/min, men full gass 1 min hvert 10 min. Varier på turtal disse 2 timene. Neste 8t: Ikke full gass i mer enn 5 min om gangen. "De lærde" strides nå om dette med innkjøringen også. Propellen er vel blant de "billige" sies det. Det er mange år siden jeg hadde båt sist, så jeg er kommet litt ut av saker og ting. Det jeg registrerer her i Nordland er at servicen fra Brunswick er svært tvilsom. I enkelte tilfeller har folk måttet bruke advokat for å få hjelp til tross for garanti. Synd for det er mange som ønsker seg Mercury, men de tør ikke kjøpe den pga dette. Ellers legger jeg ved en link du får bruk for: http://download.brunswick-marine.com/download/dosearch/@isnew/desc?mod=4〈=NO&categories=OUTBOARD$2011$Verado$ Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 På eiersiden i USA MercuryVeradoclub står det flere steder at turtallet bør ligge mellom 5800 og 6400 rpm. Mye kan derfor tyde på at hvis du har 5800 rpm så er det "greit nok". Jeg skal være litt forsiktig med "synsing" men jeg tror personlig at dersom du ligger på 5800 rpm og deretter kjører motoren forøvrig med høyt turtall og full gass på turer innimellom kan det umulig være noe problem. Motoren har kompressor og er råsterk på mellomturtallet, og vil normalt sett da ikke slite unødvendig for å komme opp i "nødvendig maksturtall". Husk at når Verado ikke skal bytte tennplugg før etter 3år/300 timer så betyr det i utgangspunktet at motoren er svært så godt laget, og forbrenner bensinen rimelig perfekt for å få det til. Vi har i tillegg 95BF i Norge som i seg selv er ganske ren. Jeg har selv en Uttern D66 med 2006 225HP Verado og den gjør også 5800rpm, også etter bytte av propell av forhandler (etter at forrige eier ødelag originalpropell på et skjær....). Nesten så jeg tror at i Norge har de tunet Verado til rundt 5800RPM? Tror poenget må være å sjekke tennpluggene på høsten når den skal vinterlagres og se hvordan de ser ut. Dersom de ser ut slik de skal kan jeg ikke skjønne annet enn at 5800 RPM er "greit nok". Forøvrig har jeg ikke helt tiltro til alle forhandlere når det gjelder nye båtmotorer. Virker som om mange er flinke til å "skru motorer" så lenge de er av den enkle og gammeldagse typen. Men når det blir litt mer avansert (slik som bilene også har blitt med all elektronikk) virker det som om mange får prestasjonsangst og ikke henger helt med i timen. Da blir det lett å komme med påstander om at "Verado er vanskelige og sårbare". Kystvakten i USA kjører de 2500timer før innbytte..... Sitér dette innlegget Link to post
Geir Øistein Svart 29.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2011 Meget fornuftige synspunkter! Jeg har mer enn en erfaring på dette med skruing på motorer, og det gjelder både på land og på vann. Ting er blitt veldig avansert, og de færreste mekanikere henger med. Når noe skal gjøres, så er det tilbake og tilbake igjen til alt er ihjelskrudd. Noen store grep blir jeg ikke å ta, men ser jo ikke bort fra at en bedre propell kanskje kunne ha gitt litt utslag. Det snodigste er nå den styringen som blir veldig tung til styrbord ved litt høy fart. Får høre hva Brunswick kommer med til slutt. Uansett veldig lærerikt og nyttig å komme i kontakt med andre som har samme utstyret. Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Nesten så jeg tror at i Norge har de tunet Verado til rundt 5800RPM? Neida, motorene her til lands er nok akkurat som alle andre steder, men det kan være at importører eller forhandlere generelt er litt for forsiktige når de monterer motorene, dvs. at de setter dem litt for langt ned for å være sikre på å unngå ventilering, samt at de ofte har litt for høy stigning fordi de kanskje tror at dette gir bedre drivstofføkonomi og/eller toppfart. Jeg har også en Uttern D66 med en 200hk Verado og er superfornøyd. Måtte heise motoren ett hakk ift. opprinnelig og har etter endel eksperimentering også funnet den helt rette propellen (Enertia). Der hvor motoren opprinnelig bare gjorde rundt 5700 RPM spinner den nå fint opp mot 6200 RPM under optimale forhold, og opp mot ca. 6000 med normal last ombord. Har vært heldig med at jeg har hatt to gode Verado-verksteder her i Fredrikstad samt hatt veldig stor glede av Veradoclub-dot-com. Hva angår den styringen din som trekker mot siden: hvis jeg har forstått rett så er det standard med servo-styring på de 6-sylindrede Veradoene (dvs. 200 hk og oppover), mens de mindre motorene er prisgitt den styringen som leverandøren måtte finne det for godt å installere. Det kan høres ut som om du kanskje burde hatt en bedre hydraulisk styring installert. Jeg opplevde forøvrig det samme fenomenet på en tidligere båt jeg hadde; en Ibiza 21 med dieselmotor og drev. Der hjalp det endel å stille på den lille styrefinnen over propellen, men det kurerte aldri problemet helt. På min nåværende båt (med original Verado hydraulisk servostyring) er det ikke sidedrag i rattet i det hele tatt - båten kunne nok styres med én finger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.