Jump to content

Hvor lang holdbarhet har bensin?


Sjøogvind

Recommended Posts

Min snøscooter med 4t motor soter ned pluggene hvis jeg starter opp med bensin som har stått på tanken over sommeren. Passer på å ha tom tank ved sesongslutt, og fyller opp med ny bensin før ny sesong.

Min snøscooterforhandler sier at bensin forringes etter ca 3 mnd på bensintanken, men at det finnes tilsetning som forlenger holbarheten.

Kondens har jeg aldri hatt problem med, selv etter denne behandlingen.

 

Fant denne infoen hos amerikanske Avalon. Statoil sin bensin er tilsatt etanol så denne problematikken er også relevant.

 

Gasoline Quality & Extended Storage Periods

 

Although gasoline does not technically "spoil", its quality does deteriorate when it is stored for extended periods. Most refiners assume that from the time gasoline is manufactured until the time it is used in a vehicle will be about 90 days. Various gasoline characteristics are based on this assumption. There are basically three areas of concern when gasoline is stored for extended periods. They are stability volatility, and moisture.

 

Gasoline Stability

 

Gasoline oxidizes while in storage. When gasoline is stored for extended periods of time, this oxidation results in gasoline that will create gummy deposits in the fuel induction system. Severe cases can even result in fuel filter plugging.

 

In those instances where gasoline is stored for extended periods, such as private fleet storage, fuel stabilizers should be added. Fuel stabilizers extend the storage life of gasoline and reduce its tendency to cause induction system deposits. An appropriate additive package should be available from the fuel supplier.

 

Gasoline Volatility

 

Gasoline volatility is adjusted based on the season in which it is to be used. Fuels for cold weather use are made more volatile to provide good cold start and warm up performance. Summer fuels are made less volatile to minimize hot drivability problems and vapor lock.

 

When fuels are stored for long periods of time, they may ultimately be used in a climate other than that for which they were designed. In these cases vehicle performance can suffer.

 

As an example, gasoline purchased in late March would typically be a winter grade gasoline. If this fuel were still in use months later, like July, the fuel would be too volatile for the climate. The vapor pressure of this fuel could easily be 3.5 to 4.5 psi higher than fuels recently available. This excessive volatility could result in greater incidences of hot start/hot drivability problems. Conversely summer fuels stored for several months and then used in colder months would provide poor cold start and poor warm up performance.

 

 

Gasoline Moisture Content

 

Many of today's gasolines contain ethanol to improve octane quality or for environmental reasons. Proper quality control procedures eliminate concerns about ethanol's sensitivity to water. However when gasoline/ethanol blends are stored for several months, they may encounter excessive moisture due to condensation inside the storage tank or from other sources. If this moisture level becomes high enough there is the possibility that the ethanol and moisture could "phase separate" and go to the bottom of the tank. Proper inventory turnover is necessary to ensure that ethanol blends do not pick up excess moisture.

 

Summary

 

As stated, gasoline inventory should be turned over on a regular basis to minimize a variety of potential problems. By turning gasoline supply over on a regular basis, once every two months or less, problems relating to stability (gum deposits), volatility, and fuel moisture content can be minimized.

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De fleste som har svart har muligens noe rett. Bensin er ferskvare, derom ingen tvil. Selv har jeg mange ganger brukt bensin som har stått vinteren over på faste tanker i båt, kanner, motorsager, gressklippere, kantklippere, osv, osv uten at jeg har merket noe spesielt. Prøver hvis plass å fylle på en skvett med fersk bensin før oppstart, men ikke alltid. Her er det tydeligvis forskjellige erfaringer ute og går.

Link to post
Share on other sites

Noen faktorer som også har innvirkning er:

Materiale i tank/kanne. Kobber har en uheldig reaksjon med bensin over tid. Plast er ikke helt diffusjonstett og man mister damptrykk over tid. Også hvor åpen lufting tanken har påvirker avdampningen av de letteste bestanddelene i bensinen (damptrykket). Og ikke minst hvor ren tanken er innvendig er viktig.

Ingen fasitt på hvor lenge bensinen kan lagres men jeg vil mene at bensin normalt bør kunne lagres fin i minst 6 måneder. Den vil nok ha tapt seg noe på den tiden men det bør ikke være merkbart.

Link to post
Share on other sites

Jollebensinen lagers i garasjen gjennom vintern og fungerer like godt neste sessong for meg.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Det er endel forskjeller på motorer, herunder om det er forgasser eller ikke. Forgassere kan avleire bensinen og gjøre at det blir problemer ved start som kan resultere i litt rar gange på motoren, iallefall for en periode. Innsprøytningsmotoren vil være anderledes. På min Mercury Verado 225hk står det i brukermanualen at bensinen i motorsystemet er i et lukket system slik at luft etc ikke kommer til på vanlig måte og får redusert bensinen. Da gjenstår selvsagt bensinen i tanken, men vi har 95BF i Norge som er endel renere enn 87 oktan som feks selges i USA. Derfor er det nok ikke så store problemer med stor reduksjon av bensinkvaliteten i Norge ville jeg tro. Siden vi har 95 oktan i Norge og motorene er ofte laget for også å tåle ned til 87 oktan ville en liten reduksjon i oktantallet ved lagring ikke spille noen særlig rolle.

Link to post
Share on other sites

Snakket med en båt båtverksted i Tønsberg. Han fortalte at med Esso slagentangen som oljeraffineri så produserte de "verdens beste bensin". Ikke nødvendig med hverken konserveringsmiddel eller kondensfjerner om vinteren. Kondensfjerner er jo bare Aceton, som han sa. Problemer med vann i bensinen kan også veldig ofte skyldes litt utette tankpåfyllingslokk (kanskje slitte pakninger rundt?) etc.

 

Så da så!

Link to post
Share on other sites

Jeg har bensin til gressklipper, motorsag, båtmotor og kanttrimmer som ofte har stått i noen år på kanne. Her ikke merket noen ulemper ved det. Dersom noen har bensin som har gått ut på dato kan den leveres kostnadsfritt til meg i egnet og ovlig emballasje.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Kondensfjerner er jo bare Aceton, som han sa.

Tror ikke du skal tro på alt du hører... Kondensfjerner er definitivt ikke Aceton, men det er normalt Isopropanol....med noen små tilsetninger..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Noen faktorer som også har innvirkning er:

Materiale i tank/kanne. Kobber har en uheldig reaksjon med bensin over tid. Plast er ikke helt diffusjonstett og man mister damptrykk over tid.

Damptrykket er vel stort sett en funksjon av bensinens temperatur... og en kan vel ikke "miste" damptrykk ved at bensin damp diffunderer gjennom kannen? Please explain a bit !!

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...