Jump to content

"Galemattias" å ta båt hjem langs sørlandskysten i sep?


KSE

Recommended Posts

Skal ta hjem en 30 fots motorbåt fra Fredrikstad til Stavanger neste helg. Vindmeldingene er ikke så aller verst, foreløpig. Fra 3 til 8 m/s. Planlegger å legge ut fra Fredrikstad midt på fredagen og klappe til kai i hjemmehavn i løpet av søndagen.

 

Det blåser friskt nå, så vi nok møte gammel sjø kanskje, selv om vinden forhåpentlig roer seg til helgen?

 

Vi er to ombord på hele turen, og vil nok gå utaskjærs mest mulig. Vi skal bare hjem med skuta så fort som mulig.

 

Hva tror dere om dette, hvor mye vind kan vi tåle?

Link to post
Share on other sites

Har kjørt sørlandskysten Lillesand-Oslo flere ganger i båter som er langt under 30 fot. Under 14 m/s har gått fint for vår del, når det er mer enn 10-12 går det ut over komfort og fart, og man må være våken på hvordan man tar bølgene. Som regel mye gammel sjø de gangene jeg har gjort det. Har brukt min Pro 9 man (ca. 16 fot RIB) og svigerfars Nordkapp 600.

Pleier å være mer stamping i motsjø sørover enn nordover selvsagt, men det er ikke noe problem annet enn at farten blir noe lavere og forbruket høyere.

 

Det er en veldig fin tur :smiley:

Redigert av CSL (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis været er bra, går allting bra!

 

Men ærlig talt så er dette en gammel båt. Hvis den er ny for deg, så er det ikke godt å vite hva som kan skje. Helt enig med rem som mener du bør sjekke dieseltanken (evt bensintanken). Greit nok også med ekstra dieselfilter, men går dette tett så har du et problem. Dette problemet løses ikke med å bytte filter...

 

En gammel båt som du ikke kjenner bør fraktes med bil et sånt strekk. Det er nå min mening. Sorry!

Link to post
Share on other sites

Et fåtall av lystbåter har vel fornuftige mannhull eller avtapping på drivstofftanker vel! dette er ikke en operasjon man begynner med en fredags formiddag om man skal kjøre båten samme dag! Vet ikke hvordan dette er på Windy, men ser for meg at det er kompakt der da disse båtene stort sett er lave og har lav dørhøyde!? noen som har renset tanken på Windy 9000?

 

antall sekundmeter er ikke så mye indikasjon på hvor høye bølger man får!? strøm og lokale variasjoner har like mye å si

Link to post
Share on other sites

Du spør om strekning Lillesand - Stavanger. Jeg har gått denne noen ganger, da vinterstid, både motor og seil.

 

Blindleia stor strekning innaskjærs, gå Ulvøysundet som er skjermet, kvåsen over mot Stokken kan være tøff ved sør/sørvestlig vind, ta mellom Flekkerøy og ved vestergapet tar du langs land innaskjærs forbi Søgne bort til Spangereid. Da må du ut og runde Lindesnes/Lista. Jeg har gått der med motorbåter (saktegående) opptil 14 meter i sekundet. Ikke veldig behagelig. Opptil 10m/s antar jeg er helt greit, forusatt "friske" drivstofftanker og filtere.

 

Fyllingssteder for diesel, til ikke altfor høye priser, Nilsen på Flekkerøya, Spangereid, Tananger (hotellet, be om nøkkel i resepsjon). Marinaen i Lillesand er faktisk ikke så gal på pris i forhold til mange andre lengre heller, men her er reduserte åpningstider utenom sesong. Men ringer du, så åpner de pumpa...

 

Når de melder vindværet for september, er denne etter mitt syn ofte mer riktig i forhold til realiteter i motsetning til Juni/Juli værmeldingene.

Link to post
Share on other sites

Hadde beregnet god tid. Du må igjennom flere værsoner, spesielt øst-vest om Lindesnes kan været være veldig forskjellig.

 

I fra Farsund og oppover til hjemmehavn er det åpent hav, her kan det være lumsk sjø selv med forholdsvis lite vind.

Hadde enten bestilt veitransport i fra Farsund eller belaget meg på mulig venting der på bra vær.

 

Man kan ha flaks og få bra vær hele strekningen, men September pleier ikke å ha det mest stabile været.

 

Det går fint an å ta denne turen i sept( eller hvilken som helst annen måned) men belag deg på venting og noe landligge da været kan være ustabilt.

Link to post
Share on other sites

Hei, i prinsippet er ikke dette noe spesielt vanskelig, men det er vinden som avgjør....

Fra Lillesand er det Ramsøygabet og Kvåsen som kan være vriene i sørvest. Til Mandal har Tåneset fra gammelt av stygt rykte. Vest av Hilløy er det åpent mot sør, men det merker du mest hvis vinden er sørlig. Jeg vil tro du kan gå gjennom kanalen. Sjekk nettet, der er ei bro midt i kanalen som du må under. Når du kommer rundt neset/ut Grønsfjorden er du ganske langt ute, men det varer ikke lenge.

Du kan ringe Liland, 995674982, det er han som driver trekket over Framvaren og høre om han kan ta deg. Vogna han bruker er forbedra, så han kan ta ganske store båter. Og han har nøkkel til broa...

 

Da gjenstår bare de to tøffeste streknignene. Fra Hidrasund til Egersund vil jeg tro det er slik at jo mer sjø, jo lenger ut bør du gå, der får du fort motsjø, men du har jo noen havner å gå inn i om du må.

Etter Egersund har du bare Sirevåg før Tananger. Min erfaring over Jæren er at den er by far det tøffeste strekket du skal over. Pass på vinden!. Du må holde ca 1 km av land for å ha 10 meter dypt. Leia rundt Jærens Rev har jeg opplevd at det lønner seg å kutte, og gå mellom grunnene lenger inne. Men det må du nesten se an, det er et makaløst sted for drittsjø! Deretter går det mer rett nord, og har du motvind derfra får du den rett i trynet der. Men du har såpass stor båt at jeg tror dette kan bli en fin opplevelse hvis vinden er under kuling.

 

God Tur!

Link to post
Share on other sites

Ja. Får høre med selger om tanken er rengjort i den senere tid. Takk for tipset REM.

 

Det som REM foreslår er MEGET viktig!

De berømmelige tette filtrene er ikke problemet, de er resultatet av alt skitten som ligger i tanken - og mange skal ha svært mange filter med seg for å rengjøre tanken ved hjelp av stadig nye filtere . . .

 

Jeg antyder ingen ting om din selger, men jeg har hørt om litt for mange tilfeller hvor selgeren bedyrer at tanken nettopp er rengjort og at alle filter er skiftet - og så er det flerfoldige år siden at det ble gjort :headbang: :headbang:

 

Denslags kan få meget alvorlige konsekvenser en høstdag med pålandsvind :diving: :diving:

 

Ha en god og sikker tur - og sørg for at VHF'ene virker som de skal!

Link to post
Share on other sites

Båten er forholdsvis gammel ja, men motor og drev (KAD300) er fra 2005. Tanken ble renset ved installasjon og selger har brukt tilsetning mot "dieseldyr" hele tiden. Er det en god forsikring mot grums i tanken?

 

Jeg er egentlig ikke så skeptisk til denne turen. Det er jo MANGE båter, både mindre og større enn W9000, som tar denne turen hver sommer. Så lenge vi holder oss under 10m/s vind, tror jeg det skal gå bra. Blir kanskje litt utrivelig til tider, men ¨å jo være en god måte å bli kjent med båten.

 

VHF er det ikke i båten. Har ikke lyst å kjøpe håndholdt bare for turen, men vil installere skikkelig VHF senere. Vet, f.eks. Poseidon om det er mulig å leie/ låne håndholdt noen plass? Brannvesenet, redningsselskapet?

Link to post
Share on other sites

Det var vel jeg som skrev at båten er forholdsvis gammel. Jeg burde vel heller gratulere med ny båt. Det er jo en skikkelig fin båt. Med så ny motor blir det sikkert en fin tur.

 

Dette med å få renset dieseltanken er jo veldig viktig, men hvis tanken ble renset i 2005 så burde vel det holde?

 

Noen som vet hvor ofte slike dieseltanker bør rengjøres?

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde at du hadde hentet deg båt for lenge siden, KSE. :-) Tar du de nødvendige forhåndsregler så er ikke denne turen noen sak med den båten. Men selvsagt skal man ha den største respekt for vind og vær! Jeg tror du bør forberede arbeidsgiveren din på at du kanskje ikke kommer på jobb på mandag (og tirsdag), slik at du har litt å gå på hvis du må vente på været. Men du kan også være heldig, slik jeg var på begge mine henteturer (motsatt vei).

Og en VHF må du ha!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...