Jump to content

Det blir Fritidsbåtskiper D5L-kurs på baatplassen.no igjen


Poseidon

Recommended Posts

Hei.

Har tenkt på dette lenge, men det har vært et par små skjær i sjøen.

Jeg jobber helkontinuerlig skift, og er derfor delvis "utilgjengelig" nå og da. Uker med nattskift er problematisk. Reiser hjemmefra kl 20:45 og er hjemme om morgenen 09. Tiden jeg er hjemme går for det meste til å studere innsiden av øyelokkene. Dette pågår 4 skift. Ettermiddagsskiftene er jeg også temmelig usosial. Friukene er mye bedre :thumbsup:

Vil det bli bare tull for meg hvis jeg ikke kan følge timeplanen 100%? Det vil bli litt rykk og napp. Kan kanskje berges med at jeg har brukbart med kunnskaper fra før. Det har vært båt-båt-båt helt siden jeg ble født i fjæra, og jeg har pendlet i 1,5 time pr dag i 24 år med DENNE. Så jeg vet hvordan sjøluften kjennes.

Link to post
Share on other sites

..... Vil det bli bare tull for meg hvis jeg ikke kan følge timeplanen 100%? Det vil bli litt rykk og napp. Kan kanskje berges med at jeg har brukbart med kunnskaper fra før. ....

 

Hei igjen,

nei, det vil ikke bli "bare tull", tvert imot.

En av de store fordelene med dette kursopplegget er at man kan arbeide i rykk og napp, og ta noen "kongelig norsk skippertak" når anledningen byr seg :smiley:

 

Jeg legger ut stoffet porsjonsvis gjennom hele vinteren og deltagerne arbeider stort sett i samme tempo. Men det blir alltid noen som kommer til underveis og noen som arbeider etter som reising og andre aktiviteter tillater....

Når det gjelder forhåndskunnskaper og båterfaring så er det alltid en fordel, om enn ikke noe spesifikt krav.

Jeg ser imidlertid tydelig at de som har best erfaring fra før også får best utbytte av kurset. Det har noe med muligheten for å sette ting inn i en praktisk sammenheng og få sine "aha-opplevelser".

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Dette er også et opplegg som passer meget godt inn hos båtforeninger og kystlag som har tenkt å legge til rette for Fritidsbåtskipperkurs i vinter.

Da følger man nettkurset, kombinert med f.eks ukentlige samlinger i laget hvor man samarbeider om å løse oppgaver, hjelper hverandre - og har det ordentlig moro mens man holder på.

I tillegg kommer samlingene i Stavanger eller eventuelt Harstad; og da har man det minst like moro.

 

"Det blir rimeligere enn dere tror, og langt kjekkere enn dere aner!" pleier jeg ofte å si :flag_bp:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Da Forbundet KYSTEN hadde sitt landsstevne i Egersund hadde jeg en liten informasjonsstand.

 

Da var representanter fra flere kystlag innom og diskuterte muligheten for å holde D5L-kurs i kystlagene; for mange av disse lagene har båter som krever sertifikat og noen kystlag bruker fartøyene for å kunne tilby fisketurer og andre opplevelser, som samtidig kan gi litt inntekter i slunke lagskasser....

 

Å arrangere D5L-kurs i kystlagene (og andre båtforeninger for den del) har flere ganger vist seg å være en god løsning. Mange kystlag benytter også anledningen til å søke om offentlig støtte til kursene slik at det blir enda rimeligere for deltagerne.

 

For de kystlagene og båtforeningene som kommer igang med kurs er det mulig å være med på samlinger i Stavanger eller Harstad, for fullstendig gjennomgang og eksamen. Det er også en sjanse for at det kan bli samlinger andre steder langs kysten . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Men kva må til for å føre båter over 24 meter? Eller f.eks. opp til 500 tonn?

 

Det er per i dag ingen grense i Norge på 24 meter hva sertifikatrettigheter angår. 24 meter er derimot en grense som går igjen i flere lover og forskrifter, blant annet i loven om skipssikkerhet(skipssikkerhetsloven), i loven om fritids- og småbåter og i forskriften om sjøtrafikk i bestemte farvann(sjøtrafikkforskriften). Men som antydet lenger oppe i tråden, kan 24 meter bli en ny "sertifkatrettighetsgrense".

 

Skal du være fører, overstyrmann eller ansvarshavende vaktoffiser på fartøy med bruttotonnasje på opptil 500 bruttotonn, må du minimum ha D5, altså dekksoffisersertifkat klasse 5, men da bare i fartsområdet nord- og østersjøfart. Men istedet for at jeg eller andre lister opp alt dette, inkludert alle forbehold og unntak, er det bedre selv å lese den relevante forskriften som omhandler dette, og som jeg linker til her:

 

Forskrift om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip, fiske- og fangstfartøy og flyttbare innretninger

Link to post
Share on other sites

..... Skal du være fører, overstyrmann eller ansvarshavende vaktoffiser på fartøy med bruttotonnasje på opptil 500 bruttotonn, må du minimum ha D5, .....

 

Ja, men da er det også på sin plass å tilføye at selv om det kanskje ikke er noe stort problem å oppnå D5, så vil de fleste "fritidsskippere" oppleve problemer med å beholde D5.

Etter reglene som idag gjelder må man nemlig ha minst 12 mndr "effektiv tid ombord", i et fartøy som krever dette sertifikatet, i hver 5-årsperiode for å opprettholde det.

 

Dette er såvidt mye seiling at D5 i praksis er blitt et rent yrkessertifikat - noe som også er hensikten med STCW-sertifikatene.

 

Det er derfor D5L og D5LA ble etablert, på tilsvarende måte som andre land etablerte sine respektive "yachtsertifikater"; med svært mangelende samordning landene imellom . . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ja, men da er det også på sin plass å tilføye at selv om det kanskje ikke er noe stort problem å oppnå D5, så vil de fleste "fritidsskippere" oppleve problemer med å beholde D5.

Etter reglene som idag gjelder må man nemlig ha minst 12 mndr "effektiv tid ombord", i et fartøy som krever dette sertifikatet, i hver 5-årsperiode for å opprettholde det.

 

Dette er såvidt mye seiling at D5 i praksis er blitt et rent yrkessertifikat - noe som også er hensikten med STCW-sertifikatene.

 

Det er derfor D5L og D5LA ble etablert, på tilsvarende måte som andre land etablerte sine respektive "yachtsertifikater"; med svært mangelende samordning landene imellom . . . . .

 

Takker mykje for svar.

Det eg også lurer på er kor kan ein ta D5? Er det fleire år på høgskule på full tid? Og fleire år fartstid?

Har det noko "for seg" å ta fritidsskipper dersom ein på sikt kan tenke seg å føre båter av typen Granvin?

http://fjordabaaten.ning.com/page/ms-granvin

Link to post
Share on other sites

Det eg også lurer på er kor kan ein ta D5? Er det fleire år på høgskule på full tid? Og fleire år fartstid?

Fullt D5 er ikke så veldig mye mer omfattende enn D5L, men det er i hovedsak det offentlige skoleverket som driver med D5. Det finnes videregående skoler flere steder i landet som tilbyr D5 og man kan lese på egenhånd og gå opp som privatist.

Har det noko "for seg" å ta fritidsskipper dersom ein på sikt kan tenke seg å føre båter av typen Granvin?

http://fjordabaaten.ning.com/page/ms-granvin

Der er du inne på et området som i øyeblikket er uklart, og som kan slå begge veier. I disse dager har sjøfartsdirektoratet lagt ut en helt ny "Kvalifikasjonsforskrift" til høring. Der åpens for utvidede rettigheter for D5L, bl.a. ved at tillatt størrelse settes til 24 meter istedenfor dagens 50 BT.

I tillegg forsøker vi fra Norsk Forening for Fartøyvern å få inn en spesialordning for skip som er vernet av riksantikvaren. Den avtalen ligger nemlig allerede inne i et "Memorandum of Understanding" som sjøfartsdirektoratet forlengst har akseptert og signert, og som gir anledning til å føre vernede skip opp til 500 BT med "landets yachtsertifikat", dvs D5L.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Men om en ikke har anledning til samlingene så er det vel ingen vits?

 

Hei igjen Jarle,

Slik som godkjenningen fra sjøfartsdirektoratet er bygget opp er samlingene, med innlagt eksamen en obligatorisk del av kurset. Dvs må man delta her for å få utstedt vitnemål.

Men det er fullt mulig å følge nettdelen her på baatplassen.no og ha stort utbytte av det som vi arbeider oss gjennom uten å være med på samlingene, men selve D5L-sertifikatet oppnår man da ikke....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Kunne jo vært litt hyggelig å drive med litt lesing i vintermånedene. Hvor mye tid bør man avsette til lesing på en "vanlig" uke i høst. (i.e. i tillegg til samlingene i Stavanger?)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

..... Hvor mye tid bør man avsette til lesing på en "vanlig" uke i høst. (i.e. i tillegg til samlingene i Stavanger?)

 

Hei igjen,

det er nok veldig forskjellig hvor mye tid deltagerne setter av. Enkelte har studert grundig og systematisk før de kommer til samlingene, mens andre knapt nok har åpnet en bok :giggle:

Jeg vil nok mene at for navigasjonsdelen er det fornuftig å reservere 5 - 10 timer pr uke til lesing, oppgaver, kartseilas og diskusjoner på nettet. For de andre fagene kan det nok klare seg med mindre, men som sagt det er veldig forskjellig fra person til person.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Hei, jeg vil gjerne melde meg på! Hvor?

 

Hei igjen,

ja det må vi kunne ordne :thumbsup:

 

Påmelding skjer her: http://baatskolen.no/pages/fritidsbatskipper/pameldingsskjema.php

Velg "Kompaktkurs D5L i Stavanger" på nedtrekksmenyen slik at du kommer inn på riktig sted.

 

Trenges mer info om kursene kan dette være et greit sted å begynne: http://baatskolen.no/pages/fritidsbatskipper/kompaktkurs.php

 

Ta ellers gjerne kontakt for spørsmål eller andre avklaringer.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

D5L-starten nærmer seg med stormskritt, nå gikk følgende mail ut til alle påmeldte deltagere.

For sikkerhets skyld gjentar jeg det også her, for det kan jo hende at noen mailadresser ikke lenger er i bruk . . . .

 

Ta kontakt hvis noe er uklart, så finner vi helt sikkert utav det.

Og hvis noen skulle bestemme seg for å bli med, sånn i aller siste liten - så finner vi en løsning på det også ;-)

 

 

God dagen gode båtvenner,

 

denne standardmailen sendes til de som foreløpig har registrert seg på D5L-kompaktkurs som går i samarbeid med www.baatplassen.no

 

Det nærmer seg kursstart og jeg har nå fått inn alt nødvendig materiell; dvs utsending av materiell begynner nå og går fortløpende etter hvert som betalingen kommer inn på konto. Det hadde vært fint om jeg kunne ha fått ut alle pakkene i løpet av uke 43, slik at vi virkelig kommer igang i uke 44 som planlagt.

 

For å komme igang er det altså nødvendig å gå gjennom følgende skritt:

 

1) De som ikke allerede er registrert på www.baatplassen.no må ta turen innom der og registrere seg som bruker. Brukernavnet (ikke passordet) dere har valgt/registrert må så opplyses til meg slik at jeg vet med sikkerhet at vi får alle med oss.

 

2) Kurspengene betales inn på Baatskolen POSEIDONs konto 3315 07 19947; husk å oppgi hvem innbetalingen kommer fra! (Noen nettbanker forlanger fullt navn og adresse på mottager og det er "Baatskolen POSEIDON, Jan Welde, Oddmund Viks vei 1, 4024 Stavanger.)

Totalprisen på kurset er i utgangspunktet NOK 12.500 "all inclusive", men noen har meldt seg på som grupper, dvs fra kystlag, båtforeninger, vennegrupper, osv. Disse har avtalt rabatt ihht til gjeldende satser - og det er det fortsatt mulig for også andre å gjøre.

 

3) Når kurspengene er mottatt på konto gjør jeg to ting: sender ut "Pakken" dvs alt materiell som inngår i kurset og gir baatplassen.no beskjed om at bruker med navn sånn-og-sånn skal slippes inn i "Klasserommet vårt" på baatplassen.no. Da vil dere ved neste innlogging få opp et nytt åpningsbilde hvor dere vil se oversikten over alle fagene som vi går gjennom.

 

4) Som dere vet er kompaktkurset en kombinasjon av arbeid på nettet og fysiske samlinger. Denne vinteren arrangeres samlingene både i Stavanger og Harstad, og det er opp til hver enkelt hvor man velger å være med. Men samlingene er en obligatorisk del av kurset!

 

Kjøreplan for kurset og program for samlingene er vedlagt til orientering. Dere finner også en del info på hjemmesidene våre: http://baatskolen.no/pages/fritidsbatskipper/kompaktkurs.php

 

Forhåpentlig ser dette forståelig og greit ut?????

 

Men hvis dere har spørsmål, kommentarer eller andre tilbakemeldinger er det selvfølgelig bare å ta kontakt!

 

Med de beste hilsener

Jan / Poseidon / 900 81 452

www.baatskolen.no

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nå gjøres "D5L-Pakkene", med materiell, lærebøker og sjøkart klar for utsending til alle påmeldte som har betalt kurspengene....

Eventuelle etternølere må bestemme seg fort for å unngå å komme forsinket ut i starten.

Ta om nødvendig kontakt for mer informasjon.

 

PS

Det blir også D5LA på tilsvarende måte som tidligere år.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...