Jump to content

Hentetråd..Seilbåt Østlandet-Sandnes


onkel_ove

Recommended Posts

Men jeg har møtt mange kjøpere som Ove i mine 30 år som selger, og kan godt sette meg inn i situasjonen.Jeg synes kjøper her har opptrådt på en måte der han må innse at han har en stor del av ansvaret for situasjonen som oppsto, og at det ikke hører noe sted hjemme å henge ut personer/selskap med fullt navn når saken er så "ullen".AY har svart meget bra, og vi må anta at kjøper er enig i fremstillingen. Ellers hadde han aldri villet poste den.Har du i det hele tatt lest svaret til AY?"* Vi ga aldri noe aksept på at vi skulle ta din båt i innbytte. Det ble diskutert forskjellige løsninger slik at du kunne få kjøpe Bavariaen. * Du valgte å kjøre Nidelven fra Stavanger til Oslo på eget initiativ uten å ha en avtale om innbytte på forhånd.* Nidelven var i langt dårligere tilstand enn du hadde informert oss om på forhånd.* Vi ba deg aldri overføre penger til oss. Dette skjer først etter "Bud aksept" Alle innbetalinger til vår klientkonto er sikret!* Bankene sletter ikke pant før de har fått fullt oppgjør. I denne saken måtte vi i så tilfelle tatt din båt i innbytte, noe som var uaktuelt pga tilstanden. * Du var klar over at jeg skulle reise på ferie 4.7., og hadde begrenset med tid til få på plass en handel.Du ble også informert om at xxxxx og Rune ville være kontaktpersoner mens jeg var på ferie.* Forslaget med at du skulle leie båten med fradrag for leiebeløpet ved kjøp, var selgers kreative forslag, som du syntes var et godt alternativ."Jeg synes det er merkelig at noen kjører fra Rogaland til Oslo med en innbyttebåt uten å ha avklart omstendighetene på forhånd (det er f.eks. utrolig å forvente at en båtmegler skal ta ansvar for innlåsing av denne!!), henter inn hele familien før avtalen er på plass, ikke forstår meglers utfordring med å ordne opp i dette når man på forhånd vet at vedkommende sitter på flyet til USA, og ikke ser poenget AY helt korrekt påpeker med at de ikke er selger, men megler.

 

Hvis du har møtt mange kjøpere som meg, så vet du at jeg er selgeres drøm. Som jeg og sa til Heitmann og AY: jeg har denne båten, og "så mye" penger hva kan vi få til. Heitmann gav meg to konkrete tilbud. i prosess med AY var det fra megler side (som jeg fikk inntrykk av) å tyne så mye utav situasjonen (greit nok det, er jo dettte de lever av)

 

Innbyttebåt: Vi hadde jo avtale. Jeg skulle betale Nidelven, pluss et pengebeløp. Da hadde vi en avtale. (har to vitner på dette) I min bok er "innbyttebåt" en båt du tar som en del av oppgjøret. hvis AY ikke ville ta båten, hvorfor tar de da i mot den, hvorfor legger de den ut for salg.

 

Når jeg kjører fra Sandnes - Oslo og Drøbak, så er det helt sant, på eget iniativ, og med fare for å dra båten med hjem. I forkant av at jeg skulle se på 4 båter, sendt jeg info til både AY og Heitmann, de fikk blant annet linken til annonsen, der den sto på finn.no, med over 30 bilder.

 

Jeg visste i fra Lørdag at megler skulle på ferie, problemet var at ingen som "overlappet" han, ingen som tok ansvar.

 

Overføring av penger: Jo, fikk beskjed om at jeg kunne overføre pengene til AYs klientkonto på søndag (etter at AVTALEN) var kommet i land, og de skulle snakke med banken og hvordan de skulle gjøre med pant i båt.

 

Når det gjelder båten og parkering av denne. Fra lørdag til søndag, var det mitt ansvar, vi hadde da ikke kommet i mål med av avtale. Men på søndag var vi i mål med en avtale, og dermed skal de overta ansvaret for båten.

 

Nidelven var i langt dårligere tilstand enn du hadde informert oss om på forhånd. <-----pisspreik i fra ende til annen

 

Familien kom med tog fra kr.sand, pga etter lørdagen var det snakk om +/- 20.000,- for å få avtalen i land...er blant annet den ekstra belastningen det gjør på familien, så trigger meg til å ta med dette som et kapitel i hentetråden.

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Vi ankom Kr.sand sent ettermiddag/kveld, med avtale om grilling hos svigers. Etter mat, og ditto visning av båten, måtte jeg åpne og pumpe opp 35-års bursdagsgaven, som jeg hadde fått på forskudd (fikk og forresten kikkert av svigers, på forskudd)

 

ny_jolle.jpg

Flott og god jolle. duger til vårt bruk. Var litt Donaldkvalitet på pumpen som følgte med, brukte mer tid på å mekke på den, en selve pumpingen.

 

 

matz_og_ny_venn.jpg

men far fikk ikke ha jollen i fred...ungene skulle ut å ro..(enormt så fort ungene finner hverandre når vi kommer til gjestehavner..synes det er kanonbra!)

 

var forøvirg et lite hel..å legge til i kr.sand gjestehavn. Fant den siste halvannen plassen som var ledig.. Mye vind, og driv i sjøen, uten bøgpropell (som haaby kaller det) og ikke minst, begrenset erfaring hvordan båten oppfører seg i ulike situasjoner. Så ligger en med bauen inn, og fortøyet i noen påler som står akter. Etterhvert som jeg snoker meg inn inderst i havnen, kommer det inn en nyere HR40+ og vil lete etter plass, vi klarer til slutt å dele den ene ledige plassen (han klarer å legge seg litt mer elegant til en meg..han har jo bøg, og sikker hatt båten sin lenger en et kvarter) ved hjelp av en spretten rogalending som hopper i mellom alle båtene etterhvert som jeg forsøker å legge til...(tror jeg hadde 5 forsøk før han klarer å ta en tamp, og dra meg inntil)

 

kveld_krs_gjestehv.jpg

Endelig fortøyet,og kommet i land..(får håpe ikke mange fikk med seg den talentløse tilleggingen)

 

idyll_tregde.jpg

Vi besøkte et vennepar i Trysnes...fantastik plass (dette fra terassen hvor vi griller craigburgere)

Den Jeanneauen dere ser til høyre i bilde er ikke vår, men en som heter "eldrebølgen" mener å ha lese litt om den før, men klarer ikke ta igjen hvor..langturbåt? mener å huske at den ikke var spes rigget for det...

 

slr_mot_mandal.jpg

her er vi på vei til Mandal. (minsten mønstret av på Trysnes, så nå er det kun vi 2 voksne på tur)

Selve seilingen er mer basert på tilfeldigheter..aldri noe fare, ikke det..men har på dette tidspunktet har vi så lite peiling på seiling, trim, etc.

Helt tilfeldig traff vi Erik (og Torhild) (her inne på BP) i Mandal,vi lå der i 4 dager, og vi hadde et par hyggelige kvelder sammen med de, hvor vi diskuterte mye seilbåtgreier, utvekslet erfaringer, osv. Utrolig hyggelige folk. (vi skal møte de på Kvitsøy om et par uker med båtene våre, gleder oss til det)

 

bpvimpel_i_babord_salingshorn.jpg

Vi fikk heist BP-vimpel opp (korrekt) opp i babord saling...Erik må flytte sin, for han har heist han opp der som gjesteflaggene skal heises (dvs høyre..ehhh..styrbord saling) :flag_sw:

 

to be continued..

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

...Erik må flytte sin, for han har heist han opp der som gjesteflaggene skal heises (dvs høyre..ehhh..styrbord saling) :flag_sw:

:blush: Har ikke kommet så langt enda. :blush:

 

Var jo egentlig meningen at Seilaren skulle heises opp i masta på ryfylketreffet som var i August, men han dukka jo aldri opp... :lol:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Vi fikk heist BP-vimpel opp (korrekt) opp i babord saling...Erik må flytte sin, for han har heist han opp der som gjesteflaggene skal heises (dvs høyre..ehhh..styrbord saling) :flag_sw:

 

Hmmm.... skal ikke båtforeningsvimpler føres under styrbord saling da? og flyttes over til babord dersom man er i utlandet og skal ha opp gjesteflagg?

 

For øvrig takk for en fin tråd :smiley: regner med at Nidelven ikke blir noe savn nå :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Gi meg mer info om seilingskurs for de små..han er klar..har han maser allerede om at jeg må lære han å seile...men som jeg sier til han: "først må far lære dette, før jeg kan lære det videre til deg gutten min"

Står litt info her;

http://www.stavangerseilforening.no/index.cfm?id=237336

Jeg har egentlig ikke noe med seilskolen i Stavanger å gjøre lengre, men grunnkurset "Intro" drives ganske likt som i min tid tror jeg. Ta kontakt med seilforeningen :thumbsup:

 

Var jo egentlig meningen at Seilaren skulle heises opp i masta på ryfylketreffet som var i August, men han dukka jo aldri opp... :lol:

Det var det ja...

Har ikke vært hjemme siden midten av august. Speidingen har tatt alle helgene mine. Kan sikkert komme innom en helg senere i høst.. :thumbsup:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hmmm... Venter spent på fortsettelsen :smiley: Fantastisk artig tråd!!

tusen takk, min måte å gi tilbake på etter å ha lese og drømt meg bort når jeg leser tilsvarende tråder

 

Hmmm.... skal ikke båtforeningsvimpler føres under styrbord saling da? og flyttes over til babord dersom man er i utlandet og skal ha opp gjesteflagg?For øvrig takk for en fin tråd :smiley: regner med at Nidelven ikke blir noe savn nå :flag_bp:

Bare hyggelig. Jeg har ikke peiling hvor vimpel skal henge, utover det jeg har lese her på BP

 

Står litt info her;http://www.stavangerseilforening.no/index.cfm?id=237336Jeg har egentlig ikke noe med seilskolen i Stavanger å gjøre lengre, men grunnkurset "Intro" drives ganske likt som i min tid tror jeg. Ta kontakt med seilforeningen :thumbsup: Det var det ja...Har ikke vært hjemme siden midten av august. Speidingen har tatt alle helgene mine. Kan sikkert komme innom en helg senere i høst.. :thumbsup:

 

Da skal vi få til seilkurs til guttungen til våren.

 

skal se om jeg ikke får mekke mer på tråden nå straks...tar med meg PC'en i sengen og mekker noe...skal jo ikke skje andre ting der ennå...er jo først til neste år vi skal gifte oss :giggle:

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

ulovlig_parkering.jpg

Under oppholdet i Mandal var det konsert ved lekteren utenfor Hr Redaktør (Jørn Hoel og hun Birkelandsdama hadde noe greier sammen) Fordelen med oss båtfolk (ja, anser oss som båtfolk nå, og ikke for folk i båt. vi ble det for to år siden :sailing: )er at av og til kan vi komme tett på (var lukket greier dette her) og vi tok Jolla og la oss til her som bilde ble tatt. Var klar til å rykke den nyinnkjøpte 2,5 HK på travelt hvis redningsskjøyta kom, men den viste seg ikke.

 

stor_motorbt.jpg

I Mandal lå og denne doningen i noen dager, var ei dame fra Rotterdam. Gleder meg å lese deres hentetråd.

 

spangereid.jpg

Etter Mandal, kom vi oss til Spangereid tirsdag ettermiddag. Skulle ta fatt strekningen Spangereid - Tananger i et strek. Var meldt greit vær på hele onsdagen, med vind fra sør om morgenen, dreining til sør-vest, og mot den vanlige vest, nordvest mot kveld/natt til torsdag. Og da skulle det og blåse opp til stiv kuling.

 

en_bp_medlem.jpg

Det sklei forøvrig forbi en annen BP medlem når vi lå fortøyet i Spangereid, dere kan se vimpelen så vidt over radar og topplanternen. Hvem er dette?

 

Hadde besøk av en lillebror og kjæreste, samt en kompis var "innom i døren" på tirsdag kveld. La oss tidlig, og tok ut kl 0500 (vi og noen fiskebåter)

 

Vi gikk for motor til vi var ute med Lindesnes, og skulle heise seil der, og kose oss i retning Tananger ( i verste fall kun til Egs) Det gikk ikke helt som vi hadde tenkt. For det første var ikke vinden løyet som meldt, var forsatt 9 m/s og mer i kastene, samt mye gammel høy, rotete sjø. Må huske at vi så og si ikke har peiling på seil. (i dag, kun 2 mnd etter hadde det vær noe helt annet) Vinden var og fra vest, var ikke noe som stemte som meldt forøvrig. Vi heiste storseil, og når vi skulle legge oss med vinden fra slør, hadde vi stramt sjøte, dvs bommen sto rett akterover, og resulterte at vi ikke fikk noe spesielt fart fremover, men desto mer mye krenging, såpass mye at både min kjære forlovede og jeg ble redde (første gang jeg har sette henne redd i båt) prøvde oss litt frem, med div forsøk, men på det tidspunktet hadde vi (i praksis) så lite erfaring av vi ikke fikk til å seile behagelig og trygt, at vi valgte å gå for motor..jeg var veldig skuffet over meg selv på det tidspunktet, at jeg ikke hadde "knekket koden" for seiling ennå..Vi hadde hatt noen mer eller mindre vellykket strekk tidligere med noe seil oppe, men selv da kjente jeg at det var store krefter i sving, som jeg ikke kunne temme.

 

Vi kom oss i alle fall sakte men sikkert mot Egs, og når vi hadde rundet Lista, ble det det roligere, og til slutt så og si flatt hav på vei inn mot "okka by" Samboer hadde blitt (igjen) noe sjøsyk..Men var sikker verre for meg en henne..Det var jo ikke første gangen ho hadde blitt sjøsyk på denne turen, og jeg begynte å se konturen av "seilbåt til salgs annonse" for er en kjennsgjerning at begge å like båtlivet, hvis en skal få fullt utbytte av det.

 

Underveis, ringte jeg til Filip, og lurte på om han ville mønstre på i Egs, og fruen evnt kunne ta bilen hans tilbake. Til hennes stor glede, ville han mer eller gjerne det. Han skulle komme straks etter jobb.

 

Filip kom klakkende i treskoene sine ca kl 17. Det ble kyss, klem og lykkeønskninger til meg fra jenta mi, før det ble duket for nattseilas over Jærens skumle og beryktede rev...

 

Må desverre ta siste innspurt av tråden senere...skal ta et fly som går 06-et eller annet, og må få meg et par timers søvn.

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Hmmm.... skal ikke båtforeningsvimpler føres under styrbord saling da? og flyttes over til babord dersom man er i utlandet og skal ha opp gjesteflagg?

 

Det hadde jo vært særdeles gunstig da :giggle: . Får bare passe på å holde meg i Norsk teretorialfarvann så lenge..

Noen som vet helt sikkert hva som er rett ?

 

Det var det ja...

Har ikke vært hjemme siden midten av august. Speidingen har tatt alle helgene mine. Kan sikkert komme innom en helg senere i høst.. :thumbsup:

Skal nok få det til selv, har vært opp i der noen turer etterhvert allerede, må opp og skifte lyspære i lanterna nå også..

 

Men mulig vi må en tur opp i masta hos Ove, for det går altså rykter om at det kanskje er hans vimpel som er på feil side nå :flag_bp::lipseal::yesnod::giggle:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...