Jump to content

Det blir Fritidsbåtskiper D5L-kurs på baatplassen.no igjen


Poseidon

Recommended Posts

God kvelden gode båtvenner,

 

For dere som eventuelt måtte lure; det blir Fritidsbåtskipper D5L-kurs på baatplassen.no denne vinteren også :flag_bp: :flag_bp:

 

Kurset blir kjørt etter den samme velprøvede malen som vi har benyttet i flere omganger, med svært gode resultater. Vi starter i oktober, men det vil være fornuftig å melde seg på i løpet av september slik at dere kan få tilsendt materiellpakken og gjøre dere kjent med hvordan arbeidet foregår.

 

Hele D5L-pensum består av seks fag som vi går gjennom i løpet av vinteren:


  •  
  • Navigasjon 40 timer
  • Navigasjonsmidler 16 timer
  • Sjøveisregler og brovakthold 18 timer
  • Skipslære 18 timer
  • Sikkerhet 18 timer
  • Teknologi/Motor 10 timer

 

Totalen er som man ser 120 timer, pluss eksamen. (Timetallene er ihht læreplanen det minimum som skal benyttes i undervisningen.)

 

Vi gjennomgår alt stoffet her på baatplassen.no på et område av baatplassen som kun kursdeltagerne ser og slipper inn på. I tillegg har vi to samlinger i Stavanger i løpet av vinteren, der vi igjen går gjennom hele pensum, repeterer og avlegger eksamen. Samlingene i Stavanger holdes ombord i det vernede nattruteskipet SANDNES, hvor de som ønsker kan bo og ha full pensjon. (Deltagere i Nord-Norge kan velge å følge samlinger i Harstad, men der blir det 5 kortere samlinger isteden for to langhelger.)

 

Her finnes noe mer informasjon om kurset, kalt "kompaktkurs"

 

Prisen for komplett D5L-kurs, inklusive lærebøker, kart, samlinger, eksamensgebyr, etc her på baatplassen.no er NOK 12.500. Det eneste som kommer i tillegg vil være den enkelte deltagers omkostninger forbundet med reise og opphold for samlingene.

 

Her er ca 200 tilbakemeldinger fra tidligere kursdeltagere, mange av dem er baatplassen-folk.

 

Denne oversikt gir forhåpentlig et noenlunde lesbart inntrykk av hva vi går gjennom i løpet av vinteren og hvilken tidsplan vi følger:

 

Uke

Aktivitet

43 Utsendelse av de siste ”pakkene” med kursmateriell

44 Oppsett av ”klasserom” på www.baatplassen.no , bli kjent med systemet

 

45 Jordens koordinater / Kartkatalog og sjøkart

46 Sjømerker / Fyr og lykter

47 Navigering i kartet / Tidevann og drift

48 Fart, tid og distanse / Strøm og navigering / Planlegging av seilas

49 Radar / Plotting

50 Kompasser / Autopilot / Logg / Ekkolodd / Kartplotter / GPS / AIS / Navtex

51 & 52 Juleferie

01 / 02 / 03 Sjøveisreglene

04 Fartsgrensebestemmelser / Navigasjonsvakt / STCW / Nav.- og værvarsel

05 Dokumentasjon av seilas / Sertifikater og fartsområder / Friluftsloven o.a.

06 Tilsyn med skip

07 Kompaktkurs med full gjennomgang, repetisjon og eksamen

Se eget program for samling #1 (I Stavanger 16. – 20. februar)

08 / 09 Stabilitet / Fartøystørrelser

10 Fartøybehandling / manøvreringsevne

11 / 12 Sikkerhet: utstyr, hypotermi, nødsignaler, alarmering, grunnstøting, kollisjon, brann, MOB

13 / (14) Motorlære / teknologi:

motortyper og –anlegg, hjelpesystemer, elektrisitet, gass

15 Kompaktkurs med full gjennomgang, repetisjon og eksamen

Se eget program for samling #2 (I Stavanger 12. – 15. april)

19 Utsendelse av vitnemål

 

Dere som er interessert må gjerne ta kontakt, så skal jeg gjøre mitt beste for å svare....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

For vi som bor 4 minutt unna, har du kontortid, så jeg kan stikke innom og få litt info?

 

Tja, "kontortid" er vel sterkt sagt, men jeg er stort sett tilgjengelig mellom 1000 og 2359 de fleste dagene :smiley: Jeg driver jo og flakker en del rundt omkring så det er sikkert lurt å ringe meg i forkant slik at vi kan gjøre en avtale om å treffes et eller annet sted, som f.eks ombord i POSEIDON II....

 

Men for dere som er så heldige å bo i nærheten kan også nevnes at det blir fullstendige D5L-kurs, med lange praksisturer og det hele både her i Stavanger, i tillegg til Haugesund og Egersund.

 

Vi snakkes!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg slår på tråden en dag Jan, så kan du sette over kjelen i Poseidon II :-)

 

Bitteligen er jo ikke kjent for å strø om seg med superlativene, så dette må være bra :giggle:

 

Lukter jeg familierabatt, hvis jeg får med meg rederinnen?

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Jeg slår på tråden en dag Jan, så kan du sette over kjelen i Poseidon II :-)

Bitteliten er jo ikke kjent for å strø om seg med superlativene, så dette må være bra :giggle:

Lukter jeg familierabatt, hvis jeg får med meg rederinnen?

 

Ja, vi skal sikkert klare å ordne både kaffe og rabatt; velkommen skal du være!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det er vel noe slags krav til fartstid for å få ta D5L? Kan du oppgi hva som kreves?

Man må dokumentere at man har disponert og brukt

båt over 8 meter regelmessig i 3 år. Dokumentasjon kan være f.eks. bekreftelse fra formann i båtforening, forsikringsselskap, eller i form av båtkort.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Er det noen forskjell på D5L og D5LA, hvis det er noe?

Ja, det er forskjell. D5L gjelder i såkalt Stor kystfart, mens D5LA gjelder World wide. For å få D5LA må man ta et kurs i tillegg til D5L. Mulig man kan gjøre det samtidig, det vet jeg ikke:

 

Sakset fra Wikipedia:

Stor kystfart: Fart i liten kystfart, samt fart på svenske, danske og tyske farvann østenfor en linje Lindesnes-Limfjordens vestmunning til en linje Karlskrona-Svinemünde.

 

Liten kystfart: Fart på den norske kyst, hvor skipet passerer åpne havstrekninger på over 25 nautiske mil, samt alle innenfor liggende farvann, dog slik at skipet aldri befinner seg lenger utenfor kysten enn 20 nautiske mil av grunnlinjen. Farvannet rundt Stadlandet regnes som liten kystfart.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Det dere skriver om D5L og D5LA stemmer rimelig bra. I tillegg kan det være greit å nevne at man først tar D5L som er selve "hovedkurset" og så kan man i ettertid bygge på med D5LA som er et tilleggskurs som gjennomføres for å få utvidet fartsområdet/gyldighetsområdet fra "stor kystfart" til "World Wide".

 

Vi hadde f.eks D5L her på baatplassen sist vinter og mange av deltagerne har allerede vært i kontakt med meg for at vi skal komme igang med D5LA. Og det gjør vi selvfølgelig snart . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Heisan! Vurderer sterkt å melde meg på kurset. Lurer på følgende:

 

1) Når forfaller kursavgiften?

2) Hvilken pensumbok benyttes?

3) Hva tilsvarer D5L i utlandet? Er det f.eks. noen RYA-ekvivalent?

4) De praktiske samlingene - er disse slik at de "erstatter" kravet om 3 års fartstid i båt > 8 m?

 

Bjørn O

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Heisan! Vurderer sterkt å melde meg på kurset. Lurer på følgende:

Ja, det høres ut som en god ide og jeg skal gjøre mitt beste for å svare på spørsmålene dine:

1) Når forfaller kursavgiften?

Det vanlige er at kursavgiften betales når vi starter kurset.

Men alle som har bedt om andre betalingsordninger har såvidt jeg husker alltid fått ordnet det . . .

2) Hvilken pensumbok benyttes?

Fritidsbåtskipperen v/ Gunnar Ulseth. Den har sine svakheter, men alt i alt er den OK :smiley:

3) Hva tilsvarer D5L i utlandet? Er det f.eks. noen RYA-ekvivalent?

Det finnes dessverre ingen "konverteringstabell" ettersom de forskjellige land har sine egne ordninger. Ikke engang innen EU har man klart å samles om ett felles opplegg.

Det sies, men dog uoffisielt fra sjøfartsdirektoratet, at D5L tilsvarer ca Yachtmaster Offshore og at D5LA tilsvarer noenlunde Yachtmaster Ocean.

4) De praktiske samlingene - er disse slik at de "erstatter" kravet om 3 års fartstid i båt > 8 m?

Nei, samlingene er selve kurset, med de 120 timene som kurset pr krav i læreplanen skal inneholde.

Det som du kanskje tenker på er "Praktisk utsjekk" som kan erstatte kravene til praksis - og som mange velger å ta samtidig med samlingene når de først er på stedet og jeg har de nødvendige godkjenningene til å gjennomføre utsjekk ombord i POSEIDON II.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Til mitt spsm 4: Betyr det at jeg, som IKKE har 3 års erfaring med båt > 8 m, kan løse sertifikatet etter endt kurs? Altså hvis jeg IKKE tar "praktisk utsjekk"?

Nei, men det betyr at hvis du gjennomfører og består Praktisk utsjekk så har du den dokumentasjon som kreves for å løse sertifikatet.

 

Mange har valgt å ta utsjekken selv om de har rikelig med praksis fra før. Dette har vanligvis sammenheng med at de har vanskelig for å dokumentere båtpraksisen sin - eller bare fordi de synes det er kjekt å manøvrere en 72 fots isbryter til og fra kai diverse ganger. Det er da mannen blir som gutt igjen, vet du . . . :flag_bp:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

OK. For mitt problem er at jeg holder til Oslo, og er i tilfelle avhengig av å gjøre mest mulig "i ett løft" i Stavanger. Men jeg skal "øvelseskjøre" alt hva remmer og tøy kan holde frem til da med Maxi'en. Leser Ulseth nå, og skal øve meg på nattnavigering ut over høsten.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

.... og er i tilfelle avhengig av å gjøre mest mulig "i ett løft" i Stavanger. ....

Det vanlige har vært at vi legger Praktisk utsjekk til kvelden før eller dagen etter en eller begge samlingene. Dette gjøres nettopp for å unngå ekstra tur til Stavanger.

Flott at du forbereder deg, da snakkes vi sikkert snart igjen :thumbsup:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Gode båtvenner,

 

jeg har fått et par spørsmål om pris og betingelser for D5L.

 

Kurset koster NOK 12.500 inklusive undervisning, materiell, lærebøker, sjøkart, samlinger, eksamensgebyr, etc., altså "all inclusive". Det eneste som det ikke er mulig å legge inn i prisen er utgiftene den enkelte har for å komme til samlingene og oppholde seg der. Disse utgiftene er så forskjellige fra deltager til deltager at det ikke er hensiktsmessig å inkludere dem....

 

Mht betaling så er hovedregelen at kurset betales før start, dvs for å få adgang til den lukkede delen av baatplassen.no hvor kurset foregår. Men jeg har full forståelse for at noen kan ha en økonomisk knipe som gjør at man gjerne vil stykke opp betalingen. Da sier jeg alltid: "Ta kontakt, så finner vi sikkert en god ordning!"

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...