Jump to content

For lite turtall på Mercury verado 150

Geir Øistein

Recommended Posts

Verado 350 er vel samme blokka som 225-300 men ekstra tunet med høyere turtallsområde opp til 6800 rpm.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Stevens har utvilsomt veldig rett her også. Det er betryggende å kunne kjøre rundt på sjøen med en motor som man vet tåler "litt ekstra". Det kommer jo selvfølgelig helt ann på hva man er ute etter. Er det kun max fart, og ikke verdens undergang om motoren havarerer er jo den helt grei. Selv om jeg er en godt voksen mann, liker jeg å ha litt ekstra krefter både på vann og på land. Men her i nord er nok ikke tettheten av båter til havs like stor som i sør. Det kan bety mye trøbbel vis jeg blir liggende å reke uten motorkraft. Mest sansynlig reker jeg på land før jeg får tak i hjelp.

Først vil jeg ha driftssikkerhet, deretter er det i hvertfall et minstekrav at jeg får de kreftene jeg har betalt i dyre dommer for. Jeg mistenker mer og mer at Mercury har noe programmerings trøbbel med denne serien av Verado for tiden. Vi får se hva som skjer. Jeg er jo ikke alene med disse problemene.

• 1 måned senere...

Hei -jeg synes dette var en veldig interessant tråd -og tenkte å dele mine erfaringer!

Min egen Skibsplast 655 XL (egenvekt 890kg) med 150 Verado (2008mod) og Enertia 19P (ganske lik Bella 621?)

Min venn sin Uttern T62 (egenvekt 1280kg) med 150 Verado (2011mod) og Enertia 15P (en god del tyngre, men litt breiere og går muligens lettere i sjøen?)

Min Skibsplast går 38knop ved 5900rpm

Uttern får også 37 knop ved 6300rpm

(last er 3 voksne)

Subjektivt så oppfatter jeg min Sibsplast som kvikk og føler den "spinner" om jeg akselererer hurtig.

Likedan oppfatter jeg Utternbåten ENDA kvikkere.

1: Det forundrer meg at ved ca lik hastighet -har disse to båtene BARE 6% forskjell i turtall, mens HELE 20% forskjell i propell-stigning !? (Betyr det at jeg spinner 14% mer enn Uttern-båten? -Har jeg da for tung propell?)

2: Geir Øistein viser til at Brunswicktror mener at Bella-en bør gjøre 42knop med en Enertia 19 (altså ganske lik båt som min -og samme propell som meg) Mens jeg gjør 38knop. Jeg er veldig nysgjerrig på hva du finner ut om ECM-en! Evt er det andre som har erfaring med Skbsplast 655 og 150hk?

j.

~det jamna se' i skynå!~

15" stigning på propellen til Uttern høres jo litt lite ut selv om båten er rimelig tung. Det virker som Veradoen har et kraftig dreiemoment, og min 17P spinner også vis jeg er for brå ved planing. Det er liksom krefter rikelig, men så vil han ikke helt i toppen. Motoren oppfører seg svært likt en 135 hk Verado på samme båt, derfor har jeg ECM inne til undersøkelse.

Mercury "slet jo litt" da de skulle bli "miljøvennlige", så jeg lurer jo litt på om de har gjort motoren "for snill"?

Jeg vet at det har vært feil på motorstyringer tidligere, men dette holder de jo selvfølgelig tett til brystet. Jeg kommer tilbake til dette når jeg vet noe selv.

Bella 621 har litt mer kjøl enn Skipsplast 655, ellers er de jo ganske like i vekt. Hvem som er lettest for motor er jeg usikker på. Jeg kjenner til en som har samme båt som meg med 150 hk Evinrude, og han påstår at han får 44 knop med 19" propell. Flere forhandlere mener at jeg skulle gjøre 42 knop med Veradoen.

Jeg tror ikke jeg ville ha gått for en lettere propell før resultatene våre er klare. Vi har jo også en i denne tråden med en Skipsplast 605/150 Verado som bare fikk 5500 rpm med 19P. Han fikk derimot bedre fart. Jeg mener stadig at det er noe som ikke stemmer i toppen på Veradoen!

• 3 måneder senere...

Hei igjen! :smiley: Fortsetter denne tråden for dem som måtte ønske å vite hvordan konklusjonen ble etter undersøkelse av ECM (motorstyringen) til min nye Verado 150.(les hele tråden) Etter at Brunswick har hatt ECM inne i ca 5 mnd konkluderer de nå med at det ikke er noen feil på denne. De har stadig ikke noe forslag til løsning på problemet med lavt turtal heller som faktisk flere andre også opplever på Verado. Jeg går ut fra at vis jeg skulle få feil på motoren, vil Brunswick bruke for lite turtal som et argument mot meg. Det meste er prøvd nå fra min side, og jeg må bare konstatere at Brunswick ikke bryr seg om å løse dette problemet. Ikke mye vits i å kjøpe helt ny båt og motor når garanti og oppfølging er så dårlig som i dette tilfelle. Det er tidlig enda, men jeg er spent på hvordan det går med de andre som har samme problem.

har du vurdert en 200 hk-modifisering fra Lundins? http://www.lundinsmarin.se/produkter/uppgradera/index.asp

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Jeg mener at du oppnår normale resultater på toppfarten med denne motor/båt kombinasjonen,jeg tror heller ikke at det er noe galt med denne motoren,det er viktig å huske

på at ingen motor er 100% lik effektmessig og heller er ingen båt 100% lik i vekt, dette er variabler som vil gi merkbare forskjeller i fart i fra en båt til en annen.

Å høre på rykter om at en eller annen har oppnådd eventyrlige hastigheter med lik båt/effekt er heller ikke noe å bry seg om ,Forhandlere overdriver som regel lovnadene

om fart big time. Nei skal du ha mer fart,så monter på en større motor enkelt og greit.

Helt enig ang lovnader om fart fra selgere, samt "eventyr historier" om hastigheter. Erfaringer tilsier jo nettopp det du sier at man må opp i motorstørelse for å få bedre fart, og det skal jammen noen hester til for å øke farten noe av betydning. Det som uroer meg litt er at Brunswick var veldig opptatt av dette med "rett turtall" på motoren. Farten er for så vidt grei nok den. Det er jo mulig at jeg kunne ha pint noen o/min med en annen propell. Nå har jeg da prøvd flere stykker. Vi får se om det dukker opp noen gode forslag mot våren... :yesnod:

Hei!

Etter å ha lest hele tråden er jeg nesten overbevist om at motoren din står litt for lavt i vannet. Jeg har selv vært i samme problematikk med flere båter i samme kategori. Jeg hadde samme problem, lå akkurat på grensen til laveste anbefalte område, og slet med trekk til ene siden i høy fart. Ved å justere bare 1 cm opp på motoren økte turtallet med over 200 rpm og sidetrekket forsvant. Etter diverse justeringer i høyden endte det også med overgag fra dårlig 17" til en god 19" propell-

Jeg hadde også problem med at siste hull var brukt, men jeg utvidet dette til et avlangt hull, slik at jeg fikk et par cm å gå på. I den hastigheten og turtall er gjør små endringer store utslag. På samme måte som du også har erfart med propell. Det er utrolige forskjeller på proppeller som tilsynelatende er like på papiret.

/chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Takker for den! Jeg har selv tenkt denne tanken. Fikk en erfaren montør av påhengere til å vurdere påhengerens montering i fjor høst, og han mente at motoren var rett montert. Jeg merket meg at propellen begynte å spinne ca ved 20% trim, og tenkte dermed at motoren i hvertfall ikke sto for lavt montert. Det kan jo godt tenkes at ting forandres med en 19" propell og litt opp med motoren. Det var jo 19" som skulle være i utganspunktet. Jeg kommer uansett til å vurdere alt på nytt når jeg får båten fra vinter lagring. Jeg venter også litt på OddT og hans skipsplast 605 med samme motor, som bare fikk 5500 O/min. Det som "imponerer" meg mest er at leverandører av båt og motor ikke er villig til å gi råd, og eventuelt løse problemer på produktet de selger. Det er nå jammen noen motorer som blir montert på både den ene og andre båten. Og hundrevis av tusen betaler vi for "et plastskall" med motor på, men service er det heller dårlig med.

Etter å ha lest hele tråden er jeg nesten overbevist om at motoren din står litt for lavt i vannet. Jeg har selv vært i samme problematikk med flere båter i samme kategori. Jeg hadde samme problem, lå akkurat på grensen til laveste anbefalte område, og slet med trekk til ene siden i høy fart. Ved å justere bare 1 cm opp på motoren økte turtallet med over 200 rpm og sidetrekket forsvant. Etter diverse justeringer i høyden endte det også med overgag fra dårlig 17" til en god 19" propell-

Både jeg og Stevens har nevnt dette med monteringshøyde flere ganger i tråden.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

synes det er merkelig at Mercury har valgt å ha flere boltehull nederst på monteringsbraketten og ikke en "lang slisse" som andre produsenter.

Mercury hadde da det før de også?

er det fordi de mener motoren sitter bedre på denne måten kanskje?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Jeg har ikke peiling på hvorfor de gjør dette. Det er jo mange hull å velge i, men når importøren monterer boltene i de nederste hullene, så er jo mye av vitsen borte. Kan jo flytte motoren ned uten å bore nye hull, men ikke opp. Liker ikke tanken på å bore masse hull i en ny båt. Dessuten står jeg fast på det jeg har skrevet tidligere ang kjøp av ny båt. Jeg forventer at den er ferdig tilpasset og prøvekjørt som det står i annonsen. Da jeg fikk levert båten var det lite som var klargjort. Det er jo solgt hundrevis av tilsvarende båter med Mercury, så det burde ikke komme som en overraskelse hvordan dette fungerer. Man blir skuffet når man får levert varen på en slik måte helt på tampen av sesongen.

De burde jo ha tatt høyde for (bokstavelig talt) at motorer med stålpropell gjerne kan heises et hakk.

Ja jeg synes det er rart. Uansett hva jeg velger å gjøre koster det en god del penger. Veradoen er jo ikke akkurat noe man tar under armen. Jeg har jo betalt for en ny og klargjort båt. Jeg skal nå uansett vente med å gjøre noe som helst til jeg får prøvd ECM igjen. Stoler slett ikke på Brunswick, så de kan jo ha gjort noe uten å si det.

• 1 måned senere...

Hei! Har selv en bella 530 exel med 115 mercury efi, den ble også levert med express stål, har senere byttet til ballistic fikk først litt lavt turtall, men hevet motoren et hakk slik at kaviteringplaten ble liggenede 2 cm over kjølen dette resulterte i 6150 omd ca 200 omdr og farten gikk fra 37,5 til 40 knop. Min har samme intervall som deg 5800-6400

Du nevner at du spinner ved 20% trim tipper at din båt ble levert med smartcraft instrumenter de kan du sel juster elektronisk ved og gå til oppsett 2 på dem og juster tilten helt ned derretter til ønsket topp og til slutt til trailing dette har jeg selv gjort og det fungerer utmerket og han en range på 20 % gjør at den blir veldig "overfølsom" for trim. Under en gitt fart og feil trim blir også min styring tung men detter retter seg ved litt justering av hastighet eller trim.

Håper du får båten slik du ønsker den :)

Men jeg ville som andre på forumet ha hevet motoren 1 hull opp til og begynne med .

i! Har selv en bella 530 excel med 115 mercury efi, 2010 mod. den ble også levert med express stål som leverandøren valgte ut, den oppnådde riktig turtall rundt 6350 omdr. Og gjorde rundt 37-38 knop, men har senere byttet til ballistic (ville ha litt større fart), ved montasje fikk jeg først litt lavt turtall 5900 med kun meg ombord, men hevet motoren 2 hull opp slik at kaviteringplaten ble liggenede 2 cm over kjølen dette resulterte i 6150 og farten gikk fra 38 til 40 knop. Min har samme intervall som deg 5800-6400

Du nevner at du spinner ved 20% trim tipper at din båt ble levert med smartcraft instrumenter ? de kan du selv justere dette elektronisk ved og gå til oppsett 2 på instrumentet som viser turtall analogt og justere tilten helt ned derretter til ønsket topp og til slutt til trailing dette har jeg selv gjort og det fungerer utmerket og har en range på 20 % gjør at den blir veldig "overfølsom" den viser en desimal i hovedintervallet for trim ( eks. 5,7- 5,8 osv dette gjør den opptil 10 deretter går den 10' 11 osv, dette med fintrimming utgjør endel. Hvor er det du leser av 20 % trim ? Er det på den analoge helt til høyre på konsollen ? Denne vil isåfall følge smartcraft instrumentet da disse er koblet sammen.

Under en gitt fart og feil trim blir også min styring tung men detter retter dette seg ved litt justering av hastighet eller trim.

Håper du får båten slik du ønsker den :)

Men jeg ville som andre på forumet ha hevet motoren 1 hull = 1.8 cm (hvis jeg ikke husker helt feil) opp til og begynne med .

• 2 uker senere...

Hei, og takk for hjelp og interesse for saken! :smiley: Har nettopp hentet båten fra vinteropplag, og venter nå bare på litt bedre vær og tempratur slik at vi får gjort unna vårstellet. Motorstyring har som kjent vært inne til kontroll hos brunswick, så den er ikke montert/prøvd enda. Jeg har målt høyden på kaviteringsplaten, og den ligger faktisk 2 cm over kjølen. Skal jeg flytte et hakk til opp blir det ca 4 cm over kjølen. Jeg avventer dette til jeg har fått prøvd båten igjen. Har smartcraft instrumenter med troll funksjon, men fikk ikke med noen brukerveiledning. Har et eget instrument for som viser trim, men så er det også bilde av en båt nederst på et av de andre (husker ikke om det var turtelleren eller knop måler). Har vist noe med trimmen å gjøre den også, men skjønner ikke bæra av hvordan det stilles inn. går ut fra at denne skal vise hvordan båten ligger i sjøen? Det er mulig jeg slår meg til ro med 40 knop og ca 6000 O/min. Skal prøve litt først. Blir dyrt vis jeg flytter motoren opp, og så må flytte den ned igjen. Er nå litt spent på hva de andre gjør som bare klarte 5500 - 5600 O/min på samme motor. Må jo være en elendig kvalitetssikring hos leverandørene av båter og motorer. De skryter jo hemningsløst av hvor godt alt er tilpasset før man handler hos dem, hehe... :giggle:

• 2 måneder senere...

Hei igjen. Korleis går det med båten din, fekk du meir turtall etter at motorstyringa hadde vore inne til brunswick. Eg har fått bedskjed om at viss eg oppnår dei 40 knopa som båten er oppgit med, så var det greit fra skipsplast som har montert motoren. Skulle ikkje henge meg så mykkje opp i turtallet.

Eg får 40 knop , men turtall er det samme 5550 o/min. Det så eg synest er så merkelig er at båten virker veldig sprek, rask i plan. Sjølv om det er kompressor, så har vell den sin begrensning og.( stort moment på lavt turtall)

• 1 måned senere...

For lite turtall og fart.

Jeg har en mercury verado 175 på en uttern D66. 2008 mod

får 5600 rpm og 33 kn.

Sjekket montasjehøyden på motor,( den er riktig)

19P proppel, prøvde med en alu 17P.

Da gikk turtallet opp til 6100 rpm og 35 kn.

Ellers virker motoren rimlig slapp..

Noen her med gode tips?

Har forøvrig levert inn båt og motor for 3 uker siden til forhandler, de løfter på skuldrene og sier at de ikke finner ut av problemet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...