Jump to content

Regjeringen utreder sikkerhet for fritidsbåter


Bergen dørk

Recommended Posts

Kanskje av interesse for båtfolket? :-)

 

Om lag tretti personer har omkommet ved bruk av fritidsbåt årlig de senere årene. Også i år har det vært flere alvorlige ulykker tilknyttet slik båtbruk. – Sikkerheten må utredes ytterligere, sier nærings- og handelsminister Trond Giske og fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen.

 

En rekke tiltak for å bidra til økt sikkerhet til sjøs er iverksatt. - Regjeringen ønsker å utrede om flere må på plass, eller om eksisterende regelverk må bli strammet opp, sier fiskeri- og kystminister Berg-Hansen.

 

Sjøfartsdirektør Olav Akselsen skal lede en arbeidsgruppe med deltakelse fra relevante organisasjoner og brukergrupper. -Vi ønsker en bred gjennomgang og evaluering av sikkerheten til fritidsbåter, med forslag til konkrete tiltak for å gjøre bruken tryggere, sier nærings- og handelsminister Trond Giske.

 

Arbeidsgruppens arbeid skal munne ut i en rapport som skal ferdigstilles innen 1. april 2012.

 

-Alle berørte parter må bli tatt med i dialogen, og alle forslag som er fremme i debatten skal bli vurdert, sier Giske.

 

---

 

Du finner det på regjeringen.no

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Det hjelper ikke med strengere regler sålenge dårlige holdninger er der.... :smash:

 

Er fartsregler, promilleregler, vikepliktregler osv nå men folk bryter disse alikevel, hva hjelper det å lage de enda strengere når det ikke er politi til å håndheve relene vi har i dag... :confused:

 

Når folk drukner med redningsvest ombord i båten så viser det at det trengs holdningsendring til... ikke strengere regler som går utover alle andre enn de som faktisk er målgruppen.

 

Selv bruker jeg alltid vest når jeg seiler eller er i åpen båt alene eller med barna men vil ikke ha et påbud da det bør være opp til enhver å vurdere situasjonen om de trenger vest...

 

Sitter man på flybridgen i solskinn i 5 knop eller i en snekke ol. trenger man ikke vest, et påbud om dette hadde vært idiotisk etter min mening...

Link to post
Share on other sites

Dette er et typisk idioti og skole eksempel på meningsløsheten til de røde. Utrede dette, selv barnehage unger med noe mellom ørene forstår jo at eksisterende regelverk i såfall må strammes inn, om overhodet nødvendig ?. Nye lover og regler har jo intet for seg så lenge en ikke klarer å håndheve de vi har. Kaste bort penger på dette er jo bare helt meningsløst. :headbang:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det dem kunne gjort, laget noen reklamefilmer korte/normal lengde snutter,med eller akka Severin Suveren(tror det figuren het) og de viste de forskjellige "tema" om vest/flyteplagg, alkohol, fart/u vettig kjøring/ubevist fart avstand til andre fartøy og land og annet relevant.

Og sendt "reklamefilmene" på de mest relevante riksdekkende kanaler nrk1-2-3, tv2 og tv norge mikset inn i de vanlige reklamepausene. Så hadde de nådd norgesbefolkning i alle aldre.

Ikke bare sommersessongmessig men hele året med evt ekstra sendetid sommeren.

Da hadde vi også fått litt nytteverdi i lisenspengene å.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror mange tenker mest på seg selv - for å slippe å ta båtførerprøven e.l.

 

Det KenBjork prater om er etter min mening anelsen naivt. Det er råkjørerne som må til livs - de får vi huket inn ved krav til formell kompetanse - de har hverken din eller min sunne fornuft. Folk blir tatt av ras og går seg bort på fjellet selvom vi har severin suveren filmer. Og antall ulykker øker i høyrisikogruppene - gjerne de som klatrer opp og kjører på ski ned. Kanskje de samme som liker adrenalin på vannet?

 

Så kreves det naturligvis hyppigere kontroller - skal ikke så mye mer til enn i dag - så blir det litt bedre holdninger.

Link to post
Share on other sites

Det hjelper ikke med strengere regler sålenge dårlige holdninger er der.... :smash:

 

 

Det finnes masse forskning som viser at det er sammenheng mellom kunnskap og holdninger. Dvs jo mer kunnskap man har jo mer fornuftige holdninger har man.

 

Så har man jo unntaktene der det :crazy: hele tiden - men de får vi luke ut på andre måter - med kontroller og politi på vannet tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Delvis Enig med deg Bitteliten.. holdningene er for dårlige.. Men vil det å øke kompetansen skape bedre holdninger... Jeg tviler?? Det finnes faktisk folk med høy kompetanse (les mange førerkortklasser) på landjorda.. som kjører som idioter..

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Dette er et typisk idioti og skole eksempel på meningsløsheten til de røde. Utrede dette, ......... Kaste bort penger på dette er jo bare helt meningsløst.

Hadde de vært så frekke å innføre strengere regler eller nye sådanne uten å spørre noen først, så hadde sikkert det vært gæærnt også.

 

Det de ikke har skjønt, er at det eneste de behøver å gjøre er å spørre deg. :thumbsup: Noen burde fortelle dem det!

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Leste i siste Seilas at det er på trappende et nytt båtførerbevis, som er en del av konvesjonsavtale Norge har undertegnet. Den består av teoretisk eksamen og praktisk utsjekk.

 

Skal gjelde for føring av båt utenfor landets grenser. Skal gjelde fra

01.01.2012. Fint tiltak, men egentlig håpløst fordi det er ingen pr. d.d som er godkjent for godkjenning av praktisk utskjekk. Mao det faller på eksisterende skoler. Og regner med at de har en del å gjøre.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Statistikken viser at over halvparten av dødsfallene skyldes drukning fra jolle der jolla går rundt eller der fyren, ja for det er alltid en han, detter ut av jolla.

 

Løsningen er selvfølgelig å skyte disse personene etter å ha fersket de uten flytevest på vei ut for å fiske eller trekke garnet. Da kan de ikke gjenta sine hardasiøse handlinger inntil de en dag drukner og kommer således ikke inn i drukninsstatistikken.

 

Med et pennestrøk, eller rettere sagt et kulehull, er drukningsstatistikken halvert.

 

 

God løsning? Kanskje ikke, men det viser at statistikken til Norsk Folkehjelp dokumenterer at fart, kollisjoner og dødsfall relatert til dette er et marginalt problem. Det er herremannen i jolla som dauer og det en fin solskinnsdag i lav fart uten vest.

 

Derfor skal 900.000 båtbrukere kollektivt avstraffes med enda strengere regler som gjør store deler av fritidsbåtbrukerne til lovbrytere. Dette fordi de gjør egne risikovurderinger og tilpasser tiltakene etter risiko og den enkelte situasjon.

 

Den andre halvparten av dødsulykkene? Les statistikken! Den er faktisk så sammensatt at treffende enkelttiltak er uhyre vanskelig!

Link to post
Share on other sites

Joda. La den lage masse regler og bruke penger på utredninger. Dette vil kun gå ut over de som fra før av er lovlydige. Se bare på veiene.

Her jeg bor er det en del lange sletter der hovedsaklig unge mannlige sjåfører kjører som svin på. Så en høst når første frosten kommer klarer en å kjøre galt og omkommer. Farten på strekningen settes ned fra 80 til 70. Det går da ut over alle andre som bruker lenger tid fra A til B. De unge mannlige sjåfører kjører akkurat like tullball...

 

Jeg er redd det samme vil skje hvis man regulerer sjøen for mye. Hvis man igjen ser på veiene. Vi som bruker dem vet hvorfor folk blir drept på veiene. Dette forteller vi til politikere som har null-visjoner, og så koker det ut i kålen, og folk drepes fremdeles i møteulykker der man burde hatt midtrekker. Noen tror det er tøft og ikke bruke sele, dette dreper. Men de lar være å bruke selen, selv om de vet det selv og vet at det er lovbestemt at den skal brukes og man får bot hvis man ikke gjør.

Eneste måten å gjøre feks en RIB helt drukningssikker på, er å lovpålegge dem å være på land, mimimum 75 meter fra nærmeste vann dypere enn 0,5 cm. Men det rammer alle de som faktisk kan bruke en RIB trygt.

Det blir litt som "survival of the fittest/smartest". Noen vil "lukes" ut på naturlig vis. Men det er så synd at de avogtil tar med uskyldige ofre.

Så hadde utredninger og eventuelt nye regler hjulpet 100% så hadde det vært meget velkomment, men jeg tror ikke det vil hjelpe særlig...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Det finnes faktisk folk med høy kompetanse (les mange førerkortklasser) på landjorda.. som kjører som idioter..

For disse funker bare kontroller og konsekvens. Miste retten til å føre båt og store bøter basert på inntekt tenker jeg

 

Som han ola nordmann som ble tatt med 0,9 i promille i Sverige. Han risiktere 80.000 i bot fordi han tjener godt :flag_sw:

 

Jeg er såpass mye på vannet at jeg har mistet troen på formaninger om å være snill

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva vet vi, noen her, om i hvilken grad de som har forulykket eller forårsaket en ulykke har avlagt båtførerprøven eller hvilken kompetanse de har, eller har hatt, forut for disse ulykkene som det vises til? Vet vi egentlig noe som helst?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jepp.. jeg tror det hjelper med fare for å bli fersket.. og tatt så det svir.. Hvis vi følger de reglene vi nå har.. ville mye gå godt..

Jeg ser når politibåten er ute å kjører i arendalsdistriktet.. da kjører de fleste rolig.. Ser de båten ligger ved brygga.. da er det fritt frem... Spesiellt fredag og lørdag kveld

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...