boffeloff Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 Hei, Jeg har ei gammal tre-snekke som fra den ble bygd har en tank hengende under bakken bak. Fall ned til tidligere forgassermotor. Det sitter nå en "moderne" diesel fra 75' der, men den samme tanken er fortsatt i bruk. I løpet av vinteren skal jeg bytte dekk og dollbord, og har ingen planer om å borre hull i den nye bakken til den gamle tanken. Tenkte derfor å sveise en tank som kan ligge under dørken. Og i den forbindelse er det et par ting jeg ønsker å få på det tørre: 1. Jeg skal sveise i syrefast/rustfritt. Her er det en del alternativer. Er det A4 som gjelder? 2. Kan jeg benytte vanlig argon/CO2 blandingsgass til dekke (MAG)? Jeg tar som en selvfølge at jeg bruker tråd i samme materialet som platene..? 3. I og med at jeg ikke har tilgang på noe TIG-apparat tenkte jeg å ta blåselampa og fortinne alle skjøter innvendig. Er det noe spesielt jeg bør tenke på i forbindelse med det? F.eks. bly/diesel etc. Hva slags tinn egner seg best? Fungerer dette bra lager jeg nok en tilsvarende vanntank mellom de to neste spantene også (som blir større). Øsnker gjerne tilbakemelding i forhold til spm 3 mht tungmetaller/gift selv om det ikke skal brukes til drikkevann. MVH Boffeloff Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 A4 er en kvalitet på syrefaste skruer. Du tenker da antagelig på plater i syrefast, altså 316(L) eller tilsvarende? 316L er selvsagt et naturlig førstevalg, men til dieseltank i snekka klarer du deg med 304 (rustfritt) som er noe billigere. Du kan sveise med MAG og argon/co2, men du bør bruke MIG med ren argon. Bruk bakgass, så slipper du koksing på innsiden av sveiseskjøten som kan gi rusk i tanken senere. Fortinne skjøtene innvendig trenger du ikke tenke på så lenge du har gjennomsveis og bruker bakgass Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
boffeloff Posted September 8, 2011 Author Share Posted September 8, 2011 Takk for kjapt svar :-) Jeg er ikke veldig erfaren med sveising, så bakgass er ett nytt begrep for meg. Antar vel at det betyr å tilføre en "oksygenkveler" på andre siden av emnet, men hvordan gjøres dette i praksis? Vil det ikke gå med enorme mengder gass + har jeg armer nok? //Boffeloff Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ruby Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 Det høres ut som dette er noe du bør overlate til fagfolk... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
boffeloff Posted September 8, 2011 Author Share Posted September 8, 2011 Kanskje godt poeng der Ruby, men tror nok den utgår :-p Jeg får det til skal du se, eller i det minste ser jeg når resultatet ikke blir bra nok. Men jeg er ikke redd for å prøve. Å kvalitetssikre arbeidet etterpå er ikke noe problem, så det verste som kan skje er at jeg taper utgiften i materielene. //Boffeloff Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
runeho Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 Tror nok jeg ville sveise en slik tank med TIG, som regel er det kun 2mm gods i slike tanker. Dette er som regel jobb for en som er sveiser. Det er jo flere i distriktet som produserer tanker i distriktet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
boffeloff Posted September 8, 2011 Author Share Posted September 8, 2011 Jo, absolutt sant det du sier. Men i tillegg til kost spørsmålet ønsker jeg å tilegne meg kunnskap også. Jeg har noen kamerater som driver med plate og sveis jeg kan "hyre" om jeg skulle kjøre meg fast, men ønsker ikke å mase så fælt da jeg regner med de har mer enn nok "bilen gikk ikke gjennom EU'n, du kunne ikke...." Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
margarus Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 dette går nåkk helt fint. ang bakgassen så må du da ha ett manumeter på gassflaska med 2 uttak. så heft sveiser du tanken din sammen med minimal åpning langs sveise fugene. så tar du papir teip og tetter igjen. inntak og uttak på tanken samt di største glipene du har mellom platene. så stapper du slangen ned gjennom teipen i inntaket fks. husk og og ikke forselge tanken helt. sett så på gasstrykk . sett det på veldig lite. og la det stå en stund til du får passe med gass invendig i tanken. så er det bare å sveise i vei :) det går litt gass med bakgass sveising men sånn er det bare :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
kipp36 Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 hvorfor ikke bare sveise med pinner???Jeg ville brukt 3mm plater,316 kvalitet.Lagt gjørne i gjørne så det blir naturlig fuge,og brukt pinner så slipper du bakgass og dritt.Med tanke på regngjøring innvendig så burde du jo ha et "mannehull" og da får du banka slaggen invendig,enten det eller så holder du en side åpen og sveiser innvendig også,husk og stive av før sveis. Quote http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 Tror nok jeg ville sveise en slik tank med TIG, ..... Det er jo flere i distriktet som produserer tanker i distriktet. Ja, bla. med MIG sveising Kapp deg noen platebiter og sett i gang å øve. Ikke legg fuga med for mye fall, da kan du fort få kaldflyt med migen og dertil dårlig binding. Etter at du er ferdig trykkprøver du. Det kan du gjøre ved å fylle den med vann og sette på en hageslange. Klatre noen meter opp i en stige og fyll slangen med vann, da får du tilstrekkelig trykk til å avdekke eventuelle sveisefeil. Dette fikser du med den positive innstillingen du har Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Kobben Posted September 10, 2011 Share Posted September 10, 2011 Jeg bygde om tanken min i fjor, var litt stor i forhold til plassen.. Merka opp og skar den i 2 med "vinkelskriker" med kutte blad, monterte endelokket på igjen og sveiste den sammen med 2,5 mm pinner. Ble litt jobb etterpå med rengjøring, men det må en uansett gjøre.. Er nok TIG som er å foretrekke til en slik jobb, men hadde ikke tilgang.. Enkleste måten, er å få et verksted til å ta jobben, eller ringe en venn.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tb55 Posted September 10, 2011 Share Posted September 10, 2011 Selvfølgelig kan du sveise tank selv. Bare pass på og ikke bruk for tynne plater, og prøv å få knekke flest mulig hjørner slik at du får mindre sveis. Et råd kan være å unngå at plateskjøtene ikke går i støt, men at feks. tanktoppen stikker 5-10 mm utenfor sidene. Samme med endene. Dette vil gjøre det enklere for deg å unngå "grisemat" under sveising. og lettere tilpasning. Sveis med mig-mag eller pinner. Kanskje du kan kløyve en varmtvannsbereder fra skrotnissen og bruke halvparten som bunn, og sveise på egen tanktopp med stort mannehull til rengjøring ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellmatros Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 (edited) Ettersom det høres ut så er du ikke en erfaren sveiser, da er ikke Tig det du bør starte med. Tig er helt klart beste alternativet på tynnplate, men er uten tvil vanskeligst. Du må ha et skikkelig sveiseapparat som ikke har skrapestart. Dekkgass og bakgass av rett type trengs også på Tig. Autogensveising er et vanskelig og billig alternativ som gir meget bra resultat på tynnplate. Tig og autogen er tilnærmet lik sveiseteknikk men med ulik varmekilde. Mig er et enkelt og godt alternativ til Tig. Det er mulig at du kan få tak i rustfri rørtråd og da slipper du dekkgass på Mig. Har du tilgang på Mig med rett tråd og rett gass så hadde jeg valgt dette for denne jobben. Rustfrie pinner får du ganske tynne og disse er forholdsvis gode å sveise med. Pinner blir billigste alternativet (etter autogen). Med litt trening og et godt sveiseapparat så sveiser du greit 1.5mm plate med pinner. Trykktesting og tetthetsprøving bør du ikke gjøre med vann. Vannet legger seg i porene i sveisen, når du skal sveise over så koker vannet og nye porer oppstår (blir ofte verre). Sett heller på litt lufttrykk og bruk skikkelig lekasjesøker på spray. Ombygging av en Vvb er ikke dumt, disse er i mange størrelser og er av rustfri kvalitet. Godstykkelsen er også bra mht. sveisbarhet Edited September 11, 2011 by Fjellmatros (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
boffeloff Posted September 13, 2011 Author Share Posted September 13, 2011 Tusen takk for tilbakemeldinger alle sammen. Jeg kommer nok til å prøve selv, men begynne med noen små emner for å prøve meg fram. Har sveiset en del med MAG før på bilen etc. Jeg skal legge tanken mellom to spant under dørken, så jeg må nok begynne helt på "skratshj" for å få et respektabelt antall liter (50++, helst nærmere 100 iflg grove målinger). Mulig jeg gjenopptar denne tråden når jeg er i gang med litt bilder o.l. Sikkert alltid nyttig for andre å se hva man kan få til med enkle midler. Nok en gang takk for imøtekommende og raske svar til et ferskt medlem. //Boffeloff Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted September 13, 2011 Share Posted September 13, 2011 Legg ut bilder etterhvert, så får du garantert tilbakemeldinger og tips I tillegg kan det jo hende at noen andre får svar på sine spørsmål, og da er vel hensikten med forumet oppnådd Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.