Jump to content

For lite turtall på Mercury verado 150

Geir Øistein

Recommended Posts

Hei igjen!

Jeg er bra sikker på at det står en Mercury Enertia 17 eller 19" på din motor. Hva båtsenteret har gjort med min motor lurer jeg mer og mer på. Express propellen er det ingen Mercury som har i utgangspunktet. Har prøvd å undersøke hos div forhandlere av Bella/Mercury for å høre hva denne kombinasjonen egentlig blir solgt med, men det er en håpløs historie. De aller fleste gidder ikke svare meg en gang. Bakken motor som selger svært mange Mercury sier at alle deres Bella 621 er solgt med 19" Enertia. Turtall 6200 o/min .Fart 40-42 knop. Så hvordan i all verden får ikke jeg mer enn 5800 o/min 37 knop med akkurat samme båten og 17" propell? Ny propell har jeg ventet på i ukevis, og tviler på jeg får den før jeg setter opp båten.

Blir spennende å høre hva som står på din motor, og ikke minst service og oppfølging. Skipsplasten er jo en del tyngre enn Bella, så det er kanskje en 17" der. Sendte e post til 5 store forhandlere av Mercury i håp om å få noen råd og tips. Ingen svarte! Sendte e post til Brunsvick direkte. Ingen svar, heller ikke etter purring. Har kontaktet to Mercury verksteder i Bodø og et i Mo i Rana samt et i Sandnessjøen. Samme er det samme, ingen hjelp å få. Blir jo litt leit for Båtsenteret i Haugesund, vis jeg må sende hele skitten tilbake. Er mange her omkring som har handlet båt i sør og fått kjempegod oppfølging, så jeg skjønner ikke hva det er med Mercury. De skryter jo jo uhemmet av hvor god service de har.

Tipper motoren din er montert for lavt, da får man større motstand i vannet, lavere turtall og fart som resultat. Men, håper du får prøvd ut 17P Enertia'n før sesongen er over, så du evt får heist opp motoren ila. vinteren, hvis nødvendig.

Og, servicekvaliteten avhenger kun av forhandleren, ikke merket. Her i Fredrikstad er det flere gode Mercury forhandlere og verksteder. Det at du ikke fikk svar fra noen er vel kanskje fordi ingen ønsker å bli dratt inn i en krangel mellom deg og din forhandler.

Redigert av Stevens (see edit history)

Ja, jeg håper den kommer snarest. Har ikke opplyst om hvor jeg har kjøpt båten, og har kun spurt etter noen gode råd. Har heller ikke noen krangel gående med båtsenteret, ting tar bare lang tid. Jeg tror nok de ordner opp etterhvert. Problemet her nord er jo at det er så alt for lite konkuranse, så verkstedene gjør stort sett som de vil. Har foreslått for Brunswick at de øker antall service verksteder i dette området. Det er mange som sliter med å få tatt service, og det er drøyt å kjøre 30 mil for å få det gjort. Jeg skal sjekke monteringen av motor når båten er tatt opp, men skal jeg heve motoren må nye hull bores. De har prestert å bruke de nederste hullene på motoren. Vet egentlig ikke om jeg liker å ha 6 hull i speilet, men vi får se. Kjenner en flink Evinrude reperatør som skal se litt på saken når båten er oppe.

OK. Minner deg bare om denne tråden: http://www.veradoclub.com/smf/index.php?topic=137.0

Den beste måten å sjekke monteringshøyden er altså å ta med seg en kompis ut, legge båten i god marsjfart, trimme godt ut og ta en tur bak og kikke etter om du kan se om ventilasjonsplaten er ved eller over vannflaten. Ta gjerne et bilde eller ti, så kan du studere det i ro og mak etterpå. Er platen under vann, så er motoren montert for lavt.

Slik så det ut hos meg før jeg fikk heist den opp et hakk (to hakk ble for mye):

007.jpg

I følge Veradoclub er altså dette korrekt høyde:

correctheightVSmall.jpg

Takker så meget, du har vært til stor hjelp! :smiley: Jeg skal ta med meg en kropp når jeg har fått på ny propellen, så skal jeg sjekke dette nøye. Jeg vet om de som har måttet senke motoren pga for dårlig kjøling, men jeg vet ikke hvor høyt den sto i utgangspunktet. Har ikke kjørt så mye at jeg har fått finstudert dette, men jeg så her om dagen at jeg hadde 65C på kjølevann, og 95C på motorolje etter ca 5 min på full guffe. Motoren var da varm i utgangspunktet. Den eneste Mercury mekkeren jeg har klart å få tak i påstår at vis oljenivået kommer over midten på peilestaven, så senkes turtallet. Dette har jeg aldri hørt om forøvrig, og synes det høres merkverdig ut.

Hei igjen! :smiley: Var ikke lett å se akkurat hvor ventilasjonsplaten ligger i sjøen pga båtens konstruksjon, men jeg ser den. Så den er ikke veldig lavt i hvertfall. Jeg har liggende en ny enertia 17P, men pga været har jeg ikke fått prøvd den. Jeg kan uansett ikke forvente noen dramatiske forandringer med den propellen, men bedre enn express er den sikkert. Jeg har ringt en som har samme båt med 135 hk Verado, og den oppfører seg akkurat som min motor. Fart og turtal er det samme. Nå vet jeg også at en flipper 630 dc gjør 42 knop/6200 o/min med 150 Verado. Flipper er litt tyngre enn min Bella 621. Nå tror Brunswick at det kan ha skjedd en feilprogramering på motorstyringen (ECM). Det er mulig at jeg cruiser rundt med 135 hk i stedet for 150 hk. Bella 621 dc blir vanligvis solgt med enertia 19" og turtallet pleier være godt over 6000 o/min. Jeg har lest om lignende tilfeller, er det noen andre som har hørt om konkrete tilfeller ang dette?

Noen som vet hva som skjer mellom SmartCraft instrumenter og motorstyring når ECM blir fjernet og satt på plass igjen? Er det bare "plugg and play", eller må alt programeres igjen?

Skal si jeg fikk lite båtturer og mange utfordringer for de ca 450.000 jeg har brukt på båt og utstyr i sommer, hehe... Spørs om jeg ikke bruker de 100.000 ekstra og kjøper båt lokalt neste gang...

Joda,Vågaholmen er nok ikke så dumt. Har jo Jensen Service på Ørnes også, men ingen av de selger det jeg var ute etter. Men, med litt flaks får jeg flere sommrer og ting kan skje. Først må jeg nå få den jeg har opp å gå. Motoren skal nå være krute god, det innrømmer de nå både hos Jensen Service og på Vågaholmen selv om de ikke selger Mercury. Uflaks kan man ha med alt, sånn er det bare..

Det ER forskjell på propeller og Enertia er blant det aller beste som er å få. Den er rask, trimvillig, og slipper ikke lett. I tillegg er den såpass lett ift. mange andre stålpropeller at du får mykere girskift uten unødvendig slamring.

Gratulerer, da har du altså oppnådd både akseptabelt turtall og akseptabel fart. Det må jo være godt å vite før du legger båten på land for vinteren.

Ser likar ut nå! :thumbsup: Takker alle som har bidratt med sin erfaring og kompetanse. :yesnod: Det ble langt bedre ja. Enertia har et helt annet grep i vannet. Men girskiftet synes jeg høres veldig hardt ut enda. Mine "naboer" med japsemotorer har nesten lydløse girskifter sammenlignet med min motor. Det er 20 år siden sist jeg hadde båt, så der synes jeg det har skjedd lite.

Brunswick mener stadig at motoren lett skal dra en 19" propell på min båt, og gi en fart på ca 42 knop. De ville gjerne ta en titt på ECM i vinter da det faktisk er en og annen som har fått feil programvare. Vis de kan garantere at jeg ikke får noe "kødd" etterpå, så kan de jo bare gjøre det. Oljetemp! Noen som vet hvor høy den skal være? Den øket med turtallet til 109C i går. 64C på kjølevann. Er det litt høyt? Etter skala på måler er det litt over midten. En ting til mens jeg er i "masemodus"! :wink: Skal batteriet være tilkoblet under vinterlagringen eller ikke? Tenker da på elektronikk som eventuelt må ha strøm.

ECM skal være plug-and-play, så Brunswick må jo gjerne sjekke. Mulig du må punche inn tankstørrelse og slikt etterpå, men det er uansett fort gjort.

Olje- og vanntemp'ene dine er helt normale.

Batteriet skal være frakoblet og fulladet under vinterlagringen. Ingenting som behøver spenningstilførsel underveis.

Tråkig at du har fått en slik start på båteierskapet. Men, nå må du bare få orden på den hydrauliske styringen din, så virker det som om du kanskje er i mål?

Hei. Eg var og henta båten min på fredag. Er veldig fornøyd :yesnod: Men ditta med turtall på motor er eg litt usikker på enda, trur eg hadde ca 5600 på max gløymde å studere det når det gjekk på full fart var meir opphengt i farten. Farten er eg sikker på den blei akurat 40 knop GPS målt begge vei så det er eg fornøyd med. Proppellen som står på er ein enertia P19. Var veldig rask i start og forsåvitt heile veien opp til topp turtall.Men turtallet ligg er da utafor anbefalt område kva gjer eg da, burde vell prøvd med ein P17. Styring som står på er Ultraflex den funka fint.

Takk Stevenes, du har vært til stor hjelp! :smiley: Båtsenteret i Haugesund sier de har vært å prøvet denne styringen, og at den skal være slik. Det skal jeg nok finne ut neste år, for det er flere som har Quicksilver styring. Den er fryktelig lett til babord. Det er jo litt trist at båtsenteret selger en båt langt av sted på denne måten. Burde jo heller være litt ekstra nøye når kjøper bor langt unna. De blir jo plaget de også på denne måten. Å erstatte originale deler med uoriginale deler før de sender båten til meg synes jeg ikke noe om. Noe har skjedd, og de nekter også å kommentere hvorfor de har gjort dette. Båten ble på ingen måter levert slik vi avtalte på forhånd!

Til OddT er det bare å si GRATULERER! :smiley: Du har i hvertfall den farten du skal ha, og du har den propellen denne motoren selges med. Du har tyngre båt enn meg, så farten er nok bra rett. Du får sjekke turtallet og eventuelt sende saken til Stevens, hehe... :wink: Han har tydligvis peiling på dette! :thumbsup: Jeg skal ta meg en tur og fylle bensin, for den biten fungerer utmerket, hehe... :giggle:

Redigert av Geir Øistein (see edit history)

Geir - bare hyggelig å kunne hjelpe. Er ikke på noen måte for ekspert å regne, men har til tider vært mer oppslukt av båt/motor/propell enn det som godt er.

OddT - ikke heng deg opp i turtallet foreløbig. Det tar noen titalls timer før motoren går seg inn, blir litt "løsere", og du vil trolig oppleve at turtallet kan gå litt opp etterhvert. Bare bruk båten, kos deg og ikke vær redd for å gi på litt innimellom.

Det er lett å la seg oppsluke i for stor grad av det man leser på webfora (som i utgangspunktet er dominert av prat om problemer). Det kan ødelegge mye av båtgleden, eller tilsvarende for andre tekniske hobbyer man måtte ha (lydanlegg, hjemmekino, foto, biler, whatever). Et bra budskap her:

http://www.veradoclub.com/smf/index.php?topic=526.0

Kan også være vanskelig å sammenligne dimensjoner/stigning mellom forskjellige propellfabrikat - 17" fra en leverandør kan lett tilsvare 18" fra en annen produsent.

Da har jeg prøvd ny propell! Ble faktisk veldig overrasket. Enertia 17P gav faktisk 200 o/min mer enn express 17" og dermed er jeg kommet opp til 6000 o/min. Farten økte fra 37,5 til 39 knop. Ganske forunderlig da propellene har samme stigning.

samme angitt stigning - men ikke samme utforming. Stålpropeller lages med "progressiv pitch" , dvs stigningen er ikke den samme over hele bladet,

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Da har jeg svidd av minst 60l bensin i dag på div "forskningskjøring" hehe... Siste turen ville han ikke mer enn 5900 o/min, men det kan jo selvsagt skyldes både det ene og det andre. Skal ikke mye til i øvre område. Blir veldig tørst når vi presser motoren litt, men akseptabelt forbruk under 30 knop. som jeg sa har denne propellen mye bedre tak i sjøen, og jeg merker ikke noe slipp under akslerasjon eller krappe svinger. Derimot synes jeg motoren vibrerer litt mer nå på helt sakte fart og bakking. Her opp i nord er sesongen på hell, så det blir vel mest å planlegge service og vinterlagring fremover. Skal snakke litt med båtsenteret, kanskje jeg sender inn ECM for å få den sjekket. De hadde vel neppe foreslått det vis de ikke har hatt problemer. Når det er sagt så er motoren rasende kvikk hele veien, men han vil liksom ikke det lille på slutten. Flott at OddT også har kjøpt samme motor, så får vi følge ham nøye under innkjøringen! :yesnod:

Tommy: Det er jo "sjarker" vi har begge to! Alt som går under 60 knop er sjark, hehe... :giggle:

En kjenning med Verado 135 har nå fått omprogrammert til 235 hk hos Lundins Marin :wink: (han har hatt 200 hk-program i den en stund.. men det betviles vel at det gir så mye som 200 hk reellt).

Men nå sier Lundins at det trolig er minst 240 hk i den reellt. De har et racingprogram som de har nedjustert litt og det skal være driftssikkert og greit.

Fikk nesten 50 knop med 21" (tror det var Enertia) ved ca 6500 rpm og generelt lite grep i propellen (båten er en Silver Eagle 650).

Han er nå anbefalt å gå opp til 23" 4-blads Vensura propell for best grep og marsjfart.

Så det er jo morsomme motorer dette, i norsk avgiftssammenheng :clap:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ja, det er nesten ikke grenser for hva man kan få til i dag med data, turbo og kompressor. Men motoren får ganske hard medfart vis man bruker alle "gampene" ofte. Det er nå uansett ikke noe jeg ville ha gjort i garanti tiden. Men når jeg betaler avgifter for 150 hk, ja så vil jeg gjerne ha de 150 jeg har betalt for. Jeg er ikke så sikker på at jeg har fått det...

Mercury tar selv ut inntil 200 hk av den firesylindrede Veradoen, så hvis Lundins klarer å hente ut 40 hk til, så tyner de nok ytelsen maksimalt. Motoren er designet for inntil 200 og dit er det uproblematisk å gå (eneste forskjellen ligger jo i programmeringen i PCM) men jeg ville vært skeptisk til å gå utover det.

Det samme gjelder de 6-sylindrede, hvor Gen1 er designet for å yte inntil 275 hk og Gen2 inntil 300. Man kan sikkert hente ut enda mer men jeg ville fryktet at gleden ble kortvarig. Bl.a. har jo Mercury nylig introdusert et kraftigere dimensjonert gir (5,44" istedet for 4,8") for de største motorene, beregnet for ekstra krevende bruk.

Når det er sagt, så er det jo betryggende å vite at ens egen 135/150 eller 200/225/250 er designet for å kunne yte mye mer, og derved trolig får et langt og lykkelig liv under normal belastning og pleie.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...