Jump to content

Skal skifte blandebatteri for vann til vasken, men hvilken type?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har egentlig et helt greit blandebatteri for vasken i pentry, men spesielt varmtvannskranen drypper. Og ny innmat eller pakninger får jeg ikke tak i. Så er det noen som har gode forslag til nytt? Som bildene viser, har jeg ikke mye plass, og tuten må kunne svinges ut over vasken, og dyttes helt tilbake slik at jeg får svingt ned lokket over vasken.

 

blandebatteri1.jpgblandebatteri2.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Slike selges enda, har forøvrig en liggende som ble byttet ut med et ettgrepsbatteri. Du kan godt få det jeg har liggende (tror ikke jeg har kastet det, pleier ikke det :)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Hej Lars,

 

och tack för trevliga bilder från årets resa till Bohuslän!

 

När det gäller armatur till vaskar ombord så är ju egentligen 'hjemme'-varianterna ofta både billigare och brukar fungera bättre, så när jag tittar på Dina bilder så undrar jag om Du inte skulle kunna lura in en vanlig ett-greppsblandare från t ex FMM. Kostar väl på hitsidan av en tusenlapp och ger oslagbart bekväm hantering av vatten till önskad temperatur.

 

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

Jo, jeg er klar over at kranen jeg har fremdeles kan kjøpes. Den jeg har nå er faktisk den tredje eller fjerde jeg har skiftet. Ikke helt rett forresten, jeg har kjøpt nye kraner og kun byttet ut innmaten og håndtakene. Litt enklere en å fjerne kjøleskapet og krabbe inn i skapet og skifte hele enhetene. Så nå har jeg tre fire kraner uten innmat liggende.

 

Selv om innmaten er av samme type som det en kan kjøpe hos rørlegger, er de av en mindre dimensjon enn det rørleggerne har. Og godset er dårlig slik at festet for gummipakningen knekker. Og ikke ser det ut til at gummikvaliteten tåler glovarmt vann.

 

kran3.jpg

 

Så jeg er vel egentlig på jakt av en kran av mer "hjemmekvalitet", selv om det skulle koste en del mer. Men det var det da, å finne noe som er lite nok og har muligheten for å tippes frem og dyttes tilbake. Lengden på tuten er jo også viktig slik at den når helt frem til vasken.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Faktiskt, jag kommer att tänka på att i det ganska nybyggda hus där min mor bor, där är det ett inåtgående fönster över köksvasken i vissa lägenheter, och då är kranen ledad även vertikalt. Kan doch inte säga fabrikatet på rak arm, och dessutom är det i kombination med en ganska hög och otymplig pip.

 

Men fundera på om Du inte kan få in en etthåls ettgreppsblandare med låg pip av typ liknande den som Roger-Jo visar, med eller utan dusch. Dom kräver ju rätt liten plats och i nödfall kan man väl korta pipen och silverlöda den till passande längd? Kanske kan Du göra en liten ursparing i hyllan Du har till höger om vasken så att pipen svängas in och parkeras där när luckan skall fällas över vasken? Jag tror att Du kan räkna med betydligt bättre både funktion och livslängd jämfört med den typen Du har.

 

Själv har jag bytt alla kranar till FMM ettgrepps, och dom fungerar bra med det ganska låga tryck man har i båten och reglerar varmt och kallt bra så att man slipper bränna sig när varmvattnet är lite väl varmt.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ettgreps kran ser jeg ingen fordeler med, kun ulemper. Nemlig at innmaten er mer komplisert slik at mer kan gå i stykker. I pentriet bruker vi enten kalt vann for skylling, eller så kokhett for oppvask.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ettgreps kran ser jeg ingen fordeler med, kun ulemper. Nemlig at innmaten er mer komplisert slik at mer kan gå i stykker. I pentriet bruker vi

Lars H.

Min erfaring er at de holder, det gamle har stått der siden 77, byttet den ut for at den var for stygg til den nye benken.

De jeg har hjemme er 30 år. så etthånds er dobbelt så bra som to kraner der går alltid en i stykker. :crazy:

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Vel vel, jeg skiftet kjøkken hjemme, og etter kun 3 år måtte jeg skifte pakninger i Oras blandebatteriet. Men før jeg skifter i båten, skal jeg hone opp setet som pakningene ligger ann mot og se om kranen da slutter å dryppe. Jeg har faktisk liggende profft honeverktøy!

 

honer.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...