Jump to content

For lite turtall på Mercury verado 150

Geir Øistein

Recommended Posts

Hei! Styrefinne er ikke lenger på denne serien Verado, men går kanskje å ettermontere. Det ser fryktelig trangt ut mellom kavitasjonsplata og propellen. Vis jeg skal heve motoren må nye hull bores, fordi de nederste hullene og nest øverste hullene på motoren er benyttet. Er ikke særlig gira på å bore masse hull i speilet. Jeg lurer jammen på om jeg kan hente litt til på turtallet bare ved å gå over til en Enertia jeg også? Det er en trist historie å være Mercury eier her Nordland. Har 2 alternative Mercury verksteder i Bodø 17 mil fra der jeg bor. Har gitt Brunswick noen tips om hva som må gjøres for å få flere til å kjøpe Mercury, men de virker ikke særlig interessert. Når jeg kjøper båt og motor i Haugesund, så saboterer de jo så godt de kan hos forhandlerne her oppe. Skal undersøke litt ang Enertia!

Neida, motorene her til lands er nok akkurat som alle andre steder, men det kan være at importører eller forhandlere generelt er litt for forsiktige når de monterer motorene, dvs. at de setter dem litt for langt ned for å være sikre på å unngå ventilering, samt at de ofte har litt for høy stigning fordi de kanskje tror at dette gir bedre drivstofføkonomi og/eller toppfart.

enig i dette

Hei! Styrefinne er ikke lenger på denne serien Verado, men går kanskje å ettermontere. Det ser fryktelig trangt ut mellom kavitasjonsplata og propellen. Vis jeg skal heve motoren må nye hull bores, fordi de nederste hullene og nest øverste hullene på motoren er benyttet.

Det var da en usannsynlig toskete montering å bore hullene slik at man ikke får justert høyde uten å borre nye hull...!

Rart at det ikke er styrefinne lenger, iallefall hvis det ikke er servo som std. Skal også finnes "extended" styrefinne til Mercury , som gir bedre plass til propeller med mye rake (tilbakestrøkne blader)

Ang styring: har Teleflex NFB på min Yamarin,m riktignok bare med 115hk. Der kan jeg slippe rattet, den går som en strek uansett fart og trim

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Denne styrefinnen passer nok bra uansett hvor mye rake propellen har: Link. Lokale Mercury-forhandlere skal ha tilsvarende, eller de kan skaffe.

Ellers, om du skal ha en Enertia propell, så er nok eBay og JetCarrier tingen. F.eks. denne: Link kommer på ca. kr. 4065 ferdig levert på ditt lokale postkontor, inkl. frakt, norsk MVA, og inkludert medfølgende komplette hubkit (og så er det jo en mulighet for at forhandleren der borte kan legge en slik trim tab anode inn i samme esken...).

Men, i-og-med at du har kjøpt båten ny, så er det merkelig at forhandleren leverer båten med en uoriginal propell som gir litt for lavt turtall. Jeg synes godt han kunne spandere på deg riktig propell.

Ellers, når det gjelder den styringen din som trekker til siden: du sier ingenting om hvilket fabrikat denne styringen er. Virker rart at den skal oppføre seg slik, så det kan være at denne er av en enkel/billig type. De gode (som Verado original, Sleipner, o.a.) eliminerer vel oftest det sidedraget.

Redigert av Stevens (see edit history)

Hei! Styringen er quicksilver hydr.Selve sylinderen bak er Mercury. Noen sier at Quicksilver er Mercury, dette rimer nå ikke helt i mine ører. Tror jeg nevnte det tidligere i tråden. I dag fikk jeg beskjed fra båtsenteret i Haugesund at de bestiller opp en Mercury Enertia til meg som vist nok skal passe båt og motor. Får stole på at de vet hva som trenges. Det blir veldig spennende å se om det blir noen forskjell overhode. Må ha opp båten innen 1 oktober, så det haster å få prøvd det enkle først. Takker for linker, og vurderer etterhvert hva som blir neste trekk. Nå trenger jeg egentlig også tips om en god, og helst formsydd presening til vinteren med mulighet for lufting. Tenkte jeg skulle la båten stå på hengeren i vinter og heller sikre den godt. Nå er jeg litt spent på om "OddT" har hentet sin Verado, og hvordan den eventuelt fungerer.

Noen sier at Quicksilver er Mercury, dette rimer nå ikke helt i mine ører.

Grunnstoffet kvikksølv (quicksilver) kalles faktisk også Mercury på engelsk :wink:

http://www.indepthinfo.com/mercury/quicksilver.shtml

Morsom snutt.. jern flyter på kvikksølv

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Og, joda, Quicksilver er et merkenavn benyttet av Mercury Marine på endel av sortimentet: http://www.mercurymarine.com.au/home/parts--accessories/marine-part--accessories.aspx

Formsydde trekk finnes det mange av, f.eks. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=20015188, men vet ikke om jeg ville satset på det til vinteropplag mtp. å få båten full av vann, is & snø. Har større tro på tradisjonelt stativ & presenning, krympeplast eller innendørs lagring.

Man lærer så lenge man lever! :thumbsup: Ang lagring av båten, så er det aktuelt å bygge støtte over båten. Vann skal jeg ikke ha inn, så det er snakk om god lufting, samt sette inn et par fuktslukere. Kalesje og puter lagrer jeg inne. Er på utkikk etter en hall å sette den i, men den biten er litt usikker. Takk for tips! :smiley:

Hei igjen,

Ser at Quicksilver har noen ulike modeller hydraulisk styring beregnet for Verado 135-175Hp og regner med at det er en av disse variantene du har:

Link

Ser i beskrivelsen at disse inneholder en "built-in valve for positive rudder lock". Det skulle vel tilsi en ventil som demper sidedraget og holder på rattposisjonen selv om motoren skulle dra hit eller dit. Når du beskriver at styringen din er hard å dreie mot den ene siden og lett mot den andre, og samtidig beskriver en "skralle-lyd" fra rattet når du svinger ved fart, så ville jeg tro at denne ventilen kanskje er defekt på din styring.

Kan ikke se i delediagrammene om det er mulig å bare bytte denne ventilen isolert (dvs. den er ikke spesifisert som egen del). Be forhandleren bytte hele rattpumpen så blir det nok sikkert bedre (med forbehold om at jeg kun er en "teoretiker" og ingen båtreparatør med grease på hendene...).

Er nok en av disse rattpumpene ja, men selve sylinderen på motoren står det Mercury på. Det siste utviklingen ang styringen er nesten ikke til å tro. Det viser seg etter at vi luftet styringen (etter anbefaling fra leverandør) så kommer hydraulikkolje ut av påfyllingshullet når båten ligger fortøyd. Dette har skjedd 3 ganger nå, men aldri mens jeg bruker båten. Skjønner ikke bæra av dette for nivået synes helt normalt hver gang jeg ser etter. Det er ingen logikk i dette. Hvor kommer oljen fra? Er jo et lukket system, hmmm... :rolleyes: Tenkte et øyeblikk at det måtte være luft som blir oppvarmet for så å ekspandre og presse ut oljen, men det skal ikke være mulig. Er og blir et mysterium hele denne styringen. At det er noen ventiler inne i pumpen stemmer, og jeg som du tror det er noe feil der. Båtsenteret skulle vist ha et møte med Brunswick på fredag, så da håper jeg det skjer noe positivt. Var en dårlig start på nybåt opplevelsen dette!

I en feilsøkingsmanual stod det:

"Pump reservoir leaking at fill cap

(reservoir too full):

Remove fluid to bring to proper level.

Pump reservoir leaking at fill cap (air or

water in fluid):

Locate source of air or water and correct.

Air may enter because of low reservoir

fluid level or internal pump leak."

Enig med deg at du kanskje bør få byttet den rattpumpen, og sørge for at den nye blir riktig installert, fylt & utluftet (f.eks. side 8-9 i denne).

Takker for den! Her er nok noe rart som skjer ja. Var ute i går kveld, og da hadde det lekket enda mer olje ut. Flott å få under teak platene i dørken. Men nivået viser samme som før. Tydlig at oljen ekspanderer i pumpa. Nå blir det spennende å se service nivået på båtsenteret i Haugesund. En utfordring for både den ene og den andre og kjøpe båt så langt unna. Ting var vel ikke helt som avtalt må man kunne si...

Takker for den du! Har nå tatt innkjøringen etter Mercury sine krav, så får det bli som det blir. Var ikke veldig lett første timen da jeg hentet båten i stiv kuling, hehe... Får opp en Enertia propell, så får vi se om turtallet øker. Er nå vist nok samme spesifikasjoner på den propellen som den expressen som står på, så jeg er nå litt spent. Fikk en "dippedatt" i posten i dag som skal forhindre at motoren tilter inn i kalesje luka. Der var det mange ledninger oi oi... :crazy:

Hei dere!

Må dra igang denne tråden igjen ang turtall/fart på min Bella 621 dc m/150 Verado. Har fått noen nye opplysninger i ang saken. Vis noen har peiling på dette med størelse stigning og tommer, så er jeg taknemmelig for litt hjelp. Det hele startet med at det i dag står en Express 14-1/4x17 på motoren. Jeg får bare maks 5800 O/min og 37 knop. Jeg ble tidligere anbefalt å bytte til en Mercury enertia 17P. Forhandler sier han har bestilt en Enertia propell med samme spesifikasjoner som den Express propellen jeg har i dag. Jeg kjenner ikke stigning på Enertia 17P. Så sier Bakken motor at de selger alle sine Bella båter m/150 Verado med Enertia 14-3/8x19 propell. Jeg har tidligere fått opplyst at jeg ikke skal henge meg så mye opp i tommer på propellen, men at det er stigningen som er viktig. Hva er mest stigning av 1/4 og 3/8? Det var også snakk om ventilasjonshuller i propellen eller ikke. Den jeg har i dag spinner vis jeg er for hard på gassen når jeg skal plane båten selv om motoren er trimmet helt inn. Det skulle jo egentlig i mitt hode tilsi at propellen er i minste laget, og at jeg skulle få minst det turtallet jeg trenger. Eller er det disse ventilasjonshullene som lurer meg? Forhandler tror også at det kan være feil propell som gjør at båten er lettere på styringen til babord enn til styrbord. Man kan jo spørre seg hvorfor de har solgt meg en helt ny båt med en propell som de ikke er sikker på er rett? Er det noen i forumet som har en Bella 621?

17P = 17" pitch , dvs 17" stigning. Det andre tallet, 14 1/4 er diameter i tommer

Er det ventilasjonshull i Express propellen? Disse hullene skal slippe ut litt eksos idet båten skal opp i plan , slik at den kommer fortere opp i turtall. Trengs på noen båter/motorkombinasjoner. Men de Veradoene med kompressor er vel så råsterke at de ikke trenger slik hjelp...?

Mercurys originalpropeller har ofte slike hull , og med utskiftbare plugger, slik at man kan justere hvor mye den skal slippe. PVS kalles dette.

Jeg har en Turbo propell med vent hull, og syntes det spant for mye. Jeg plugget hullene med limpistol / smeltelim bare for å se hvordan det funka, og det har holdt i flere sesonger :cheers:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Enertia 17P = 17 tommer stigning (17P = 17 tommer Pitch = 17 tommer stigning)..... Denne har forøvrig en diameter på 14,5 tommer.

19P utgaven av Enertia har altså 19 tommers stigning og en diameter på 14,0 tommer. Enertia finnes ikke i kombinasjonen 14 3/8 x 19, og det er såvidt meg bekjent ingen andre Mercury-propeller som har denne kombinasjonen av stigning og diameter.

Den propellen du har stående på i dag, Express, har også 17 tommer stigning og en diameter på 14,25 tommer (=14 1/4).

Vanligvis angir man altså propellstørrelsen i tommer med uttrykket diameter x stigning (eksempelvis 14 1/4 x 17).

Det stemmer som du sier at du ikke bør henge deg for mye opp i diameteren på propellen - denne er oftest kun en funksjon av geometrien / utformingen av propellen generelt, og det er altså stigningen som er det viktigste og mest avgjørende for hvilket turtall du ender opp med. Andre faktorer såsom cupping, rake, bladareal, osv. vil også påvirke noe, men stigningen er altså viktigst.

Grunnen til at jeg anbefalte deg en 17P Enertia er at denne erfaringsmessig spinner 1-200 RPM raskere enn andre propeller med samme angitte stigning, eksempelvis Laser og Vengeance som jeg har sammenliknet direkte med.

Når du allerede har for lavt turtall bør du altså ikke gå opp i stigning (til f.eks. 19 tommer) da dette ville senke turtallet ytterligere.

Nå har du en 17P Enertia på vei til deg i posten. Tror jeg ville anbefale deg å prøve denne først før du går videre. Sørg for at du trimmer skikkelig ut når du prøver den.

Hva angår de ventilasjonshullene i propellen - disse har kun betydning ved lave turtall. De er beregnet å slippe ut litt eksos slik at vannet ved bladkanten blir fullt av luftbobler og propellen møter mindre motstand, dette altså for at turtallet skal stige raskere fra stillstand og hjelpe deg raskere i plan. Når farten og turtallet stiger skal det visstnok være minimalt med eksos/luft som slipper ut den veien, og de skal ikke ha noen innvirkning på turtallet ved max. De fleste Mercury-propellene kommer standard med plastplugger som tetter igjen disse hullene, og disse plastpluggene kan ved behov evt. byttes ut med andre plugger med større eller mindre hull. Jeg ville latt disse være i fred - Verado er en så sterk motor med både kompressor og Turbo at den som regel ikke trenger slik ekstra drahjelp i starten.

(Edit - ser at Ivar kom meg i forkjøpet og svarte det samme som meg. Godt i alle fall at vi er enige....)

Det er jo jammen bra for meg også at dere er enige! :thumbsup: Ble som sagt veldig forvirret her når Bakken Motor sier at de selger alle sine Bella 621 m/150 Verado med påståtte Enertia 14-3/8x19. Går ut fra at han bommet og mente Enertia 19P. Han påsto at de aldri hadde noe tull med for lavt turtall. Hvorfor får ikke min 17" nok turtall da? Motoren virker jo råsterk i akselrasjon, og som sagt er jeg for hard på gassen når jeg skal plane båten så mister propellen taket. Båtsenteret i Haugesund som har bestilt Enertia 17" til meg hevder at det ikke er ventilasjonshull i ny propellen. Vel det får vi se når den kommer. Tydelig at de er usikker på hva den egentlig skal ha. Bella 621 er jo en lettdrevet båt, og bør ikke ha noe problemer med å runde 40 knop innenfor rett turtall. Ang trim, så trimmet jeg motoren så langt ut at det sto en rett vannstråle ut fra propellen på minst 10-15m for å få 5800 O/min. Var like får propellen mistet taket helt. Det er jo også en liten gåte hvorfor det står en express propell på min motor, når ingen andre av de jeg har undersøkt hos selger Mercury med denne typen propell. Båtsenteret ønsker vist ikke å forklare det heller.

Knallfint at dere hjelper meg så slipper jeg kanskje å bruke halve neste sommer også på å forske og plages. Jeg kjøpte en helt ny båt og motor av kjent merke nettopp for at jeg skulle få brukt den litt på slutten av sommeren. Båten var angivelig prøvekjørt og alt funnet i orden før levering. Vasket og polert skulle den også være ved levering. Ingenting av dette var gjort da jeg fikk den. Takker alle for hjelpen! :smiley:

Geir Øistein-bare for å ha nevnt det så var visstnok min Verado 225HK levert med 19'' propell originalt. Etter at forrige eier synes at båttur på skjær var en fin øvelse ble den byttet til en Mercury Mirage Plus på 17'' for å få høyere turtall. Båtholm i Fredrikstad byttet propellen. Jeg har en Uttern D66. Den kjører 5800rpm med ca 40knop fart. Jeg har kjørt modellfly tidligere og da var det sagt om størrelse kontra stigning at størrelsen på propellen hadde å si med hvor "bra den dro", mens stigning hadde med "hvor stor fart du får". Altså stor propell = bra seigdrag blant annet med tung last, men lavere toppfart. Stor stigning = stor toppfart HVIS motoren klarer å dra den. Vet ikke om dette også gjelder for båt, men skulle ikke forundre meg om det var sånn passe riktig der også. Ergo betyr vel det at velger du en propell med stor stigning på stor diameter bør du ha medvind og bølger i ryggen for å få opp turtallet.... Så hvis ikke en 17'' får opp turtallet, så må vel det bety at du er nødt til å gå NED i stigningstallet?

Du har nok i utganspunktet rett. Men som ivar og Stevens skriver er det nok ikke hele svaret alene. Det er jo svært mange som skriver at de har fått både mer turtall og fart ved å benytte andre propeller i 17". Det er jo også store prisvariasjoner på "billigpropeller" og de dyre. Noe må man vel få for pengene. Men sikker er jeg ikke på noe, for da hadde jeg ikke trengt hjelp her. Det er stadig snodig at Båtsenteret selger meg en ny Verado med uorginal propell på. Brunswick som selger jo ikke Express de heller.

(Edit - ser at Ivar kom meg i forkjøpet og svarte det samme som meg. Godt i alle fall at vi er enige....)

hehe, ja ser vi har skrevet stortsett akkurat det samme :thumbsup:

Ang trim, så trimmet jeg motoren så langt ut at det sto en rett vannstråle ut fra propellen på minst 10-15m for å få 5800 O/min. Var like får propellen mistet taket helt.

Knallfint at dere hjelper meg så slipper jeg kanskje å bruke halve neste sommer også på å forske og plages. Jeg kjøpte en helt ny båt og motor av kjent merke nettopp for at jeg skulle få brukt den litt på slutten av sommeren. Båten var angivelig prøvekjørt og alt funnet i orden før levering. Vasket og polert skulle den også være ved levering. Ingenting av dette var gjort da jeg fikk den. Takker alle for hjelpen! :smiley:

Når du trimmer ut så mye uten at propellen mister taket , hvordan går båten i vannet da? Ideelt sett så skal den da (med relativt tom båt) omtrent "fly" med kun det bakerste av skroget i vannet.

At du kan tilte motoren så langt ut at det kommer en sånn vannsøyle tyder på at propellen har godt grep - og at den fint ville tålt høyere montering på akterspeilet.

Ut fra hva jeg har lest på amerikanske forum, så tror jeg ikke at Express propellene er dårlige "billigpropeller" (selv om de er rimeligere enn merc original) - men heller at den ikke passer / kommer til sin rett med din kombinasjon av båt/motor/montering.

Kan også være vanskelig å sammenligne dimensjoner/stigning mellom forskjellige propellfabrikat - 17" fra en leverandør kan lett tilsvare 18" fra en annen produsent.

Syns heller ikke forhandleren din virker spesielt tillitsvekkende, høres om som at de har tatt litt lett på leveransen iom. at den skulle så langt unna :rolleyes:

19P utgaven av Enertia har altså 19 tommers stigning og en diameter på 14,0 tommer. Enertia finnes ikke i kombinasjonen 14 3/8 x 19, og det er såvidt meg bekjent ingen andre Mercury-propeller som har denne kombinasjonen av stigning og diameter.

Må dessverre korrigere meg selv her. Enertia 19P har ganske riktig målene 14 3/8 x 19 (=14,375 x 19). Forøvrig kommer den i følgende mål:

14 x 22

14,125 x 21

14,25 x 20

14,375 x 19

14,5 x 18

14,65 x 17

14,82 x 16

15 x 15

15,2 x 14

Alle målene er nå hentet fra Mercruiserparts: http://www.mercruiserparts.com/SelectProp.asp?propType=Enertia Husker ikke helt hvor jeg leste målene fra i den forrige posten min (tror kanskje det var her), men feil var det uansett.

Hater det når jeg tar feil! Beklager denne - men det får i allefall ingen konsekvens i dette tilfellet.

Ser frem til å høre resultatet fra prøvekjøringen din med Enertia 17P.

Pytt pytt Stevens, det er godt jobba! :thumbsup: Båten går veldig fint i vannet uansett trim nesten. Den letter selvfølgelig baugen litt mer på full trim. Skal jeg tro på instrumentene, så slipper propellen på 22-23% trim. Da er jeg jo uansett utenfor anbefalt område. Alle mener båten går perfekt i sjøen, men det er klart jeg blir å undersøke ting når jeg tar båten på land i slutten av mnd. Blir spennende å se hvordan båt og motor oppfører seg med ny propell, selv om jeg ikke har tro på de store forandringene. Men det er klart at fikk jeg en 2-300 O/min til får jeg være fornøyd. Da nekter jeg å tro at samme båt og motor har normalt turtall med en 19". Vis så er tilfelle er det noe rart med motoren, selv om ingen ting så langt tilsier det heller. Når det gjelder forhandleren har det nok blitt noen glipper ja. Og, det er veldig tungrodd å få løst ting i ettertid. Håper bare at propellen kommer før jeg setter opp båten da.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...