Jump to content

"Galemattias" å ta båt hjem langs sørlandskysten i sep?


KSE

Recommended Posts

Ein eller aen skreiv du sko gå rundt Lindesnes ? Det trenge vel ikkje du ?

Onna 4 meter hødde går du gjønå Spangereid kanalen. E du onna 30 fot lengde kan du ta Listeid trekket å då sleppe du Lista og.

Då kan du lura deg opp Hidrasundet te Kirkehavn. Men så e det slutt.. resten e det åpent heile veien me onntag av någen små håler..

Regefjord, Nesvåg, Egersund, Sirevåg å sånn... styr godt utforbi revet på Jeren. (boyen på Klausagrunne te SB)

Kryss fingrane å :pray: om fint ver :saint:

God tur.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekker tankene hvert år.

 

Jeg rengjorde min for fire-fem år siden i forbindelse med motorbytte. Motoren må ut for å få ut tanken, og mannhull finnes ikke. Jeg antar at tanken da har stått i siden båten var ny i 1978, og det jeg fikk ut av den var ca en halv kopp med svart grums. Ikke ille på 29 år. Jeg har imidlertid tappekran på laveste punkt i tanken, og tapper av en skvett en gang i blant for å sjekke innholdet. Så da regner jeg med at jeg får ut det meste etter hvert. Bruker også Hammerdown ved hver fylling, så vann på tanken forekommer ikke. Det blir sikkert mange år til neste gang den er ute, tilkommeligheten tatt i betraktning..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med en flott båt! Den turen skulle jeg gjerne vært med på, men som flere skriver: Ikke legg ut på de værste strekkene hvis ikke værmeldingene er bra. Jeg henta min W9800 i langesund og været utpå var noe dårligere enn meldt. Bølgehøyden var 3-4meter og gledelig nok gikk båten eksemplarisk i halvplanerfart utenfor rakkebåene til vi kom oss inn tønsbergfjorden. Det ble dog dårlig sikt, delvis pga. dogging på vinduene. Sjøet endel over kallesjene så det meste var fuktig. Defroster hadde vært fint :yesnod: Det blir gjerne til at man pusher noen grenser når man "må rekke fram i tide". Ønsker dere en flott turopplevelse!

Link to post
Share on other sites

Ska ver jysla fint ver om eg ikkje tar turen gjønå Spangereidkanalen ja. Og e det gale nok, får eg ta kontakt med han med båttrekket på innsiå av Lista. An har visst udvia trallå si, sånn at +30 fot skal ikkje vær no problem.

 

Hvor langt ut bør man gå utenfor Jæren rev?

 

Restene av "Irene" er på vei innover ifølge værmeldingen... Høres ikke direkte lovende ut... Men meldingene for kysten Østfold-Stavanger er fortsatt OK. So far so good! :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Tror du får en fin tur med normale forholdsregler.

Etter langtidsprognosene lenger opp i diskusjonen ser det ut for at det blir mye medvind og fralandsvind oppover mot Stavanger. Det er godt for det lager ikke så mye sjø (vinden med strømmen) og er mye lettere på så lange strekk.

 

De stykkene du må forbi på sørlandet pleier skjeldent å være noe problem hvis en har det ryddig i båten før en legger utpå.

 

Hvis det ikke er godt med varme i båten ville jeg satset på overnatting i havner der du kan fyre med 220 V og tørke opp samt spise godt. De åpne strekkene ville jeg kanskje foretrukket å gå i dagslys på denne tiden av året. Innaskjærs er du relativt trygg ettersom det er en måned igjen til hummerfisket.

 

På denne tiden burde det ikke være noe problem å finne plass om du skulle velge å legge båten på Sørlandet eller i Egersund noen dager mens du tar toget hjem for å jobbe hvis været skulle bli for galt.

 

God tur!

 

Mons

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Det er varmer i båten. Den kan komme til nytte på denne turen. Men vi tar sikte på å ligge i havner med 220V uansett. Og jeg har også tenkt at båten kan legges i f.eks. Båly eller Farsund, dersom været blir for ille på siste strekket. Går buss til Lyngdal/ Farsund vet jeg.

 

Vi har egentlig tenkt å gå mest mulig utaskjærs, om været tillater det. Dette for å unngå alle de beryktede umerkede grunnene på sørlandet, og for å bruke kortest mulig tid. Å gå f.eks. blindleia må vel forsinke oss veldig? Hvor bør vi i tilfelle gå innaskjærs mener dere?

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk turen motsatt vei.

Ble en heftig tur i stiv kuling men turen gikk utaskjærs (langt ute) helt til Mandal.

Her gikk vi innaskjærs til vi passerte Kr. Sand - Stokken og videre ut.

Overnattet i Arendal. Gikk på innsiden av Tromøya og utaskjærs resten.

 

Flott tur.

Følg med på værmeldingen og planlegg dieselfylling og motorsjekk (Olje osv.).

 

Lykke til :wflag:

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Båten er forholdsvis gammel ja, men motor og drev (KAD300) er fra 2005. Tanken ble renset ved installasjon og selger har brukt tilsetning mot "dieseldyr" hele tiden. Er det en god forsikring mot grums i tanken?

Tja, 2005 er 6 år siden det....

Tilsetning mot "dieseldyr" hjelper dessverre ikke på slam og grums som man kan være uheldig å få ved bunkring. For den skitten synker bare til bunns og blir liggende; inntil den virvles opp av hiving og bunnslag.

..... , men må jo være en god måte å bli kjent med båten.

Har du vurdert å få selgeren med på de første timene av turen, kanskje den første dagen. Det er utrolig hvilke spørsmål som dukker opp: brytere, ventiler, vaner og uvaner.

VHF er det ikke i båten. Har ikke lyst å kjøpe håndholdt bare for turen, men vil installere skikkelig VHF senere. Vet, f.eks. Poseidon om det er mulig å leie/ låne håndholdt noen plass? Brannvesenet, redningsselskapet?

Jeg kjenner dessverre ikke til noen mulighet for leie, men idag kan VHF'ene kjøpes fritt og så har du en "grace periode" som du kan bruke til å skaffe sertifikatet og ordne konsesjonen. Kanskje det var en ide å kjøpe en håndholdt før turen og supplere med en fast når du får områdd deg litt?

 

Lykke til med ny båt og god tur i alle fall!!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

35 fot.

Var to stykker og byttett på å kjøre og det måtte vi ha vært. Blir sliten.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Dette med å få renset dieseltanken er jo veldig viktig, men hvis tanken ble renset i 2005 så burde vel det holde?

 

Har man først fått vann på tanken tar det ikke lang tid før dieseldyrene begynner å trives, så det eneste sikre er å innspisere tanken visuelt. Er det ikke noe manhull må du se om du kan finne en annen måte å få tatt en titt.

Link to post
Share on other sites

Har båten vært i jevnlig bruk hele tiden hadde jeg ikke bekymret meg stort om dieseltanken,Du har skikkelig uflaks om hvis tanken er full av smuss etter 6 år. sjekk vannavskiller/filter & ha med ekstra filtere(er det vann i dieselen bør man sjekke nøyere)

 

Det at smuss løsner i fra tanken skjer jo helst etter båten har ligget stille lenge.

Det tar ikke mange minuttene å skifte filter hvis det skulle gå tett.

 

Det meste kan gå galt i båt, men stort sett går det bra. Hadde hatt med VHF på turen for sikkerhet skyld.

Link to post
Share on other sites

Det kan også huske godt når du nærmer deg Hombor fyr fra Grimstad - særlig ved østavind. Jeg har også opplevd særdeles ubehagelige og krappe 2,5-3 m bølger i Ramsøysundet når det blåser tilstrekkelig fra syd-vest (Ramsøysundet kan være verre enn Kvåse om alt er feil). Kvåsefjorden pleier jeg å holde meg på utsiden av dersom det er fare for endel sjø, ved å gå ut sundet fra Ramsøysundet (det kan plaske godt, men det er en begrenset strekning) og deretter inn ved Oksøy og innenfor Flekkerøya. Så er det egentlig temmelig greit helt frem til Sprangereid, etter min mening. Er du så høy at du må utenom Lindesnes - vent på vær. Går du kanalen, er det helt greit. Men fjordene innenfor er litt kjedelige. Listalandet er temmelig begrenset i distanse, men her kan det være meget ubehagelig. Benytt slepet eller vent dersom det er mye vær - og været kommer gjerne midt imot. Rogalandskysten har jeg ingen erfaringer med.

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Detta går nok fint skal du se.. men sjekk åssen type filter du trenger.. Er de racor,separ el lignende så passer innsatsene om hverandre.. kjøp en liten haug.. 4 stk eller noe. Hvis det er innsatsfilter så bytter du dette uten problem på under 5 minutter.. men dette betinger at du er var på om motoren begynner og daue av.. gjør den det så stopp den umiddelbart og skru opp topplokket på innsatsholderen.. ikke drener filteret så sant du ikke har med ei kanne med diesel i båten.. vipp ut det gamle og sett inn nytt og på med lokket og start opp.. KAdene glupser fint i seg den lille evt luftlommen du muligens har fått ved byttet..

 

Med denne metoden så slipper du og lufte og styre og du er underveis igjen på under 5 minutter..

 

Har selv byttet intet mindre enn 4 filtere på strekk fra Kiel til norge.. mine filtere den gang var ikke tette av dieseldyr men av fint "støv" som kom av åresvis med settlinger i tanken som igjen ble virvlet opp i sjø og MAAAAAAnge timer med konstant kjøring.. Hadde dette hvert hjemme i sesong så hadde problemet aldrig oppstått siden en ikke kjører så mange timer i strekk med tilnærmet fullt dieselfløde gjennom filterne.

 

Ha også som vane og drener litt ut av filteret (hvis du igjen har slike innsats filtere med dren i bunn) når du bunkrer diesel på veien.. en liten dl forteller deg mye om hvor mye drit du evt har bygd opp i filteret ditt.

 

På mine turer hjem med båt fra UK,tyskland etc så har jeg fast rutine ved bunkring:

 

1: sjekke olje

2: sjekke reimer/ evt stramme (kadene har tendens til og trenge jevnlig ettersyn av reimer) og se etter vann/oljelekasjer

3: Drenere en liten dl fra filtrene for og "lese" tilstand.

 

Jeg gjør også gjerne et inspeksjon underveis hver 2 time eller så mens motorene går og co pilot har roret, slik at jeg ikke plutselig har fått lekasje av vann/olje el lignende..

 

Er det mye sjø så lar jeg båten gå i gear for og slippe og bli kastet alle veier mens innspeksjon blir utført..

 

En god lommelykt er et must samt ekstra reimer,filtere,impellere,verktøy (på vp KAD er det duste dim som 16,18 etc),vulketape til nød rep,gjengetape(hvis for eks lufteskrue har/blitt dratt over gjenge) og et sett med treplugger i forkjellige dim er fint hvis ei gjennomføring ryker.

 

Jeg har spart meg for mange fatale og unødige stopp ved og være nøye med og innspisere motorromn under gange.. ofte så ses ikke lekasjer etc ved stilleligge.. mens under gange i marsj for full musikk så går det så spruten står..

 

Lykke til og god tur :flag_bp: PS: om det er Galemathias og gå hjem i september?? langt ifra.. jeg har gått hjem båter i alt fra november,januar,mars ja de fleste "vintermåneder" uten problem.. bare følg med på været og ta forhåndsregler utifra det :flag_bp:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Det ble en strabasiøs tur...

 

Fredag:

Alt så veldig bra ut ut i fra Fredrikstad. Vi hadde bunkret og været var bra. Sjøen over oslofjorden var imidlertid overraskende grov. Vi gikk i planingsfart en god stund men måtte etter hvert roe ned i snekkefart. Og da går ting tregt... Videre nedover ble sjøen bare enda grovere. Vi kom oss ikke lenger enn til Helgeroa første dag. Det som verre var at når vi omsider kom oss innaskjærs og kunne gi på litt igjen, var det null respons. Jeg fikk bange anelser og så for meg vann i motorrom, tette filtre og det som verre var. Mange av dere gjetter kanskje allered hva som var skjedd. Jepp, KAD amatørene hadde gått i "kompressorturtall" i lange tider. Røket kompressor reim. Det var da blitt mørkt, men vi komm oss inn til Helgeroa gjestehavn med hjelp av plotter og lykter, men uten kompressor.

 

Lørdag:

Vi har ny reim i båten, MEN: Noen har prestert å skrue en helt ødelagt festemutter på strammehjulet GODT fast. Må ha hjelp = redningsselskapet. Det ender med varming og til slutt oppkapping av mutter med vinkelsliper(!) Heldigvis var det mulig å få demontert braketten som strammehjuilet sitter i, slik at vi fikk hele rukla ut av båten og i stikka i redninsskøyta. Fikk tak i ny mutter i den Helgeroa Marina, reim på plass og alt i orden. Kjempegreier, men tiden går og vi er langt utpå ettermiddagen før vi er i gang igjen. Det viser seg at sjøen overhodet ikke har roet seg og det blir fortsatt snekkefart. Men før vi får roet av denne gangen skjer det som jeg ikke troddde kunne skje i en Windy. Babord siderute i vindskjermen eksploderer/knuser i fart! Vi er begge nokså sjokkede i noen øyeblikk. Men min Copilot (som allerede er noe småkvalm) må i gang å sope små glassbiter opp fra alle mulige krinkelkroker, mens jeg holder skuta på kurs... Vi går inn til Risør og klarer i siste liten før stengetid å skaffe oss søppelsekker og gaffatape for provisorisk tetting av vindskjerm. Vi snirkler oss videre og kommer oss omsider litt innaskjærs og ender opp med å legge til i Sagesund (eller var det Sangesund) havn (sør for Tvedestrand i det det er mørkt.

 

Søndag:

Endelig har sjøen roet seg (noe) og det går tidvis an å gå i planingsfart (fra 18-20knop). Men er det ikke det enen så er det det andre. Regnet ramler ned som syndefloden på sørlandet. Så mye at det ender med snekke fart til tider. Men tross regnet går ting nå mye bedre og vi kan gå en del innaskjærs og kommer oss til slutt til Farsund.

 

Man lærer aldri så godt som på den harde måten! Men at det skulle bli sånn sjø hadde vi ikke trodd. Selv om det ikke var mye vind, var det mye sjø. Gammel Irene-sjø? Min Copilot som kjenner farvannet utenfor Larvik/Sandefjord, sier han ikke har sett sjøen sånn før. Ikke vet jeg, men det ble uansett en lærerik tur...! Vi hadde da også været midt i mot begge de første dagene (sørvest).

 

Windyen har oppførst eg eksemplarisk, bortsett fra knust rute, som må sies å være en ripe i Windylakken. Jeg anser meg ikke som en versting når det gjelder tilpasset fart, snarere tvert imot. Men men. Og ingen problemer med tette drivstoff filtre.

 

I skrivende stund vet jeg ikke om det blir hjemtur over Lista og Jærens rev, eller via E39. Time vill sjåvv.

 

Kanskje det var LITT galemattias likevel...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...