KSE Startet 29.August.2011 Del på Facebook Startet 29.August.2011 Skal ta hjem en 30 fots motorbåt fra Fredrikstad til Stavanger neste helg. Vindmeldingene er ikke så aller verst, foreløpig. Fra 3 til 8 m/s. Planlegger å legge ut fra Fredrikstad midt på fredagen og klappe til kai i hjemmehavn i løpet av søndagen. Det blåser friskt nå, så vi nok møte gammel sjø kanskje, selv om vinden forhåpentlig roer seg til helgen? Vi er to ombord på hele turen, og vil nok gå utaskjærs mest mulig. Vi skal bare hjem med skuta så fort som mulig. Hva tror dere om dette, hvor mye vind kan vi tåle? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KSE Svart 29.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2011 Båten er for øvrig en Windy 9000. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CSL Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 (redigert) Har kjørt sørlandskysten Lillesand-Oslo flere ganger i båter som er langt under 30 fot. Under 14 m/s har gått fint for vår del, når det er mer enn 10-12 går det ut over komfort og fart, og man må være våken på hvordan man tar bølgene. Som regel mye gammel sjø de gangene jeg har gjort det. Har brukt min Pro 9 man (ca. 16 fot RIB) og svigerfars Nordkapp 600. Pleier å være mer stamping i motsjø sørover enn nordover selvsagt, men det er ikke noe problem annet enn at farten blir noe lavere og forbruket høyere. Det er en veldig fin tur Redigert 29.August.2011 av CSL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 (redigert) Burde ikke være noe problem, men jeg ville ikke gått ut hvis over 10m/s. Allikevel her er tre gode råd hvis du har kjøpt deg en bruktbåt og skal ut i rufsete vær: 1) Sjekk dieseltanken 2) Sjekk dieseltanken 3) Sjekk dieseltanken Redigert 29.August.2011 av rem (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Og sørg for å ha med ekstra dieselfilter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KSE Svart 29.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2011 Ja, jeg har bedt selger om å skaffe et ekstra drivstoff filter. Samt reimer og impeller. Videre tar vi med drivanker, nødbluss, flytemidler og varme klær. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KSE Svart 29.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2011 Ja, jeg har bedt selger om å skaffe et ekstra drivstoff filter. Samt reimer og impeller. Videre tar vi med drivanker, nødbluss, flytemidler og varme klær. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Hvis været er bra, går allting bra! Men ærlig talt så er dette en gammel båt. Hvis den er ny for deg, så er det ikke godt å vite hva som kan skje. Helt enig med rem som mener du bør sjekke dieseltanken (evt bensintanken). Greit nok også med ekstra dieselfilter, men går dette tett så har du et problem. Dette problemet løses ikke med å bytte filter... En gammel båt som du ikke kjenner bør fraktes med bil et sånt strekk. Det er nå min mening. Sorry! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KSE Svart 29.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2011 Noen som har erfaringer med strekningen Lillesand-Stavanger da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 (redigert) Når REM skriver sjekk dieseltanken så mener han nok at du faktisk skal skru opp tanken og sjekke hva som ligger på bunnen der. Den vanligste årsaken til motoroproblemer er dritt i bunnen av tanken som virvles opp i sjø og tettet igjen dieselfiltrene. Redigert 29.August.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Et fåtall av lystbåter har vel fornuftige mannhull eller avtapping på drivstofftanker vel! dette er ikke en operasjon man begynner med en fredags formiddag om man skal kjøre båten samme dag! Vet ikke hvordan dette er på Windy, men ser for meg at det er kompakt der da disse båtene stort sett er lave og har lav dørhøyde!? noen som har renset tanken på Windy 9000? antall sekundmeter er ikke så mye indikasjon på hvor høye bølger man får!? strøm og lokale variasjoner har like mye å si Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KSE Svart 29.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2011 Ja. Får høre med selger om tanken er rengjort i den senere tid. Takk for tipset REM. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Verrie Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Du spør om strekning Lillesand - Stavanger. Jeg har gått denne noen ganger, da vinterstid, både motor og seil. Blindleia stor strekning innaskjærs, gå Ulvøysundet som er skjermet, kvåsen over mot Stokken kan være tøff ved sør/sørvestlig vind, ta mellom Flekkerøy og ved vestergapet tar du langs land innaskjærs forbi Søgne bort til Spangereid. Da må du ut og runde Lindesnes/Lista. Jeg har gått der med motorbåter (saktegående) opptil 14 meter i sekundet. Ikke veldig behagelig. Opptil 10m/s antar jeg er helt greit, forusatt "friske" drivstofftanker og filtere. Fyllingssteder for diesel, til ikke altfor høye priser, Nilsen på Flekkerøya, Spangereid, Tananger (hotellet, be om nøkkel i resepsjon). Marinaen i Lillesand er faktisk ikke så gal på pris i forhold til mange andre lengre heller, men her er reduserte åpningstider utenom sesong. Men ringer du, så åpner de pumpa... Når de melder vindværet for september, er denne etter mitt syn ofte mer riktig i forhold til realiteter i motsetning til Juni/Juli værmeldingene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SRA Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Burde ikke være noe problem, men jeg ville ikke gått ut hvis over 10m/s. blir nok fort mer en 10 m/s nå fremover Hvis det blåser for mye kan du gå sprangereid samt traktortrekket så slipper du både Lista og Lindesnes og har "kun" Jæren igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Hadde beregnet god tid. Du må igjennom flere værsoner, spesielt øst-vest om Lindesnes kan været være veldig forskjellig. I fra Farsund og oppover til hjemmehavn er det åpent hav, her kan det være lumsk sjø selv med forholdsvis lite vind. Hadde enten bestilt veitransport i fra Farsund eller belaget meg på mulig venting der på bra vær. Man kan ha flaks og få bra vær hele strekningen, men September pleier ikke å ha det mest stabile været. Det går fint an å ta denne turen i sept( eller hvilken som helst annen måned) men belag deg på venting og noe landligge da været kan være ustabilt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Studer alle tilgjengelige værmeldinger før du går ut. Bildet under er prognosen for mandag morgen 5/9, og kommer dette inn en dag eller to tidligere, blir det en utrivelig tur. Lars H. ekta Siddis Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nero II Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Hei, i prinsippet er ikke dette noe spesielt vanskelig, men det er vinden som avgjør.... Fra Lillesand er det Ramsøygabet og Kvåsen som kan være vriene i sørvest. Til Mandal har Tåneset fra gammelt av stygt rykte. Vest av Hilløy er det åpent mot sør, men det merker du mest hvis vinden er sørlig. Jeg vil tro du kan gå gjennom kanalen. Sjekk nettet, der er ei bro midt i kanalen som du må under. Når du kommer rundt neset/ut Grønsfjorden er du ganske langt ute, men det varer ikke lenge. Du kan ringe Liland, 995674982, det er han som driver trekket over Framvaren og høre om han kan ta deg. Vogna han bruker er forbedra, så han kan ta ganske store båter. Og han har nøkkel til broa... Da gjenstår bare de to tøffeste streknignene. Fra Hidrasund til Egersund vil jeg tro det er slik at jo mer sjø, jo lenger ut bør du gå, der får du fort motsjø, men du har jo noen havner å gå inn i om du må. Etter Egersund har du bare Sirevåg før Tananger. Min erfaring over Jæren er at den er by far det tøffeste strekket du skal over. Pass på vinden!. Du må holde ca 1 km av land for å ha 10 meter dypt. Leia rundt Jærens Rev har jeg opplevd at det lønner seg å kutte, og gå mellom grunnene lenger inne. Men det må du nesten se an, det er et makaløst sted for drittsjø! Deretter går det mer rett nord, og har du motvind derfra får du den rett i trynet der. Men du har såpass stor båt at jeg tror dette kan bli en fin opplevelse hvis vinden er under kuling. God Tur! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Ja. Får høre med selger om tanken er rengjort i den senere tid. Takk for tipset REM. Det som REM foreslår er MEGET viktig! De berømmelige tette filtrene er ikke problemet, de er resultatet av alt skitten som ligger i tanken - og mange skal ha svært mange filter med seg for å rengjøre tanken ved hjelp av stadig nye filtere . . . Jeg antyder ingen ting om din selger, men jeg har hørt om litt for mange tilfeller hvor selgeren bedyrer at tanken nettopp er rengjort og at alle filter er skiftet - og så er det flerfoldige år siden at det ble gjort :headbang: Denslags kan få meget alvorlige konsekvenser en høstdag med pålandsvind :diving: Ha en god og sikker tur - og sørg for at VHF'ene virker som de skal! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KSE Svart 29.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2011 Båten er forholdsvis gammel ja, men motor og drev (KAD300) er fra 2005. Tanken ble renset ved installasjon og selger har brukt tilsetning mot "dieseldyr" hele tiden. Er det en god forsikring mot grums i tanken? Jeg er egentlig ikke så skeptisk til denne turen. Det er jo MANGE båter, både mindre og større enn W9000, som tar denne turen hver sommer. Så lenge vi holder oss under 10m/s vind, tror jeg det skal gå bra. Blir kanskje litt utrivelig til tider, men ¨å jo være en god måte å bli kjent med båten. VHF er det ikke i båten. Har ikke lyst å kjøpe håndholdt bare for turen, men vil installere skikkelig VHF senere. Vet, f.eks. Poseidon om det er mulig å leie/ låne håndholdt noen plass? Brannvesenet, redningsselskapet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Det var vel jeg som skrev at båten er forholdsvis gammel. Jeg burde vel heller gratulere med ny båt. Det er jo en skikkelig fin båt. Med så ny motor blir det sikkert en fin tur. Dette med å få renset dieseltanken er jo veldig viktig, men hvis tanken ble renset i 2005 så burde vel det holde? Noen som vet hvor ofte slike dieseltanker bør rengjøres? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Key Freak Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Jeg trodde at du hadde hentet deg båt for lenge siden, KSE. :-) Tar du de nødvendige forhåndsregler så er ikke denne turen noen sak med den båten. Men selvsagt skal man ha den største respekt for vind og vær! Jeg tror du bør forberede arbeidsgiveren din på at du kanskje ikke kommer på jobb på mandag (og tirsdag), slik at du har litt å gå på hvis du må vente på været. Men du kan også være heldig, slik jeg var på begge mine henteturer (motsatt vei). Og en VHF må du ha!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KSE Svart 29.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2011 Og en VHF må du ha!! Det er nok helt riktig Key Freak! Jeg trodde at du hadde hentet deg båt for lenge siden, KSE. :-) Nei, det ble aldri noe handel her tidligere i vår. Men nå ble det altså endelig skikkelig turbåt på oss! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Key Freak Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 (redigert) Mener å huske at du hadde en Windy 9000 med KAD300 på hånda i Østfold i vår, men det er kanskje ikke denne? Uansett; gratulerer så mye med ny båt! Det blir bra. Og flott med så ny motor! Redigert 29.August.2011 av Key Freak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KSE Svart 29.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2011 Takk for det, og jo det er faktisk den samme! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Noen som vet hvor ofte slike dieseltanker bør rengjøres? Jeg sjekker tankene hvert år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.