Sjøogvind Startet 30.August.2011 Del på Facebook Startet 30.August.2011 Kan en måndes gammel bensin brukes? Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 uten problem Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Sjøogvind Svart 30.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2011 Takk for svar. Det er bra. :) Sitér dette innlegget Link to post
skilsø Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 Lagringstid på bensin før oktan begyner å bli lavere er 30 dager . Etter vært vill det lukte som råtne egg..... Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 Nå tuller du fælt Skilsø... Du må ta noen søk på bensin og lagringsegenskaper. Det kan også se ut for at du surrer litt med oktan og damptrykk. Bensin som lukter råtne egg, har du erfaring med det? Sitér dette innlegget Link to post
skilsø Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 Opplever det vær dag på jobben at folk kommer inn med grassklippere / trimmere / agregater ,... som ikke starter ..vrir a bensinlokk . Prøv så skal du se Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 Min snøfreser hoster, harker og stopper på for gammel bensin. Kommer seg alltid når jeg får blandet i nok av årets innkjøp. Gressklipperen min er ikke like kresen. Sitér dette innlegget Link to post
skilsø Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 (redigert) Prøv å bruke Aspen miljøbensin takt ( blå kanne ) denne har lagingtid på 3 år .... Du vill garantert merke forskjell Redigert 30.August.2011 av skilsø (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sylvester Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 Har ikke brukt påhengeren på 2 år,med bensin stående på tanken, startet den nettopp og den gikk som en klokke(Rolex ) Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Geir Øistein Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 Hmmm... pussig! Jeg har fyrt opp motorsager, plenklippere, snøscooter osv på 9-10 mnd gammel bensin. Aldri merka no galt. Sitér dette innlegget Link to post
skilsø Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 Skummelt med totaktere , da totakt olja på sikt skiller seg og smøreeffekt blir dårligere Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 (redigert) Min snøscooter med 4t motor soter ned pluggene hvis jeg starter opp med bensin som har stått på tanken over sommeren. Passer på å ha tom tank ved sesongslutt, og fyller opp med ny bensin før ny sesong. Min snøscooterforhandler sier at bensin forringes etter ca 3 mnd på bensintanken, men at det finnes tilsetning som forlenger holbarheten. Kondens har jeg aldri hatt problem med, selv etter denne behandlingen. Fant denne infoen hos amerikanske Avalon. Statoil sin bensin er tilsatt etanol så denne problematikken er også relevant. Gasoline Quality & Extended Storage Periods Although gasoline does not technically "spoil", its quality does deteriorate when it is stored for extended periods. Most refiners assume that from the time gasoline is manufactured until the time it is used in a vehicle will be about 90 days. Various gasoline characteristics are based on this assumption. There are basically three areas of concern when gasoline is stored for extended periods. They are stability volatility, and moisture. Gasoline Stability Gasoline oxidizes while in storage. When gasoline is stored for extended periods of time, this oxidation results in gasoline that will create gummy deposits in the fuel induction system. Severe cases can even result in fuel filter plugging. In those instances where gasoline is stored for extended periods, such as private fleet storage, fuel stabilizers should be added. Fuel stabilizers extend the storage life of gasoline and reduce its tendency to cause induction system deposits. An appropriate additive package should be available from the fuel supplier. Gasoline Volatility Gasoline volatility is adjusted based on the season in which it is to be used. Fuels for cold weather use are made more volatile to provide good cold start and warm up performance. Summer fuels are made less volatile to minimize hot drivability problems and vapor lock. When fuels are stored for long periods of time, they may ultimately be used in a climate other than that for which they were designed. In these cases vehicle performance can suffer. As an example, gasoline purchased in late March would typically be a winter grade gasoline. If this fuel were still in use months later, like July, the fuel would be too volatile for the climate. The vapor pressure of this fuel could easily be 3.5 to 4.5 psi higher than fuels recently available. This excessive volatility could result in greater incidences of hot start/hot drivability problems. Conversely summer fuels stored for several months and then used in colder months would provide poor cold start and poor warm up performance. Gasoline Moisture Content Many of today's gasolines contain ethanol to improve octane quality or for environmental reasons. Proper quality control procedures eliminate concerns about ethanol's sensitivity to water. However when gasoline/ethanol blends are stored for several months, they may encounter excessive moisture due to condensation inside the storage tank or from other sources. If this moisture level becomes high enough there is the possibility that the ethanol and moisture could "phase separate" and go to the bottom of the tank. Proper inventory turnover is necessary to ensure that ethanol blends do not pick up excess moisture. Summary As stated, gasoline inventory should be turned over on a regular basis to minimize a variety of potential problems. By turning gasoline supply over on a regular basis, once every two months or less, problems relating to stability (gum deposits), volatility, and fuel moisture content can be minimized. Redigert 30.August.2011 av Fjellmatros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 31.August.2011 Del på Facebook Svart 31.August.2011 De fleste som har svart har muligens noe rett. Bensin er ferskvare, derom ingen tvil. Selv har jeg mange ganger brukt bensin som har stått vinteren over på faste tanker i båt, kanner, motorsager, gressklippere, kantklippere, osv, osv uten at jeg har merket noe spesielt. Prøver hvis plass å fylle på en skvett med fersk bensin før oppstart, men ikke alltid. Her er det tydeligvis forskjellige erfaringer ute og går. Sitér dette innlegget Link to post
Øyeren Svart 31.August.2011 Del på Facebook Svart 31.August.2011 Noen faktorer som også har innvirkning er: Materiale i tank/kanne. Kobber har en uheldig reaksjon med bensin over tid. Plast er ikke helt diffusjonstett og man mister damptrykk over tid. Også hvor åpen lufting tanken har påvirker avdampningen av de letteste bestanddelene i bensinen (damptrykket). Og ikke minst hvor ren tanken er innvendig er viktig. Ingen fasitt på hvor lenge bensinen kan lagres men jeg vil mene at bensin normalt bør kunne lagres fin i minst 6 måneder. Den vil nok ha tapt seg noe på den tiden men det bør ikke være merkbart. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 31.August.2011 Del på Facebook Svart 31.August.2011 Jollebensinen lagers i garasjen gjennom vintern og fungerer like godt neste sessong for meg. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
lippert Svart 31.August.2011 Del på Facebook Svart 31.August.2011 Bilen har stått stille i garasjen i nesten 5 år med 3/4 full tank. Helte på en flaske kondensfjerner.og ventet til neste dag. Motoren går helt uten problemer. Om jeg får ut alle hestekreftene av motoren vet jeg ikke, men det er ingen problemer eller ulyder. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Gabi Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 Det er endel forskjeller på motorer, herunder om det er forgasser eller ikke. Forgassere kan avleire bensinen og gjøre at det blir problemer ved start som kan resultere i litt rar gange på motoren, iallefall for en periode. Innsprøytningsmotoren vil være anderledes. På min Mercury Verado 225hk står det i brukermanualen at bensinen i motorsystemet er i et lukket system slik at luft etc ikke kommer til på vanlig måte og får redusert bensinen. Da gjenstår selvsagt bensinen i tanken, men vi har 95BF i Norge som er endel renere enn 87 oktan som feks selges i USA. Derfor er det nok ikke så store problemer med stor reduksjon av bensinkvaliteten i Norge ville jeg tro. Siden vi har 95 oktan i Norge og motorene er ofte laget for også å tåle ned til 87 oktan ville en liten reduksjon i oktantallet ved lagring ikke spille noen særlig rolle. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 2.September.2011 Del på Facebook Svart 2.September.2011 Snakket med en båt båtverksted i Tønsberg. Han fortalte at med Esso slagentangen som oljeraffineri så produserte de "verdens beste bensin". Ikke nødvendig med hverken konserveringsmiddel eller kondensfjerner om vinteren. Kondensfjerner er jo bare Aceton, som han sa. Problemer med vann i bensinen kan også veldig ofte skyldes litt utette tankpåfyllingslokk (kanskje slitte pakninger rundt?) etc. Så da så! Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 2.September.2011 Del på Facebook Svart 2.September.2011 Åhhh så bra, tenk at de på Slagentangen har funnet en bensin med superegenskaper... Tenk om de hadde funnet opp en superdiesel også.... Når noe er for godt til å være sant så er det ofte det.. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.September.2011 Del på Facebook Svart 3.September.2011 (redigert) Jeg har bensin til gressklipper, motorsag, båtmotor og kanttrimmer som ofte har stått i noen år på kanne. Her ikke merket noen ulemper ved det. Dersom noen har bensin som har gått ut på dato kan den leveres kostnadsfritt til meg i egnet og ovlig emballasje. Redigert 3.September.2011 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sydvesten Svart 3.September.2011 Del på Facebook Svart 3.September.2011 Kondensfjerner er jo bare Aceton, som han sa. Tror ikke du skal tro på alt du hører... Kondensfjerner er definitivt ikke Aceton, men det er normalt Isopropanol....med noen små tilsetninger.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sydvesten Svart 3.September.2011 Del på Facebook Svart 3.September.2011 Noen faktorer som også har innvirkning er: Materiale i tank/kanne. Kobber har en uheldig reaksjon med bensin over tid. Plast er ikke helt diffusjonstett og man mister damptrykk over tid. Damptrykket er vel stort sett en funksjon av bensinens temperatur... og en kan vel ikke "miste" damptrykk ved at bensin damp diffunderer gjennom kannen? Please explain a bit !! Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
kintii Svart 3.September.2011 Del på Facebook Svart 3.September.2011 Selv bruker jeg fjorårets bensin på både gressklipper og snøfreser uten at jeg merker noe forskjell. Jeg lagrer alltid med stapp full tank for redusere kondens i tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.