Poseidon Startet 30.August.2011 Del på Facebook Startet 30.August.2011 God kvelden gode båtvenner, For dere som eventuelt måtte lure; det blir Fritidsbåtskipper D5L-kurs på baatplassen.no denne vinteren også :flag_bp: Kurset blir kjørt etter den samme velprøvede malen som vi har benyttet i flere omganger, med svært gode resultater. Vi starter i oktober, men det vil være fornuftig å melde seg på i løpet av september slik at dere kan få tilsendt materiellpakken og gjøre dere kjent med hvordan arbeidet foregår. Hele D5L-pensum består av seks fag som vi går gjennom i løpet av vinteren: Navigasjon 40 timer Navigasjonsmidler 16 timer Sjøveisregler og brovakthold 18 timer Skipslære 18 timer Sikkerhet 18 timer Teknologi/Motor 10 timer Totalen er som man ser 120 timer, pluss eksamen. (Timetallene er ihht læreplanen det minimum som skal benyttes i undervisningen.) Vi gjennomgår alt stoffet her på baatplassen.no på et område av baatplassen som kun kursdeltagerne ser og slipper inn på. I tillegg har vi to samlinger i Stavanger i løpet av vinteren, der vi igjen går gjennom hele pensum, repeterer og avlegger eksamen. Samlingene i Stavanger holdes ombord i det vernede nattruteskipet SANDNES, hvor de som ønsker kan bo og ha full pensjon. (Deltagere i Nord-Norge kan velge å følge samlinger i Harstad, men der blir det 5 kortere samlinger isteden for to langhelger.) Her finnes noe mer informasjon om kurset, kalt "kompaktkurs" Prisen for komplett D5L-kurs, inklusive lærebøker, kart, samlinger, eksamensgebyr, etc her på baatplassen.no er NOK 12.500. Det eneste som kommer i tillegg vil være den enkelte deltagers omkostninger forbundet med reise og opphold for samlingene. Her er ca 200 tilbakemeldinger fra tidligere kursdeltagere, mange av dem er baatplassen-folk. Denne oversikt gir forhåpentlig et noenlunde lesbart inntrykk av hva vi går gjennom i løpet av vinteren og hvilken tidsplan vi følger: Uke Aktivitet 43 Utsendelse av de siste ”pakkene” med kursmateriell 44 Oppsett av ”klasserom” på www.baatplassen.no , bli kjent med systemet 45 Jordens koordinater / Kartkatalog og sjøkart 46 Sjømerker / Fyr og lykter 47 Navigering i kartet / Tidevann og drift 48 Fart, tid og distanse / Strøm og navigering / Planlegging av seilas 49 Radar / Plotting 50 Kompasser / Autopilot / Logg / Ekkolodd / Kartplotter / GPS / AIS / Navtex 51 & 52 Juleferie 01 / 02 / 03 Sjøveisreglene 04 Fartsgrensebestemmelser / Navigasjonsvakt / STCW / Nav.- og værvarsel 05 Dokumentasjon av seilas / Sertifikater og fartsområder / Friluftsloven o.a. 06 Tilsyn med skip 07 Kompaktkurs med full gjennomgang, repetisjon og eksamen Se eget program for samling #1 (I Stavanger 16. – 20. februar) 08 / 09 Stabilitet / Fartøystørrelser 10 Fartøybehandling / manøvreringsevne 11 / 12 Sikkerhet: utstyr, hypotermi, nødsignaler, alarmering, grunnstøting, kollisjon, brann, MOB 13 / (14) Motorlære / teknologi: motortyper og –anlegg, hjelpesystemer, elektrisitet, gass 15 Kompaktkurs med full gjennomgang, repetisjon og eksamen Se eget program for samling #2 (I Stavanger 12. – 15. april) 19 Utsendelse av vitnemål Dere som er interessert må gjerne ta kontakt, så skal jeg gjøre mitt beste for å svare.... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Enzo Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 Har du planene for D5LA også , jeg er interessert Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 30.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2011 Har du planene for D5LA også , jeg er interessert Javisst Enzo, det kommer Flere av dine kurskolleger har allerede vært på telefonen med purringer...... Men for oversiktens skyld oppretter jeg en separat tråd. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
onkel_ove Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 For vi som bor 4 minutt unna, har du kontortid, så jeg kan stikke innom og få litt info? Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
Poseidon Svart 30.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2011 For vi som bor 4 minutt unna, har du kontortid, så jeg kan stikke innom og få litt info? Tja, "kontortid" er vel sterkt sagt, men jeg er stort sett tilgjengelig mellom 1000 og 2359 de fleste dagene Jeg driver jo og flakker en del rundt omkring så det er sikkert lurt å ringe meg i forkant slik at vi kan gjøre en avtale om å treffes et eller annet sted, som f.eks ombord i POSEIDON II.... Men for dere som er så heldige å bo i nærheten kan også nevnes at det blir fullstendige D5L-kurs, med lange praksisturer og det hele både her i Stavanger, i tillegg til Haugesund og Egersund. Vi snakkes! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bitteliten Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 Kan bare si at kursene anbefales. Har gitt meg fantastisk mye glede og nyttig kunnskap! Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 30.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2011 Kan bare si at kursene anbefales. Har gitt meg fantastisk mye glede og nyttig kunnskap! Tusen takk for hyggelig anbefaling Bitteliten Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
onkel_ove Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 Jeg slår på tråden en dag Jan, så kan du sette over kjelen i Poseidon II :-) Bitteligen er jo ikke kjent for å strø om seg med superlativene, så dette må være bra Lukter jeg familierabatt, hvis jeg får med meg rederinnen? Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
Poseidon Svart 30.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2011 Jeg slår på tråden en dag Jan, så kan du sette over kjelen i Poseidon II :-) Bitteliten er jo ikke kjent for å strø om seg med superlativene, så dette må være bra Lukter jeg familierabatt, hvis jeg får med meg rederinnen? Ja, vi skal sikkert klare å ordne både kaffe og rabatt; velkommen skal du være! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 31.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2011 Nå kommer det forresten en ny forskrift fra sjøfartsdirektoratet som kan tyde på at grensen for fartøy som kan føres med D5L-sertifikat endelig blir 24,00 meter istedenfor den uforståelige 50 brutto. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
GunR Svart 31.August.2011 Del på Facebook Svart 31.August.2011 Det er vel noe slags krav til fartstid for å få ta D5L? Kan du oppgi hva som kreves? Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 31.August.2011 Del på Facebook Svart 31.August.2011 Kan bare si at kursene anbefales. Tiltredes. Bare å hive seg på! Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 31.August.2011 Del på Facebook Svart 31.August.2011 Det er vel noe slags krav til fartstid for å få ta D5L? Kan du oppgi hva som kreves? Man må dokumentere at man har disponert og brukt båt over 8 meter regelmessig i 3 år. Dokumentasjon kan være f.eks. bekreftelse fra formann i båtforening, forsikringsselskap, eller i form av båtkort. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Snikende skeptik Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 Er det noen forskjell på D5L og D5LA, hvis det er noe? Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 Er det noen forskjell på D5L og D5LA, hvis det er noe? Ja, det er forskjell. D5L gjelder i såkalt Stor kystfart, mens D5LA gjelder World wide. For å få D5LA må man ta et kurs i tillegg til D5L. Mulig man kan gjøre det samtidig, det vet jeg ikke: Sakset fra Wikipedia: Stor kystfart: Fart i liten kystfart, samt fart på svenske, danske og tyske farvann østenfor en linje Lindesnes-Limfjordens vestmunning til en linje Karlskrona-Svinemünde. Liten kystfart: Fart på den norske kyst, hvor skipet passerer åpne havstrekninger på over 25 nautiske mil, samt alle innenfor liggende farvann, dog slik at skipet aldri befinner seg lenger utenfor kysten enn 20 nautiske mil av grunnlinjen. Farvannet rundt Stadlandet regnes som liten kystfart. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Poseidon Svart 1.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2011 Det dere skriver om D5L og D5LA stemmer rimelig bra. I tillegg kan det være greit å nevne at man først tar D5L som er selve "hovedkurset" og så kan man i ettertid bygge på med D5LA som er et tilleggskurs som gjennomføres for å få utvidet fartsområdet/gyldighetsområdet fra "stor kystfart" til "World Wide". Vi hadde f.eks D5L her på baatplassen sist vinter og mange av deltagerne har allerede vært i kontakt med meg for at vi skal komme igang med D5LA. Og det gjør vi selvfølgelig snart . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
bjornas Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 Heisan! Vurderer sterkt å melde meg på kurset. Lurer på følgende: 1) Når forfaller kursavgiften? 2) Hvilken pensumbok benyttes? 3) Hva tilsvarer D5L i utlandet? Er det f.eks. noen RYA-ekvivalent? 4) De praktiske samlingene - er disse slik at de "erstatter" kravet om 3 års fartstid i båt > 8 m? Bjørn O Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
TICORA Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 Fikk utsettelse i fjor men er klar nå. Sender du meg timeplanen ved anledning? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2011 Heisan! Vurderer sterkt å melde meg på kurset. Lurer på følgende: Ja, det høres ut som en god ide og jeg skal gjøre mitt beste for å svare på spørsmålene dine: 1) Når forfaller kursavgiften? Det vanlige er at kursavgiften betales når vi starter kurset. Men alle som har bedt om andre betalingsordninger har såvidt jeg husker alltid fått ordnet det . . . 2) Hvilken pensumbok benyttes? Fritidsbåtskipperen v/ Gunnar Ulseth. Den har sine svakheter, men alt i alt er den OK 3) Hva tilsvarer D5L i utlandet? Er det f.eks. noen RYA-ekvivalent? Det finnes dessverre ingen "konverteringstabell" ettersom de forskjellige land har sine egne ordninger. Ikke engang innen EU har man klart å samles om ett felles opplegg. Det sies, men dog uoffisielt fra sjøfartsdirektoratet, at D5L tilsvarer ca Yachtmaster Offshore og at D5LA tilsvarer noenlunde Yachtmaster Ocean. 4) De praktiske samlingene - er disse slik at de "erstatter" kravet om 3 års fartstid i båt > 8 m? Nei, samlingene er selve kurset, med de 120 timene som kurset pr krav i læreplanen skal inneholde. Det som du kanskje tenker på er "Praktisk utsjekk" som kan erstatte kravene til praksis - og som mange velger å ta samtidig med samlingene når de først er på stedet og jeg har de nødvendige godkjenningene til å gjennomføre utsjekk ombord i POSEIDON II. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 1.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2011 Fikk utsettelse i fjor men er klar nå. Sender du meg timeplanen ved anledning? Takk for sist, det skal bli kjekt å få deg med igjen! Kjøreplanen står øverest i denne tråden, men jeg har også sendt den som vedlegg til vanlig mail, slik at den blir noe ryddigere i oppsettet. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
bjornas Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 Til mitt spsm 4: Betyr det at jeg, som IKKE har 3 års erfaring med båt > 8 m, kan løse sertifikatet etter endt kurs? Altså hvis jeg IKKE tar "praktisk utsjekk"? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Poseidon Svart 1.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2011 Til mitt spsm 4: Betyr det at jeg, som IKKE har 3 års erfaring med båt > 8 m, kan løse sertifikatet etter endt kurs? Altså hvis jeg IKKE tar "praktisk utsjekk"? Nei, men det betyr at hvis du gjennomfører og består Praktisk utsjekk så har du den dokumentasjon som kreves for å løse sertifikatet. Mange har valgt å ta utsjekken selv om de har rikelig med praksis fra før. Dette har vanligvis sammenheng med at de har vanskelig for å dokumentere båtpraksisen sin - eller bare fordi de synes det er kjekt å manøvrere en 72 fots isbryter til og fra kai diverse ganger. Det er da mannen blir som gutt igjen, vet du . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
bjornas Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 OK. For mitt problem er at jeg holder til Oslo, og er i tilfelle avhengig av å gjøre mest mulig "i ett løft" i Stavanger. Men jeg skal "øvelseskjøre" alt hva remmer og tøy kan holde frem til da med Maxi'en. Leser Ulseth nå, og skal øve meg på nattnavigering ut over høsten. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Poseidon Svart 1.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2011 .... og er i tilfelle avhengig av å gjøre mest mulig "i ett løft" i Stavanger. .... Det vanlige har vært at vi legger Praktisk utsjekk til kvelden før eller dagen etter en eller begge samlingene. Dette gjøres nettopp for å unngå ekstra tur til Stavanger. Flott at du forbereder deg, da snakkes vi sikkert snart igjen Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 2.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2011 Gode båtvenner, jeg har fått et par spørsmål om pris og betingelser for D5L. Kurset koster NOK 12.500 inklusive undervisning, materiell, lærebøker, sjøkart, samlinger, eksamensgebyr, etc., altså "all inclusive". Det eneste som det ikke er mulig å legge inn i prisen er utgiftene den enkelte har for å komme til samlingene og oppholde seg der. Disse utgiftene er så forskjellige fra deltager til deltager at det ikke er hensiktsmessig å inkludere dem.... Mht betaling så er hovedregelen at kurset betales før start, dvs for å få adgang til den lukkede delen av baatplassen.no hvor kurset foregår. Men jeg har full forståelse for at noen kan ha en økonomisk knipe som gjør at man gjerne vil stykke opp betalingen. Da sier jeg alltid: "Ta kontakt, så finner vi sikkert en god ordning!" Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.